Paard bang om te galoperen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:37

shalinitje schreef:
longeren kan heel handig zijn voor de galop ik ken een meisje die een draver heeft leren galoperen. Die draver heeft het zo goed onder de knie gekregen dat nu ook jumping loopt bij dit meisje heeft het zeker een jaar geduurd voor het paard kon galoperen je moet geduld hebben. Dan lukt het wel. En longeren zeker doen ze moet eerst leren om ontspannen te galoperen in haar eigen galop met een zadel en dan pas kan je naar de gewone galop enzo gaan. Een draver heeft tijd nodig

Het paardje waar ik het over had is wel nog maar 4 jaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:50

Het eerste wat je nodig hebt is rust en geduld. Begin met het paard goed aan je hulpen te zetten in stap. Jij beheerst het tempo, paard nagevelijk en recht laten lopen. Gaat dat goed dan ga je rustig beginnen met draven. Wacht ook hier tot het helemaal goed gaat. Pas als het paard, rustig, recht, over de rug en enigzins gedragen kan lopen ga je naar de volgende stap.
Je moet er voor zorgen dat je paard voldoende sterk is in de achterhand om het allemaal aan te kunnen.
Zoek wel goede begeleiding want een draver goed en netjes omscholen is geen heel simpel werk. Paardje wordt nu waarschijnlijk ook zo druk een stuurloos omdat je iets vraagt wat ze fysiek niet aan kan. Het is vergelijkbaar om aan jou te vragen een dubbele salto achterwaarts vanuit stilstand te gaan maken (of ben je toevallig een turntalent :o )

Overigens kunnen alle dravers die ik ken (en dat is een redelijk aantal) redelijk tot goed galoperen dus er is hoop :D

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 20:21

dank je
vandaag heb ik haar in de bak losgelaten
en ik was met een vriendin in de bak we waren aan het kletsen en toen zei ik sssst...
en toen sprong ze aan in galop eerst heel hard maar daarna rustig en ontspannen
ze was 2 dagen kreupel geweest maar daar zie je niks meer van
ga vrijdag weer echt rijden misschien iets eerder maar dit is al een hele vooruitgang
het springen vergeet ik balkjes draven doe ik nu 1 à 2 X in de week dit gaat steeds beter ze vind het nu heerlijk om te doen
als ze een balk ziet dan word ze entousiast en gaan haar 2 oortjes naar voren
dat komt wel goed maar galop
gaat vooruit
alleen even een vraagje kan ik het best met hoofdstel longeren of met halster?
hoe kan ik haar het beste longeren heb het nog niet heeel vaak gedaan 5 X ofzo

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:45

Hoi, ik heb een aantal dravers omgeschoold tot "rijpaard" en tot nu toe is me dat altijd erg goed afgegaan.
Joolien schreef:
Lieverd, een draver is gefokt om te draven, die kunnen niet goed galopperen, dat is niet dat ie bang is maar hij kan het gewoon heeel moeilijk.

Hier ben ik het niet mee eens, als een draver te wereld komt wil het niet zeggen dat ze niet kunnen galloperen. Als je een draver op z'n 4e levensjaar inrijdt heb ik er vol vertrouwen in dat je er een zeer veelzijdig (sport) paard van kan maken. Ook op latere leeftijd natuurlijk.

Bij elke draver ben ik anders te werk gegaan, je moet zien uit te vogelen wat bij jouw draver het beste werkt en daarmee doorgaan. Je kunt de galop aanleren door te longeren, balkjes lopen, buitenrijden, stemcommando's aanleren enz enz. Om dit allemaal een voor een uit te gaan leggen gaat dit een héél groot verhaal worden. Als je intresse hebt kun je me een pb sturen waarbij we vraag voor vraag kunnen doornemen. Als je niet te ver weg woont zou ik ook weleens een kijkje willen nemen? Een filmpje maken zou misschien ook goed kunnen helpen voor alle mensen die tips willen geven?

groetjes

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:36

de vraag is wel hoe kan ik mijn draver in een rustige draf in galop laten aanspringen ze gaat dan eerst hard draven echt heel hard en als ze dan in galop zit gaat ze ook heel snel

WendyBZ

Re: Paard bang om te galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:37

Eerst leren rustig draven. Neem daar de tijd voor, gewoon eerst zorgen dat ze ontspannen blijft in draf.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 19:38

maar de vraag is dan weer hoe doe je dat dan weer? ;)

jhersisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:27

Ik weet niet of je zandpaadjes ter beschikking heb zodat je der niet zo in hoef te houden en ze even kan uitproberen.

ik hoop dat je daar iets aan heb

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 12:47

ja maar heb nog nooit buiten gereden in de lente weer maar nu dan in de winter en in de bak?

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:39

even hoe ik het zou aanpakken:
als je rijdt, enkel stap en draf, veel figuren, veel bochten, veel oefeningen...
en als je draaft, probeer die draf zo rustig mogelijk te houden, dat zou een eerste doel kunnen zijn. rustig draven, op een gelijkmatig tempo.
galloperen zou ik eerst aan de longe leren, zonder zadel. probeer er voor te zorgen dat ze zeer goed op commando's en stem reageert.
eerst een rustig en gecontroleerde draf aan de longe leren.
als ze een rustige draf volledig onder de knie heeft kun je beginnen met galopperen.
oefenen tot ze aan de longe rustig kan galloperen.
daarna hetzelfde doen met een zadel erop.
en pas als ze met een zadel aan de longe rustig kan draven en galloperen (dit zal véél tijd en moeite vergen)
hetzelfe met een ruiter erop.
pas als ze het volledig onder de knie heeft aan de longe zou ik los in de piste gaan rijden.
ook weer eerst rustige draf onder de knie krijgen, dan pas gallop.
werk vooral met je stem, zorg dat ze de commando's kent. en beloon haar altijd! als ze het goed doet.
springen is in feite een ruime galloppas, dus als ze niet kan galloperen zal ze ook niet goed kunnen springen..
je kunt dat aanspringen in gallop wel verbeteren dmv een balkje =)

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 13:00

boku bedankt maarre deze topic is nu niet meer nodig want dankzij boku en andere ben ik verder gekomen ze wil nu al rustig draven aan de longe dus doe nu de galop en het is gelukkig geen keiharde galop meer (rengalop) dus iedereen heel erg bedankt!!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:14

Hey,
Als je paard steeds sneller gaat draven probeer hem dan op te vangen en terug te nemen.Of probeer hem/haar een beetje te sussen met je stem. En met gallop probeer hem/haar het commando te leren gallop eerst aan de longe en dan onder het zadel en probeer haar niet te straffen als ze zo angstig reageerd maar negeer het gewoon en doe rustig verder.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:14

I had het laatste niet gelezen sorry