Hmmm zou natuurlijk ook kunnen dat ik zelf gewoon hartstikke scheef ben indd.
Moet eens aan iemand vragen of ik op de fiets ook scheef zit.
Anoniem
Geplaatst: 21-11-10 20:52
Ik heb hier ook last van. Mijn paard is erg rechtsgebogen. Als ik een volte rechtsom wil rijden, wordt het zadel (en ik) naar de buitenkant gegooid. Dit wil ik dan corrigeren door meer gewicht op rechts te nemen, maar dat lukt niet goed omdat paardlief toch een soort van tegenwerkt (onbewust, ze kan immers niet goed inbuigen ivm scheefheid), dus knik ik in in mijn heup. De enige oplossing hiervoor is het rechtrichten.
Het kan natuurlijk ook gewoon aan je eigen lichaam liggen, dan zal het rechtrichten waarschijnlijk wel schelen, maar lost het niet volledig op.
pasdedeux
Geplaatst: 22-11-10 12:39
Ik heb hetzelfde probleem naar links. Daardoor valt mijn paard altijd op de linkerschouder. Ik moet dus zeker mijn houding verbeteren wil ik beter kunnen rechtrichten. In mijn geval ben ik dus scheef. In het volgende topic zijn wel al goede tips langsgekomen, wellicht iets om even door te lezen:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1383142
je paard is waarschijnlijk scheef. als je rechterbeugel langer is en je dus meer naar rechts zit kan dit komen doordat je paard links gebogen is. de linker spieren van het paard zijn dan korter en stijver maar ook dikker waardoor je meer naar rechts zakt..
@ pasdedeux, ik ga zo even in het andere topic kijken! bedankt!
@ 66996236, ik heb het niet op 1 paard... maar op alle paarden. En ze hebben allemaal een ander zadel.
Mijn beugels zitten gewoon gelijk.
Vanavond les. Ga er extra op letten.
xJustMe6
Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-10 17:29
Heb trouwens net een paar foto's gevonden waar je heel duidelijk het inknikken op kan zien, ziet er niet uit .
Angie91
Geplaatst: 22-11-10 18:02
Ik denk dat het verstandig is als je een keer een fysiotherapeut naar je bekken laat kijken. Knikte zelf ook in en dat kwam omdat mijn bekken scheef stonden.( en dan klopt het ook wat jij zegt, dat je het op verschillende paarden hebt met verschillende zadels)
Angie91, kan je bekken ook scheef staan zonder dat er iets is gebeurd. Dus niet gevallen o.i.d?
AndreaB
Geplaatst: 23-11-10 19:26
Wat mij bij de onderste foto opvalt is dat je bovenkant wel recht lijkt te zijn, maar je onderkant niet recht boven het zadel zit. Dus dat je teveel naar 1 kant van het zadel zit?
Wat ik mij dan afvraag is hoe dit met het rechtgerichte paard te maken kan hebben? Zelf voel ik het namelijk het sterkst op het moment dat ik met een losse teugel nog aan het instappen ben. Heb jij dit ook, TS?
Wellicht toch eens een bezoekje aan de fysio inplannen Vraag me af of het veel uit zal maken.
Ik zit aan de bovenkant inderdaad wel recht. Echt alleen mijn heup die inknikt. En dan zit ik inderdaad te veel aan 1 kant van het zadel. Ik ben me er in stap inderdaad het meest bewust van.
Mischien inderdaad toch maar een keertje langs de fysio. Wie weet... Kan altijd proberen of het helpt.
Angie91
Geplaatst: 23-11-10 19:59
Ja je bekken kunnen ook scheef staan zonder val(kan ook al door een ' onschuldige' verstapping komen) soms heb je ook onbewust een 'verkeerde' houding, en hierdoor wordt het dan weer scheef getrokken door je spieren.
Ik zou ook eens langs een fysio gaan. Ik draai ook in, maar na veel frustratie blijkt dat ik er ook niets aan kan doen aangezien bij mij 1 heup van nature gewoon meer naar voren staat. Inknikken kun je echter wel afleren, vooral als je met spiegels rijdt. Ook een goede oefening is om zonder teugels je paard recht over de AC lijn te laten lopen, als je ongelijk gewicht heb zal hij accuut een afwijking van de lijn geven. In de volgende fase rij je puur op je zit wendingen en voltes, dan wordt je vanzelf beter bewust van je lichaam.
estja
Geplaatst: 23-11-10 20:16
Bij mij hielp de osteopaat goed. En dan bedoel ik voor mezelf, niet voor mijn paard.