unicorn_kiss schreef:superwoman schreef:Ik geloof niet in "uittesten".
Meestal is het een kwestie van een ruiter die nog niet zo handig is in combinatie met een paard die wel "handig" is of gewoonweg reageerd op de verkeerde of te weinig hulpen. Sommige paarden zijn snel onzeker en nemen bij gebrek aan leiding een dominante rol aan, anderen zijn dominant.
Ook als ze gaan puberen is het aan de ruiter om hier handig mee om te gaan. Zorgen dat ze hun energie kwijt kunnen én dat ze positief worden geprikkelt om ze bezig te houden, zonder te overvragen
En dan is er natuurlijk nog pijn. Pijn vanuit het lichaam zelf en pijn vanaf de buitenkant (zadel- hoofdstel)
Belangrijk is om te weten waar het probleem ligt, voor je er wat aan kan doen.
Ik zou iig nooit zeggen dat het paard hiervoor de "schuldige" is, want dan kan je er zelf niks aan veranderen
Daar ben ik het niet mee eens. Hoe verklaar je dat hij dit de eerste maanden niet deed? Tenzij je rijstijl/gedrag naar paard toe helemaal omgeslagen is, maar dat is denk ik in de meeste gevallen niet zo.
Pijn kan altijd, dus belangrijk om na te kijken.
Die van mij is voor tmoment ook aan het klieren, omdat de bak nat en zwaar ligt en hij dat lastig vindt.
Ik wil ook niet zeggen dat het mijn paard zijn schuld is. En mijn rijstijl is idd ook niet veranderd. En met de hulpen van galop werk ik ook gedosseerd. Het rijden ging iedere week echt beter.
Maar wat jij ook zegt dat de bak nat is, sindsdien is zijn gedrag langzaam aan aan het veranderen. Dus dat is een punt waar hij ook op kan reageren