Mijn paard is mij aan het uittesten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:53

unicorn_kiss schreef:
superwoman schreef:
Ik geloof niet in "uittesten".
Meestal is het een kwestie van een ruiter die nog niet zo handig is in combinatie met een paard die wel "handig" is of gewoonweg reageerd op de verkeerde of te weinig hulpen. Sommige paarden zijn snel onzeker en nemen bij gebrek aan leiding een dominante rol aan, anderen zijn dominant.
Ook als ze gaan puberen is het aan de ruiter om hier handig mee om te gaan. Zorgen dat ze hun energie kwijt kunnen én dat ze positief worden geprikkelt om ze bezig te houden, zonder te overvragen
En dan is er natuurlijk nog pijn. Pijn vanuit het lichaam zelf en pijn vanaf de buitenkant (zadel- hoofdstel)

Belangrijk is om te weten waar het probleem ligt, voor je er wat aan kan doen.
Ik zou iig nooit zeggen dat het paard hiervoor de "schuldige" is, want dan kan je er zelf niks aan veranderen ;)

Daar ben ik het niet mee eens. Hoe verklaar je dat hij dit de eerste maanden niet deed? Tenzij je rijstijl/gedrag naar paard toe helemaal omgeslagen is, maar dat is denk ik in de meeste gevallen niet zo.
Pijn kan altijd, dus belangrijk om na te kijken.
Die van mij is voor tmoment ook aan het klieren, omdat de bak nat en zwaar ligt en hij dat lastig vindt.

Ik wil ook niet zeggen dat het mijn paard zijn schuld is. En mijn rijstijl is idd ook niet veranderd. En met de hulpen van galop werk ik ook gedosseerd. Het rijden ging iedere week echt beter.
Maar wat jij ook zegt dat de bak nat is, sindsdien is zijn gedrag langzaam aan aan het veranderen. Dus dat is een punt waar hij ook op kan reageren

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:55

@ unicorn_kiss Kan best zijn dat ie aan het uittesten is. Maar in een jaar tijd heeft ie meer spieren gekregen waardoor het zadel misschien niet meer past. En ook de leeftijd. Tot hun 6de kunnen paarden nog tanden wisselen. Dus eerst zien of het dat is. En is het dat niet dan kun je hem altijd nog gaan aanpakken, omdat het uittesten is.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:58

FriesWytske schreef:
@ unicorn_kiss Kan best zijn dat ie aan het uittesten is. Maar in een jaar tijd heeft ie meer spieren gekregen waardoor het zadel misschien niet meer past. En ook de leeftijd. Tot hun 6de kunnen paarden nog tanden wisselen. Dus eerst zien of het dat is. En is het dat niet dan kun je hem altijd nog gaan aanpakken, omdat het uittesten is.

Ik ga alles goed controleren. Bedankt. Het is gewoon ooit zo moeilijk in te schatten. bedankt

FriesWytske

Re: Mijn paard is mij aan het uittesten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:04

Precies. Net wat je eerder zei, konden ze maar praten. Dan konden ze zeggen wat er was.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:37

FriesWytske schreef:

Tuurlijk, dat voorop. Als pijn aan rug/tanden enz.. is uitgesloten kan je pas verder gaan denken

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:38

StAppie schreef:
unicorn_kiss schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Hoe verklaar je dat hij dit de eerste maanden niet deed? Tenzij je rijstijl/gedrag naar paard toe helemaal omgeslagen is, maar dat is denk ik in de meeste gevallen niet zo.
Die van mij is voor tmoment ook aan het klieren, omdat de bak nat en zwaar ligt en hij dat lastig vindt.

Ik wil ook niet zeggen dat het mijn paard zijn schuld is. En mijn rijstijl is idd ook niet veranderd. En met de hulpen van galop werk ik ook gedosseerd. Het rijden ging iedere week echt beter.
Maar wat jij ook zegt dat de bak nat is, sindsdien is zijn gedrag langzaam aan aan het veranderen. Dus dat is een punt waar hij ook op kan reageren

Bij mij was dit precies hetzelfde. Misschien voor een keertje ergens een binnenbak huren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:38

unicorn_kiss schreef:

Waarom het de eerste maanden wel goed ging...
(wanneer het geen pijn is) Wanneer je aan het rijden/trainen bent dan veranderd je paard en jij zelf ook. Paard krijgt soms meer spieren (en meer praatjes) en pubbertijd kan ook meespelen, echter blijft dat een geval van dat handig gebruiken als ruiter zijnde. (Paard iets meer te doen geven bijv of op tijd corrigeren en niet een tel te laat of te groote hulp geven)
Daarbij heb ik ook genoeg paarden gezien die nog lang "profijt hadden van hun vorige eigenaar", waarbij de nieuwe eigenaar steeds niet correct reageerde op kleine dingen waardoor het paard langzaam "vervelend" werd (lees: niet begrepen werd en gefrustreerd raakte)

Dat laatste noem ik niet klieren zoals jij het omschrijft, maar het paard verteld je wat - het is dus lastig en misschien wel té zwaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:40

StAppie schreef:

Soms moet je rijstijl dus veranderen, maar in jouw geval ging het steeds beter, dus er zal wel iets veranderd zijn.
Zoals ik hiervoor aangaf kan je paard je hiermee idd wat duidelijk proberen te maken en heb jij de kleinere signalen niet goed opgemerkt of wel opgemerkt maar niet goed begrepen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:42

superwoman schreef:
unicorn_kiss schreef:

Waarom het de eerste maanden wel goed ging...
(wanneer het geen pijn is) Wanneer je aan het rijden/trainen bent dan veranderd je paard en jij zelf ook. Paard krijgt soms meer spieren (en meer praatjes) en pubbertijd kan ook meespelen, echter blijft dat een geval van dat handig gebruiken als ruiter zijnde. (Paard iets meer te doen geven bijv of op tijd corrigeren en niet een tel te laat of te groote hulp geven)
Daarbij heb ik ook genoeg paarden gezien die nog lang "profijt hadden van hun vorige eigenaar", waarbij de nieuwe eigenaar steeds niet correct reageerde op kleine dingen waardoor het paard langzaam "vervelend" werd (lees: niet begrepen werd en gefrustreerd raakte)

Dat laatste noem ik niet klieren zoals jij het omschrijft, maar het paard verteld je wat - het is dus lastig en misschien wel té zwaar.

Daar zeg je het zelf: paard krijgt praatjes. Dit valt voor mij onder 'uittesten'.
Tuurlijk is het daarbij gewenst dat je een handige ruiter bent, dan lost het probleem zich meestal vanzelf op.
Daarbij denk ik ook dat een paard bij foute hulpen het gewoon meteen niet snapt en niet langzaamaan.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:48

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:46

unicorn_kiss schreef:
Daar zeg je het zelf: paard krijgt praatjes. Dit valt voor mij onder 'uittesten'.
Tuurlijk is het daarbij gewenst dat je een handige ruiter bent, dan lost het probleem zich meestal vanzelf op.
Daarbij denk ik ook dat een paard bij foute hulpen het gewoon meteen niet snapt en niet langzaamaan.

Dan zijn we het verder met elkaar eens, alleen staat voor mij het woord uittesten wat negatief.
Op maneges werd dat woord vaak gebruikt met de bedoeling dat het aan het paard lag en is voor mij een stapje meer dan praatjes....
Bij "praatjes" gaan mijn mondhoeken omhoog, omdat je hierdoor wat meer om mee te werken krijgt - als je die energie goed gebruikt kun je daardoor meer uit het paard halen. En bij het woord "uittesten" hebben ruiters vaak echt problemen en hebben ze te weinig techniek om het relatief snel op te kunnen lossen.
Daarbij worden veel signalen van paarden en pony's afgedaan op "uittesten" en "vervelend zijn", terwijl de paarden dus eigenlijk niet begrepen worden.
Das mijn ervaring en ben ik blij dat we het verder wel eens zijn ;)

StAppie

Re: Mijn paard is mij aan het uittesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:45

Ik ben erg benieuwd hoe hij het zaterdag doet, als mijn instructice hem rijdt.
Ik laat iets weten hoe het is gegaan, als ze is geweest. Echt balen dat ik er nu zelf niet op kan i.v.m. mijn voet. Jullie horen iets. Hoop dat ie gewoon frisjes is door het weer en leeftijd etc.

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:47

hoi, klinkt allemaal best herkenbaar, een jong paard dat lekker meewerkt, erg braaf is en koel in zn hoofd. Had ik ook, hij is nu 6 en heb het afgelopen jaar aardig wat te stellen gehad. Inderdaad bespiering die er op komt en die hij gaat gebruiken!!! Betekent ook dat mijn zadel niet meer paste waardoor hij zn rug vast ging zetten met alle gevolgen van dien.
Mijn advies: tandarts, zadelcontrole, fysio / chiropractor er naar laten kijken. Ik ben er van overtuigd dat het paard je wat vertelt, aan jou de schone taak om uit te pluizen wat.......
En inderdaad, voor je opstapt ff longeren kan geen kwaad. Heb het zelf ook nu hij overdag niet meer in het land kan maar genoegen moet nemen met 2 uurtjes in de paddock dat hij toch wat frisser is met rijden.
Succes met luisteren naar je paard

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:52

superwoman schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dan zijn we het verder met elkaar eens, alleen staat voor mij het woord uittesten wat negatief.
Op maneges werd dat woord vaak gebruikt met de bedoeling dat het aan het paard lag en is voor mij een stapje meer dan praatjes....
Bij "praatjes" gaan mijn mondhoeken omhoog, omdat je hierdoor wat meer om mee te werken krijgt - als je die energie goed gebruikt kun je daardoor meer uit het paard halen. En bij het woord "uittesten" hebben ruiters vaak echt problemen en hebben ze te weinig techniek om het relatief snel op te kunnen lossen.
Daarbij worden veel signalen van paarden en pony's afgedaan op "uittesten" en "vervelend zijn", terwijl de paarden dus eigenlijk niet begrepen worden.
Das mijn ervaring en ben ik blij dat we het verder wel eens zijn ;)

Daar ben ik het inderdaad ook mee eens ja

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:38

longeer hem elke dag even dan kan hij van te voren zij ergste energie kwijt.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 14:32

Mijn instructrice heeft hem vandaag gereden en alles ging goed!!!! Gelukkig! Waarschijnlijk heeft hij toch gewoon even de grens opgezocht bij mij. Zij rijdt hem voorlopig tot mijn voet hersteld is. Dus komt vast helemaal goed met ons. *D

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:42

Ik heb wel een paar tips.
- Longeren voor je er op gaat, zo'n 20 minuten. Links en rechts en vooral de galop, dan is het meeste frisse eruit.
- Laat het zadel controleren.
- Loopt hij stijf, etc? Misschien een osteopaat erbij roepen.
Het kan namelijk zijn dat je paard wat fris is door de weersveranderingen, maar ook dat er iets niet goed meer past, etc.