Paard aan de teugel: handen wijd en laag of bij elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:48

pfff blijft een lastige discussie schijnbaar...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 14:07

Klopt, maar daar is een forum voor ;). Het is interessant om te horen hoe iedereen het doet!

aanleuning schreef:
Wist je dat je onderarm en je handhouding in de richting van de paarden mond een lijn vormen.?

Ja, dat weet ik. Ben ik ook meer mee bezig (zoals ellebogen naast je houden en niet je armen gaan strekken). Maar toch wordt het wel anders gedaan.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:54

Moll schreef:
wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.

Dus jij beweert dat ik lieg, mmmm.
En wie geeft deze wijsheid dan?
Krijg altijd stekels als mensen dit soort opmerkingen maakt.

En slof, slof is enkelt om te begrensen en niet om je paard naar beneden te rijden.

Ik rijd nog enkele keer op deze manier, als ze echt een moeilijke bui heeft. Ik krijg haar op deze manier sneller in de ontspanning en door middel van overgangen en van achteruit proberen verder te gaan, kan ik later weer mijn armen/handen op de normale manier houden.
Ik rijd/reed niet vanuit mijn ellebogen en zet mijn handen niet vast, want daar let ik dus specifiek op.
Ik zou mijn armen net zo vast kunnen zetten, zowel laag als hoog.
Daarom in de gaten houden of het paard je hand volgt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:55

laag en wijd is meer om de oefening "lang laag en diep" mee te rijden,
in een correcte aanleuning (dus als het paard nageeflijk is) horen je handen
wel bij elkaar te zijn :) Maar met inrijden is je handen wat wijder zetten
geen probleem hoor, zodra je als het paard "los" is maar wel weer je handen
rustig aan naar elkaar toe brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:33

eowyn04 schreef:
Ik rijd/reed niet vanuit mijn ellebogen en zet mijn handen niet vast, want daar let ik dus specifiek op.

Ik denk dat er een misverstand is.
Vastzetten is namelijk niet iets wat je 'doet', maar wat onbewust en automatisch gebeurd bij een verkeerde arm-hand-houding.
Wil je uitleggen wat jij verstaat onder "vastzetten"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:35

Anoeska schreef:
aerdenhout1 schreef:
Je kan je afvragen wat fijner is voor je paard, handen even als hulpmiddeltje wat breder en lager en paard begrijpt wat je bedoeld, gaat daardoor nageven en laat zijn rug los, of handjes keurig waar ze horen maar paard gaat niet over de rug.
IK roep af en toe wel naar mijn lessers als ze b.v een jong of verreden paard hebben...maakt me niet uit hoe JIJ zit, als het paard maar fijn loopt!
Jou houding komt wel als het paard snapt wat je bedoeld.

Niet helemaal eens (maar ik begrijp wel wat je bedoelt). Een paard kan nooit helemaal correct lopen, als je geen aandacht besteed aan je eigen houding. De houding die de ruiter aanneemt heeft altijd invloed op hoe het paard zih kan bewegen. Ik denk dus dat je als ruiter altijd zo correct mogelijk moet zitten. En dat gaat bij een goed lopend paard natuurlijk makkelijker dan bij een minder los in z'n lijf paard.

Een paard is voor een groot en belangrijk deel afhankelijk van de ruiter die op z'n rug zit.
Wanneer de ruiter niet gecentreerd en niet in balans zit, op één of meerdere manieren fout zit en dus z'n lichaam fout gebruikt en inzet, dan kun je niet van het paard verwachten dat hij wèl z'n lichaam correct gebruikt, laat staan zich kan ontspannen.

Century

Re: Paard aan de teugel: handen wijd en laag of bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 16:39

Ik ben het er helemaal mee eens dat goed zitten / goede houding veel invloed heeft op hoe het paard loopt. Ik merkte dat heel duidelijk bij mijn verzorgpaard. Zodra ik beter rechtop zat (ik val snel voorover) liep hij beter. Dat was een heel duidelijk verschil.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:53

Het is het verhaal van de kip en het ei!
Natuurlijk is een mooie onafhankelijke zit heel erg belangrijk, maar die kan je eigenlijk pas krijgen als het paard ook fijn loopt.
Vandaar dat je in je les toch regelmatig even aanwijzingen moet krijgen over je houding.
Natuurlijk mag een ruiter niet te veel dit of te veel dat, maar een ervaren ruiter mag best eens even anders zitten dan de wedstrijd houding zeg maar.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:24

JoviBan schreef:
eowyn04 schreef:

Ik denk dat er een misverstand is.
Vastzetten is namelijk niet iets wat je 'doet', maar wat onbewust en automatisch gebeurd bij een verkeerde arm-hand-houding.
Wil je uitleggen wat jij verstaat onder "vastzetten"?

Jep, ik begrijp wat je bedoelt.
Ik bedoel met vastzetten: als een huis en je beweegt niet meer.
Dus je zet je armen daar neer en dat blijft daar, tevens zet je je schouders dan ook vast.
En je handen kan je natuurlijk op die manier ook vast zetten.

Vind het een beetje moeilijk uit te leggen, maar snap je?
Je moet dus wel kunnen blijven bewegen.
Weet eigenlijk niet hoe ik het anders moet zeggen :o

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:46

Laag en wijd houden kan opzich prima hoor, als je inderdaad maar weet waar je mee bezig bent. Wanneer je net begint met aan de teugel rijden zou ikzelf gewoon het jezelf aanleren zoals het netjes hoort, ik denk namelijk zelf dat als je jezelf eenmaal aangeleerd hebt je handen laag en wijd te houden het erg moeilijk weer af te leren is.

Ikzelf heb een pony gereden die echt een gevecht aanging, ik had soms na een half uur blaren op mijn handen zo deed hij zijn hoofd omhoog, holle rug en maar trekken aan de teugels, heb toen ook een poosje met wat langere teugels, laag en wijd gereden om hem toch te dwingen naar benden te komen met zijn hoofd en zo zijn rug te bollen, na een poosje liep hij ontspannen en kon ik mijn handen in normale positie houden, hij begreep toch uiteindelijk dat dit een betere houding voor hem was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:56

Cherisze schreef:
Ikzelf heb een pony gereden die echt een gevecht aanging, ik had soms na een half uur blaren op mijn handen zo deed hij zijn hoofd omhoog, holle rug en maar trekken aan de teugels, heb toen ook een poosje met wat langere teugels, laag en wijd gereden om hem toch te dwingen naar benden te komen met zijn hoofd en zo zijn rug te bollen, na een poosje liep hij ontspannen en kon ik mijn handen in normale positie houden, hij begreep toch uiteindelijk dat dit een betere houding voor hem was.

Wat erg dit. ;(
Jouw pony begreep helemaal niet dat dit een betere houding voor hem was (want dat IS het ook niet als je het op deze manier doet :( ), maar blijkbaar heeft hij het gewoon opgegeven vanwege die enorm pijnlijke inwerking in z'n mond.
Hoe is het sindsdien met z'n mond? ;(

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:04

Eeen paard rij je niet door middel van trekken in de krul, of wat voor inwerking dan ook in het bit met je handen. Je rijdt je paard vanuit achter naar voren en met je benen naar beneden. Ik rij western. Zodra ik benen gebruik en haar van achter naar voren rij, gaat ze uitzichzelf zonder getrek nageeflijk en rond met haar hals en rug lopen. Als een paard zijn lijf niet goed leert gebruiken dan zal die nooit makkelijk nageeflijk lopen. Dus leer het paard zijn mototr gebruiken en rij hem van achter naar voren. Dan kan ie makkelijker zijn rug bollen en dan ook zijn hals!! succes ermee!

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:06

Cherisze schreef:
Laag en wijd houden kan opzich prima hoor, als je inderdaad maar weet waar je mee bezig bent. Wanneer je net begint met aan de teugel rijden zou ikzelf gewoon het jezelf aanleren zoals het netjes hoort, ik denk namelijk zelf dat als je jezelf eenmaal aangeleerd hebt je handen laag en wijd te houden het erg moeilijk weer af te leren is.

Dit is echt erg! Heb je er gevoel voor of niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:13

aerdenhout1 schreef:
Je kan je afvragen wat fijner is voor je paard, handen even als hulpmiddeltje wat breder en lager en paard begrijpt wat je bedoeld, gaat daardoor nageven en laat zijn rug los, of handjes keurig waar ze horen maar paard gaat niet over de rug.
IK roep af en toe wel naar mijn lessers als ze b.v een jong of verreden paard hebben...maakt me niet uit hoe JIJ zit, als het paard maar fijn loopt!
Jou houding komt wel als het paard snapt wat je bedoeld.

Niet mee eens.
Het paard heeft pas de mogelijkheid goed te lopen, als de ruiter goed zit. Als de ruiter niet fijn meezit, slechte houding heeft, de handen vastzet, kun je van het paard niet in redelijkheid verwachten dat hij fijn loopt. Eerst komt de zit en de handen, dan komt het lopen van het paard vaak bijna vanzelf.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:24

Moll schreef:
wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.

Wat een onzin Moll, sorry dat ik het zeg.
Als je je hand een handbreedte boven de schoft draagt, is dat geschikt voor wanneer je paard al in een relatieve oprichting loopt. Als je je hand daar plaatst in de opwarmingsfase of bij bijv. halsstrekken, krijg je een knik in je verbinding bit-hand-elleboog en dan komt niet ten goede met oog op dat soepele verende contact wat we als ruiter beogen.
Als de elleboog (hand-pols-elleboog-schouder) niet snel genoeg is in de lage lijn, is ze dat ook niet in de hogere lijn. Maw: als ruiter ben je altijd te laat. En ik denk ook wel dat dat zo is, want je werkt altijd in een reactie op wat je paard doet. Maar dat staat los van de plaatsing van je hand.
Het wil niet zeggen dat je je hand vastzet, ik rij steevast met geopende ringvinger zolang het paard gewoon ontspannen het bit aanneemt. In alle posities kun je je hand vastzetten, nog sterker: 99,9% van de ruiters kan geen volledig soepel contact bieden (ik ook niet) omdat wij als mensen spanning in onze schouders en rug vastzetten en hoewel de hand en elleboog de meest bepalende zijn, werkt de spanning in je schouders en rug ook door in je aanleuning. Probeer maar eens op de plaats te springen terwijl je doet alsof je teugels vasthebt en zie wat je handen/armen doen... en dat is nog een verwachte beweging waar je op kunt anticiperen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:25

Het is natuurlijk altijd een combi.
De houding moet eigenlijk goed zijn, maar soms is het ook moeilijk om een goede houding te hebben, want op sommige paarden kan dat moeilijk zijn.

Ik had in het begin ook als ik niet uit keek, dat ik snel naar voren ging zitten.
Maarrrr, eowyn reageerde hier op door dan af te remmen, dus daar kon ik mezelf dan mooi op betrappen, zeg maar.
Dmv mijn rij-instructrice is dit ook goed gekomen.

Ik ben ook van mening, dat goed paardrijden gewoon ontzettend moeilijk is!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:26

Urielle schreef:
Moll schreef:

Als je je hand een handbreedte boven de schoft draagt, is dat geschikt voor wanneer je paard al in een relatieve oprichting loopt. Als je je hand daar plaatst in de opwarmingsfase of bij bijv. halsstrekken, krijg je een knik in je verbinding bit-hand-elleboog en dan komt niet ten goede met oog op dat soepele verende contact wat we als ruiter beogen.
Als de elleboog (hand-pols-elleboog-schouder) niet snel genoeg is in de lage lijn, is ze dat ook niet in de hogere lijn. Maw: als ruiter ben je altijd te laat. En ik denk ook wel dat dat zo is, want je werkt altijd in een reactie op wat je paard doet. Maar dat staat los van de plaatsing van je hand.
Het wil niet zeggen dat je je hand vastzet, ik rij steevast met geopende ringvinger zolang het paard gewoon ontspannen het bit aanneemt. In alle posities kun je je hand vastzetten, nog sterker: 99,9% van de ruiters kan geen volledig soepel contact bieden (ik ook niet) omdat wij als mensen spanning in onze schouders en rug vastzetten en hoewel de hand en elleboog de meest bepalende zijn, werkt de spanning in je schouders en rug ook door in je aanleuning. Probeer maar eens op de plaats te springen terwijl je doet alsof je teugels vasthebt en zie wat je handen/armen doen... en dat is nog een verwachte beweging waar je op kunt anticiperen.

Wat een mooie omschrijving uriel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:33

aerdenhout1 schreef:
Het is het verhaal van de kip en het ei!
Natuurlijk is een mooie onafhankelijke zit heel erg belangrijk, maar die kan je eigenlijk pas krijgen als het paard ook fijn loopt.
Vandaar dat je in je les toch regelmatig even aanwijzingen moet krijgen over je houding.
Natuurlijk mag een ruiter niet te veel dit of te veel dat, maar een ervaren ruiter mag best eens even anders zitten dan de wedstrijd houding zeg maar.

Ik snapte je wel hoor ;)

Maar ik denk dat jouw eerste verhaaltje heel vaak wordt gebruikt als excuus: als ie met de kop in de krul loopt, dán kan ik goed gaan zitten..... en dat slaat natuurlijk weer helemaal nergens op.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:05

Ik snap jou ook, want natuurlijk moet je wel al een goede zit hebben wil je een paard leren nageven. Een stuiterende ruiter zit het paard altijd in de weg en dan krijg je ook geen ontspanning natuurlijk :D
Maar ik ga dan ook uit van een ervaren ruiter die gevoel heeft voor paardrijden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:46

Urielle schreef:
Moll schreef:

je kan zeggen wat je wil, echter vergeet je 1 ding, teugelgewiicht is voldoende om een paard na te laten geven, met andere woorden, waslijntjes in het losrijden is geen probleem dus is de hand atijd gedragen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:47

eowyn04 schreef:
Moll schreef:

Dus jij beweert dat ik lieg, mmmm.
En wie geeft deze wijsheid dan?
Krijg altijd stekels als mensen dit soort opmerkingen maakt.

En slof, slof is enkelt om te begrensen en niet om je paard naar beneden te rijden.

Ik rijd nog enkele keer op deze manier, als ze echt een moeilijke bui heeft. Ik krijg haar op deze manier sneller in de ontspanning en door middel van overgangen en van achteruit proberen verder te gaan, kan ik later weer mijn armen/handen op de normale manier houden.
Daarom in de gaten houden of het paard je hand volgt!

ja dat zeg ik ja.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:15

T is maar goed dat je op afstand bent, want heb een bloed hekel aan mensen die op deze manier dingen zeggen.
Iedereen denkt er het zijne over.
En ik vind dus niet dat ik lieg, dus zeg dat gewoon effe niet meer, het is een discussie en als je het hier dan gaat hebben over liegen.... }:) dan komt dit in mij naar boven.

En dan over je waslijntjes in de teugel...... Heb je wel eens gehoord van contact houden??
Dat heb je niet met waslijntjes in je teugels.
Maargoed, jij heb alle wijsheid in pacht.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:44

Je vraagt het toch zelf? En je krijgt een rechtstreeks antwoord, waar geen onduidelijkheid over kan zijn. Vraag het dan niet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 16:46

Laten we er geen reltopic van maken, daar heeft niemand wat aan en dat vind ik persoonlijk jammer van mijn topic en oprechte vraag.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 16:48

tja zo kan je het ook zien.....
Alleen ik denk er zo over en hij zo. Nou dat hoeft niet te betekenen dat ik lieg.

Maargoed ik denk er het mijne over en iemand anders het zijne.
;)

Idd Century, maargoed, je weet hoe ik over de armpjes denk ;)
Doe wat jij denkt dat goed is.
Met behulp van een goede rij-instructrice ga je er vast wel uitkomen!