Mijn paard is sterk op links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenalisa

Re: Mijn paard is sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:31

Martingaaltje dr bij en loslaten?

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:46

op www.paardenbegrijpen.nl staan veel tips over hoe je je paard op beide kanten even los krijgt.
beginnen met grote voltes, eerst aan de hand, dan onder het zadel, eerst in stap, dan in draf en dan in gallop. Voltes van verschillende groottes en steeds een beetje meer stelling. andere figuren hebben niet zoveel nut. achtjes en slangevoltes werken ook heel goed!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:45

Lante schreef:
Je moet juist zorgen dat je ZELF links los laat en rechts weer verbinding krijgt, dus als je paard links vast houdt steeds wat rechterstelling rijden. Daarnaast moet je gewoon zorgen dat je goed les krijgt, want dat je paard op links vast houdt, betekend vaak dat je paard scheef is. Dat kan komen door gebitsproblemen, een slecht passend zadel, een ruiter die zelf teveel op de hand rijdt, niet recht zit etc etc etc. Het kan van alles zijn en is niet zo 123 even in zo'n topic te verhelpen. Succes! ;)

Veel slechte adviezen hier trouwens (naast een paar goeie ook nog gelukkig zoals Girasol); ik hoop niet dat jullie ook daadwerkelijk allemaal lesgeven..?

Bedankt :o Maar ik neem aan dat niet iedereen die hier reageert ook les geeft toch? Ik geef in ieder geval geen les :P

_haflinger schreef:
Mijn paard heeft dat ook. Op links is hij erg sterk. (Ik heb ook een Kwpn er. Van 5 jaar)
Gewoon beginnen bij de basis;

- in stap op de rechter én linkerhand oefeningen rijden. lukt dat nog niet, probeer dan iemand ernaast te laten lopen.
- daarna rustig op de rechterhand gaan draven. gewoon rustig op de linkerhand overgaan, ( eventueel iemand erlangs laten rennen) Nog niet teveel doen op links, gewoon over de hoefslag rijden.
- overgaan in stap op de linkerhand en weer wat oefeningen doen. (b.v: Grote volte.- Als je paard dan met de hals naar buiten gaat lopen je buitenteugel iets strakker houden en met de binnenteugel aanwijzingen geven.-. Gebroken lijn, afwenden bij A of E) dit even herhalen, daarna BELONEN en weer aandraven.
probeer nu rustig in draf (met iemand erlangs) een klein bochtje te maken. Als hij/zij niet wil zweep in de buitenhand en een tikje op de hals (niet té hard). en weer de buitenteugel aanspannen en met de binnenteugel aanwijzingen geven. (dit doe je om je paard helemaal bij je te houden, dan kan hij.zij neit weglopen naar de buitenkant.) Als dit lukt belonen en stappen.
- eventueel alleen op de rechterhand even galopperen. (Niet op Links!)
- Stop dan met de training en beloon je paard goed.! Herhaal deze training een aantal dagen en ga steeds een stapje hoger. (b.v de eerste week met iemand ernaast, daarna zonder, daarna eens galoperen op een recht stuk, zonder de bochten en zo kom je er hopelijk wel.

ik wens je heel erg veel succes en ik hoop dat je paard het goede aanleert.

_Haflingertje

Hoe bedoel je dat precies? Ik snap niet waarom iemand er naast laten lopen, zou kunnen helpen?

tamara_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:44

Veel linksom voltes ed rijden. Zodat je paard lekker los wordt..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:03

Ik geef wel les en aan heel erg veel tips die hier gegeven worden heb je dus niks of het wordt er zelfs alleen maar slechter van (zoals de laatste tip, je moet rechtrichten, het heeft zeer weinig tot niks met losrijden te maken en van voltes rijden terwijl je paard scheef is wordt het paard echt niet beter, eerder slechter als je het niet goed doet).