Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
schoentje schreef:om te beginnen een martingaal er aan doen..
Deze zorgt er voor dat hij z'n hoofd minder hoog kan doen, maar ook dat het bit goed blijft inwerken. Als hij nl z'n hoofd omhoog gooit, dan werkt het bit niet meer op de lagen, maar in de mondhoeken. Dat is de rede dat hij onbestuurbaar word.
Verder kun je, om hem weer de goede kant op te laten denken, een trechter maken. Verder is het belangrijk dat je hem niet te ver weg laat lopen als hij er langs schiet. Als ie er langs dreigt te lopen, stop je hem, draai je terug naar de hindernis en laat je hem alsnog over de hindernis springen.
Hij moet leren dat er maar 1 weg is, die over de hindernis heen.
madelein schreef:CalvinenGino schreef:Ik zou gewoon een martingaaltje om doen..altijd handig
bij jonge paarden.. Hij wordt zo stuurloos doordat zijn hoofd omhoog kan doen, met een martingaal zal hem dit minder goed lukken en word hij wat stuurbaarder..
Suc6
Het probleem is dat een martingaal niet de oplossing is, mijn inziens... Consequent rijden is een pre. Een paard is niet per definitie stuurloos als hij zijn hoofd omhoog doet ( check even de grote ruiters, bijna elk paard doet voor de sprong zijn hoofd omhoog om in te schatten en om uberhaupt de sprong te kunnen maken).
Ik ben van mening dat een martingaal geen kwaad kan, maar het probleem zal er niet mee opgelost worden denk ik. Een martingaal belemmerd een paard niet in het naar links of naar rechts kunnen gaan.
CalvinenGino schreef:[
je hebt hoofd omhoog doen om te kijken en hoofd omhoog doen met zijn neus helemaal in de lucht, dan is die stuurloos..
schoentje schreef:een martingaal is een hele vriendelijke en vaak nuttige hulpteugel.
Hij zorgt ervoor dat de teugel de goede kant op blijft werken, richting de lagen dus. Als een paard z'n hoofd omhoog steekt zonder martingaal, dan gaat het bit in de mondhoeken werken, waardoor het paard vaak paniekerig word en met z'n hoofd gaat gooien. Met martingaal blijft het bit dus op de lagen werken en zal het paard daardoor sneller z.n hoofd weer laten zakken en rustiger blijven.
De martingaal is dus absoluut geen dwangmiddel, maar echt een hulpmiddel voor ruiter en paard.
schoentje schreef:maar aangezien dat het antwoord is van 99% van de bokt gebruikers, vind ik het niet nodig dat steeds klakkeloos te herhalen. In plaats daarvan geef ik informatie die ik uit praktijkervaring gewonnen heb.
Niet alle rijtechnische problemen hebben een medische oorzaak. Vaak is rijtechnische onwetendheid een grotere oorzaak.
mang schreef:kimmie88 schreef:Je kan ook voordat je op de sprong afrijdt een soort volte maken.
Recht op de sprong afrijden in stap op later in draf. Vlak voor de sprong wendt je af en maak je een volte en rijdt je weer opnieuw aan. Doe je dit een paar keer achter elkaar, wil je paard heel graag over de sprong.
Wanneer je het in draf doet, heeft je paard echt het idee dat ie gaat springen, en weer vlak voor de sprong wendt je af.
(Bij mijn VZ paard werkte het toendertijd. Die wilde uiteindelijk er echt niet meer langs, dat had hij immers al genoeg keren gedaan, hij wilde er nu gewoon overheen)
Wat je ook kan doen, is in stap aanrijden en een paar passen voor de sprong pas in draf overgaan. Misschien werkt het?
hmm naar mijn mening stimuleer je het dan alleen maar.