Vasthouden op links!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mijn paard zit vast (of meer vast)?

Op links.
18 (42%)
Op rechts.
13 (30%)
Mijn paard houd helemaal niet vast.
8 (19%)
Mijn paard houdt beide kanten vast.
2 (4%)
Ik heb geen idee.
Geen stemmen
Ik heb geen vast paard waar ik op rijd.
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 42

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:49

Nergens blijkt uit dat jij met je instructise bezig bent met dit probleem. Waarom zou je het ook anders op bokt vragen?
Ipv. mij dan allemaal verwijten te gaan maken en doen alsof ik zeg dat ik alles kan omdat ik je advies geef, komt een beetje onvolwassen over en ik zie het nut er niet van in. Ipv. dat je mij beschuldigd zou je natuurlijk ook kunnen gaan uitleggen waarom volgens jou je instructise wel goed is, dus te vertellen waarmee jullie bezig zijn.

Dat je denkt dat je paard geen blokkades heeft is toch al genoeg reden om er iemand bij te laten komen? Je moet het zeker weten, niet denken, paard kan je niet met woorden zeggen wat er aan de hand is dus dan moet je signalen oppakken.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 09:50

VeerenAshley schreef:
Binckydenice schreef:
Ja, ik begrijp dat de mogelijkheid bestaat, maar ik denk niet dat hier sprake van is. Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een onbeleerd paardje... Het is toch niet raar dat zo'n dier zijn rug wat wegdrukt, stelling niet begrijpt, niet goed reageerd op je been... We zijn er druk mee bezig en was benieuwd naar hoe bokkers dit probleem oplossen...

Ja, ik weet dat het hier om een jong dier gaat, en daarom heb ik er expliciet bijgezet dat het ook door zoiets als een val kan komen (en juist jonge paarden maken regelmatig een flinke schuiver!).
En natuurlijk is het normaal dat een jong dier stelling niet begrijpt, maar het lijkt mij niet normaal dat dit op en kant wél goed gaat, en op de andere helemaal niet (ook al heeft elk paard natuurlijk een voorkeurskant).
Kan hij onder het zadel wel goed naar links kijken als hij bv. iets spannends ziet? Kun je hem een snoepje geven ter hoogte van (minimaal) zijn linkerschouder, liefst zo ver mogelijk naar zijn achterhand, zeker als hij een lange hals heeft? Als hij dit ook niet kan, lijkt het mij echt iets inwendigs en zou mijn oplossing dus zijn: eerst chiro of osteo erbij, en daarna aan de hand leren inbuigen (snoepje helpt echt goed!), dan pas weer onder het zadel (met heel overdreven je linkerhad naar binnen doen voor de duidelijkheid).

Het snoepje geven lukt gewoon goed... Als er een paard op de dijk loopt buigt zij rustig naar links toe, ze kan het ook wel. Onder het zadel kan ze het ook zeerzeker alleen kost het soms zoveel moeite en is die kant trainen daardoor ook meteen een stukje lastiger... Ze heeft niet echt een hele lange hals.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 09:54

Air schreef:
Nergens blijkt uit dat jij met je instructise bezig bent met dit probleem. Waarom zou je het ook anders op bokt vragen?
Ipv. mij dan allemaal verwijten te gaan maken en doen alsof ik zeg dat ik alles kan omdat ik je advies geef, komt een beetje onvolwassen over en ik zie het nut er niet van in. Ipv. dat je mij beschuldigd zou je natuurlijk ook kunnen gaan uitleggen waarom volgens jou je instructise wel goed is, dus te vertellen waarmee jullie bezig zijn.
Dat je denkt dat je paard geen blokkades heeft is toch al genoeg reden om er iemand bij te laten komen? Je moet het zeker weten, niet denken, paard kan je niet met woorden zeggen wat er aan de hand is dus dan moet je signalen oppakken.

Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe andere bokkers dit oplossen...
Misschien moet je mijn beginpost even lezen, daar staat toch duidelijk bij dat ik instructie heb of niet soms? Goed lezen is het halve werk...

Sinds wanneer is een dier dat net onder het zadel is, direct recht te rijden inclusief stelling? Jij kunt hier blijkbaar niet over meepraten. Gezien je zo te horen nog nooit met een groen paard te maken hebt gehad. Bedankt voor je moeite maar je hoeft in mijn topic niet meer te reageren, heb niets aan jouw bemoeizucht..

Ik wil de andere bokkers hartelijk bedanken voor de informatie, gelukkig kan dat ook nog. Bedankt voor de PB....

Biskwie

Re: Vasthouden op links!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:38

Ik vind het jammer, dan een gewone vraag, zo bevochten wordt.

Als TS zijnde durf je misschien bijna geen nieuwe vraag meer te stellen.

En bokt is nou eenmaal digitaal, hier moet je uitgaan, van het woord van de ander. Je kunt irl niets controleren. Maar het feit dat ze er zelf al over heeft nagedacht, een topic opent, geeft ook aan dat ze er iets mee wilt.

Laten we wat liever zijn voor elkaar!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 11:43

Ik twijfelde al of ik het topic zal openen...
Maar de volgende keer twijfel je alleen maar meer....
Ik ben blij dat er toch nog bokkers zijn die hun ervaringen met mij delen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:49

Binkydenice: Dat je instructie hebt valt inderdaad te lezen, maar er valt nergens te lezen wat je dan met haar al behandeld en waar je dan aan werkt.
Aangezien ieder mens zichzelf instructie kan noemen kunnen wij niet weten of jij goede instructie hebt of niet. Aangezien er dan ook niet staat of/dat je al werkt aan dit probleem met je instructise kunnen wij dat ook niet weten.
Als je dan naast je instructie nog meer informatie wil is het al handig om te vertellen wat ej al weet en waar jullie al aan werken en hoe, dan hoeven mensen niet een heel verhaal te schrijven terwijl het dan blijkt dat je dat al weet.

Je tweede alinea snap ik niet waar dat op slaat aangezien ik het daar niet over heb gehad. :) Maar je zegt zelf dat rechtsom wel goed gaat. het is dus niet zo dat het paard stelling helemaal niet kent.

Het is jammer dat je alleen rijtechnische dingen wil weten, het gaat hier om het paard, niet alles valt rijtechnisch op te lossen, wees blij dat er mensen zijn die verder vragen. Dat doen wij niet om jou te pesten maar dat doen wij om het paard. Ik vind het jammer dat je dat niet in ziet en doet alsof wij geen nuttige info geven.

Ik hoop maar voor je paard dat ie geen blokkades heeft en dat er dus niks erger wordt door het rijden.
Zoals ik al zei is een osteo nooit een overbodige luxe..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 12:05

Zoals ik eerder al heb aangegeven heb ik gewoon goede instructie. Natuurlijk doe ik dit zelf niet, al helemaal niet alleen...
Ik ben niet opzoek naar jullie mening over dit paard maar naar jullie ervaringen met een soortgelijk probleem....

Ik weet echt wel hoe het dier in elkaar zit en of deze gezond is of niet. Dat staat totaal afzijdig van dit verhaal. Als ik dit aan het begin in mijn post al door laat schemeren begrijp ik niet dat sommige er toch op door willen gaan... Het paard is geheel gezond....

Ik stel een vraag, geef gewoon antwoord op die vraag....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:06

ik heb het al eerder gemeld en ga nog helemaal met air en veerenashsley mee,ik geef veel les en rij en train meerdere paarden op allerlei nivo's. vasthouden van een paard is altijd een lichamelijk of een rijtechnisch probleem. toch ga je als je een eerlijk mens bent altijd eerst onderzoeken of het paard in staat is het gevraagde werk uit te voeren bijvoorbeeld wb passend harnachement een zadel kan door dat het drukt tegen het wervelkanaal de buigzaamheid van de rug negatief beinvleoden.
verder zal het allemaal wel ts dat jij gelooft dat alles helemaal goed is...goed les ...gezond paard maar toch heb je een probleem..rara hoe kan dat?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 14:09

knollentuin schreef:
ik heb het al eerder gemeld en ga nog helemaal met air en veerenashsley mee,ik geef veel les en rij en train meerdere paarden op allerlei nivo's. vasthouden van een paard is altijd een lichamelijk of een rijtechnisch probleem. toch ga je als je een eerlijk mens bent altijd eerst onderzoeken of het paard in staat is het gevraagde werk uit te voeren bijvoorbeeld wb passend harnachement een zadel kan door dat het drukt tegen het wervelkanaal de buigzaamheid van de rug negatief beinvleoden.
verder zal het allemaal wel ts dat jij gelooft dat alles helemaal goed is...goed les ...gezond paard maar toch heb je een probleem..rara hoe kan dat?

Hierop reageer ik niet meer, ik begrijp niet dat je niet gewoon fatsoenlijk antwoord kunt geven op de vraag die wordt gestelt, deze onzin zit ik helemaal niet op te wachten....
En die toon kun je helemaal achterwegen laten, niet iedereen is Anky of wel soms?
Maar knollentuin, jij zal alles wel beter weten... Tja misschien heeft het paard wel een hernia :x

|o Blijkbaar geen ervaringen met het probleem maar wel domme dingen zeggen... ggrrr wordt je toch knetterbek van....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:13

kijk en nou vind ik jou dus dom...mijn fatsoenlijke antwoord is dat jij verder moet kijken dan je neus lang is. en wil je dat niet ook goed,veel succes dan.maar ergens niet voor open staan en dat aan de ander verwijten dat ze dom zijn...nee zo werkt t niet. en die toon? die lees jij waarschijnlijk door de regels heen maar ik kan je verzekeren ,die toon is er niet ;)
maar ik zal je verder niet meer lastig vallen hoor :wave:

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:24

Je kunt gaan werken met de buiging in de hals aan de hand.
Dus inbuigen naar rechts, links en naar beneden. Ik deed dit altijd met wat lekkers.

Ik ben het er wel mee eens dat het paardje er misschien wel baat bij kan hebben om een keer nagekeken te worden door een fysio of een osteopaat. Maargoed, het is jou paardje en jij zal hem/haar wel het beste kennen.

Dat hij geen stelling aanneemt kan komen doordat hij nog jong is/het niet begrijpt. Maar volte linksom wordt rechtuit? Dus je paard buigt in zijn hele lichaam niet naar links, en dat is niet zo best.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 14:45

Als een paard "vast" zit aan 1 kant is dat altijd ergens de "fout" van de ruiter. Wil niet zeggen dat dat jou fout is, kan ook de fout van de vorige ruiter zijn. Ergens is er iets mis gegaan.
Hoe bedoel ik dat: als we niet op een paard zitten heeft hij nergens last van. Wij willen graag op hem rijden en dienen er voor zorg te dragen dat alles zo is dat hij het gevraagde voor ons kan doen.
Lichamelijk moet het paard in staat zijn het gevraagde te doen. Wij als ruiter dienen voor materiaal te zorgen dat past bij het paard en bij ons als ruiter. En dat wij hem niet in de weg zitten om zo recht mogelijk te worden in zijn lijf. Dat begint dus al met zelf recht op je paard zitten en mee in de beweging.
Klopt er ergens een klein onderdeel niet dan hinderen wij het paard en zal hij scheef gaan lopen. Eerst heel klein en als wij dat niet waarnemen steeds groter.

Je zal dus een paar dingen moeten gaan uitsluiten:
Ligt je zadel goed, vinden meerdere zadel makers dit... ze kunnen namelijk sterk van mening verschillen.
Past je hoofdstel bij je paard (bit, neusriem etc.)
Zit je zelf helemaal correct, ook hier, wie vind dat en zijn er meerdere die dat vinden
Is je paard gezond (osteopaat, fysio, etc.)
Heb je voldoende rijkunstig gevoel en ervaring om een paard met scheve bespiering te corrigeren

Ga deze vragen dan kom je al dichter bij het antwoord op je "probleem" pas dan kan je het gaan oplossen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:21

Binckydenice schreef:
knollentuin schreef:

Hierop reageer ik niet meer, ik begrijp niet dat je niet gewoon fatsoenlijk antwoord kunt geven op de vraag die wordt gestelt, deze onzin zit ik helemaal niet op te wachten....
En die toon kun je helemaal achterwegen laten, niet iedereen is Anky of wel soms?
Maar knollentuin, jij zal alles wel beter weten... Tja misschien heeft het paard wel een hernia :x

|o Blijkbaar geen ervaringen met het probleem maar wel domme dingen zeggen... ggrrr wordt je toch knetterbek van....

Pardon? :=
Eerlijk, als je de reactie van knollentuin geen antwoord vind,onzin en dom vind kan je beter je paard verkopen aan iemand die wel de moeite neemt om naar zijn/haar paard te luisteren.
Leer na te denken, je paard geeft iets aan, dit kan komen doordat er rijtechnisch iets niet klopt of omdat er medisch iets niet klopt, hoe dan ook, in beide gevallen is het JOU taak om er iets aan te doen, want het paard heeft er last van wanneer jij op zijn rug zit.

Ik kan trouwens niks raars ontdekken aan de toon van haar bericht? Toon maakt duidelijk dat ze zich bekommert over je paard en jou iets probeert duidelijk te maken, wees daar blij om.

Maargoed heb je geen zin om er iets mee te doen dan hoop ik niet voor je paard dat hij daadwerkelijk blkkades heeft en dat dat verergerd wordt omdat er niks mee gedaan wordt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:34

Japeloup schreef:
Als een paard "vast" zit aan 1 kant is dat altijd ergens de "fout" van de ruiter. Wil niet zeggen dat dat jou fout is, kan ook de fout van de vorige ruiter zijn. Ergens is er iets mis gegaan.
Hoe bedoel ik dat: als we niet op een paard zitten heeft hij nergens last van. Wij willen graag op hem rijden en dienen er voor zorg te dragen dat alles zo is dat hij het gevraagde voor ons kan doen.
Lichamelijk moet het paard in staat zijn het gevraagde te doen. Wij als ruiter dienen voor materiaal te zorgen dat past bij het paard en bij ons als ruiter. En dat wij hem niet in de weg zitten om zo recht mogelijk te worden in zijn lijf. Dat begint dus al met zelf recht op je paard zitten en mee in de beweging.
Klopt er ergens een klein onderdeel niet dan hinderen wij het paard en zal hij scheef gaan lopen. Eerst heel klein en als wij dat niet waarnemen steeds groter.

Je zal dus een paar dingen moeten gaan uitsluiten:
Ligt je zadel goed, vinden meerdere zadel makers dit... ze kunnen namelijk sterk van mening verschillen.
Past je hoofdstel bij je paard (bit, neusriem etc.)
Zit je zelf helemaal correct, ook hier, wie vind dat en zijn er meerdere die dat vinden
Is je paard gezond (osteopaat, fysio, etc.)
Heb je voldoende rijkunstig gevoel en ervaring om een paard met scheve bespiering te corrigeren

Ga deze vragen dan kom je al dichter bij het antwoord op je "probleem" pas dan kan je het gaan oplossen

Dank U! Hier kan ik tenminste iets mee....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 15:38

Air schreef:
Pardon? :=
Eerlijk, als je de reactie van knollentuin geen antwoord vind,onzin en dom vind kan je beter je paard verkopen aan iemand die wel de moeite neemt om naar zijn/haar paard te luisteren.
Leer na te denken, je paard geeft iets aan, dit kan komen doordat er rijtechnisch iets niet klopt of omdat er medisch iets niet klopt, hoe dan ook, in beide gevallen is het JOU taak om er iets aan te doen, want het paard heeft er last van wanneer jij op zijn rug zit.
Ik kan trouwens niks raars ontdekken aan de toon van haar bericht? Toon maakt duidelijk dat ze zich bekommert over je paard en jou iets probeert duidelijk te maken, wees daar blij om.
Maargoed heb je geen zin om er iets mee te doen dan hoop ik niet voor je paard dat hij daadwerkelijk blkkades heeft en dat dat verergerd wordt omdat er niks mee gedaan wordt.

Oh, dus nu durf je ook nog te concluderen dat ik niet goed ben voor mijn paard?
Dapper hoor, zonder dat je het dier ooit gezien hebt, beetje vreemd.....
Mensen ik ben gewoon benieuwd naar hoe andere mensen dit soort dingen oplossen, zonder jullie hulp komt dit ook echt wl goed hoor... Was gewoon benieuwd naar jullie ervaringen meer niet.
Ik weet echt wel wat goed en niet goed is voor mijn beest....

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:47

Heb je rechts wel verbinding?

Je eerste zorg bij een paard wat aan één kan sterker is dan aan de andere kant moet de losse kant zijn. Niet de vaste kant. Het probleem zit bijna nooit aan de vaste kant, maar aan de kant waar het paard geen verbinding wil. Voor jou de rechtse kant dus.

Eerst checken dus of je rechts verbinding hebt. Zoniet: dan eerst verbinding zien te krijgen, gewoon door zelf contact te nemen met de mond. Als je paard zich daardoor in vreemde bochten gaan wringen: geen zorgen maken, dat is maar tijdelijk.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 16:25

anneve schreef:
Heb je rechts wel verbinding?

Je eerste zorg bij een paard wat aan één kan sterker is dan aan de andere kant moet de losse kant zijn. Niet de vaste kant. Het probleem zit bijna nooit aan de vaste kant, maar aan de kant waar het paard geen verbinding wil. Voor jou de rechtse kant dus.

Eerst checken dus of je rechts verbinding hebt. Zoniet: dan eerst verbinding zien te krijgen, gewoon door zelf contact te nemen met de mond. Als je paard zich daardoor in vreemde bochten gaan wringen: geen zorgen maken, dat is maar tijdelijk.

Dank je wel voor de tip!
Ik heb vandaag een hoop informatie ontvangen, een aantal tips ga ik straks eens uitvoeren, kijken wat er gebeurd.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 19:15

Tjeetje wat een reacties allemaal zeg!!!

De meeste mensen zijn rechtshandig, de meeste paarden zijn linkshandig (heeft met de ligging in de baarmoeder te maken)...

Een doel van een ruiter kan zijn:
- Een paard zijn "slechte" kant sterker en gecoordineerder trainen (het paard rechter in het lijf krijgen),
- Correct ruggebruik en een achterhand die mee tilt. Van natura draagt 70% van de voorhand het paard. Nu moet het paard niet alleen zichzelf dragen maar ook de ruiter. Een meer dragende achterhand en correct ruggebruik helpt het paard bij het correct dragen van een ruiter.

Het is meer dan logisch dat een jong paard een moeilijke kant heeft.
De meeste mensen hebben ook een dunnere linker pols als rechterpols. Dit valt te trainen de spiermassa kan uiteindelijk gelijk komen met rechts. Dit wil nog niet zeggen dat het fijne motoriek netzo perfectionistisch wordt als rechts (bv schrijven).

Wij als ruiter trainen ons paard naar dit perfecte idee toe (de 1 is meer fanatiek dan de ander).
Hoe heerlijk zou het zijn als: je paard voor 100% losgelaten is, de rug correct gebruikt, geen moeilijke kant heeft en iedere oefening zonder moeite uitvoerd.
Dit is niet in 1 jaar gepiept en ik sta er absoluut niet raar van te kijken dat jonge paarden op 1 kant vasthouden, in stap gaan dribbelen, verkeerd/ overkruist in gallop aanspringen en uiteindelijk zelfs dingen gaan proberen om onder het werk uit te komen.

Het is de kunst om het paard te helpen met zijn lichaam, niet teveel vragen (dan gaan ze eronder uit proberen te komen, want wat je vraagt doet pijn en is "nog" onmogelijk) uiteindelijk in totale harmonie de dingen samen bereiken.

Ieder heeft er zijn eigen aanpak voor, de ene methode werkt weer beter als de andere methode bij ieder paard apart (ik hou bv. van paardrijden en niet van atletiek/ het ene paard houdt van emiel voest en niet van marijke de jong etc). Het is een hele puzzel en een eindeloze discussie... Veel lezen, openstaan voor andere, veel zien, voelen, ervaren en uiteindelijk je eigen puzzel per paard proberen vol te krijgen.

Paardrijden is moeilijk, maar ik zou het gevoel van dingen bereiken samen met een paard voor geen goud willen missen!
Niemand weet alles Edward Gal, Bent Branderup, Emiel Voest etc. lopen ook weleens tegen problemen aan die niet 123 zijn opgelost die moeten ook weleens een paar passen terug en dingen van andere aannemen.

Gezondheid en hanarchment staan voorop anders moet je niet eens op een paard gaan zitten.

Dingen als neem les! Een beetje kort door de bocht vind ik dat... Instructie kan een combinatie zo goed mogelijk helpen, maar dan mag je toch nog wel benieuwd zijn naar andere methodes? Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, misschien is die ene weg precies de weg wat helpt bij jou paard, dan kan je wel twintig instructeurs nemen, maar misschien zit daar nog steeds de gouden tip niet tussen...
Ik vind bv. een bokt heel erg fijn om dit soort ervaringen uit te wisselen.

TS sorry neem ik nu je topic over? :') _O-

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:56

Haha doei, :D
Ik heb ook nog wel een paar tips voor je TS :j
Je kunt ook oefeningen aan de hand doen die echt goed werken.
Ik heb daarvan een filmpje staan in mijn profiel.
Het lijkt makkelijk maar dit kan ze niet in een keer, veel oefenen dus,
maarrrr doe het maar 5 minuutjes per keer, per kant.
Op deze manier wordt ze rechter en belangrijker nog, ze traint achterhand spieren.
Ook een leuke; * vindt je paard minder grappig :P *
Je begint met een achtje waarbij je haar lekker de kant op laat kijken die ze het prettigst vindt.
Belangrijk is dat ze die kant ook vasthoudt. Je houdt dus de stelling vast die ze zelf aan neemt.
Halverwege de acht loopt ze dan in contrastelling wat dan een stuk minder makkelijk is.
Je moet dan wel heel goed zorgen dat ze de bocht haalt :D
Ze moet de schouders meenemen.
Zet er desnoods wat pionnen neer. of zorg dat je bij een wand uitkomt waardoor ze niet rechtdoor kan.
Ze komt, hoe verder je in de acht zit, vanzelf weer in de goede stelling uit.
Op deze manier rek je de korte kant wat op waardoor het makkelijker wordt om recht te worden.
Omdat je een acht rijdt, heeft ze ook steeds weer een makkelijk stuk.
Laatst bijgewerkt door justkid op 26-11-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 21:01

Dank jullie beide, hier kan ik echt wat mee!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:05

graag gedaan!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:11

ook ik raad antoine de both sterk aan. als ik jouw verhaal zo lees dan heeft het wat van mijn paard weg maar dan erger. waarschijnlijk is jouw paard sterk rechts gebogen. dit paard heeft geen balans. als jij aan het rijden bent hou jij hem in balans door de teugels vast te houden. ook zal je hem waarschijnlijk opvangen met je benen. hier wordt het alleen maar erger van. een paard dat niet recht is in zn lijf kan ook niet op een volte lopen. dit omdat hij zn gewicht niet verdeeld over 4 benen en dus op de schouder valt. dit kan alleen maar meer blessures tot gevolg hebben. ook moet je hem NOOIT met een pessoa longeren!! (heb ik ook gedaan en is funest) dit is alleen voor paarden die rechtgericht zijn. zo'n paard mag je dus nooit met zn hoofd naar beneden " dwingen" omdat het de rug niet loslaat en ook niet van achteren onder komt. je zou de volgende oefening kunnen proberen; je gaat in de bak draven met geen druk op de teugels. je stuurt je paard van de hek van de bak naar de c, maakt de bocht en je rijdt weer recht naar de a. dit blijf je doen. als je paard geen balans heeft en jij hem niet vasthoud door de teugels en je been zal hij naar links of rechts vallen. als jij dus naar de c rijdt en hij valt bijv naar links dan "trek" jij hem even heel kort terug naar rechts en laat hem dan meteen weer los. met trek bedoel ik natuurlijk niet letterlijk trekken, maar je mag best grof zijn in je sturen, dus de hand bijv van de hals. dit blijf je elke keer herhalen. je moet je hand weer meteen loslaten omdat hij dan zelf zn balans gaat zoeken. als jij vast zou blijven houden leunt hij zeg maar weer op jou. als je paard rechts gebogen is dan kun je de oefening het best op de linkerhand doen omdat hij dan waarschijnlijk ook naar links weg zal lopen. als je nou merkt dat hij naar rechts weg loopt dan ga je op de rechterhand rijden. deze oefening heb ik ook gehad van antoine de both. mijn paard viel naar links en na een paar keer een lijn te hebben gereden ging ze rechte lijnen lopen. je moet trouwens wel erg voorwaarts rijden. zodra je paard dus meer balans krijgt zal hij van voren gaan zakken. als je dat berijkt hebt ben je al een heel eind. dit houdt in dat ze de rug ontspannen. meer kan ik je nog niet vertellen omdat ik zelf ook nog helemaal in dit leerproces zit. wel is het heel erg aan te raden om bij antoine de both te gaan rijden of bij iemand die zijn methode handhaaft. kijk eens op http://www.hoefkatrol.com
Laatst bijgewerkt door keat op 30-11-10 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:13

heb je geen filmpje van het rijden?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 08:29

bedankt mensen voor de tips!
Gezien al het commentaar zal ik geen filmpje op bokt plaatsen. Niet omdat ik bang ben voor de reacties maar omdat ik geen behoefte heb aan mensen die het beter weten maar zelf geen oplossingen kunnen geven.

Ik wel de mensen hierboven graag bedanken! Ik zal eens kijken of een filmpje mogelijk is om te maken....

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:40

hoi BD :D
Heb je al wat uitgeprobeerd?
(en lukt het?)