Nagevelijker, lager, meer ruggebruik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Nagevelijker, lager, meer ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:22

om te leren hoe je een paard mooi rond en met ruggebruik laat lopen heb je echt iemand nodig die je dat ter plaatse uitlegd. heb je geen les?

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:35

[quote="aanleuning"]Wanneer je hoofd en hals houding ronder wilt instellen.
En wilt laten nageven in delen van zijn lichaam.
Gebruik dan daarvoor voorwaarts -neerwaarts. En dat is niet op de voorhand rijden!
Het hoe en waarom zul je vinden bij iemand die zijn vak verstaat.
Opbouwende kritiek.
Je schouders hangen voor je heupen!
Veel succes met de boeiende materie.
Laatst bijgewerkt door Elles op 17-11-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige quote van openingspost incl foto vewijderd.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:24

knollentuin schreef:
om te leren hoe je een paard mooi rond en met ruggebruik laat lopen heb je echt iemand nodig die je dat ter plaatse uitlegd. heb je geen les?

Ja we hebben les en het gaat al een stuk beter :)

@Gogo
De knuffel is gegeven hoor ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:13

vraag dan aan je intrukt of die je helpen wil vanuit het scala..dus eerst tact dan ontspanning en dan nagevelijkheid en aanleuning door impuls op deze manier leer je je paard vanuit een actieve achterhand aan je teugel te rijden.
je paard komt vanzelf mooi over de rug als het achterbeen goed ondertreedt en daardoor de rug omhoog "drukt" en het de hals laat "vallen' niet door je paard aan de voorkant kort te maken door ophoudingen met de teugels en dan drijven..dan gaat er wat mis. dus goed kritisch zijn naar wat je geleerd wordt en vragen durven stellen;waarom en waarvoor en met welk doel?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:18

Is je paard goed los door het lichaam?
Je kan een paard op een losse, zachte hand uitnodigen om naar beneden te gaan door véél (kleine en grote) voltes te rijden en door veel met stelling en buiging te doen.
Belangrijk is dat je zelf je zwaartepunt op het juiste punt kan brengen (volte = zwaartepunt binnenbeen) en je met de beweging mee gaat.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:22

Ik raad je een lesje bij Noor Tanger aan www.noorhorses.nl
Die leert je in een korte tijd hoe je op de juiste manier je paard naar de ontspanning rijdt.

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:54

Moll schreef:
mirandavb schreef:
De eerste 15 minuten met rijden je paard goed losrijden. Dus rekken en strekken. Doen sporters ook! Je paard moet leren zijn lijf goed te gebruiken, en niet zijn lijf vast te zetten zodra jij wat vraagt! Ook heel veel slangevoltes rijden met overdreven buigingen van heupen en hals. het is moeilijk uit te leggen, maar hoop dat je het een beetje snapt. Ik ben met rijden alleen maar bezig met het paard zijn lijf losrijden. En de laatste minuten mooi lopen. Met als resultaat dat ik een paard heb, die op mijn benen naar beneden gaat en zijn lijf helemaal los kan laten ook goed gebruikt. Dit heeft echt tijd nodig. Verwacht niet dat je paard in een week helemaal top loopt! Succes ermee

U heeft het over flexen, wat is hier de meer waarden van? in de dressuur met name klassieke dressuur is dit al heel lang geleden achterhaalt, de losgelassenheit van het paard wint u hier niet door namelijk, dus kun u mij de meerwaarde uitleggen en wat het presies doet met het lichaam

Inderdaad! De meerwaarde heb ik toch beschreven? Bij mijn paard heeft het onwijs veel geholpen! Dus als RESULTAAT een los paard die ook zijn lijf los kan laten. Eeen sporter poet ook rekken en strekken voordat ie zijn sport kan beoefenen. Veel ruiters doen iedere dag hetzelfde met hun paard, waardoor ze vast komen te zitten. Oftwel alleen maar rondjes draven in dezelfde houding. Eeen paard is nuet geboren een mens op zijn rug te dragen, dus moeten wij het makkelijker voor hem maken. Oja, en ik rij geen dressuur, ik rij western. Mijn paard loopt zonder teugel druk naar beneden. Door middel van mijn benen rij ik haar door haar rug en nageeflijk. Is ook niet in 1 keer gelukt. Heeft ook heel veel tijd nodig gehad. Omdat ze dus muurvast zat, en door middel van veel buigingen en heupoefingen is ze super buigzaam! Heerlijk ook om naar te kijken. Je ziet heel veel paarden die gereden worden die echt alles vast houden. Bijvoorbeeld de heupen of hals of billen of buik. Mijn paardje laat alles los. Ook erg prettig om naar te kijken. Dus het heeft zeker wel meerwaarde!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:06

flexen en buiging zijn 2 verschillende dingen, die ,als ik u, zoals u het beschrijft, door de war haalt, dressuur matig trainen is in geen enkelzins steeds in de zelfde houding rijden, en waar u het over heeft de paarden die alles vast houden, ja die ken ik ook, echter ken ik ook de western paarden die totaal op hun voorhand lopen en scheef zijn in onbalans enz enz, dus dat doet in dit gesprek denk ik geen meerwaarde toevoegen,
nogmaals mijn vraag is wat is het doel van fexen en wat verwacht je er mee te berijken, word er rekening gehouden met de anatomie van het paard, in mijn ervaring wat ik heb gezien op western stallen is dit juist niet het geval, en daarom vraag ik u kunt u mij uitleggen waarom u dat doet, en om het leniger maken, is te makkelijk, en omdat mensen die sporten het doen, klopt ook niet geheel, want dat is strechen, en dit doet men tijdens het trainen na een oefening om een spier op lengte te houden en niet om deze leniger te maken.

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:10

stipje....

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:16

alison_belle schreef:
Paard moet idd leren het bit los te laten, aan je teugels trekken geeft vermoedelijk alleen maar protest door het hoofd nog hoger op te tillen.
Teugels op heeeeeel licht contact, en meer met de benen werken.
Anders eerst een een poosje zonder contact op de teugels?.......

Teugels op licht contact en dan been geven zonder te versnellen, dan ga je van achter vandaan rijden.
Als je rijd vanaf het achterkantje dan pas is het voor het paard mogelijk om de achterhand er onder te zetten en zich op te bollen......zeg ik dat goed??

:j

Ik heb ook dat soort problemen. Dan gaat het weer goed, dan gaat het weer niet goed. Maar je moet vooral je zit gebruiken en je armen lekker ontspannen. Als je armen gespannen zijn gaat hij zich tegen je werken. Heel veel paarden gaan dan stijgeren en bokken. Omdat ze dat getrek en de spanning totaal niet lekker vinden. De mijne gaat dan altijd heel langzaam lopen en heeft dan nergens zin meer in. Veel drijven zodat de achterhand eronder komt en dat ie zn rug gaat gebruiken. Op de foto zie ik best wat spanning bij je armen en bij zn mond. Ga gewoon lekker ontspannen rijden. En precies zoals anderen zeggen. Probeer eens bitloos te rijden! Je paard moet door middel van je zit, en het drijven naar beneden komen.

sucses :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:47

Veel drijven? Één van de dingen die je juist niet moet doen. Of je moet je paard sloom aan je been willen maken.
Paard moet uit zichzelf het tempo blijven aanhouden, valt ie terug DAN drijf je, maar niet eerder of vaker.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:50

Nou dr is mij gezecht dat k veel moet drijven.Naja, mn been dr aan houden. Maar misschien is dat wel omdat mijne gewoon langzaam is. Ik zeg je wel. Het helpt hoor! Als ik mijn benen er niet aan houd en niet drijf komt Boy niet naar beneden. En ik heb toch les een vroegere Nationale Z amazone.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:59

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:02

Ikzelf zou beginnen met longeerwerk. Ik zou het paard gaan gymnastiseren en spieren sterker maken aan de longe. Rustig beginnen met bijzetten, ik denk met touwtjes en dan steeds wat opbouwen. :)

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:30

Moll schreef:
flexen en buiging zijn 2 verschillende dingen, die ,als ik u, zoals u het beschrijft, door de war haalt, dressuur matig trainen is in geen enkelzins steeds in de zelfde houding rijden, en waar u het over heeft de paarden die alles vast houden, ja die ken ik ook, echter ken ik ook de western paarden die totaal op hun voorhand lopen en scheef zijn in onbalans enz enz, dus dat doet in dit gesprek denk ik geen meerwaarde toevoegen,
nogmaals mijn vraag is wat is het doel van fexen en wat verwacht je er mee te berijken, word er rekening gehouden met de anatomie van het paard, in mijn ervaring wat ik heb gezien op western stallen is dit juist niet het geval, en daarom vraag ik u kunt u mij uitleggen waarom u dat doet, en om het leniger maken, is te makkelijk, en omdat mensen die sporten het doen, klopt ook niet geheel, want dat is strechen, en dit doet men tijdens het trainen na een oefening om een spier op lengte te houden en niet om deze leniger te maken.

Volgens mij begrijpt u zelf niet eens wat u bedoelt! Ik heb toch niet over flexen? Dar begon uzelf over. Ik heb het puur over het losser maken van je paard! Ikzelf heb ook dressuur gereden tot in z niveau. Door middel van veel buigingen maken (watmoeilijk uitteleggen is via schrijven) was mijn paard heel soepel. Ook veel afwisseling is heel belangrijk. Longeren met bijzet balkjes lopen voor zijn buikspieren etc etc. En ook op westernstallen zie je veel gevallen waar het niet gaat zo als het hoort. Maar dat is niet alleen bij westernstallen, dat is op alle stallen! Als ik op een manege of pensionstal stal kom, dan zie ik veel paarden lopen die echt muurvast zitten en maar in eën houding kunnen lopen. Zodra ze wat anders moeten doen komen ze in protest! Bij dressuur ruiters zie ik heel vaak hulpteugels. Dat vind ik ook echt uit den boze! NOGMAALS, meerwaarde van buigingen en je paard losser maken is dat je een paard hebt die zijn oefeingen veel makkelijker kan uit oefenen en waardoor je een heel soepel paard hebt, die zichzelf kan ontspannen in zijn lijf wanneer je het vraagt en niet alles vast zet en dan zogenaamd aan de teugel gaat lopen! Ik heb heel veel paarden gereden en bij ieder paard heeft dit tot nu toe geholpen. Ik ben onlangs zelfs met een paard met een lchte vorm van kissing spins nederlands kampioen geworden! Dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Maar misschien kunt u mij vertellen hoe u dit aanpakt???

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:42

Veel tempowisselingen rijden zodat hij lekker oplet zorg dat de achterhand er goed onderkomt en vang hem dan van voor op drijf hem echt naar je hand toe (van voor naar achter rijden). Wellicht is het ook een optie om hem te longeren met bijzet/dubbele lijn. ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:07

Mijn paard wordt vanzelf nagevelijk als ik in rustiger tempo rijd. Vooral in draf heb ik hier problemen mee, dan wil ie echt keihard gaan. Gaat z'n hoofd omhoog en loopt ie echt niet fijn. ZOdra ik 'm in rustige arbeidsdraf krijg, loopt ie heel netjes.

Sanne_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:12

Wat ik nu steeds moet doen van mijn lesgeefster is op de grote volte heel veel stellingen rijden. Ik ben nog lang niet bezig met 'aan de teugel' rijden maar werk gewoon aan nageeflijkheid en ruggebruik.
je vraagt eerst wat buitenstelling (want dat is natuurlijker voor je paard) als je voelt dat hij daar loslaat schakel je over naar binnenstelling.
Mijn merrie komt zo altijd mooi laag en zo traint ze haar spieren boven in haar hals en kan ze na verloop van tijd ook makkelijker nageven.

Ik hoop dat je er wat mee bent:)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:31

mirandavb schreef:
Volgens mij begrijpt u zelf niet eens wat u bedoelt! Ik heb toch niet over flexen? Dar begon uzelf over. Ik heb het puur over het losser maken van je paard! Ikzelf heb ook dressuur gereden tot in z niveau. Door middel van veel buigingen maken (watmoeilijk uitteleggen is via schrijven) was mijn paard heel soepel. Ook veel afwisseling is heel belangrijk. Longeren met bijzet balkjes lopen voor zijn buikspieren etc etc. En ook op westernstallen zie je veel gevallen waar het niet gaat zo als het hoort. Maar dat is niet alleen bij westernstallen, dat is op alle stallen! Als ik op een manege of pensionstal stal kom, dan zie ik veel paarden lopen die echt muurvast zitten en maar in eën houding kunnen lopen. Zodra ze wat anders moeten doen komen ze in protest! Bij dressuur ruiters zie ik heel vaak hulpteugels. Dat vind ik ook echt uit den boze! NOGMAALS, meerwaarde van buigingen en je paard losser maken is dat je een paard hebt die zijn oefeingen veel makkelijker kan uit oefenen en waardoor je een heel soepel paard hebt, die zichzelf kan ontspannen in zijn lijf wanneer je het vraagt en niet alles vast zet en dan zogenaamd aan de teugel gaat lopen! Ik heb heel veel paarden gereden en bij ieder paard heeft dit tot nu toe geholpen. Ik ben onlangs zelfs met een paard met een lchte vorm van kissing spins nederlands kampioen geworden! Dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Maar misschien kunt u mij vertellen hoe u dit aanpakt???

Ik vroeg u of u het over flexen had, waar uw antwoord ja op was.
of ik u kan vertellen hoe ik dit aan pak, ik zou hele pagina's vol kunnen schrijven over hoe ik bepaalde onderdelen aan pak en waarom ik een bepaalde oefening rij, en dit alles komt van uit een klassiek oog punt, denk alleen niet dat het veel zeggend is voor die mensen die het nog niet begrijpen, dat buiging alleen niet voldoende is maar dat elke dresuurmatig onderdeel ooit is bedacht om een bepaald deel te versterken en losser te krijgen.

Eleveld91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:46

Dit probleem heb ik ook, je bent niet de enige.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:32

Ik ken dit geval, mijn nieuwe paard heeft er ook een handje van om zijn rug weg te drukken, hoofd/hals lekker hoog en het liefste nog met de kin op de borst ik probeer hem echt zo veel mogenlijk lang en laag te rijden maar hij heeft hier veel moeite mee.
heb wel een paar dingentjes gelezen waar ik eens op ga letten tijdens het rijden misschien helpt het, ik rijd hem nu wel met zweep.
Ik tik hem soms van achter bij en merk dan gelijk dat hij zijn rug wel los wil laten ;)
Vergeleken met me andere paard is het echt dag en nacht verschil en erg wennen :+

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:48

NienSCHaap schreef:
Ik ken dit geval, mijn nieuwe paard heeft er ook een handje van om zijn rug weg te drukken, hoofd/hals lekker hoog en het liefste nog met de kin op de borst ik probeer hem echt zo veel mogenlijk lang en laag te rijden maar hij heeft hier veel moeite mee.
heb wel een paar dingentjes gelezen waar ik eens op ga letten tijdens het rijden misschien helpt het, ik rijd hem nu wel met zweep.
Ik tik hem soms van achter bij en merk dan gelijk dat hij zijn rug wel los wil laten ;)
Vergeleken met me andere paard is het echt dag en nacht verschil en erg wennen :+

Ik kan niet met zweep rijden, want dan wordt hij onwijs loperig.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:51

Elise95 schreef:
NienSCHaap schreef:

Ik kan niet met zweep rijden, want dan wordt hij onwijs loperig.

Hmm dat is wel balen ;) wil hem niet met sporen rijden hij is een beetje dood voor me been.
maar het gaat wel steeds beter, hopelijk gaat die over een tijdje na wat trainen want hij is zoals de fysio zegt "ENORM STIJF" met hoofdletters _O-
heb hem nu ongeveer 2weken :o

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:53

@Nien

Ik rijd op wedstrijd en soms met de privé les met een spoortje en Val is niet enorm stijf, maar ook niet heel soepel. Maar heb dat spoortje soms nodig als hij iets door me binnenbeen heen valt en ik net de rechtergalop moet doen en anders vertikt hij het op wedstrijd xD En in de les moet ik ff oefenen.