nieuw paard erg kijkerig en schrikachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenne

Re: nieuw paard erg kijkerig en schrikachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 09:55

Lusitana je hebt gewoon helemaal gelijk.
Ben benieuwd hoe het nu gaat met de Ts en haar paard.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:01

Wen eerst aan je paard voordat je er over kan oordelen hoe en wat voor beestje het is! ;). Geef het tijd voor een paard is het ook anders!
Nieuw baasje nieuwe omgeving allemaal nieuw!
Niet zo heel onlogisch dat dit gebeurd! ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:12

Tja.. misschien is hij nu een stuk vrolijker dan hij bij de vorige baas was. Aangezien hij nu lekker met vriendjes op de wei staat en minder op stal. Als wij op stal nieuwe paarden krijgen leven die ook helemaal op en hebben ze een stuk meer praatjes dan daarvoor.

Wel vervelend maar ik denk dat als je met vertrouwen rijdt en hem beter leert kennen dat het vast wel goed komt :) Succes ermee!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:38

opisop_shop schreef:
heb je hem wel een aantal keren proefgereden bij de vorige eigenaar?
Ik vind 12 week al best een tijd om te wennen aan een nieuwe plek eigenlijk.

een verkoper zegt over het algemeen altijd dat het paard braaf en bomproof is. hoeveel advertenties zie je wel, gezocht, bomproof en moet braaf zijn, mag niet schrikken mag niet bokken etc etc, de handel speelt daar handig op in.
ik weet uit ervaring dat paarden gesedeerd worden als kopers willen proefrijden. ik ga natuurlijk niet beweren dat dit met jou'n paard is gebeurd ts, maar er is wel een kans aanwezig. ff een klein streepje sedalin en tada, wat is het toch een braaf paard!
ik vind 12 weken ook al best een tijd om te wennen. hou er maar rekening mee dat je paard blijft zoals ie nu is. je zou idd wat schriktraining kunnen gaan doen. succes verder en ik hoop voor je dat het wel beter gaat worden

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 16:10

Wij hebben noodgedwongen vorige maand ons paard moeten verhuizen naar een andere stal. Wij zijn als baasje dezelfde gebleven, haar stal is veranderd. Nu staat ze de hele dag op de wei en we rijden in een buitenbak. op de vorige stal hadden we wel een binnenbak. Verder heeft ze nu andere paardenvriendjes gekregen. dat moet allemaal wennen. De eerste 2 weken was ze haast niet te rijden in de buitenbak. alles was eng, overal moest ze naar kijken en van schrikken en haar favoriete gang was HARD! Dat terwijl ze altijd de rust zelve was en heel ontspannen kon lopen. Nu dus echt niet. Vorige week wer eens een buitenritje gemaakt. Dat was ook heel eng in die vreemde omgeving. Op de vorige stal was ze super braaf buiten en op (endurance)wedstrijden ook. dan loopt ze gewoon. Ze moet weer vertrouwen krijgen in de nieuwe omgeving en wennen aan alles wat nieuw is. Ze krijgt van ons de tijd daarvoor. Straffen heeft geen zin. ik denk dat jouw paard ook de tijd nodig heeft om alles te leren kennen. Gun hem die tijd. Je moet gewoon rustig blijven rijden, weinig aandacht aanschenken en buiten rijden eerst nog even met iemand anders zodat ze de weg leert kennen.

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:16

Ik heb het zelfde... Ik heb mijn paardje nu bijna 3maanden. Ook niet gewend om in de binnenbak te rijden. Maar nu gaat het al stukken beter. Misschien helpt het om er van overtuigd te zijn dat jullie het kunnnen. Dat hielp bij mij ook. Moedig je paardje een keertje aan (als je dat nog niet doet) dat is ook voor hem leuk. Bij mij heeft het in die 3 maandjes al heel veel geholpen
Succes

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:20

Sluit me aan bij reactie Lusitana. Als ik jou was zou ik vooral veel grondwerk gaan doen en vanaf de grond de leidersrol proberen te krijgen en zijn vertrouwen te winnen. Daarnaast vraag ik me af of je paard lichamelijk in orde is. Klachten als verkeerd zadel of scheef zijn veroorzaken ook onrust en schrikgedrag. Succes!

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:34

Misschien wat grondwerk?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 19:43

Bedankt voor al jullie antwoorden, het gaat nog steeds wel met ups en downs maar ik heb er nu wel meer vertrouwen in dat het goed komt. Heb vorige week in de bak een paraplu, een stuk zeil en nog wat "enge" dingen zoals stoelen en emmers gezet en hij vond het idd erg eng maar samen hebben we ons er goed doorheen geslagen. Ik blijf veel met hem oefenen, lekker rijden en hoop dat hij over een tijdje genoeg vertrouwen heeft en hij net zo bomproof wordt als mijn oude paardje. Nogmaals bedankt allemaal! Fijn dat sommige mijn situatie herkende en/of met tips kwamen. Het heeft ons (met name mij....) weer op weg geholpen!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:11

Leuk dat je nog even een update geeft! Heel erg veel succes met je paard :)

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:03

Je hebt je paar nog maar 12 weken natuurlijk..
Ik denk dat het ook een stuk uitproberen is wat je paard doet..
Mijn paard deed dat ook.. en nu is ze nergens meer bang voor.. ik denk dat het ook vertrouwen is wat je moet opbouwen!
suc6 verder met je paard!

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:46

hoi,
geef het even tijd en laat het even wennen
die rust komt er wel in.
groetjes

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:55

Is het niet een optie om zijn oude vertrouwde ruiter hem eens te laten rijden op de plek waar die nu staat?
Als hij dat wel gewoon lekker doorloopt zonder dat hij afgeleid raakt dan weet je meteen dat het aan jou manier van rijden ligt, niet verkeerd bedoelt trouwens hoor haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 11:45

Lusitana schreef:
Als je hem niet vertrouwd, heeft hij geen reden om jou te vertrouwen en heeft hij geen steun van je in zijn vreemde omgeving. Hij weet niet dat hij verkocht is. Hij denkt in het begin wellicht nog dat hij een keer terug gaat. Dat het allemaal maar tijdelijk is en zijn eigen ruiter wel weer komt.
Het duurt gewoonlijk minstens zes weken voordat een paard de hoop opgeeft, soms korter, soms langer.
Het is aan jou de taak om duidelijk te maken dat het allemaal wel goed komt en dat hij op jou kan vertrouwen.
Dus niet gaan afwachten wat hij nu allemaal weer uit zou kunnen gaan spoken, maar gewoon vol vertrouwen rijden en misschien wat meer belonen dan je gewend bent, voor wat goed gaat. (Manenkam strijken, of met de stem).
Verkeersmakheid etc zit voor 99% in de ruiter, geloof het of niet. Een paard wacht jouw reactie af. Als jij zenuwachtig of onzeker bent heeft hij alle reden om te denken dan dat wat nadert gevaarlijk is, toch?
Als jij niet reageert heeft hij alle reden om aan te nemen dat het normaal en ongevaarlijk is.
Ik kan me zo voorstellen dat je niet met vol vertrouwen op ene nieuw paard zit en dat voelt hij dus. En als hij dan ook een stap verkeerd zet, heb je zoiets van "zie je wel, hij is niet vertrouwen". Maar die nerveuze reactie daarop ziet hij ook als "zie je wel, het is niet vertrouwen, zij is er ook bang van!" ;)

Elk paard kan schrikken, maar hoe de ruiter er mee omgaat is bepalend voor hoe hij er voortaan mee omgaat.
Bekijk het eens vanuit zijn ogen en kijk hoeveel steun hij eigenlijk aan jou heeft...

Ditzelfde paard kan bij een andere ruiter totaal anders zijn.

wat mooi verwoord !
Ts, succes met je nieuwe paard en je staat er voor open, dan komt het wel goed

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:09

Sommige paarden zijn wel eerder schrikachtig dan andere paarden dus het kan zijn dat hij toch een beetje zo is!

Ik zou het ook nog meer de tijd geven! En zeker zorgen dat je zelf er vol vertrouwen op zit! Jij moet hem ervan overtuigen dat alles niet eng is! Dat hij je kan vertrouwen! Het kan voor een paard echt een drama zijn verhuizen! Het komt misschien ook beetje door het weer! Mijn paard is nu ook echt lekker fris en vind dat ook veel meer dingen eng!

Geef het de tijd, maar zorg wel dat jij de leider bent! Soms mag je best ff boos worden maar soms moet je hem juist geruststellen en dat is even zoeken!

Utile94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:25

Je paard schrikt.. Mijn tip: je weet waar hij van schrikt..kijk voor dat je bak ingaat goed om je heen zodat je weet wat er allemaal staat... Hierna ga je dat negeren jij moet doen wat e wilt doen en als hij schrikt trek je daar niks van aan.. Vaak is het namelijk ook uitprobeer gedrag! Negeer het en blijf gewoon door rijden! Want als jij weet van oeeh daar staat iets en jij bent al terug houdende dan is dat voor hem een teken van jieppie ik mag schrikken want mijn baasje vind het ook eng!
Probeer rustig te blijven en haal goed door je buik adem
En ga zelf niet schrikken deed je met je ander paard toch ook niet!

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:51

probeer het gedrag te negeren en als het erg wordt corrigeren met de stem ik heb ook een pony die heel verschietachtig was cartago en het is na een tijd volledig nieuw ingereden bij u mot dat niet maar bij die van mij was het echt heel erg gewoon negeren of corrigeren met je stem grtjs demi

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:25

Toen ik mijn pony kocht, was hij in het begin ook erg kijkerig enz.
Naarmate ik vertrouwen met hem kreeg verminderde dit wel
Tegen mij werd ook vertelt dat ze wel eens met hem naar buiten zijn geweest; maar toen we dat eens gingen proberen was hij heel schrikachtig
Wij gaan nu dus ook niet meer met hem naar buiten
volgende keer moet ik dus toch wat meer doorvragen (maar ben superblij met hem)
Ik denk dat je een beetje moet afwachten tot hij aan de omgeving en jou gewend is