Jong paard lui?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:28

Lante schreef:
De meeste ' luie' paarden zijn gewoon niet goed aan het been (en dat ligt dus aan de ruiter). ;)

Soraya99 schreef:
Lante .. ik ben bang dat je mijn schrijven verkeerd begrijpt.. Ik had al een stukje eerder geschreven over 1 van mijn paarden die "lui"was (had dus een medische achtergrond) maar ik wilde ingaan op jouw schrijven. Jij gaf aan dat het altijd aan de ruiten moest liggen! 5 van mijn paarden lopen perfect voor het been dus het hoeft niet per definitie aan de ruiter te liggen! Zo bedoelde ik dat!

Nee, ik gaf aan dat de MEESTE 'luie' paarden niet goed aan het been zijn, niet dat het ALTIJD aan de ruiter ligt (maar vaak wel, zie mijn voorgaande reactie).

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:32

okay.. sorry.. had ik het dus verkeerd gelezen!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:33

Een jong paard moet ook leren dat kuitdruk "voorwaarts" betekent. Is dit genoeg afgestemd? Tempowisselingen rijden draagt hieraan bij. Heb t ook gehad met onze vijfjarige.
We hebben haar eerst aan de longe goed op stem gemaakt, zodat ik ook tijdens het rijden de stemhulp kon gebruiken. Als ze daar niet op reageerde, kreeg ze een tikje met het zweepje achter de kuit. Uiteindelijk reageerde ze perfect op de kuit.

sillo

Re: Jong paard lui?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:18

Wij hebben ook een 3-jarige die erg sloom is als je hem rijd, ook niet goed aan het been. Maar dat ligt absoluut niet aan de ruiter want hij geeft ook geen kik bij een tik met de zweep haha. Bij hem ligt het volgens mij gewoon aan zn conditie. Maar we voeren hem Vipograan. Dit werkt erg goed en hij wordt er lekker wakker van.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:46

Soraya99 schreef:
Ja sporter.. dan is er toch ook iets mis.. of niet..
dus zul je je moeten aanpassen aan het geen wat er op dat moment ff mis zit voor het dier!!

In de groei zijn lijkt me niet vallen onder ''iets mis zijn'' als een paard niet groeit zou ik me pas zorgen maken :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:02

Soraya99 schreef:
okay.. sorry.. had ik het dus verkeerd gelezen!!

Is goed, opgelost. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:49

MARILYN_ schreef:
Het is ook een onwijs braaf en lief paard, en ik ben zeker ook heel erg bezig met 'grondwerk' ik vind het heel belangrijk dat mijn paard braaf is aan de hand. Ik heb ook wel een schriktraining gedaan met haar, een paardenbal vind ze totaal niet eng, paraplu, plastic zak, wapperend zeil idem.
En dat ze niet aan het been is klopt niet helemaal, dan zou ze toch met andere dingen wel stuk vlotter zijn. Ik ga haar vanavond longeren dan zou ik wel even een filmpje maken :)
Ze is trouwens rond de 1.70/1.73

4 jaar en al zo groot, dan zou het ook kunnen dat ze groei pijntjes heeft natuurlijk.
Is ze afgelopen jaar erg omhoog gegaan, dan zit daar hoogst waarschijnlijk je probleem.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:57

misschien een beetje bloed armoede ?
raad pleeg de dieren arts eens!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:01

Geloof niet dat er luien paarden zijn, zet een tijger in de bak en hij zal echt lopen,
Het licht meestal aan je eigen kunde , leer technisch goed rijden dan zal echt beter gaan.
Het is een jong dier nog maar net onder het zadel, wat verwacht je dan ?
Ga aan de gang met het rechtrichten/gymmen en neem er eens een jaar de tijd voor, weet zeker dat het paard dan echt wel gaat snappen wat hij wil
Hou ook rekening dat elk paard zijn eigen tempo heeft , ga daar eens mee spelen, als je over het tempo wil dan verlies je vaak de takt, pas als het dier beter in balans komt dan zal je meer voorwaarts gaan krijgen en zal het tempo ook beter te regelen zijn, maar dat heeft bij het ene dier gewoon meer tijd nodig dan bij het andere.