Problemen met jonge pony rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:47

kehdra schreef:
Dan is het zaak om ervoor te zorgen dat de basis er eerst goed in komt. Wanneer men dit zelf niet kan, heeft men les nodig. Of men nu 10 of 60 is...

Daarnaast is een correcte dressuurmatige training méér dan belangrijk, hoe komt deze er ooit in zonder les?

Wanneer TS geen les krijgt zou ze IMO niet op de pony moeten rijden. Degene die later met dit paard bezig moeten, zijn dan nóg langer bezig...

een meisje van 14 kan geen paard correct inrijden imo...

Ik ben het niet helemaal eens met je stelling dat een meisje van 14 geen paard correct in kan rijden.. mijn dochter heeft al verschillende pony correct ingereden, netjes rustig en met respect.. moet wel zeggen met hulp.. maar op dit moment hebben we weer een jonge new forest en die doet ze helemaal alleen.
Dus die stelling ben ik het niet met je eens.
Ik geloof wel dat het goed komt met de pony van de tser.. maar ze vroeg op bokt wat handvatten om het wat makkelijker te maken voor haarzelf.
Als de pony normaal kan stappen en draven.. en luistert na stem en beenhulpen.. kan ze er rustig mee na haar eigen les, maar ze vraagt voor nu hulp.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:52

Sorry zo als ik het net zei was het niet de bedoeling, het kwam heel hard aan wat chaos zei, en daardoor reageerde ik een beetje fel

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:53

Chaos schreef:
Het beest weet niet wat hem in godsnaam overkomt, dus haal er alsjeblieft iemand anders bij voor je hem helemaal verpest hebt. Een jonge pony gaat in verzet omdat het gedwongen wordt tot handelingen waar het dier geen reet van snapt!!!! :)

het is geen beest maar een pony.. deze pony snap heel goed wat ze moet doen.. ze heeft vorig jaar gewoon lekker gelopen.
Verpesten doet de tser niet.. ze wil het weer oppakken.
Ze word gedwongen te lopen.. wanneer ze stijgerd en bokt.. en ik kan je wel vertellen dat ik ook een paard na voren dwing als het stijgerd ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:54

maaike485 schreef:
Ik wil er ook iemand bij halen met de bedoeling wat Judith zei, en als ik het paard verpest er rijd verder toch niemand anders op dus dan is het mijn eigenprobleem.

En wiens probleem is het dan als het paard lichamelijke of zelfs mentale problemen krijgt?
Weet je hoe veel trauma's er opgelopen worden gedurende het beleren/doorrijden?

... Als je er zo gemakkelijk over denkt kun je er beter niet op stappen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:55

als het paard in de omgang nog niet aandachtig is op 'zijn' mens, maar zelfs aanvalt, dan ben je nog een heel eind weg van rijden eigenlijk.
één woord: grondwerk! (en ook daar kan je les in nemen)

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:56

Chaos schreef:
maaike485 schreef:
Ik wil er ook iemand bij halen met de bedoeling wat Judith zei, en als ik het paard verpest er rijd verder toch niemand anders op dus dan is het mijn eigenprobleem.

En wiens probleem is het dan als het paard lichamelijke of zelfs mentale problemen krijgt?
Weet je hoe veel trauma's er opgelopen worden gedurende het beleren/doorrijden?

... Als je er zo gemakkelijk over denkt kun je er beter niet op stappen.

Ik heb ook al gezegt van sorry ik kwam een beetje kort door de bocht. maar ik wil het gewoon heel graag, en jij kwam dan een beetje fel over chaos.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:57

Zorg eerst dat je een goede band met dat diertje krijgt!

De rest ben ik het helemaal eens met iedereen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:58

kynshiri schreef:
als het paard in de omgang nog niet aandachtig is op 'zijn' mens, maar zelfs aanvalt, dan ben je nog een heel eind weg van rijden eigenlijk.

Daar heb je wel een punt..

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:58

kynshiri schreef:

ja kijk lessen wil ik wel nemen dat is niet zn probleem maar ik heb geen geld er voor om lessen te nemen. ik zou het heel graag willen maar ik wil toch graag een paar tips dat ik zelf nog even door kan ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:58

jentel schreef:
Chaos schreef:
Het beest weet niet wat hem in godsnaam overkomt, dus haal er alsjeblieft iemand anders bij voor je hem helemaal verpest hebt. Een jonge pony gaat in verzet omdat het gedwongen wordt tot handelingen waar het dier geen reet van snapt!!!! :)

het is geen beest maar een pony.. deze pony snap heel goed wat ze moet doen.. ze heeft vorig jaar gewoon lekker gelopen.
Verpesten doet de tser niet.. ze wil het weer oppakken.
Ze word gedwongen te lopen.. wanneer ze stijgerd en bokt.. en ik kan je wel vertellen dat ik ook een paard na voren dwing als het stijgerd ;)

Een pony is ook een beest.

Waar staat dat de pony het snapt, waar haal je die informatie in hemelsnaam vandaan?
Ik lees het iig nergens terug, de berichtgeving in de OP gaat over een jonge pony, die blokkeert en protesteert op zijn ruiter.

Maar goed, als jij je er fijn bij zou voelen om op deze wijze te rijden, dan is dat uiteraard jouw keus. Met alle gevolgen van dien.

En als de pony goed gelopen heeft, dan zou ik nog steeds de oorzaak van het protest bij zijn huidige ruiter zoeken nietwaar? Het komt toch nu tot uiting?

. . .

TS: Je hoeft je excuses niet aan te bieden, ik snap dat het fel overkomt. Maar ik heb zoveel leed gezien waarvan de oorzaak bij het inrijden/doorrijden ligt, dat is ongelofelijk zonde. Heb nu weer zo'n project op stal staan, daar wordt je écht níet vrolijk van! Ik snap dat je het graag wilt, maar doe het dan ook goed. En dus met GOEDE begeleiding.. Ik lees ook dat je graag wilt, maar ga niet willen ten koste van je pony! :)

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:00

kollee3 schreef:

nouja de band is er wel, dat is niet zn probleem.
maar die lessen en het geld daar zit ikmee, en ik dacht wals ik nou is zou vragen op bokt misschien krijg ik dan wat tips dat ik me kan redden

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:02

maaike485 schreef:
kollee3 schreef:

maar die lessen en het geld daar zit ikmee, en ik dacht wals ik nou is zou vragen op bokt misschien krijg ik dan wat tips dat ik me kan redden

Van jouw kant is die band er wel, maar van de kant van je paardje niet. Dat een paard je aanvalt met longeren... Dan heb je echt wel een groot probleem, en zeker geen vertrouwensband.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:03

Chaos schreef:
Een pony is ook een beest.

Waar staat dat de pony het snapt, waar haal je die informatie in hemelsnaam vandaan?
Ik lees het iig nergens terug, de berichtgeving in de OP gaat over een jonge pony, die blokkeert en protesteert op zijn ruiter.

Maar goed, als jij je er fijn bij zou voelen om op deze wijze te rijden, dan is dat uiteraard jouw keus. Met alle gevolgen van dien.

En als de pony goed gelopen heeft, dan zou ik nog steeds de oorzaak van het protest bij zijn huidige ruiter zoeken nietwaar? Het komt toch nu tot uiting?

. . .

TS: Je hoeft je excuses niet aan te bieden, ik snap dat het fel overkomt. Maar ik heb zoveel leed gezien waarvan de oorzaak bij het inrijden/doorrijden ligt, dat is ongelofelijk zonde. Heb nu weer zo'n project op stal staan, daar wordt je écht níet vrolijk van! Ik snap dat je het graag wilt, maar doe het dan ook goed. En dus met GOEDE begeleiding.. Ik lees ook dat je graag wilt, maar ga niet willen ten koste van je pony! :)

nou btw Jentel die heeft haar zelf gezien die heeft mij er ook al mee geholpen, daar haalt ze het vandaan, en ze kent die man van wie die pony is ;)
nou het zou best kunnen dat het ook wel met mij temaken heeft , want ik heb nog geen ervaring met jonge pony's rijden , kijk en die ervaring moet jewel een keer opdoen. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:06

Ga eerst een werken aan de basis aan de hand en dan het longeren en dat wordt voorlopig dus geen rijden. Zonder goede basis moet je gewoon niet gaan rijden. Als de basis er dusdanig inzit aan de hand en met het longeren dan pas kun je het rijden gaan op pakken door bv het paard aan de longeerlijn te doen ruiter erop die gewoon meezit en voor de rest even niets doet en dat de longeerder het paard stuurt daarna ga je over op het leren van de basis onder het zadel van de longeerder over te geven aan de ruiter.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:07

Chaos@ Pony is inderdaad een beest, maar beetje respect ;)
Pony snapt het omdat ze vorig jaar gewoon liep, wel als jong diertje maar ze liep.
En welke manier van rijden bedoel je??
De pony is begonnen met dit gedrag toen het andere meisje op haar reed.. dit meisje werd bang en is gestopt met het rijden van deze pony..

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:07

Tigra_ schreef:
Ga eerst een werken aan de basis aan de hand en dan het longeren en dat wordt voorlopig dus geen rijden. Zonder goede basis moet je gewoon niet gaan rijden. Als de basis er dusdanig inzit aan de hand en met het longeren dan pas kun je het rijden gaan op pakken door bv het paard aan de longeerlijn te doen ruiter erop die gewoon meezit en voor de rest even niets doet en dat de longeerder het paard stuurt daarna ga je over op het leren van de basis onder het zadel van de longeerder over te geven aan de ruiter.

wat bedoel je precies met aan de hand?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:08

Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in grondwerken. Op i-net is al veel te lezen en op youtube is veel te zien. Namen die misschien interessant voor je kunnen zijn zijn parelli of bijvoorbeeld clinton anderson, je zou even op het natural forum kunnen zoeken voor meer (ben geen expert namelijk). Als het dier op de grond al geen respect voor je heeft gaat het onder het zadel ook heel lastig worden. Stap voor stap dus! En voor wat betreft les (ook grondwerkles!)je zou kunnen overwegen desnoods 1x per maand een half uur goede prive les op locatie te nemen. Dat is al iets. Het klinkt namelijk alsof deze pown een hele kluif is

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:08

En die ervaring kan goed of slecht zijn. Zonder hulp zul je weinig leren, behalve misschien blijven zitten!

Ik hoop dat je besluit het correct op te pakken, voordat je pony echt last krijgt/geeft. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:09

maaike485 schreef:
Tigra_ schreef:

wat bedoel je precies met aan de hand?

Ga wandelen en leer de commando's aan stap, stilstaan en draven. Als dat goed gaat kun je simpel overgaan naar het longeren.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:10

Maar goed.. ik denk inderdaad dat de TSer eens rond moet kijken of ze iemand kan vinden die haar help met grondwerk.. ik weet ook niet goed wat ik met deze tante aanmoet..
Maar wat ik wel weet is dat ze vreselijk haar zin heeft gekregen van het andere meisje.. en ik denk ook dat het probleem daar weg komt.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:11

troi schreef:
Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in grondwerken. Op i-net is al veel te lezen en op youtube is veel te zien. Namen die misschien interessant voor je kunnen zijn zijn parelli of bijvoorbeeld clinton anderson, je zou even op het natural forum kunnen zoeken voor meer (ben geen expert namelijk). Als het dier op de grond al geen respect voor je heeft gaat het onder het zadel ook heel lastig worden. Stap voor stap dus! En voor wat betreft les (ook grondwerkles!)je zou kunnen overwegen desnoods 1x per maand een half uur goede prive les op locatie te nemen. Dat is al iets. Het klinkt namelijk alsof deze pown een hele kluif is

Ja prive lessen zegt iedereen maar het probleem is ik heb daar geen geld voor,
kijk en op lokatie heb ik alleen maar een wei en geen bak,
binnen kort kan ik misschien wel een bak lenen van iemand maar dat komt wel goed ;).
maarja dan nog het geld voor de lessen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:12

jentel schreef:
Chaos@ Pony is inderdaad een beest, maar beetje respect ;)
Pony snapt het omdat ze vorig jaar gewoon liep, wel als jong diertje maar ze liep.
En welke manier van rijden bedoel je??
De pony is begonnen met dit gedrag toen het andere meisje op haar reed.. dit meisje werd bang en is gestopt met het rijden van deze pony..

Dat heeft niks met respect te maken, paarden en pony's zijn naar mijn mening beesten, evenals mijn hond, katten en vriend.

De manier van rijden van de ruiter natuurlijk. Het is mij duidelijk -uitgaande van de TS- dat de pony er geen kloot van snapt, en dat ws combineert met uitproberen. Een ander meisje wat dus ook geen of weinig ervaring heeft gehad met jonge paarden heeft de eerste fout gezet. Zij is gestopt, waarschijnlijk heeft de pony het toen al meerdere keren gewonnen.

Pony wordt opgepakt door een meisje met evenmin ervaring maar iets meer lef, en doet precies hetzelfde. Als dit niet snel en goed verbeterd wordt wordt het voor beide partijen erg gevaarlijk!

En een jonge pony, ook al heeft ie al eerder onder het zadel gelopen, als hij blokkeert ga je er niet met een zweep overheen. Je zou meoten weten dat dat altijd averechts werkt. Een tik okee, 2 ook, maar daarna moet je toch wel effect gehad hebben.. :P

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:13

troi schreef:

Hier heeft de tser wat aan denk ik..dat zijn nog eens tips ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:13

maaike485 schreef:
kollee3 schreef:

als je het geld van de rijlessen nou eens in grondwerklessen stopt?
een pony heeft genoeg aan 2 halsters, 1 om en 1 reserve.
hetzelfde geld voor de dekjes.

verder snap ik wel dat het niet echt spectaculair is om te gaan grondwerken, maar dat is hier wel hard nodig.
is de pony verder wel nagekeken?
misschien iets met de rug of met de tanden.

verder denk ik niet dat dit een dominante pony is, maar eerder 1 die tevaak haar zin heeft gehad en feilloos aanvoelt hoe die onder het werk kan uitkomen

edit:
met dank aan arabesk
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... grondwerk/

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... /index.htm
Laatst bijgewerkt door minikatje op 20-10-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:15

neen de band is er niet... een paard dat een band voelt met een bepaalde persoon gaat niet naar hem stijgeren en komt al in beweging als die persoon miniem met zijn lichaam aangeeft dat hij wilt dat het paard voorwaarts (of opzij of wat dan ook) gaat. ergens is het ook niet onverstaanbaar dat de pony iemand waarvan hij nog niet zeker is of die wel het gedrag van een goeie leider vertoond, zal volgen. Het gedrag dat je nu ziet is onzekerheid over de rollenverdeling...

t probleem met instant-tips voor grondwerk is dat het zo afhankelijk is van de situatie wat je moet doen. je kan bv de 7 spelletjes van parelli wel proberen te doen, maar wat als je paard helemaal niet doet wat het paard op de DVD doet?? dan sta je daar mooi...
hoe moet je je lichaam houden tov je paard, welke houding neem je aan? dat is zo subtiel...

er zijn natuurlijk basisvaardigheden. zo moet je je paard leren wijken voor druk. jij raakt het paard ergens aan en hij moet dan opzij gaan. je raakt de achterhand aan en hij draait zn kont opzij, je raakt de borst aan en het paard gaat vlot achteruit,... later is wijzen vaak al genoeg.
ook correct met je meelopen moet je leren. loopt hij rustig achter je en stopt hij ook meteen als jij gaat stilstaan, of komt hij altijd te dichtbij, of loopt hij je zelfs simpelweg voorbij?