door stang en trens stug in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: door stang en trens stug in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:08

Bitloos rijden is alleen maar het omzeilen van het probleem. De TS geeft aan wedstrijden te willen rijden en daardoor wel een bit te willen blijven gebruiken. Ga je nu bitloos rijden dan moet je toch ooit weer de overstap maken naar het bit, en dan zie je dat het probleem zelf dus nog steeds niet opgelost is. Naar mijn inziens dan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:34

saskiakefie schreef:
Hij is op proef, anders had ik het niet gezegd.

In 3 weken kan je heel goed merken of er verandering optreedt... :+

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:48

Daarom zou ik als je een testritje maakt, deze proefrit met trens doen en niet met stang en trens. Dan voel je meteen dat 'ie een mond als beton heeft en kun je aan de hand daarvan beslissen wat je wel/niet doet. Een paard die een betonnen bek heeft, zou ik nooit nemen. Dat blijven stugge en taaie paarden. Ze laten zich niet meer fijn bewerken. Verbeteren kan het wel, maar ze zullen altijd stug blijven.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:57

Vind het redelijk kort door de bocht zoals je het formuleert:

Citaat:
door het lange gebruik van de stang en trens is hij erg stug in zijn mond geworden en ontspant hij ook niet makkelijk

grote onzin....

Het ene paard is stugger in de mond dan de ander en de ene ruiter maakt het paard stugger dan de ander. Het bit staat daar compleet buiten.

Als je het een probleem vind zou ik de proefperiode zeker zonder hulpmiddelen op een eenvoudige trens rijden.

Werd het paard trouwens altijd op S&T gereden? Ook toen je ging kijken? Heb je er toen op gezeten met S&T en hoe was hij toen? Mijn Z paarden lopen hooguit 1-2 keer per week met S&T en voor de rest trensje...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:46

smeetjoew schreef:
Daarom zou ik als je een testritje maakt, deze proefrit met trens doen en niet met stang en trens. Dan voel je meteen dat 'ie een mond als beton heeft en kun je aan de hand daarvan beslissen wat je wel/niet doet. Een paard die een betonnen bek heeft, zou ik nooit nemen. Dat blijven stugge en taaie paarden. Ze laten zich niet meer fijn bewerken. Verbeteren kan het wel, maar ze zullen altijd stug blijven.

Dat hoeft echt niet hoor... Een paard wat stug in z'n mond is, blijft stug met of zonder stang erbij. Laat gewoon je stang loshangen en rijd hem om je trens, dan heb je bijna het zelfde effect al op gewoon een trens.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:34

Zeker als ie op proef is zou ik met een goede instr. die zacht kan rijden en les kan geven, kijken of je er met dat systeem verbetering in kan krijgen.
Zal niet binnen een dag zijn, maar dan krijg je allicht een idee.

En is het een optie om als je hem echt leuk vind, te vragen of hij langer op proef mag blijven? En dan gewoon de reden erbij zeggen?

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:52

het gaat er niet om dat ik niet weet hoe het moet.
mijn instructeur heeft het precies zo uitgelegd als het hier staat. geen woord komt van mij zelf behalve dat ik het niet met hem eens ben. Ik weet dat stug in de mond komt door het rijden van een persoon en niet door het bit, maar zo heeft mijn instructeur het uitgelegd. Ik vraag alleen jullie meningen. en dat het nooit wat wordt is GROTE onzin vind ik. Je leert nieuwe dingen door het te doen. Ben al overgestapt op een andere instructrice. Ik heb al ruim 10 jaar ervaring met paarden en dan bedoel ik niet op een manege.

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 12:05

marsmars schreef:
Ik snap niet waarom je al een paard wil kopen met een probleem, er zijn zoveel paarden die dat niet zijn, waarom dan 1tje kopen met zo'n stugge mond? Hoe oud is het paard?

En blijkbaar weet je niet wat je er mee aan moet, anders zou je geen topic openen over hoe je het moet oplossen!

ik weet wel wat ik er mee aan moet ik opende dit topic omdat alleen jullie meningen wilde weten en wat jullie zouden doen. ik vraag niet depressief om hulp ofzo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:07

CleovG schreef:
smeetjoew schreef:

Dat hoeft echt niet hoor... Een paard wat stug in z'n mond is, blijft stug met of zonder stang erbij. Laat gewoon je stang loshangen en rijd hem om je trens, dan heb je bijna het zelfde effect al op gewoon een trens.

Een paard dat stug in de mond is kan wel degelijk zachter worden maar niet door met zware bitten te blijven rijden ondanks dat je dat niet kan. Gewoon trensje er in! Als je een paard met harde mond na verloop van tijd niet zacht krijgt, rijd je zelf gewoon met een te harde hand.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:09

Kelly_ann schreef:
Het paard zal denk ik weer moeten 'leren' reageren op kleinere hulpen. Ga dus trainen op het geven van een kleine ophouding en verlang daarop een reactie. Dit doe je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Eerst een kleine hulp te geven, bij de juiste reactie te belonen en bij geen reactie een scherpere hulp te geven. En ook dan de juiste reactie belonen.

Ontspannen gaat het beste door regelmatig hals te strekken en veel van lengtebuiging te wisselen. Bijvoorbeeld door slangenvoltes en achtjes.

Dit is de juiste oplossing van het probleem. Het paard is met te veel druk in de mond gereden en zal moeten leren weer op kleine hulpen te reageren. Dit zal niet van de ene op de andere dag opgelost zijn, dat zal weken misschien wel maanden duren. Een slof eraan hangen is een korte termijn oplossing. Hier los je het probleem niet mee op. Bij onjuist gebruik zul je het probleem alleen maar verergeren omdat hij dan sterk gaat worden op de slof. Belangrijkste is dat het paard van het been naar de hand gereden wordt. Veel tempowisselingen, overgangen (let op: zowel een snelle reactie op weg als terug). Jij zult je niet moeten laten verleiden tot terugtrekken, maar consequent met een zachte hand moeten blijven rijden. Dat betekend niet dat je nooit een scherpere hulp mag geven. Jawel, op het moment dat hij niet reageerd zul je duidelijker moeten zijn met een scherpere hulp. Reageerd het paard dan, belonen. Vervolgens nogmaals de oefening herhalen met een kleine hulp en belonen als hij hierop reageerd. Straffen zal in dit geval niet gaan helpen, want het paard zal dan niet snappen wat hij verkeerd doet. Je zal hem opnieuw moeten aanleren op een kleine hulp te reageren. Dat ga je alleen bereiken met geduld, consequent zijn en belonen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:35

Moderatoropmerking:
Zullen we het iets gezelliger houden?Persoonlijk aanvallen is niet nodig. De TS heeft uitgelegd wat ze wil bereiken, antwoordt dan alleen als je ook iets nuttigs toe te voegen hebt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:37

Weer terug gaan naar de basis en het paard weer leren ontspannen met een trensje.
Met een hoop geduld komt hij er wel weer.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:12

Ik ben momenteel met hetzelfde bezig.
Mijn paard is nu terug aan het leren hoe hij moet reageren op de kleine hulpen van een trens.
We laten hem veel voorwaarts neerwaarts lopen, ook aan de longe.
Het kan wel even duren, maar ik denk wel dat het zal goedkomen.
Succes!!!