Moeite met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:27

Vooral dat snel willen opstappen werkt niet. Met mijn paard had ik dit probleem ook en ik probeerde steeds sneller op te stappen. Het gevolg was dat mijn paard steeds zenuwachtiger werd. Puur omdat ik zelf ook zenuwachtig was.

Ik ben helemaal terug gegaan naar de basis en heb van het opstappen een oefening gemaakt:

1 - Eerst zorgen dat je zelf rustig bent. Gewoon naast je paard blijven staan zonder iets te doen en wachten tot hij stilstaat zonder dat iemand hem vasthoud. Je kunt er namelijk niet vanuit gaan dat er altijd iemand bij is als jij op je paard wilt. En dan bedoel ik niet dat je alleen moet zijn als je gaat oefenen. Leg iemand anders uit hoe je het wilt doen en vraag die om te kijken of je het goed doet.
2 - Daarna je paard naast het opstapje laten stilstaan, ook weer zonder dat iemand hem vasthoud (dat was voor die van mij al een probleem, want ze wist natuurlijk dat ik daarna wilde opstappen) en je kunt er niet op rekenen dat er altijd iemand is die je meehelpt .
Als dat goed gaat, stop je met de oefening. Afzadelen en terug de wei in.
3 - Volgende stap is paard stil laten staan naast het opstapje en je voet in de beugel. Niet meteen in gaan hangen maar een paar keer met je voet op de beugel duwen zodat er al wat beweegt zeg maar. Voor die van mij was dat de 1e paar keer al weer een reden om maar meteen te gaan lopen.
Als die van jou dat ook doet, opnieuw beginnen met stap 2 en daarna pas weer stap 3. Gaat dit goed, afzadelen en weer de wei in.
4 - Gaat stap 3 goed, dan kun je in je beugel gaan staan/hangen (net hoe je het wilt noemen).
Gaat dit goed, hup weer de wei in.
5 - Als je eindelijk zover bent dat je in de beugel kunt staan zonder dat je paard er vandoor gaat, dan kun je in je zadel gaan zitten. En pas als je paard ontspannen aanvoelt als je zit, kun je de oefening uitbouwen naar een paar passen lopen.

De truc is gewoon: zelf eerst rustig zijn en ruim de tijd nemen om dit probleem aan te passen. Het zal je misschien een week van je tijd kosten, maar als je daar dan jaaaaaren plezier van hebt lijkt me zo'n weekje oefenen wel te overzien.
Succes!

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:46

Misschien ligt het aan zijn rug?

amber28

Re: Moeite met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:28

Het probleem is opgelost het kwam idd door het zadel
ik heb nu een nieuwe een kent & masters en die zit als een huis voor ons 2en
erg bedankt voor alle tips

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:05

Ik zou ook idd een krukje gebruiken.. En maak er een soort spelletje van, paar x opnieuw opstappen zowel aan de rechter als aan de linkerkant. elke x als het goed gaat goed belonen en gewoon geduld hebben! komt vast wel goed

xmaartje245

Re: Moeite met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:08

ook gewoon het krukje :) ook met het snoepje werkt goed en niet te snel opstappen.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:38

het zou ook nog kunnen helpen om aan de andere kant op te stappen. mischien is er een keer ies mis gegaan met dat te kleine zadel en heefd ze daar nog steeds pijn. nog iets dat kan helpen om de druk bij het opstijgen te verminderen is met een krukje op stappen. dan hoef je minder te hangen.