Trekt weg voor de sprong.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Trekt weg voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:41

om te beginnen een martingaal er aan doen..
Deze zorgt er voor dat hij z'n hoofd minder hoog kan doen, maar ook dat het bit goed blijft inwerken. Als hij nl z'n hoofd omhoog gooit, dan werkt het bit niet meer op de lagen, maar in de mondhoeken. Dat is de rede dat hij onbestuurbaar word.

Verder kun je, om hem weer de goede kant op te laten denken, een trechter maken. Verder is het belangrijk dat je hem niet te ver weg laat lopen als hij er langs schiet. Als ie er langs dreigt te lopen, stop je hem, draai je terug naar de hindernis en laat je hem alsnog over de hindernis springen.
Hij moet leren dat er maar 1 weg is, die over de hindernis heen.

RooieKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:49

Stap heel rustig naar de sprong recht voor de sprong.
Ongv, 1,50 a 2 meter van te voren draaf je aan.

ga oefenen door aan de hand met hem te springen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:25

Hoi!
mijn instructrice (die erg goed getraint is) zegt tegen mij altijd: Houd druk op je teugels: doe alsof je een spons aan het uitknijpen bent, dan heeft je pony hetzelfde gevoel als dat je een hulpteugel aan zet omdat die ook druk vraagt.
Dan heb je automatisch meer conrole over hem. En kun je m makkleijker eroverheen sturen, of je moet een martinggaaltje kopen. Zorg ook dat de hindernis er massief uitziet, een kruisje doen ze natuurlijk met gemak, maar het is ook een eens goed om 3 balken te doen. Maar als het echt niet lukt kun je (net zoals de andere al zeggen ;) ) een trechter maken

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:27

Dat eerste dus echt niej... je moet juist beginnen met proberen te zoeken wat het probleem is!
Je moet niet zo vastbesloten zeggen: eerst een martingaal om doen. Je moet juist eerst kijken of het aan iets anders ligt zoals het zadel, bit enz.
En eigenlijk zou ik geen teugel bij het springen om doen.

schoentje schreef:
om te beginnen een martingaal er aan doen..
Deze zorgt er voor dat hij z'n hoofd minder hoog kan doen, maar ook dat het bit goed blijft inwerken. Als hij nl z'n hoofd omhoog gooit, dan werkt het bit niet meer op de lagen, maar in de mondhoeken. Dat is de rede dat hij onbestuurbaar word.

Verder kun je, om hem weer de goede kant op te laten denken, een trechter maken. Verder is het belangrijk dat je hem niet te ver weg laat lopen als hij er langs schiet. Als ie er langs dreigt te lopen, stop je hem, draai je terug naar de hindernis en laat je hem alsnog over de hindernis springen.
Hij moet leren dat er maar 1 weg is, die over de hindernis heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:29

Zegt een meisje van 10 tegen een internationale springamazone _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:37

Joolien schreef:

_O-

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:45

madelein schreef:
CalvinenGino schreef:
Ik zou gewoon een martingaaltje om doen..altijd handig
bij jonge paarden.. Hij wordt zo stuurloos doordat zijn hoofd omhoog kan doen, met een martingaal zal hem dit minder goed lukken en word hij wat stuurbaarder..
Suc6

Het probleem is dat een martingaal niet de oplossing is, mijn inziens... Consequent rijden is een pre. Een paard is niet per definitie stuurloos als hij zijn hoofd omhoog doet ( check even de grote ruiters, bijna elk paard doet voor de sprong zijn hoofd omhoog om in te schatten en om uberhaupt de sprong te kunnen maken).
Ik ben van mening dat een martingaal geen kwaad kan, maar het probleem zal er niet mee opgelost worden denk ik. Een martingaal belemmerd een paard niet in het naar links of naar rechts kunnen gaan.

je hebt hoofd omhoog doen om te kijken en hoofd omhoog doen met zijn neus helemaal in de lucht, dan is die stuurloos..

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:57

CalvinenGino schreef:
[

je hebt hoofd omhoog doen om te kijken en hoofd omhoog doen met zijn neus helemaal in de lucht, dan is die stuurloos..

Uhm ja daar ben ik dan wel weer mee eens ;)

Ik vind soms dat mensen te snel denken in de vorm van een hulpteugel, maar das misschien mijn eigen probleem :D
Zoals ik al zei, een martingaal kan zeker geen kwaad. Maar het zegt niet dat je dan niet meer hoeft te rijden ;) En de TS heeft het over meer druk kunnen geven met een martingaal, dat vind ik geen goede motivatie om er een martingaal aan te hangen....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:35

een martingaal is een hele vriendelijke en vaak nuttige hulpteugel.
Hij zorgt ervoor dat de teugel de goede kant op blijft werken, richting de lagen dus. Als een paard z'n hoofd omhoog steekt zonder martingaal, dan gaat het bit in de mondhoeken werken, waardoor het paard vaak paniekerig word en met z'n hoofd gaat gooien. Met martingaal blijft het bit dus op de lagen werken en zal het paard daardoor sneller z.n hoofd weer laten zakken en rustiger blijven.
De martingaal is dus absoluut geen dwangmiddel, maar echt een hulpmiddel voor ruiter en paard.

Pluisje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:41

Helemaal met schoentje eens, baat het niet dan schaadt het niet, je hebt zowieso meer te vertellen, en het paard kan dan natuurlijk nog naar links of rechts, maar dan proberen goed op te sluiten met je handen en benen, en anders is een trechter maken een goeie oplossing :D

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:42

Nee dat ben ik ook met je eens, kan zeker geen kwaad.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:13

Mag ik mijn mening niet geven?? ;( :(

Joolien schreef:

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:14

Dat is wel weer waar :D
Alleen als je eerst uitzoekt wat het probleem is kan je misschien ook nog wat vinden? :o

schoentje schreef:
een martingaal is een hele vriendelijke en vaak nuttige hulpteugel.
Hij zorgt ervoor dat de teugel de goede kant op blijft werken, richting de lagen dus. Als een paard z'n hoofd omhoog steekt zonder martingaal, dan gaat het bit in de mondhoeken werken, waardoor het paard vaak paniekerig word en met z'n hoofd gaat gooien. Met martingaal blijft het bit dus op de lagen werken en zal het paard daardoor sneller z.n hoofd weer laten zakken en rustiger blijven.
De martingaal is dus absoluut geen dwangmiddel, maar echt een hulpmiddel voor ruiter en paard.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:27

maar aangezien dat het antwoord is van 99% van de bokt gebruikers, vind ik het niet nodig dat steeds klakkeloos te herhalen. In plaats daarvan geef ik informatie die ik uit praktijkervaring gewonnen heb.
Niet alle rijtechnische problemen hebben een medische oorzaak. Vaak is rijtechnische onwetendheid een grotere oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:36

Lieshorses schreef:
Mag ik mijn mening niet geven?? ;( :(

Joolien schreef:

Ja wel hoor, Alleen ik denk zo maar dat Schoentje(springt op hoog niveau). Er toch meer ervaring mee heeft als een meisje van 10 ;)

manjagirl3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:42

ik denk dat in dit geval een martinggaal wel zal helpen,
en idd de hindernis tegen de bakrand maken en dan een balk der naast zodat hij wel zou moeten springen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:02

...

schoentje schreef:
maar aangezien dat het antwoord is van 99% van de bokt gebruikers, vind ik het niet nodig dat steeds klakkeloos te herhalen. In plaats daarvan geef ik informatie die ik uit praktijkervaring gewonnen heb.
Niet alle rijtechnische problemen hebben een medische oorzaak. Vaak is rijtechnische onwetendheid een grotere oorzaak.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:00

mang schreef:
kimmie88 schreef:
Je kan ook voordat je op de sprong afrijdt een soort volte maken.
Recht op de sprong afrijden in stap op later in draf. Vlak voor de sprong wendt je af en maak je een volte en rijdt je weer opnieuw aan. Doe je dit een paar keer achter elkaar, wil je paard heel graag over de sprong.

Wanneer je het in draf doet, heeft je paard echt het idee dat ie gaat springen, en weer vlak voor de sprong wendt je af.

(Bij mijn VZ paard werkte het toendertijd. Die wilde uiteindelijk er echt niet meer langs, dat had hij immers al genoeg keren gedaan, hij wilde er nu gewoon overheen)

Wat je ook kan doen, is in stap aanrijden en een paar passen voor de sprong pas in draf overgaan. Misschien werkt het?

hmm naar mijn mening stimuleer je het dan alleen maar.

Nee hoor, is de omgekeerde-psychologie methode, kan bijv. ook heel goed werken met trailerladen (dan denkt het paard opgegeven moment van: nou, ik kan best een trailer op hoor!)

Ik zou er geen martingaal aanhangen, je paardje is 4,5 en je begint net. Is gewoon een kwestie van blijven oefenen, geen kwestie van hulpmiddelen;)

Ik ben ook begonnen met in een rechte lijn in stap aankomen, en vlak daarvoor aan laten draven. Doet je paard zijn hoofd al omhoog op het moment dat je op de sprong afstapt? Volte rijden (niet altijd dezelfde kant op). Pas als hij rustig erop afstapt, ga je er overheen. Anders leert hij dat je altijd heel druk over de sprong moet.

Heb je hem wel eens los laten springen? Want met ruiter is ook wel moeilijk voor zo'n jong beestje, dus misschien kan hij z'n balans oefenen door zelf te springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:21

Een martingaal vind ik geen hulpmiddel in de zin van dat het negatief werkt zoals jij dat omschrijft. Beter dat ze een keer tegen de martingaal aanlopen dan dat je ze kwijtraakt met de kop in de lucht.

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:51

wat ik eigenlijk ook wel wil weten doe je het in draf of in stap...en ik zal idd een martengaaltje er om heen doen zodat je nog iets te zeggen heb. en als hij er langs schiet dicht bij de hindernis blijfven en er meteen weer overheen sturen....en het is niet zo hoog hij zou er zelfs uit stilstand over kunnen stappen dus gewoon er overheen. succ6

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:04

Ben gestopt met hulpteugel.