Paard die bokt uit frisheid, straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard die bokt uit frisheid, straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:19

Vanaf het moment dat ik met mijn paard ga werken, en dan maakt het me niets uit of dat longeren of rijden is, wordt er niet meer gebokt. Dat doet 'ie maar fijn in z'n eigen tijd. Dus ja, als ze bokken krijgen ze op hun lazer.
Het is echter wel mijn verantwoordelijkheid als eigenaar dat ze hun ei kwijtkunnen en voldoende mogelijkheid hebben om de benen te strekken ;)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:24

ik zou het gewoon laten :) nja aan de ene kant denk ik: even brullen.
maarja, ik rijdt soms op een pony van de manege (heb wel eigen pony :)) en die bokt ook, maar daar doe ik eigenlijk niet echt aan, behalve goed aansporen :P

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:26

nogmaals ik vind het afschuwelijk dat mijn paard, nu nog 23 uur per dag op stal staat. vanaf half september staat hij al binnen, omdat 'de wei anders kapot gelopen wordt' (reden) en ik zou daar, van zo lang opgesloten zitten, ook van gaan flippen. Bovendien heb je een weiland niet voor de sier.

Maar negeren als ie gaat bokken, wordt wat moeilijk denk ik. Hem nog meer, daarna aan het werk zetten, is een logisch (wat bij betreft dan) gevolg van...............zijn gedrag.

maar paarden horen, zeker wanneer het licht is, buiten in de wei.
Dan mag ie idd lekker gek doen, maar absoluut niet wanneer ik er op zit. binnenkort (als alles goed is de 24ste) krijgt hij een andere stalling, met veel meer weidegang. Waar hij al zijn energie in kwijt kan. Heerlijk!!!!!!!!!!!!!

Birgit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:37

Mijn paard bokte ook altijd van frisheid en vrolijkheid, vooral op wedstrijden waar meerdere paarden waren. Hij vond het altijd erg leuk om op wedstrijd te gaan. Ik heb dit nooit bestraft (vond het wel grappig) en kon altijd goed blijven zitten. Na 2 à 3 rondjes rodeo was het weer over en kon ik hem weer normaal rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:39

Ik heb de pest aan zulke ruiters op wedstrijd, die het grappig vinden als hun paard even gezellig de inrijbak op stelten zet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:07

Als ie af en toe ooit een keer bokt uit vrolijkheid/frissigheid, zet ik 'm iets meer in z'n vooruit en vraag ik even door... Paard moet gewoon bij de les blijven.
Wordt het eenmalig bokken, een serie bokken of echt gemeen wordt het direct afgestraft, dat is absoluut niet de bedoeling. :n

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:22

Bokken straf ik meteen af heb een jong paard en hij mag dit niet aan de longe of onder het zadel. Hij staat de hele dag buiten dus als hij gek wil doen heeft hij daar de hele dag de kans voor gehad. Als ik met hem bezig ben moet hij opletten en wordt er niet gek gedaan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:36

mijn fjord van 19 houd ook van bokken haha helaas bokt ze erg hoog!
ik verhef mijn stem wel als ze dat doet

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:47

als hij uit frisheid een bok geeft zou ik hem gewoon naar voren rijden, en daarna weer doorgaan waar je mee bezig bent.

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:35

Heb dat de afgelopen keren ook gedaan, min of meer genegeerd eigenlijk (het zijn gelukkig redelijk goed uit te zitten bokjes) en flink laten lopen verder. Ik weet dat ie het uit blijheid deed; bij aangalopperen zo van 'yeee daar gaan we!' Fout, maar om hem daar nu voor te straffen..maarja het moet geen gewoonte worden natuurlijk. Paardje wat ik rijd staat overigens van 's ochtends tot begin avond lekker buiten en toch merk je dat ie érg veel energie heeft nu het koud wordt, tot paar weken terug bokte ie vrijwel nooit

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:36

Sanne, dit doet mijn 19 jarige fjord dus momenteel ook

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:43

ok! Tja het is best lastig want je wil natuurlijk eigenlijk gewoon rijden zonder gebok maarja..blijheid afstraffen voelt ook niet goed vind ik. Morgen eens zien hoe het gaat, want verder loopt ie superfijn, wil graag werken, veel energie maar met de galop dus iets téveel energie, haha. Hopelijk gedragen ze zich niet de hele winter zo :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:26

Moet je mijn paard is zo weinig op de wei zetten, dan krijg je wel meer dan één rodeostukje!

Zou het zeker niet afstraffen, als ik een keer een vrolijk huppeltje maak vind ik het ook niet leuk als er naar me geschreeuwd wordt. Mag toch best huppelen als ik blij ben?

Lekker voorwaarts houden en meehuppelen^^

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:42

Ik ga met met Sonja. Zodra ik het paard in de hand heb, erop zit of longeer wil ik niet meer dat hij bokt. Hij staat de hele dag op het weiland, genoeg tijd om te bokken. Als ik aan het rijden ben en ik merk dat hij fris is ga ik wel iets doen waarin hij zijn ei kwijt kan, lekker lange stukken galopperen enz. Bokken vind ik dus echt not done, ook niet uit frisheid. Ik zal niet de eerste zijn die er daardoor naar afvalt of een hoef tegen mn hoofd heb. Mijn paard zal het dan ook zeker niet doen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:05

Echt straffen zou ik niet doen. Wel een heel hard, zeer onvrouwelijk UHH roep ik dan uit :'). Is bij mijn paard 9 van de 10 keer al erg effectief.

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:16

Ik zou zelf ook een tikje met mijn zweepje geven of even duidelik zeggen dat dat niet mag!
Groetjes

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:31

RoosIris schreef:
Hoeveel uur staat je paard dagelijks buiten?

Frisheid zou ik eerder afschuiven op teveel op stal staan en te weinig beweging. Niet omdat hij geschoren is.

Inderdaad. Als hij het nooit eerder heeft gedaan dan zal er wel een oorzaak zijn voor zijn plotse gedrag en is het slim om daar eerst even naar te kijken voordat je hem gaat afstraffen op waar hij misschien wel een hele goede reden voor heeft.
Misschien is er iets verandert in zijn dagelijks patroon, tuigage, groep waarmee hij buiten komt, rantsoen, enz?

shalalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:09

Ik geef het paard kans om een vreugdesprongen te maken, ook al gaat ie helemaal bol en ik zorg ervoor dat ie wel naar voren gaat. Wat belangrijk is dat je uit beweging moet zitten, dat je zelf niet uit balans raakt.

Paard is dan tevreden, je kan daarna heerlijk werken :)

als dat te vaak doet dan is er wel wat mis, bij mij was vroeger zo dat ik te veel op hand reed en daarom ging exploreren.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:13

Ik zou het ook negeren..
Gewoon hoofd omhoog houden en flink naar voren rijden totdat je merkt dat de ergste energie eraf is..
Dat is ook een manier om te laten merken dat het niet de bedoeling is wat hij doet.