Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Het is interessant om te horen hoe iedereen het doet!aanleuning schreef:Wist je dat je onderarm en je handhouding in de richting van de paarden mond een lijn vormen.?
Moll schreef:wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.
Maar met inrijden is je handen wat wijder zetteneowyn04 schreef:Ik rijd/reed niet vanuit mijn ellebogen en zet mijn handen niet vast, want daar let ik dus specifiek op.
Ik zou mijn armen net zo vast kunnen zetten, zowel laag als hoog.
Anoeska schreef:aerdenhout1 schreef:Je kan je afvragen wat fijner is voor je paard, handen even als hulpmiddeltje wat breder en lager en paard begrijpt wat je bedoeld, gaat daardoor nageven en laat zijn rug los, of handjes keurig waar ze horen maar paard gaat niet over de rug.
IK roep af en toe wel naar mijn lessers als ze b.v een jong of verreden paard hebben...maakt me niet uit hoe JIJ zit, als het paard maar fijn loopt!
Jou houding komt wel als het paard snapt wat je bedoeld.
Niet helemaal eens (maar ik begrijp wel wat je bedoelt). Een paard kan nooit helemaal correct lopen, als je geen aandacht besteed aan je eigen houding. De houding die de ruiter aanneemt heeft altijd invloed op hoe het paard zih kan bewegen. Ik denk dus dat je als ruiter altijd zo correct mogelijk moet zitten. En dat gaat bij een goed lopend paard natuurlijk makkelijker dan bij een minder los in z'n lijf paard.
JoviBan schreef:eowyn04 schreef:Ik rijd/reed niet vanuit mijn ellebogen en zet mijn handen niet vast, want daar let ik dus specifiek op.
Ik denk dat er een misverstand is.
Vastzetten is namelijk niet iets wat je 'doet', maar wat onbewust en automatisch gebeurd bij een verkeerde arm-hand-houding.
Wil je uitleggen wat jij verstaat onder "vastzetten"?
Cherisze schreef:Ikzelf heb een pony gereden die echt een gevecht aanging, ik had soms na een half uur blaren op mijn handen zo deed hij zijn hoofd omhoog, holle rug en maar trekken aan de teugels, heb toen ook een poosje met wat langere teugels, laag en wijd gereden om hem toch te dwingen naar benden te komen met zijn hoofd en zo zijn rug te bollen, na een poosje liep hij ontspannen en kon ik mijn handen in normale positie houden, hij begreep toch uiteindelijk dat dit een betere houding voor hem was.
), maar blijkbaar heeft hij het gewoon opgegeven vanwege die enorm pijnlijke inwerking in z'n mond.
Cherisze schreef:Laag en wijd houden kan opzich prima hoor, als je inderdaad maar weet waar je mee bezig bent. Wanneer je net begint met aan de teugel rijden zou ikzelf gewoon het jezelf aanleren zoals het netjes hoort, ik denk namelijk zelf dat als je jezelf eenmaal aangeleerd hebt je handen laag en wijd te houden het erg moeilijk weer af te leren is.
Ikzelf heb een pony gereden die echt een gevecht aanging, ik had soms na een half uur blaren op mijn handen zo deed hij zijn hoofd omhoog, holle rug en maar trekken aan de teugels, heb toen ook een poosje met wat langere teugels, laag en wijd gereden om hem toch te dwingen naar benden te komen met zijn hoofd en zo zijn rug te bollen, na een poosje liep hij ontspannen en kon ik mijn handen in normale positie houden, hij begreep toch uiteindelijk dat dit een betere houding voor hem was.
aerdenhout1 schreef:Je kan je afvragen wat fijner is voor je paard, handen even als hulpmiddeltje wat breder en lager en paard begrijpt wat je bedoeld, gaat daardoor nageven en laat zijn rug los, of handjes keurig waar ze horen maar paard gaat niet over de rug.
IK roep af en toe wel naar mijn lessers als ze b.v een jong of verreden paard hebben...maakt me niet uit hoe JIJ zit, als het paard maar fijn loopt!
Jou houding komt wel als het paard snapt wat je bedoeld.
Moll schreef:wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.
Urielle schreef:Moll schreef:wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.
Wat een onzin Moll, sorry dat ik het zeg.
Als je je hand een handbreedte boven de schoft draagt, is dat geschikt voor wanneer je paard al in een relatieve oprichting loopt. Als je je hand daar plaatst in de opwarmingsfase of bij bijv. halsstrekken, krijg je een knik in je verbinding bit-hand-elleboog en dan komt niet ten goede met oog op dat soepele verende contact wat we als ruiter beogen.
Als de elleboog (hand-pols-elleboog-schouder) niet snel genoeg is in de lage lijn, is ze dat ook niet in de hogere lijn. Maw: als ruiter ben je altijd te laat. En ik denk ook wel dat dat zo is, want je werkt altijd in een reactie op wat je paard doet. Maar dat staat los van de plaatsing van je hand.
Het wil niet zeggen dat je je hand vastzet, ik rij steevast met geopende ringvinger zolang het paard gewoon ontspannen het bit aanneemt. In alle posities kun je je hand vastzetten, nog sterker: 99,9% van de ruiters kan geen volledig soepel contact bieden (ik ook niet) omdat wij als mensen spanning in onze schouders en rug vastzetten en hoewel de hand en elleboog de meest bepalende zijn, werkt de spanning in je schouders en rug ook door in je aanleuning. Probeer maar eens op de plaats te springen terwijl je doet alsof je teugels vasthebt en zie wat je handen/armen doen... en dat is nog een verwachte beweging waar je op kunt anticiperen.
aerdenhout1 schreef:Het is het verhaal van de kip en het ei!
Natuurlijk is een mooie onafhankelijke zit heel erg belangrijk, maar die kan je eigenlijk pas krijgen als het paard ook fijn loopt.
Vandaar dat je in je les toch regelmatig even aanwijzingen moet krijgen over je houding.
Natuurlijk mag een ruiter niet te veel dit of te veel dat, maar een ervaren ruiter mag best eens even anders zitten dan de wedstrijd houding zeg maar.

Urielle schreef:Moll schreef:wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.
Wat een onzin Moll, sorry dat ik het zeg.
Als je je hand een handbreedte boven de schoft draagt, is dat geschikt voor wanneer je paard al in een relatieve oprichting loopt. Als je je hand daar plaatst in de opwarmingsfase of bij bijv. halsstrekken, krijg je een knik in je verbinding bit-hand-elleboog en dan komt niet ten goede met oog op dat soepele verende contact wat we als ruiter beogen.
Als de elleboog (hand-pols-elleboog-schouder) niet snel genoeg is in de lage lijn, is ze dat ook niet in de hogere lijn. Maw: als ruiter ben je altijd te laat. En ik denk ook wel dat dat zo is, want je werkt altijd in een reactie op wat je paard doet. Maar dat staat los van de plaatsing van je hand.
Het wil niet zeggen dat je je hand vastzet, ik rij steevast met geopende ringvinger zolang het paard gewoon ontspannen het bit aanneemt. In alle posities kun je je hand vastzetten, nog sterker: 99,9% van de ruiters kan geen volledig soepel contact bieden (ik ook niet) omdat wij als mensen spanning in onze schouders en rug vastzetten en hoewel de hand en elleboog de meest bepalende zijn, werkt de spanning in je schouders en rug ook door in je aanleuning. Probeer maar eens op de plaats te springen terwijl je doet alsof je teugels vasthebt en zie wat je handen/armen doen... en dat is nog een verwachte beweging waar je op kunt anticiperen.
eowyn04 schreef:Moll schreef:wie en wie dan ook die zegt dat zijn hand niet vast staat as deze laag en breed gedragen word, liegt, de eleboogh is nooit snel genoeg en het rijkunstig gevoel is totaal verloren, het is nameliojk een slof efect die men in de hand toepast.
Dus jij beweert dat ik lieg, mmmm.
En wie geeft deze wijsheid dan?
Krijg altijd stekels als mensen dit soort opmerkingen maakt.
En slof, slof is enkelt om te begrensen en niet om je paard naar beneden te rijden.
Ik rijd nog enkele keer op deze manier, als ze echt een moeilijke bui heeft. Ik krijg haar op deze manier sneller in de ontspanning en door middel van overgangen en van achteruit proberen verder te gaan, kan ik later weer mijn armen/handen op de normale manier houden.
Ik rijd/reed niet vanuit mijn ellebogen en zet mijn handen niet vast, want daar let ik dus specifiek op.
Daarom in de gaten houden of het paard je hand volgt!
dan komt dit in mij naar boven.