Zep schreef:dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.
Ik ben toch nog wel benieuwd naar aqua's visie hier over!
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lovely schreef:Een ontspannen paard loopt in takt, kiest zelf eigenlijk zijn ritme en tempo. Laat zijn hoofd en hals naar de grond zakken vanuit de schoft en over de rug (ook wel het over de schouder gaan genoemd). De ogen, oren en neus zijn ontspannen, de oren kunnen zelfs wat wiebelen. De kaak is los, dit kun je soms zien doordat het hoofd wat wiegt aan de hals (in draf zie je dat vooral omdat het hoofd dan stil is en de hals wat minder). De staart wappert kalm heen en weer in licht gedragen toestand. Zo ongeveer.
Zep"]
[quote="Zep schreef:dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.
Antoinette"]
[quote="Lenn schreef:hoezo mag dat niet?????
SuperPepeijn schreef:-het hoofdstel blijft op zijn plek zitten;
-het bit blijft stabiel in de mond en maakt geen onnodige bewegingen;
jij gebruikt dus geen neusriem whatsoever of laat je de neusriem gewoon losgegespt?
Aqua8horse schreef:Zep, had eerst je PB gelezen...heb daarin toevallig het antwoord gegeven.

Aqua8horse schreef:Ik gebruik wel een neusriem maar die heb ik los, dwz hij drukt niet dat geldt ook voor de spareriem.
Even terug naar jou SP, het hoofdstel blijft gewoon op zijn plek en ook het bit blijft stabiel in de mond liggen. Het lijkt mij als je dit beschrijft dat je mogelijk deze ervaringen hebt? Indien dit het geval is en dat geldt denk ik ook voor anderen die dit probleem herkennen, lijkt het erop dat er teveel met de hand gewerkt wordt. Dat moet je proberen te voorkomen anders krijg je nooit de goede aanleuning.
verander het onderwerp even niet naar mijn handen, het ging hier even of een ontspannen paard kan knabbelen of niet met een neusriem vast (niet TE strak dus, maar dat lijkt me logisch) en of jij al of niet en hoe jij een neusriem gebruikt. voor persoonlijk commentaar over mijn handen etc. heb ik een instructrice die elke week weer naar me kijkt. Aqua8horse"]sta ik helemaal achter. ik vind dat erg negatief gedacht wordt op basis van een heel klein beetje info.
Beste Zep, jij kan je systeem of wil het niet (dat is niet duidelijk) eens beschrijven met onderbouwing. Je hebt wel kritiek op een ander. Dat is wel wat vreemd he?
[/quote]inderdaad, dat is wel heel vreemd en raad eens wie dat hier doet? een hint: niet zep hoor
[quote="Zep schreef:conclusie: als je niet weet waar een ander het over heeft, hou er dan je mond over. Ik brand jouw systeem ook niet af, heb alleen mijn twijfels bij het vage gedoe eromheen.
runningkawa schreef:neus en sperriem heb ik ook altijd los

runningkawa schreef:neus en sperriem heb ik ook altijd los
Naar wij bokkers kunnen dat niet zelf bedacht hebben dat dat fijn rijd denk ik, alleen aqua kan dat![]()
misschien moet aqua de zoekfunctie daarover eens raadplegen
want dat heeft al meerdere malen hier gestaan.
SuperPepeijn"]sta ik helemaal achter. ik vind dat erg negatief gedacht wordt op basis van een heel klein beetje info.
[quote="Aqua8horse"]Beste Zep, jij kan je systeem of wil het niet (dat is niet duidelijk) eens beschrijven met onderbouwing. Je hebt wel kritiek op een ander. Dat is wel wat vreemd he?
[/quote]inderdaad, dat is wel heel vreemd en raad eens wie dat hier doet? een hint: niet zep hoor
[quote="Zep schreef:conclusie: als je niet weet waar een ander het over heeft, hou er dan je mond over. Ik brand jouw systeem ook niet af, heb alleen mijn twijfels bij het vage gedoe eromheen.
Aqua8horse"]
[quote="Antoinette"][quote="Lenn schreef:hoezo mag dat niet?????
) dit is dan dus gewoon niet het geval. Aqua8horse"]
[quote="runningkawa schreef:neus en sperriem heb ik ook altijd los
Naar wij bokkers kunnen dat niet zelf bedacht hebben dat dat fijn rijd denk ik, alleen aqua kan dat![]()
misschien moet aqua de zoekfunctie daarover eens raadplegen
want dat heeft al meerdere malen hier gestaan.

, die het plaatje van het paard met zijn spieren heeft "geplakt"; op dit plaatje zie je de vrijwel oppervlakkige spieren van een paard en nav dit plaatje ben ik het met jullie eens dat ik het bij het verkeerde eind heb. Maar ze hebben in de rug ook hele lange kabels lopen die dieper liggen; het longissimus, transversospinalis en iliocostalis-spieren-systeem. Deze liggen meer links en rechts van de wervelkolom maar zijn lang en lopen door. (Heb ik even opgezocht in 1 van mijn leerboeken...) Dat wat ik in het eerdere berichtje zei (heeele lange spier...) heb ik in 1 van de paardenbladen gelezen.....
weet niet meer zeker of het de Paard en Sport, Hoefslag of Your Horse was.