paard bokt en vertrekt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Re: paard bokt en vertrekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:18

Een jong paard moet je voorwaarts rijden.
Wat mij opviel is, dat je alleen maar bezig bent met hem laag te houden. De kans voor hem om te bokken, is dan ook ruimschoots aanwezig. Hij heeft zijn hoofd al laag!
Voorwaarts rijden dus. Gas, rem en stuur, zijn het belangrijkste. Want hij is duidelijk niet aan je been.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:30

Kay_Kim schreef:
Shoufshouf schreef:
Is dan de moeder van Kay Cees checkmate wel Kay Cees Bay Baby of de vader van de moeder of vader Kay Cees Leaguer???

Ik vraag dit omdat wij ook eentje uit deze afstamming hebben en deze merrie er nogal om bekend staat vrij lastig paardjes door te geven...

Wij hebben namelijk een paard dat niet tegen werkdruk kan en dan iedereen eraf werpt!! Zolang je rustig rijdt is er niets aan de hand,tot je echt gaat trainen!!!

Verder ken ik nog 3 van deze afstamming die dat ook hadden, de een gaat steigeren, een ander bokken....

de vader van kay cees checkmate (vader van mijn paardje) is kay cee leager, mijn trainer heeft me ook gezegt dat als je te veel vraagt deze paarden sneller in verzet komen, misschien moet ik gewoon terug van nul starten, en niet te veel vragen van hem...

Ja goed idee! Hij moet wel aan het werk, dat ga je toch niet af lopen wachten? Als je dat nu niet doet doe je dat nooit meer want dan gooit hij dan de handdoek wel in de ring, gewoon gaan rijden zoals het hoort...

Zoals ik het zie... en ik ben een dressuurruiter (goeie vriendin western) loopt jou paardje maar wat te sjokken, daarmee bedoel ik dat ik niets voorwaarts zie, ook in de western worden ze aan het werk gezet, ik denk dat het bokken voort komt uit een heleboel energie over hebben en dan is het natuurlijk een mooie gelegenheid om even tijdens het aanspringen lekker te gaan bokken....

Daarnaast draag je je teugels veel te wijd en te lang het is een jong paard die heeft wel iets van ondersteuning nodig.

Succes en laat evt je zadel gewoon nog eens checken!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:00

Mede door wat je schrijft over zijn afstamming en de opmerking dat je dan maar niet zoveel van hem moet gaan vragen, is mijn volgende vraag waarom je dit paard dan zelf aanrijdt? Hier komt dus wel meer bij kijken dan gewoon handig zijn. Het aan het werk zetten dan maar uitstellen vind ik absoluut geen optie!!! Zet hem een paar maanden weg bij een GOEDE trainer die weet hoe met zo'n karakter om te gaan en neem het dan langzamerhand weer over. Als je hier te weinig ervaring voor hebt krijg je of een paard die nooit werkt of een paard wat gevaarlijk is voor je.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 14:14

FindingJack schreef:
Mede door wat je schrijft over zijn afstamming en de opmerking dat je dan maar niet zoveel van hem moet gaan vragen, is mijn volgende vraag waarom je dit paard dan zelf aanrijdt? Hier komt dus wel meer bij kijken dan gewoon handig zijn. Het aan het werk zetten dan maar uitstellen vind ik absoluut geen optie!!! Zet hem een paar maanden weg bij een GOEDE trainer die weet hoe met zo'n karakter om te gaan en neem het dan langzamerhand weer over. Als je hier te weinig ervaring voor hebt krijg je of een paard die nooit werkt of een paard wat gevaarlijk is voor je.

ik rij mijn paard wel zelf maar dit gebeurd wel onder begeleiding... ik heb niet gezegd dat ik niet zoveel van hem ga vragen maar van 0 ga starten en niet TE veel van hem moet vragen, daarbij wil het niet zeggen dat ik hem niet aan het werk zet... ik ben waarschijnlijk wel te voorzichtig voor hem, maar het is niet zo dat hij gewoon zijn gangetje mag gaan hoor!

Wat ik bedoel met niet te veel vragen van hem is dat ik niet moet verwachten dat hij als een doorwinterd pleasurepaard moet lopen, hij heeft 6 maanden stil gestaan en ik had verwacht van de draad weer op te pikken waar ik gestopt was, daarmee dat ik van 0 moet starten...

Thuis begin ik altijd met longeren, daarna ga ik erop, 10 min stappen (op aanraden van de dierenarts!), daarna draf en galop, ik maak afwisselend grote en kleine voltes voor zen stelling en buiging te maken, en maak veel overgangen, dat doet hij allemaal heel flink in stap en draf, dat hij in galop 'ontploft' zal zeker ook aan mij liggen, maar het gebeurt ook niet elke keer, zoals in het filmpje is hij heel rustig.

Meestal gebeurt het als ik hem in de buitenbak rij, in de binnenbak heeft hij het nog niet gedaan.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:57

Allereerst, leuk paardje zeg!
Als het niets lichamelijks is zoals je zegt en verder ook niks met zijn medicatie te maken heeft zou ik zeggen dat het gewoon een lekker jong paard is dat af en toe vrolijk is en die jij dus als ruiter lekker bezig moet houden. Buiten zal hij daar misschien meer de aandrang hebben om eens lekker jolig te doen dan binnen. Zorg ervoor dat je het afwisselend voor hem houdt, dan houdt hij zijn aandacht bij jou. Een jong paard rij ik eerst lekker voorwaards maakt dan niet zoveel uit waar hij zijn hoofd heeft, niet helemaal met een weg gedrukte rug natuurlijk. Om de hoofd houding zou ik mij dus in eerste instantie dus ook niet heel druk maken. Verder zou ik als advies willen geven zoals al meerdere mensen hebben gezegd je teugels iets korter te maken zodat je je handen boven de knop kan houden en niet op je bovenbenen. Eerst longeren vindt ik een goed idee, even de grootse druk er af, energie kwijt raken. Ik zou hem eerst even lekker zijn benen laten strekken alvorens er op te klimmen. Als je aangallopeerd zet hem dan eerst op een volte tot dat hij ontspant dan eventueel een recht stukje en dat verder uitbouwen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:09

Het feit dat hij het alleen nog maar in de buitenbak heeft gedaan duidt dus echt op een "gedrags"probleem. Allicht is hij idd veel joliger buiten. Mijn paard durft op een open veld ook nog wel eens bokje geven terwijl dat hij dat anders nooit doet. Ik denk dat bovenstaande tips je zeker zullen verder helpen. Maar probeer dit wel op te lossen vooraleer hij echt doorheeft dat hij zo zijn ruiter kan kwijtspelen want dan is het hek van de dam en vooraleer je het weet doet hij dat binnen ook. En anders toch een trainer inschakelen of je lesgever hem even op dat punt laten doorrijden.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:34

Ts, ik bedacht me nog, en dat kan jij het beste beoordelen, het kan ook zijn omdat het hem opdat moment geestelijk te veel is geworden dat hij uit "angst"ontploft, stop dan voor die tijd. Dan die dag maar geen gallop. Dat ligt aan het karakter van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:23

Verplaatst van WN-AM naar RT-P

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 17:29

bedankt allemaal voor je info, ik zal toch even duidelijk maken welke medicatie hij krijgt want hier wordt hij echt wel frisser van, de DA heeft dit ook gemeld, hij krijgt medicatie voor zijn spieropbouw waardoor hij zich goed in zijn vel gaat voelen! Ik kan me wel vinden in jullie advies, maar ik denk dat hij zich uitgelaten voelt en daarom ontploft, ik rij in de paddock waar hij door moet voor op de wei te gaan en misschien is het daarom dat hij wil gaan 'spelen'...

Ik ga na zijn rustperiode (osteo) terug longeren en dan terug lessen en proffesionele hulp zoeken! Heb via PB ook een goed adres gekregen als het me niet mocht lukken!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:30

RedPassion schreef:
Verplaatst van WN-AM naar RT-P

De logica hiervan ontgaat mij even?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:24

Wel een beetje de zelfde bloedlijn dus....Is geen makkelijke bloedlijn....

Dat betekend natuurlijk niet dat je je daar bij neer moet leggen...!!!
Wij hebben het wel gedaan nadat alles geprobeerd is bij dit paard. Ons paard is zelfs van een prof ruiter geweest. Niemand blijft erop zitten!!
Zolang je ons paard recreatief rijdt gaat het goed.

Is hij ook zo groot??? De onze is 1.72 geworden!!!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 20:03

Shoufshouf schreef:
Wel een beetje de zelfde bloedlijn dus....Is geen makkelijke bloedlijn....

Dat betekend natuurlijk niet dat je je daar bij neer moet leggen...!!!
Wij hebben het wel gedaan nadat alles geprobeerd is bij dit paard. Ons paard is zelfs van een prof ruiter geweest. Niemand blijft erop zitten!!
Zolang je ons paard recreatief rijdt gaat het goed.

Is hij ook zo groot??? De onze is 1.72 geworden!!!

nee de onze is ongeveer 1.50-1.55 maar je ziet dat hij nog niet volgroeid is, heeft in zen eerste levensjaar ook een groeiachterstand opgelopen, maar zo hoog zal hij niet worden, hoeft ook niet voor mij want ben zelf maar 1.53m :) dus hij mag best zo blijven hoor!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:00

Ok. Ik vond hem al zo groot tonen, maar dat komt dus ook doordat jij wat kleiner bent!

Succes ermee!! T is geen makkelijke bloedlijn. Is hij verder ook een echte clown??

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:59

heey ,

Ik heb totaal geen verstand van western rijden , maar ik rij zelf ook jonge paarden...
Ik weet uit ervaring dat sommige jonge paarden het wat moeilijk vinden om vanuit een "gewone' arbeidsdraf in galop te springen .
Sommige paarden hebben dan een soort 'afzetje' nodig om weg te komen , en daarom bokken ze wel eens bij het aangalopperen..
Als ik jou was zou ik m nog gewoon een beetje in draf laten vallen , dan bedoel ik niet 2 rondjes keihard draven en wegwezen ,maar een paar passen vlot draven en aanspringen .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt !

Succes ermee !

MichelleFl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:16

vooral op de jongere paarden is eerder de 'angst?' om toch te verkrampen tijdens de galop, iig, dat zijn mijn ervaringen, ik heb er zelf wel last van.
je moet inderdaad je onderrug boller maken en je schouders meer ontspannen, dan komt het echt wel goed!
je hebt een prachtig paard!
toch is het beste als je een instructeur vraagt om hulp, diegene kan jou op de persoon af helpen, vanaf een beeldscherm is het altijd lastiger!
veel succes!

xx'

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 22:18

Shoufshouf schreef:
Ok. Ik vond hem al zo groot tonen, maar dat komt dus ook doordat jij wat kleiner bent!

Succes ermee!! T is geen makkelijke bloedlijn. Is hij verder ook een echte clown??

hij verveelt zich heel erg snel, doet ook aan knarsetanden, hij is superlief, maar als je iets aan zen stal hangt, touw ofzo effe laat liggen is hij ermee lopen! hij kan echt alles gebruiken! mijn broer had hem eergisteren vast en voor hij het wist had hij zen eigen touw beet ;) maar het is wel een schatje.

effe over de verzameling, dit is echt wel zen eigen tempo hoor, ook als hij buiten ontspannen loopt loopt hij zo! maar k ga jullie raad zeker opvolgen!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:31

Nou wil ik niet vervelend doen, maar tandenknarsen is vaak wel een teken van pijn en/of spanning/stress! En niet van verveling. Hou dat dus wel goed in de gaten ;)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 18:44

SusanW schreef:
Nou wil ik niet vervelend doen, maar tandenknarsen is vaak wel een teken van pijn en/of spanning/stress! En niet van verveling. Hou dat dus wel goed in de gaten ;)

hij doet het meestal van spanning, pijn niet, hij heeft het een tijdje minder gedaan maar moet nu weer gaan wisselen en de tandarts zei dat het daardoor ook komt, dat de 'doppen' loskomen en dan vervelend gaan zijn, maar hij doet het vooral als je bij op stal bent en andere paarden aandacht geeft :)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:52

Ah het knarsetanden hebben ze dan ook gemeen met elkaar.Zijn volle zus schijnt het ook te doen!! De onze doet het als hij doorheeft dat hij wedstrijd heeft!! Of als je te laat bent met voeren, en als je zijn eczeemdeken op doet, andere dekens vind hij prima!!

Is hij met dit weer extra jolig? Of gaat het al beter met rijden??

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 08:06

Shoufshouf schreef:
Ah het knarsetanden hebben ze dan ook gemeen met elkaar.Zijn volle zus schijnt het ook te doen!! De onze doet het als hij doorheeft dat hij wedstrijd heeft!! Of als je te laat bent met voeren, en als je zijn eczeemdeken op doet, andere dekens vind hij prima!!

Is hij met dit weer extra jolig? Of gaat het al beter met rijden??

hij vindt het super leuk buiten, rijden hebben we nog niet kunnen doen door het weer, we hebben enkel een buitenbak. maar als hij buiten komt vindt hij de sneeuw geweldig, alle andere paarden willen binnen, maar hij, hij speelt erin

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:27

hoi,
ja dat is niet prettig als ze dat doen.
maar als je aangaloppeerd en hij bokt meteen been geven en hoofd omhoog halen.
zorgen dat je hem voor bent!!
groetjes