waarom loopt pony niet aan de teugel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:38

zomige paarden kunne niet aan de teugel ! veel mensen weeten dar niet als er tussen de kaak en de hals 2 vingers kunnen kan het wel anders niet

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:57

Maar even duidelijk, TS kan er ook niets aan doen dat ze dit niet of niet goed leert op de manege. :)
Misschien zou je een verzorgpony kunnen zoeken en daar af en toe priveles mee nemen? :)
Daar leer je echt veel van!
Succes!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:53

Nageeflijkheid is de ontspanning van het nek- en kaakgewricht. Dit verkrijg je door de achterbenen meer onder het lichaam van het paard te plaatsen, door constante aanleuning en natuurlijk door ontspanning van het paard en de ruiter zelf. Het gewicht van een paard is van nature ongelijk verdeeld. Het grootste deel van het gewicht rust op de voorbenen. Maar de achterbenen van het paard zijn de motor. Daarom moet de motor aan het werk. De motor moet het paard immers vooruit duwen. Je moet er dus voor zorgen dat de achterbenen van het paard meer gewicht gaan dragen, en het gewicht verdeeld is. De achterbenen kan je o.a. activeren door veel overgangen en schijn overgangen te rijden.

Als je gaat spelen houd je het paard van voren op. Maar het paard moet juist van achteren meer aan het werk: je geeft tegenstrijdige 'hulpen' (hulpen staat tussen haakjes omdat spelen eigenlijk geen hulp is). Als de achterbenen aan het werk zijn, er constante aanleuning is en er ontspanning is, komt de nageeflijkheid vanzelf. Het paard neemt het bit aan (dit doen ze meestal door te kauwen), brengt zijn rug omhoog, en brengt zijn hoofd op of voor de loodlijn. Niet erachter. Als een paard nageeft zit het meestal ook lekkerder en is hij heel licht in de hand.

Ik heb het ook op jouw manier geleerd, met spelen enz. Maar door veel te lezen, vragen, kijken en bokken :+ , kwam ik er achter dat het anders moest. Dat kwam vooral door een paard wat ik zag zonder hoofdstel, maar die wel nageeflijk liep. Toen dacht ik dus: 'He! Dat paard geeft na, maar zonder hoofdstel, dus je moet je paard blijkbaar zonder hoofdstel kunnen laten nageven!'
Manege pony's/paarden zijn vaak niet ontspannen, doordat manegewerk veel stress en spanning oplevert. Daardoor zal een manege pony/paard ook niet snel nageven.

Nageeflijkheid:
Afbeelding

Afbeelding

http://www.hauteecole.ru/images/photo/forest_3.jpg

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:59

Wiesiesisi schreef:
er is een pony bij ons op de manege.
maar hij word niet getrain in aan de teugel rijden.
nou reed ik op de pony maar hij wou haast niet aan de teugel is me 1 sec. gelukt.
Terwijl het bij andere ponies wel lukt.
heb ik nou iets fout gedaan of ligt het aan de pony??

Welke pony bedoel je eigenlijk? Die manegepony in je profiel?

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:02

Een paard moet uit ontspanning aan de teugel lopen, en eerst gewoon lekker loswerken. het is geen kwestie als ik maar door blijf trekken loopt ie wel. dus ik denk met geduld dat het wel lukt, of het paard zit vast en moet ie behandelt worden of het heeft gewoon tijd nodig.

Succes:D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:25

amsterdam_30 schreef:
Dat heeft weinig te maken met nageven ben ik bang.. dat is van voor naar achteren rijden in plaats van andersom.
Je bent nog jong.. je hebt nog de tijd om het te leren :). Komt goed!

Ik bedoel dit niet persoonlijk, maar ik vind dit dus weer zon typische
negatieve bokt reactie. Heb daar zo'n hekel aan. Je hebt totaal geen informatie
en gaat er direct vanuit dat het meisje het fout doet. Die kans zit erin
ja , maar er moet meteen weer gezegd worden.

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:34

mirandavb schreef:
Je zegt het zelf al, "pas als je lang aan het rijden bent gaat hij mooi lopen". En hoe komt dat? Omdat ie dan al wat losser is!!

Van een half uurtje longeren is hij ook wel los :+
Maar toch gaat hij niet meteen aan de teugel lopen wanneer ik erop stap, ook niet binnen een kwarter maar pas na halfuur kan je het zien.
Bij mij moet hij weer even denken: Er is niks aan de hand ik kan rustig aandoen en dan gaat hij vanzelf.
Maar als een vriendin erop zit denkt hij: Ojeeh wie is dat?! en ontspannen zit hij er dan niet uit :P

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:54

idereen weet dat het ene paard makelijker is dan de andere
maar trainen op aan de teugel dat kun je niet
wel kun je zelf bij zon pony op letten dat je handen heel stil zijn
bij een bewegelijke hand is het voor de pony ook niet duidelijk
maar de pony wil misschien niet te veel druk of juist wel
pobeer het maar met halt houden
later komt de rest wel
maar zo als merdere al zeiden ontspanning is het belangrijkste

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:48

paarden lopen alleen aan de teugel als ze ontspannen zijn als ze gespannen zijn zijn ze niet los in de hals

Lynniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:54

Ik heb ook een aantal jaar op de manege gereden, laatste jaar op een ex-renpony. Arabiertje.
Erg lieve pony als je er niks van vroeg, ze kon aardig aan de teugel lopen, lekker ontspannen, maar vind dit heel erg moeilijk.
Ik ben elke week bijna de hele les mee bezig geweest, en aan het einde; de laatste 10 minuutjes kwam ze eindelijk netjes rond.
Als ze dan eindelijk liep, probeerde ze er iedere keer onderuit te komen , wegspringen, bokken met aanspringen enzo.
Laatste 2 weken liep ze volledig ontspannen en geconcentreerd, toen ik wegging vond ik het wel jammer, was best trots op mezelf :D

Verder geen tips, gewoon lekker voorwaarts houden, zoals de rest al zegt!
Succes

Florett

Re: waarom loopt pony niet aan de teugel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:11

ben zelf mn paard weer flegmatischer aan het maken..kan je vertellen dat zoiets ook tijd kost..dat is nu juist de uitdaging!!! Haha!
Voorwaarts - neerwaarts en cavaletti's lopen om zn rugspieren losser te krijgen zodat hij zich makkelijker kan ontspannen in de rug en tot buiging kan komen. slangenvoltes, voltes verkleinen en vergroten.

succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:21

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:22