Motoriek linkerhand verbeteren, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:24

Drinken en eten met je linkerhand is echt heel erg goed :) Bovendien leer je daar heel snel van..

Muizen met links :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:28

__PrinCes schreef:
Merideaan kogels rollen.
http://www.youtube.com/watch?v=Qi4bMtlDvLc
Het is lastig in het begin, je kogels knallen heel de tijd tegen elkaar. Maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat, en het werkt nog verslavend ook :+ tenminste bij mij, het móet gewoon lukken.

Nooit bedacht dat er meerdere mensen met dat probleem zouden zitten! Ga eens kijken of ik die dingen hier in de buurt kan krijgen, of eventueel via google/internet...

Sanet schreef:
Drinken en eten met je linkerhand is echt heel erg goed :) Bovendien leer je daar heel snel van..

Muizen met links :D

Drinken en eten is geen enkele moeite voor mij.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:30

Janine1990 schreef:
garny95 schreef:
janine heb je het precies hetzelfde op andere paarden ? Het kan ook zijn dat je paard vast zit op die kant en er ook geen fijne signalen opgenomen kunnen worden ? Jouw stugge hand en zijn stugge kant ?

Pfff, is wel lang geleden dat ik op een ander paard reed. Maar was toen ook al een probleem. Paarden lopen bij mij ook altijd over de linkerschouder weg.... Dus ik geloof niet dat hij stug van mijn hand wordt, eerder simpel. Hij is Z2 geweest, weet alle trucjes om er onderweg te komen als hij er niet helemaal aan staat...

een Z2 paard kan ook prima vastzitten, ik zou eens kijken hoe het op een ander paard is, want ik denk dat jullie elkaar versterken in het niet soepel zijn aan een kant, dat is namelijk vaker zo

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:33

Oh, dan ben je al een stuk handiger dan ik. Ik kan bijvoorbeeld echt niet mijn haar borstelen met links of fatsoenlijk thee drinken zeg maar :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:35

garny95 schreef:
een Z2 paard kan ook prima vastzitten, ik zou eens kijken hoe het op een ander paard is, want ik denk dat jullie elkaar versterken in het niet soepel zijn aan een kant, dat is namelijk vaker zo

Maar ik zet mijn linkerhand niet vast, handen bewegen gewoon mee, ik kan er alleen geen fijne ophoudingen etc. mee maken. Het hele euvel ligt bij mij. Zoals ik ook zei, is het op vorig paard ook al zo geweest. Daar ben ik in mei mee gestopt. Deze rij ik inmiddels twee en half jaar.

Hij maakt puur (en terecht) misbruik van de situatie. Of dat nu bewust misbruik is om zichzelf te ontlasten, of dat hij de signalen niet begrijpt, dat maakt dan niet uit.
Maar dat ik linksom in galop geen nette volte kan maken, ligt er niet aan dat hij niet soepel is... :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:37

Sanet schreef:
Oh, dan ben je al een stuk handiger dan ik. Ik kan bijvoorbeeld echt niet mijn haar borstelen met links of fatsoenlijk thee drinken zeg maar :D

Drink altijd thee met links, zodat ik met rechts het touchpad van de pc kan bedienen. Haar in een staart doen, met links borstel wil ook, elastiekje er met links omheen draaien, lukt ook.

Ik ben in principe ook linkshandig geboren. Ik moest op school alleen met rechts schrijven. De juf deed het voor, ik deed het na. Daarnaast bleef ik gewoon met links tekenen. Dus dat grove lukt wel, alleen het fijne met de vingers, dat is heel lastig voor mij.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:38

Die ophoudingen, dat herken ik, maar dat verbetert echt als je met zo'n softballetje aan het kneden gaat, die kneepjes zijn namelijk net als ophoudingen en daardoor word je er echt handiger in en krijg je meer kracht en handigheid in je handen. Het bewust aansturen helpt namelijk.. Ik had zelf dit probleem al een beetje en heb op gegeven moment ook nog blessure aan mijn ringvinger gehad (op mijn buik achter jong paard aangesleept aan longeerlijn met lijn om mijn vinger heen - geinig joh :D ). Kon mijn vinger eerst ook niet goed meer buigen en dat is ook helemaal goed gekomen hierdoor.

_Jessie

Re: Motoriek linkerhand verbeteren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:40

hmm die Merideaan kogels lijken me ook wel wat, als jij ze ergens gevonden hebt janine wil je dan doorgeven :D
Zo'n stress balletje heb ik nog wel thuis liggen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:45

fargo schreef:
Die ophoudingen, dat herken ik, maar dat verbetert echt als je met zo'n softballetje aan het kneden gaat, die kneepjes zijn namelijk net als ophoudingen en daardoor word je er echt handiger in en krijg je meer kracht en handigheid in je handen. Het bewust aansturen helpt namelijk.. Ik had zelf dit probleem al een beetje en heb op gegeven moment ook nog blessure aan mijn ringvinger gehad (op mijn buik achter jong paard aangesleept aan longeerlijn met lijn om mijn vinger heen - geinig joh :D ). Kon mijn vinger eerst ook niet goed meer buigen en dat is ook helemaal goed gekomen hierdoor.

Kan me indenken dat het bij jou ook een heel stuk spiertraining is geweest, word helemaal kriegel als ik dat verhaal van jou lees... Brrrr, eigenaresse van m'n paard heeft ook eens op haar buik gelegen, paard lag even later ook op zijn buik. En ze roep altijd tegen mij: "GEEN LUS OM JE HAND!" Nee, doe ik dan ook braaf niet (komt natuurlijk wel eens voor uit automatisme)... Brrrr...

We hebben een hond, die gek is op balletjes, dus zo'n softballetje ligt hier hopelijk nog wel. Als hij ze niet heeft gemold.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 14:47

_Jessie schreef:
hmm die Merideaan kogels lijken me ook wel wat, als jij ze ergens gevonden hebt janine wil je dan doorgeven :D
Zo'n stress balletje heb ik nog wel thuis liggen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meridiaankogels

Ze zijn niet alleen goed voor het paardrijden... :D

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:56

ooo serieus!! Ik heb ze gewoon thuis liggen dan haha wat grappig!
Ik vroeg toevallig vorige week aan mijn moeder waar die dingen voor waren en dat wist ze niet, ik nu dus wel :P :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:59

Ik had ook gewoon de lijn in grote lussen vast netjes zoals het hoort we liepen te wandelen in de bak, maar als een paard ervandoor gallopeert over/door je heen en hij is ineens ver weg, dan zijn die grote lussen ineens kleine steeds strakker wordende lusjes geworden die je heel moeilijk los krijgt als je op de grond achter hem aansleept. Ik was vrij panisch met mijn andere hand de lijn eraf aan het plukken. Het had een stuk erger kunnen aflopen, want ik kreeg uiteindelijk de lijn eraf (en mijn vingers zaten er gewoon nog aan). Als ik terugdenk .... brrrr het was wel echt eng.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 15:03

fargo schreef:
Ik had ook gewoon de lijn in grote lussen vast netjes zoals het hoort we liepen te wandelen in de bak, maar als een paard ervandoor gallopeert over/door je heen en hij is ineens ver weg, dan zijn die grote lussen ineens kleine steeds strakker wordende lusjes geworden die je heel moeilijk los krijgt als je op de grond achter hem aansleept. Ik was vrij panisch met mijn andere hand de lijn eraf aan het plukken. Het had een stuk erger kunnen aflopen, want ik kreeg uiteindelijk de lijn eraf (en mijn vingers zaten er gewoon nog aan). Als ik terugdenk .... brrrr het was wel echt eng.

Ja, op zo'n moment is er geen houden aan inderdaad... Echt ontzettend eng lijkt me. Je hoort wel eens verhalen van vingers die er af gaan door zoiets... Het zal je maar overkomen...

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:17

Ik vind eigenlijk dat je dan nog een best nette motoriek hebt als het probleem alleen bij je vingers ligt. :j
Ik lees verder even mee, ik heb namelijk een te hoge spierspanning in m'n linkerarm + een hersenen-armaansturingsprobleempje waardoor m'n linkerarm (en de rest van m'n linkerhelft) wat minder controleerbaar is.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:27

Nou gister thuis even geprobeerd met die meridiaan ballen god dat is nog moeilijk :')
Maar het gekke is....ik kan het met links beter dan rechts....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:36

Mijn zoon is 8 en heeft een Cerebrale Parese. Hij is linkshandig geboren (al was hij wrs rechts, maar door de schade in zijn hersenen kan hij rechts niet goed aansturen) en daar schrijft hij dus ook mee. Maar bij hem is dus de aansturing voor rechts beperkt. Hij vergeet die hand heel veel. Vooral met de fijne motoriek!

Hij krijgt wel degelijk ergotherapie!! Juist voor schrijven met links en voor de behendigheid van zijn handen. Hij heeft nu een leuke oefening met Gogo's (of andere kleine poppetjes)
Zet er 6 neer. Leg 1 hand op je knie, die mag je niet gebruiken. Nu zo snel mogelijk (stopwatch erbij) 3 poppetjes 1 voor 1 oppakken en in je handpalm verstoppen (alledrie tegelijk), dan weer neerzetten in een half kringetjes. Dan de andere 2 oppakken en in je hand verstoppen en het kringetjes afmaken. Daarna met ja andere hand doen.

Mijn tip is toch echt naar een ergo te gaan. Die zijn er echt niet alleen voor je houding! Onze zoon heeft er erg veel baat bij om zijn rechterhand te stimuleren en ook de fijne motoriek links te verfijnen.

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:44

Ik had/heb het zelfde probleem. Heb zo'n bal gekocht bij perrysport. En dat heeft wel wat geholpen.

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:36

Ik heb echt precies hetzelfde probleem.
Heb het ook met die meridiaan ballen maar dat helpt echt helemaal niks want ik kan het gewoon niet. Alleen is het niet hartstikke duur om naar de ergo te gaan om daar therapie te volgen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:23

wordt vergoed, valt onder alternatieve geneeswijzen!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:29

HAPPY22 schreef:
Ik heb echt precies hetzelfde probleem.
Heb het ook met die meridiaan ballen maar dat helpt echt helemaal niks want ik kan het gewoon niet. Alleen is het niet hartstikke duur om naar de ergo te gaan om daar therapie te volgen?

Je moet ook veel oefenen, echt het lukt zeker wel! Bij mij ging dat zelfs makkelijker met m'n linker dan m'n rechterhand, toch ben ik rechtshandig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:32

Nou voordat ik tijd ga maken voor therapie, ga ik toch liever bezig met de creatieve manieren die in dit topic worden genoemd.
Heb een tandenborstel gekocht, moet nog even een softballetje opzoeken en die meridiaankogels moet ik nog even bestellen :)

Zadel2001: Wat voor bal heb je gekocht?