Om echt op je zit te gaan oefenen moet je niet te veel met je paard bezig zijn. Wat ik wel eens doe is mijn ogen dichthouden tijdens het rijden. Nu rij ik ook bijna altijd alleen, dus dat scheelt. Dan kan je pas echt goed op jezelf letten en goed voelen hoe je zit. Dit kan je ook doen als iemand anders je paard aan de longeerlijn vast heeft. Dan kan je je echt op je zit concentreren.
_Maxime
Geplaatst: 02-12-10 20:27
je moet ook je bekkn kantelen dan is het al makkelijker om je onderbene wat verder naar achetern te leggen zonder dat je voorover kukelt. maar het beste wat je inderdaad kan doen is gewoon een goede instructeur zoeken.
oh okee, graag gedaan hoor, doe er wat mee, succes!!
21deees
Geplaatst: 03-12-10 23:05
hmm misschien kun je wat aan houding van je benen doen door de beugels een gat (of 2) langer te doen... hielp bij mij ook echt.. en zet gewoon als je rijd steeds iemand in de bak die je er aan kan herinneren en er ook wel "streng" in is.. en steeds als je niet goed gaat zitten gelijk er wat van zegt..
ik heb mijn kniewrongen ook beetje veranderd. mijn instructrice vond dat het al een stukkie beter was. als mijn buikspieren wat meer gebruik & dan mijn bekken kantel dan is mijn houding stukken beter. Dan ga ik namelijk ook automatische reget op zitten. Ik hoop dat ik morgen wat foto's kan maken.
_Margrit_
Geplaatst: 05-12-10 19:45
Eindelijk iemand die met hetzelfde probleem zit, Op een gegeven moment ben ik zo bezig met mijn houding dat het rijden gewoon niet meer leuk is
Sunshine1987
Geplaatst: 05-12-10 22:47
Vaak is goede instructie het halve werk. Als je je paard/pony goed wil laten lopen, zal jezelf een bepaalde balans moeten hebben. Heb hier zelf ook veel moeite mee, maar voel overduidelijk het verschil als ik op advies van instructie een andere houding (probeer) aan te nemen. Vaak leer je zit niet zomaar af, je rijd vaak meer zonder dan met instructie, en schrikt je paard bijvoorbeeld dan ga je al gauw in je oude 'vertrouwde' houding zitten. Succes TS!
voor de duidelijkheid ik heb al les. voor dat ik weer super veel berichtjes krijg van je moet les nemen dit en dat en blablablaa... niet boos bedoelt hoor allemaal!
ik ben nu supper hard met mijn houding bezig, ik heb mijn zadel al naar achter geledt een beetje en mijn kniewrongen beetje veranderd en nu zijn mijn bene al weer een stukkie beter en ik heb echt het gevoel dat ik dan ook veel netter zit.
Wat ik vaak doe om mijn houding/zit te verbeteren en/of bij te houden: teugels los laten in draf en galop. Ik hou dan het gespje van de teugels in een hand en de andere hand leg ik achter het zadel, zeg maar tegen mijn bil aan. Op die manier ben ik echt met mijn zit bezig en niet met de voorkant. Doordat je handen dan los hangen zeg maar, kunnen je schouders goed ontspannen wat weer doorwerkt in je hele zit. Met enige regelmaat doe ik daarbij ook nog mijn ogen dicht om me te concentreren op de bewegingen van mijn paard en daar in mee te gaan.
ik ga naomi aan het longeerlijntje doen & ga is zonder teugels en al op de zitten (natuurlijk houd iemad het lijntje wel vast) en zo ga ik rijden, heb ik zo net maar even besloten. zo ben ik helemaal met me houding bezig want anders glij ik der af! XD