Waarop beoordelen jullie een instructeur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:39

Wat ik belangrijk vind bij een instructeur/trice:

-dat de manier van trainen bij mij en mijn paard past
- verteld wat er mis is, hoe dat komt, hoe ik dat kan oplossen en wat het verschil zal zijn (dit doet mijn instructrice dan 3x achter elkaar, ze praat vrij veel Haha! )
- dat je zelf een goed gevoel bij hem/haar hebt en niet bang hoeft te zijn iets fout te doen, je neemt les om te leren tenslotte!
- dat ze fanatiek op een leuke manier zijn
- dat ze meerdere paarden opgeleid hebben geeft vaak ook een teken dat ze meer handigheidjes weten.

En ik zal nog veel belangrijke punten vergeten Knipoog

Voor mijn instructrice betaal ik 25 euro per uur of ze een opleiding heeft weet ik niet eens. Ze rijd momenteel weer ZZ-licht. Hangt er maar net vanaf hoe lang de paarden blijven.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:14

wat ik belangrijk vind aan mijn instructrice is dat 1. ze de fouten ziet en het goed uitlegt 2. dat ze echt weet waar ze over praat 3. dat ze fijn lesgeeft en dat het ook op een bepaalde manier klikt tussen mij en haar 4. dat ze meerekend wat de pony kan en daar dus ook oplet 5. dat het manier van trainen bij ons past
ik betaal 10 euro per uur voor priveles en 9 euro per uur met z`n tweeen en sinds kort heeft ze haar instructeursdiploma (ze zit in deurne op school Haha!)

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:51

kijk al dat gelul, sorry dat ik het zo uitdruk van 'mijn instructrice rijdt dit of dat niveau' maakt qua lesgeven niets uit. - idem voor de prijs -
nou ja, niets is veel gezegd.

je bent soms beter af met een Z-ruiter die je les geeft dan een GP-ruiter.
overigens rijdt ik nog geen Z, ben der nu nog niet aan toe, dus volstaat die Z-ruiter.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:34

ik denk ook dat kattebeest gelijk heeft. je kunt t beste een goede ruiter hebben. ik heb er een, die rijd z en geeft mij priveles. echt heel goed is ze. ze ziet precies wat je doet en hoe het moet enzo.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:07

Natasja91 schreef:
ik denk ook dat kattebeest gelijk heeft. je kunt t beste een goede ruiter hebben. ik heb er een, die rijd z en geeft mij priveles. echt heel goed is ze. ze ziet precies wat je doet en hoe het moet enzo.

Nou eigenlijk kan het zo zijn dat de beste ruiter nog voor geen meter les kan geven, terwijl iemand die er nog net op kan zitten alles perfect kan uitleggen maar het gaat vaak gepaard met elkaar dat iemand die goed kan rijden het ook goed kan uitleggen omdat hij/zij het kan en er ervaring mee heeft dus meestal ook wel een paar handige tips weet.
Mijn unstructrice kan goed rijden maar ookal kon ze er niks van maar nog steeds zo goed lesgeven als ze nu doet dan zou ik haar nog houden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:56

Iemand moet mij iets kunnen leren op een manier die niet te erg tegen mijn gevoel in gaat, en die aansluit bij het karakter van mijn pony.
Ik moet me veilig bij iemand voelen. Bij onze huidige instructeur heb ik dat. Hij blijft vriendelijk, kan soms hele rake dingen zeggen, maar op zo'n manier dat je om kunt lachen ookal weet je dat hij gelijk heeft (of in elk geval gedeeltelijk). Ik stap vrijwel elke les met een goed gevoel van mijn pony af, ookal gaat het soms niet even makkelijk.

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:13

Ik krijg toevallig dinsdag een nieuwe instructeur. Spannend!!
Wat ik belangrijk vind is dat mijn paard zich goed voelt in de lessen, dat zowel ik als mijn paard vooruitgang boeken, dat hij of zij goed kan motiveren en respect heeft voor de manier waarop IK met mijn paard omga en van daaruit met ons kan werken.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:29

Natasja91 schreef:

wat ik wou zeggen is:

ik wil zeggen dat je niet persé een GP-ruiter moet hebben of wat dan ook, en daarom 'neerzien' op iemand die van een Z-ruiter les krijgt.

stel je voor je rijdt L. je kan les krijgen van een GP of Z-ruiter. welke kies je?
De bekende GP-ruiter omdat ie zo hoog rijdt?
of een gewone Z-ruiter?

kan best zijn dat een hele goeie ruiter geen les kan geven en een ruiter die enkele klassen lager rijdt véél beter les kan geven!!!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:40

Ik rijd al twee jaar bij dezelfde instructrice en zeker het laatste half jaar heb ik het gevoel dat ik enorm blijf steken en dat zij haar motivatie kwijt is. Er zijn niet zoveel instructeurs die heil zien in mijn grote koudbloed, dus kan ik niet zo gemakkelijk een andere instructeur vinden.

Gelukkig is de vriend van een vriendin van mij zo lief om op het moment les te geven. Hij is van de ouderwetse Duitse school en dus gaan we helemaal terug naar de basis. Ik heb nu 4 lessen van hem gehad en ben met sprongen vooruit gegaan. Ben veel rechter gaan zitten, het manenkijken is wat moeilijker af te leren Haha! en vooral: Duncan loopt veel beter van achter naar voren.

Deze man moet ruim een uur rijden om mij les te kunnen geven, dus ik vrees dat het geen blijvende zaak is. Dan heb ik de optie om eens serieus om de tafel te gaan zitten met m'n andere instructrice of een totaal nieuwe instructeur te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:42

Als je naar een goede trainer op GP niv toegaat, zal hij jou aan de basis al een aantal dingen mee kunnen geven waar je verderop veel profijt van hebt. Ik vind het dus onzin om te stellen dat je als basisruiter niets aan zulke lessen zou hebben.

Overigens zijn er zat GP-ruiters die niet kunnen lesgeven, maar er zijn er altijd nog meer die Z rijden en dat niet kunnen maar wel pretenderen!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:01

mijn juf........is geweldig. Mijn juf legt alles goed uit. Ik heb ook altijd het idee dat ze me echt helpt. Ik heb een keer per week les en vervolgens helpt ze me elke dag.....hahaha....Ja ze is echt begaan met het lot van Marca en mij!

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:09

Voor mij is een goede instructeur : Degene , die op het juiste moment de juiste aanwijzingen geeft, over dat wat ik fout doe en hoe ik dat , naar mijn vermogen, moet kunnen oplossen en als je dan voelt, dat je paard dat begrijpt ben je weer een stapje verder.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:31

Ik heb van alle instructeurs wat geleerd.
Van de boer die op zaterdagmiddag een ploeg kindertjes op zijn ongezadelde kudde liet rondhobbelen, via een cavalerie-instructeur (pfff, afzien!) tot de hele reeks die daarop gevolgd is.
Mijn ideale instructeur is in de eerste plaats paardvriendelijk (roept geen teksten als 'hij heeft 23 uur per dag de tijd om te lummelen, dus...' en een behoorlijke warming-up daarom overbodig vindt; 1 (andere) die niet ontkent dat mijn paard niet rad loopt om de les maar vol te maken) en weet mij te motiveren.
Dat laatste is niet zo moeilijk, maar ik heb dus echt weleens een (ZZ) instructrice gehad bij wie ik zzzzzzz in slaap viel. Haha!
.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:38

Ik wilde ooit eens een instructie van een meneer......dus ik wilde een afpraak met hem maken zegt ie tegen me........Ik wil eerst kijken of ik je wel les wil geven (of ik van een hoog genoeg niveau was voor meneer, hij wilde me eerst zien rijden) ...........toen heb ik gezegd dat hij dan vast zijn tijd en ik mijn geld veeeeeeel beter kan besteden...........WAT EEN EIKEL ZEG!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:51

Het meeste is wel al gezegd, denk ik. Wat ik ook belangrijk vind is dat de doelstellingen van jou en je instructeur parallel lopen.

Ik heb een tijdje les gehad van iemand die zeer westrijdgericht is en het tot haar persoonlijke doel maakte dat ik zo snel mogelijk zou starten. Ik weet dat er mensen zijn die hierdoor erg gemotiveerd raken, bij mij was het echter precies het tegenovergestelde, ik raakte volledig gedemotiveerd!
Niet omdat ik geen wedstijden wil rijden, maar omdat het niet mijn doel is (wedstrijd rijden is voor mij een gevolg van paardrijden - als je de boel een beetje voor elkaar hebt is het leuk om ook eens een westrijdje te rijden).

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:34

Zep schreef:
Als je naar een goede trainer op GP niv toegaat, zal hij jou aan de basis al een aantal dingen mee kunnen geven waar je verderop veel profijt van hebt. Ik vind het dus onzin om te stellen dat je als basisruiter niets aan zulke lessen zou hebben.
Overigens zijn er zat GP-ruiters die niet kunnen lesgeven, maar er zijn er altijd nog meer die Z rijden en dat niet kunnen maar wel pretenderen!!

denk dat het over m'n berichtje gaat zep?

heb dus niet gezegd dat ik dàt onzin vindt.
de sfeer van 'goh, ik heb les van een Z-ruiter, goh ik van een G¨-ruiter,....' daar kan ik me Boos! op maken.
(maw ik ben beter als jou, omdat ik.......)
natuurlijk kunnen der wél GP-ruiters goed lesgeven. en een aantal Z-ruiters kunnen dat ook.
maar om te stellen dat les van een GP-ruiter altijd beter is als van een Z-ruiter , da's erg kortzichtig.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:42

een GP ruiter kan goed of slecht lesgeven en een Z ruiter ook. ik kan me wel voorstellen dat als je zelf op een niveau X bent dat je je instructie daarop kiest.

hoewel sommige mensen het prachtig vinden dat hun instructie op een bepaald niveau rijdt, hoeft dat helemaal niets te zeggen over de leerling en zijn niveau, natuurlijk.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:55

Citaat:
hoewel sommige mensen het prachtig vinden dat hun instructie op een bepaald niveau rijdt, hoeft dat helemaal niets te zeggen over de kwaliteit van de lessen

Haha!

je snapt me wel.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:00

wow dit is bijna eng, maar met een klein nuance verschil op het einde, die ik toch wel erg belangrijk vind.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:06

die vind ik ook zéér belangrijk.

daarom kan ik me druk maken in dat soms aanstellerig gedrag van ' ik krijg les van een instructeur die hoger rijdt als de jouwe'. érg druk Stoom uit je oren

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:24

ik vind het heel erg belangrijk dat een instructeur/trice alles goed kan overbrengen.
maargoed, eigenlijk is dat vreselijk logisch, want ze geven les

al rijden ze zelf weet ik veel hoe hoog wil nog niet zeggen dat ze jou ook kunnen uitleggen/leren hoe je dat bereikt en dat ze weten hoe ze het zelf gedaan hebben.
[/i]

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:13

kattebeest schreef:
daarom kan ik me druk maken in dat soms aanstellerig gedrag van ' ik krijg les van een instructeur die hoger rijdt als de jouwe'. érg druk Stoom uit je oren

Legt ook wel druk op de ruiter he, met zo'n goede instructeur kan het dan alleen nog maar aan jezelf liggen als je niet iedere week in de winstpunten rijdt Haha! Haha! .

Oh, nee, 't kan natuurlijk ook nog aan je paard liggen Schijnheilig

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:35

mraaaaw! een goede instructeur is daarom nog geen topruiter.
topruiters geven daarom nog geen beter les dan een mindere ruiter!

het niveau van lesgeven hangt vaak niet samen met het niveau van rijden!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:20

En daar komt nog eens bij dat als het goed is zowel de 'Z-ruiter' als de 'GP-ruiter' allebei aan de basis gaan werken met je.

Toen ik ooit een clinic reed bij Imke Bartels kreeg ik steeds hetzelfde te horen als bij mijn eigen instructeur, die toch een stuk goedkoper was Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:13

Ze moeten goed les kunnen geven en dat theoretisch zo kunnen onder bouwen dat ik het begrijp. En dat begrijpen is bij ieder persoon weer anders.
Persoonlijk had ik echt heel veel aan het kleine beetje theorie van AdB die het buigen met een zweep uitlegde. Super vond ik dat want dat snapte ik gelijk en het was me ook nooit eerder uitgelegd. Ik kan het nu ook andere uitleggen en iedereen snapt het gelijk.
Op dit soort dingen kan ik dus bouwen.

Verder moeten ze niet aan een stuk doorlullen, naar hulpteugels willen grijpen als het na 3 lessen nog niet voor elkaar is.

Ze moeten weten hoe een paard in elkaar steekt en niet alleen prestatie gericht zijn.

Niet te snel willen, kijken naar de combinatie wanneer ze klaar zijn voor een nieuwe oefening.
In de western heb ik vaak het idee dat men te snel wil, te snel aan de spins en te snel aan de stops terwijl het paard nog zo op de voorhand loopt dat ie bij een stop met de voorbenen in china uitkomt.

Verder denk ik dat het nivo niet zo veel uitmaakt een M ruiter kan een B ruiter heel goed helpen.