Mijn paard gaat er om alles vandoor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk146

Re: Mijn paard gaat er om alles vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:29

best een beetje herkenbaar dit (gelukkig doet het paardje wat ik rijd niet zo extreem, maar schrikt ook heel snel om 'niks') Heb zelf gemerkt dat het ook heel veel aan je eigen houding kan liggen. Soms heb je het zelf niet eens door maar zit je erg gespannen want 'hij kan er weer elk moment vandoor gaan..' Dat voelt hij natuurlijk en sja, dan gaat ie :P beetje vicieuze cirkel dan..
Maar echt wel moeilijke situatie, vind het zelf ook moeilijk soms om bewust relaxt erop te zitten; ongemerkt hou je toch wat spanning wrsch..
Denk dat je er iig veel aan hebt om samen heeeel veel tijd door te brengen zodat jullie band nog sterker wordt en ze je meer gaat vertrouwen, succes! Weet niet of het bij jouw paardje werkt maar ik praat altijd veel tegen hem, hele verhalen soms, wordt ie rustig van :P

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 21:40

paard89 schreef:
Probeer anders de eerste 10 minuten eerst even te longeren. Zodat het paard zijn energie kwijt kan. Je zegt dat je niet galoppeerd, als ik niet met mijn paard galoppeer wordt ze ook heel druk. Dus misschien kun je toch proberen een begin te maken aan de galop. En met het rijden bezig houden. Maak desnoods voor het rijden een planning met wat je allemaal wilt gaan doen. Volte`s, slangevoltes, gebroken lijnen enzovoort.Veel schakelen. Balkjes draven. Zodat het paard de aandacht bij jou heeft. Rij je onbewust misschien ook teveel op je hand? Het kan zijn dat het paard onder de druk van de teugels probeert uit te komen,dat kan ook voor vlucht/schrik gedrag zorgen.

Ik rijd in de bak nog geen galop, die kende ze ook nog niet onder het zadel toen ik haar kocht. Galop oefen ik trouwens wel in de longeerbak.
Ik ben helemaal niet van te veel druk op de teugels, heb ze ook juist eerder te los dan te strak, moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik ze nu met het verschieten iets strakker heb zal de volgende keer iemand laten kijken of ik onbewust teveel druk zet.

Anoniem

Re: Mijn paard gaat er om alles vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:53

Nog vervelender; een paard dat van niks schrikt, maar als er iets is om van te schrikken (een harde klap of whatever) dan schrikt ie niet :')

Maar ja, gewoon negeren en door rijden... Da's het enige wat helpt. Er aandacht aan besteden heeft een averechts effect.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 07:59

Bizzybijtje schreef:
Nog vervelender; een paard dat van niks schrikt, maar als er iets is om van te schrikken (een harde klap of whatever) dan schrikt ie niet :')

Maar ja, gewoon negeren en door rijden... Da's het enige wat helpt. Er aandacht aan besteden heeft een averechts effect.

Heb gister les gekregen van mijn nieuwe instructrice en die zei idd het zelfde, en het ging zelfs erg goed! Ze is geen niet geschrokken en er niet van door gegaan, hoop dat dit een goed nieuw begin is!