3Jarige blijft ontstuimig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:53

Hij is 3.5.....
Net zadelmak.....
Wordt een slof om gedaan....
En hij moet al een constant tempo aanhouden...

Volgens mij gaan daar een paar dingen fout.
Als je het niet snapt of aan kan (zoals het bij mij overkomt,no offence),breng hem dan gewoon lekker weg :D

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:07

Wegbrengen is niet altijd goed voor een paard, zeker niet een waar een hoop bloed inzit..
Proffessionele stallen willen meestal iets te snel met dit soort paardjes.

Een slof bij een driejarige ;( ;( Je kan het dier voor z'n leven lang beschadigen.
Drie keer in de week rijden?? Een jong dier wat je in wil rijden moet iedere dag lopen.
Een keer in de week een rustdag ( 30 min. longeren)
De rest van de week zeker drie kwartier laten lopen en daarna nog rijden.
Jonge dieren moeten moe zijn voor je erop gaat, anders ga je het verliezen.

Het verruimen waar je het over heb dat moet je nog helemaal niet willen, gewoon op z'n gemak zijn als je erop zit stappen draven lange lijnen.
Als je er geen goed gevoel over heb, laat hem dan vasthouden aan de longe.

Altijd longeren voor je er op gaat , zeker met koud weer. zo,n beestje gaat springen en rennen uit vrolijkheid en om het warm te krijgen, vervolgens mag die dat niet en dan raakt die helemaal slag en weet niet meer wat hij moet doen.

Geef het zelf niet op, zelf inrijden is veel leuker, en daar heb je later echt heel veel plezier van , je bouwt een vertrouwensband op met je paardje.

succes

cYn

Re: 3Jarige blijft ontstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:14

wel erg offtopic, maar WAT een prachtig paard heb je!

Informatie durf ik je niet te geven hoe je het het beste aan kan pakken.

Succes!

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:43

Ik ben het helemaal eens met Rana over de sloft teugel .. die zou ik echt nooit gebruiken.
Maar voor de rest niet.. Iedere dag laten lopen??
En echt moe laten worden. anders ga je het verliezen???
Als je het zo bekijkt wat voor strijd ga je dan aan ... als het op winnen of verliezen draait.
Volgens mij krijgt het paard alleen maar negatieve associaties bij het rijden ...

Ik heb mijn paardje met 4 jaar ingereden zijn afgelopen april begonnen.
We werken vooral aan ontspanning.
Ik rij haar gemiddeld twee keer in de week hoogstens een half uur.
Rest van de week grondwerk, zeker twee dagen rust.
We zijn net met galop begonnen.

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:54

Met rijden bedoel ook uiteraard niet dat je nog een half uur moet rijden ofzo.
Maar wel er even op, opstappen rondje stappen , rondje draven, en weer rustig afstappen, hoeft alles bij elkaar maar vijf minuten te zijn.

Hierdoor raakt jou paard gewend aan op en af stappen en wordt hij er ook niet meer nerveus van.

Twee keer in de week iets langer doorijden klinkt goed maar niet langer als 15 min.
Je paard moet het kunnen verwerken in z'n koppie.

Als je hem lang longeerd word de kans op bokken en aan de race gaan gewoon stukken kleiner. Dit wil je niet hebben omdat dat uiteraard geen ontspanning geeft voor jou en je paard, en ontspanning is het alle belangrijkste!!!

Dat bedoel ik met verliezen, je beland hoogst waarschijnlijk op de grond, terwijl dit niet nodig hoeft te zijn.
Als een jong paard eenmaal gaat gaatie ook goed, hij weet immers ook niet wat teugeldruk inhoud en al geef je wel druk gaat hij waarschijnlijk alleen maar meer uit z'n dak.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:57

In het najaar en de winter worden jonge paarden wel vaker weer onstuimig en vol van energie.
Gewoon weer 15 a 20 minuten gaan longeren voordat je er op gaat. Is absoluut geen schande, zo kan je paard zijn ergste stalmoed kwijt en kan jij er later veilig op. Geen enkel probleem. Veiligheid staat voorop en als ze op een gegeven moment weer door deze fase heen zijn, ga je er weer direct op, bijvoorbeeld in de les als je instructeur erbij is.

Jonge paarden kunnen angstig worden en zijn doordat je er af valt, het is dus beter om dat voor te zijn. Ook voor jezelf is het fijner omdat je anders die angst of pijn weer moet overwinnen voor je verder kan.
Op de dagen dat je niet rijdt, bijvoorbeeld wandelen met het zadel op zodat het zadel super vertrouwd en gewoon voor je paard wordt.
Tijdens het borstelen over ze heen hangen, tegen ze aan staan, alles om steeds vertrouwder met elkaar te worden en te zijn.
Laatst bijgewerkt door fargo op 12-11-10 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Rana25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:59

En met longeren bedoel ik niet drie kwartier rondjes laten rennen maar echt met je paard bezig zijn.
losstappen veel overgangen, zorgen datie goed naar je stem luisterd en weer uitstappen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:01

fargo schreef:
In het najaar en de winter worden jonge paarden wel vaker weer onstuimig en vol van energie.
Gewoon weer gaan longeren voordat je er op gaat. Is absoluut geen schande, zo kan je paard zijn ergste stalmoed kwijt en kan jij er later veilig op. Geen enkel probleem. Veiligheid staat voorop en als ze op een gegeven moment weer door deze fase heen zijn, ga je er weer direct op, bijvoorbeeld in de les als je instructeur erbij is.

Precies veiligheid eerst en af en toe een stap terug is geen schande ;)

Ik denk dat je hier genoeg advies hebt gehad en als het zelf toch niet lukt......anders mijn voorstel: keuze 2 of 3!

Slof zou ik achterwege laten, wil je je toch wat zekerder/veiliger voelen kan je de slof vervangen
door een martingaal, heb je toch nog iets, maar kan geen kwaad :D
Persoonlijk ben ik voor opleiden zonder enige hulpteugels....dit verbloemt alleen maar!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-11-10 15:05, in het totaal 3 keer bewerkt

bella2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:02

ligt het zadel wel goed? aan de long is hij wel braaf...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:07

Ik had op onze jonge paarden altijd een martingaal om maar dan zonder de lusjes waar je teugels door gaan (die knip ik er af- oude maar wel goede martingaal gebruiken). Dus wel de band om de nek en die iets verlengen met bijvoorbeeld een neusriempje/spairriempje). Zo heb je een vast bokriempje dat je in een van je handen erbij kan nemen (net als je nu je slofteugel erbij hebt). Gaat je paard er van door of bokt ze dan heb je extra houvast die helemaal los staat van de teugel- waardoor je niet onnodig in je paard zijn mond zit. Voordeel is dat deze riem/band niet draait zoals bijvoorbeeld een halstertouw om de nek wel draait. En het riempje is dun dus makkelijk erbij te nemen in een van je handen. De martingaal zit aan de singel vast dus kan niet wegraken of draaien. Ideaal, heb zo samen met mijn vriend 3 paarden aangereden, ik zweer erbij.
En: Oh ja en natuurlijk altijd een bodyprotector om in deze fase, dan voel je je VEEL ZEKERDER en dat werkt ook weer door in je rijden. En mocht je wel een keertje vallen dan heb je veel minder last van de val.

Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:59

Wat ik een beetje mis in het verhaal is les. Heb je les?
En wat zegt je instructeur over de slofteugel? Naar mijn mening gaat er al iets mis in het verhaal wanneer je bij het inrijden / rijden van een jong paard al naar een slof moet grijpen!
Verder vind ik de frequentie van rijden gewoon goed, 3x per week een 20-30 minuten is voldoende, laat hem daarnaast lekker jong zijn! Je krijgt nog tijd genoeg om 5/6 keer per week te rijden.
Verder ga ik mee in het commentaar dat al gegeven is namelijk aan het werk houden! Opstappen en aan het werk zetten. Grote figuren rijden, bochten, rechte lijnen, pasje harder, pasje zachter, allemaal spelenderwijs maar houd hem bezig!

*Als laatste opmerking; ik heb mijn paard in mei zadelmak gemaakt en hij staat nu per 1 november lekker op rust, lekker elke dag een aantal uur op de wei. Vanaf april ga ik hem pas weer oppakken. Geef hem deze winter zijn vakantie, laat hem alle kennis en info die hij heeft opgedaan eens lekker verwerken en begin dan van het voorjaar onder goede begeleiding met het verdere doorrijden.

Inrijden kan iedereen, het doorrijden, dat is de kunst! Maar dat is misschien alleen mijn mening ..

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:16

Ik bedoelde met mijn stukje trouwens ook niet iedere dag hoor! Zeker niet met een 3 jarige en ook niet meteen een half uur lang.
Ik heb met mijn nu 4 jarige heel lang maar 15 min. gereden.. dan langzaam 20 min. etc.
overal de tijd voor nemen en absoluut geen 'streefpunt' hebben..

overigens ben ik het met derest eens over die slof.. Sloffen doe je aan voor de tv. :P

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 20:57

Heel erg bedankt voor de reactie. Hier heb ik echt wat aan :)
Ik kom juist terug van de paarden en heb mijn slof vervangen door een martingaal. Dat ging eigenlijk best goed. Hij was vandaag heel kijkerig en is een keer weggeschoten, maar verder was hij gewoon goed vooruit. Lekker braaf dus. Heb hem dan ook maar gewoon op zijn tempo laten lopen een 20 minuutjes. Ik heb overigens met hem altijd een bodyprotector aan. Dat geeft inderdaad een veel geruster gevoel, en kan ik iedereen aanraden.

Emm_: Ik heb zeker les hoor, van een heel goede instructeur ook. Dus daar moet je je zeker geen zorgen over maken. Hij stelt ook steeds veiligheid voorop. En hij weet dat ik een erg stille en zachte hand heb en daarom heeft hij mij die slofteugel ook toegestaan. Maar ik heb nu ondervonden dat een martingaal even goed werkt, en das inderdaad toch vriendelijker, dus dan doe ik daar even mee voort tot die er binnekort ook af kan.

Deze winter constant op de wei gooien is zo goed als onmogelijk bij ons. Vermits er meerdere paarden buiten moeten en er liefst toezicht moet zijn. Enkele uren is natuurlijk wel mogelijk, maar dan moet het weer dat toelaten. Ik ga in elk geval niet te veel van hem vragen. Als ik merk dat hij in de omgang al zijn dag niet heeft, dan zal ik een paar weken grondwerk ed. doen en aan onze vertrouwensband werken.

Ik heb wel het gevoel dat het helemaal goed gaat komen. Ik had gewoon even een duwtje in de rug nodig en dat hebben jullie me bij deze gegeven. Heel erg bedankt!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:18

Heb niet alles even aandachtig doorgelezen, omdat ik eerlijk gezegd bij sommige antwoorden al zoiets heb van :n

Galop ALTIJD meenemen!! Waarom zou je dat niet doen?
Wat maakt de galop enger dan de draf? Gewoon meenemen, paard word alleen maar sterker.

Slofteugel is zo gek nog niet, mits je ermee om weet te gaan.
Maar weet je dat niet, dan zal het gebruik uiteindelijk tegen je gaan werken.
Vooral bij pittige dieren.

Jij zit nu op een punt waarvan ik het paard niet zou vertrouwen, neemt hij een loopje met je of is het dier nog gewoon onzeker? Daar kan ik niet over oordelen, maar wel over de tips om het dier stil te zetten, dat zou ik dus nooit doen. Mits het mooi ( zomer ) weer is en het dier is goed zadelmak, dan kan het nog een poosje de wei op, om nog even echt paard te wezen.

Verder denk ik er ook zo over:

Zooist schreef:
Ik rij mijn driejarige bloedkikker nu drie keer per week hooguit een kwartier. Laat hem daarvoor uithupsen aan de longe.
Hij is ook druk, maar ik heb hem zeker onder controle, ook al heb ik nog bijzonder weinig stuur. Maar lopen is lopen en ho is ho. En daar voer ik geen discussie over.Ik rij hem dus om de twee dagen!

Een kanttekening; Pas op dat het dier niet slimmer dan jij word en dat je hem niet teveel credits geef. Als hij dat door krijgt, ben je verder van huis.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:38

Naar mijn mening ben je verkeerd bezig, je bent al ver geraakt ondertussen, maar het heeft volgens mij net te lang geduurd.
Bouw alles op met kleine steentjes, hou het makkelijk, sluit elke training possitief af, als iets niet goed lukt, dan niet verder gaan opbouwen maar eerst dat oplossen, of desnoods weer even een stapje teruggaan.
Maar waar ik vind dat je echt de fout in gaat is door het gebruik van die slof.
Je gaat echt in geen enkele opleidingsvorm vinden dat je een slofteugel zou moeten gebruiken om een jong en onbeleerd paard te gaan tegenhouden, dit is gewoon waanzin, en dit kan nooit goed eindigen, dit is echt je paard verknoeien.
Een jong en onbeleerd paard moet eerst zijn balans en evenwicht vinden met de ruiter op zijn rug, hij moet een stuur hebben al voor je er gaat opzitten, zo is dat ook met de rem, een paard zonder rem daar stap je gewoon niet op, en dan komt het ..... je moet eerst voorwaarts veel voorwaarts, gaat dit goed, dan pas ga je tempowisselingen maken, maar al deze dingen wel met een losse teugel, en het hoofd van het paard dus lang en laag, en dit dus ook in alle gangen (stap, draf en galop).
Pas als dit allemaal goed gaat dan ga je dus pas ook een beetje oprichting gaan vragen , wel uiteraard nageeflijk, indien niet nageeflijk moet je niks anders gaan vragen tot dit in orde komt.
En dan is er pas het moment dat je gaat proberen om iets meer aandacht te besteden aan de verzameling, das echt bijna het allerlaatste in de basis opleiding, en jij bent daar eigenlijk nu al mee bezig, das echt onmogelijk en zal je veel problemen opleveren later als je dit zo blijft voortdoen.
Een slofteugel is echt geen remteugel, ik weet ook wel dat het soms wel werkt, maar das echt maar tijdelijk, en bij zo'n jong en onbeleerd paard is dit de start naar een onhandelbaar paard, zeker opletten met zo van die dingen.
Je zegt dat je het samen doet met een trainer, dan vraag ik me echt wel af of dit een echte trainer is, is die ook gediplomeerd ?????? Je mag echt wel de dingen streng vragen maar hier is die slof gewoon moordend.
succes.