Durven we onze ogen te openen of toch niet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 16:05

Een criteria voor het goed rijden is moeilijk te geven. Classifiseren naar prestatie op wedstrijd niveau is voor mij zeker geen criteria. Dat zou immers beteken dat mensen die geen wedstrijd rijden (de reden is niet belangrijk) niet zouden kunnen rijden. Dat in natuurlijk onzin. Het is ook onzin dat juist de hoog geclassificeerde ruiters/ amazones wel zouden kunnen rijden. Ook dierenartsen beamen dit. Het is de kwaliteit van het rijden die bepaald hoe goed iemand is. Je kan immers ook je geld verdien met drugs.....is dat goed: nee, maar wel handig! Zo betrekkelijk is het classificatie systeem dus. Voor mij is het criteria (die overigens bedacht is door een deskundige op paarden gebied en waar ik me prima in kan vinden) dat iemand goed kan rijden: als een persoon de goede bespiering zoals beschreven in de oude dressuurboeken is beschreven op een paard kan rijden en daar kan houden. Dus een optimale bespiering.
Er zijn best bokkers waar ik eens zou willen kijken, maar er zijn er nog meer waar ik niet zo de behoefte voel om te gaan kijken.
Een paard met souplesse, swung en tact( de aanleuning tegen de loodlijn is dan een feit)is een gelukkig paard die goed zal gehoorzamen en graag voor je en met je wil werken. Daar is niets bijzonders aan, dat is logisch dus goed!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:16

Een paard met souplesse, swung en tact( de aanleuning tegen de loodlijn is dan een feit)is een gelukkig paard die goed zal gehoorzamen en graag voor je en met je wil werken. Daar is niets bijzonders aan, dat is logisch dus goed!

dat ga je gelukkig toch bij vele bokkers vinden.

en ja, ook bij niet-wedstrijdruiters vind je dit.
bij 7 tot 100 jarigen, man of vrouw, met een shet, met een kwpn of met een shire, ...

kan jij één foto plaatsen van iemand die volgens jou (of die je zo al zien rijden hebt) zoals jij het wil zien? (desnoods van jezelf?)

je bent zelf met een revolutionaire methode bezig waarbij je water gebruikt. ik ken ruiters die (ook al) heel lang water gebruiken tijdens hun trainingen.

ik vind dat je (sorry dat ik het zeg) vaak veel kritiek hebt en met de vinger wijst, maar der moet toch één iemand zijn (desnoods jezelf!!!!)waarvan je een foto hebt en waarvan je zegt: ja die is goed bezig?

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:19

Er zijn best bokkers waar ik eens zou willen kijken, maar er zijn er nog meer waar ik niet zo de behoefte voel om te gaan kijken

dat vind ik zeer spijtig. denk jij dan dat de meeste bokkers geforceerd rijden?
of niet beseffen dat ze verkeerd bezig zijn?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:26

dat moet haast wel katbeest, anders begrijp ik de "wij"-vorm helemaal niet.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:52

maar belangrijker, het plezier van het rijden moet niet in de schaduw staan van zorgen n.a.v. dit soort verhalen die naar mijn mening (nog) geen grond hebben.[/quote]

Mag de gezondheid van je paard dan wel in de schaduw komen te staan?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:54

Ran schreef:

natuurlijk mag dat niet, en iedereen streeft een veel nobeler doel na: het paard sterker en soepeler maken. Niemand rijdt zijn paard opzettelijk naar de verdoemenis is. Je kunt beter de vraag stellen of iedereen wel goed bezig is.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:59

Ik denk dat de conclusie helemaal niet kort door de bocht is, maar als te confronterend wordt beschouwd. quote]

Dat denk ik dus ook, dat merk je hier ook, dat mensen allemaal dingen gaan bedenken, waarom dit onderzoek niet zou kloppen en proberen het rijden achter de loodlijn te rechtvaardigen en houden zichzelf op deze manier voor de gek. Kijk naar het Westernrijden, in de pleasure, sommige paarden die gewoon op de voorhand worden gereden, vervolgens half kreupel gaan lopen en dan durven zo ook nog over verzameling te spreken. Die mensen willen dat ook gewoon niet zien, want ze willen dat onderdeel gewoon graag rijden en houden zichzelf dan denk ik voor de gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:03

Niks bedenken
met je eigen ogen zien dat veel paarden losser in het lijf worden
met je eigen lijf voelen dat het ook zo is

en dat ook aan de punten in de ring als controle hebben

En nee ik praat niet over Anky na doen, maar over gecontroleerd, met les een paard wat dieper stellen dan het voor de loodlijn.

edit:typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-03 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:05

Ran schreef:
lijkt me dat dat onlosmakelijk met elkaar verbonden is, of niet soms Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 17:21

Ran schreef:
Ik denk dat de conclusie helemaal niet kort door de bocht is, maar als te confronterend wordt beschouwd. quote]

Dat denk ik dus ook, dat merk je hier ook, dat mensen allemaal dingen gaan bedenken, waarom dit onderzoek niet zou kloppen en proberen het rijden achter de loodlijn te rechtvaardigen en houden zichzelf op deze manier voor de gek. Kijk naar het Westernrijden, in de pleasure, sommige paarden die gewoon op de voorhand worden gereden, vervolgens half kreupel gaan lopen en dan durven zo ook nog over verzameling te spreken. Die mensen willen dat ook gewoon niet zien, want ze willen dat onderdeel gewoon graag rijden en houden zichzelf dan denk ik voor de gek.

Wat een opluchting....eindelijk iemand die het begrijpt. Ik denk dat dat het probleem is...te confronterend voor die personen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:23

vraag me gewoon af wie wie voor de gek houd

en ben ook eens benieuwd naar iemand die een verkeerd hoog gereden paard een opensnijd, kijken wat daar uitkomt

Want het gaat nog steeds om verkeerd gereden, diep

Maar ik kap ermee, hier en dat andere topic
Hier kom je nooit uit
Maar de paarden die ik rij en gerden heb, hebben voor mij al veel duidelijk gemaakt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:27

Aqua8horse schreef:
Wat een opluchting....eindelijk iemand die het begrijpt. Ik denk dat dat het probleem is...te confronterend voor die personen.
haal de balk uit de ogen voor je een ander wijst op de splinter in de zijne. waar maak je je druk om.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 17:40

Jij hebt toch problemen met ons...ik vraag me dus af waarom jij je zo druk maakt. Maar ik heb hier geen zin, dit is een forum om wat te leren van elkaar niet om moe te worden. Dus sp als je problemen hebt met mij, stuur dan gewoon even een PB dat komt de discussie te goede.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:44

ik heb geen problemen met jullie (wie dat ook moge zijn?).

en gezien de pb die ik net van jou gekregen heb lijkt het er ook op dat jij een probleem met mij persoonlijk hebt. en waarom? ik weet het niet. maar goed ik "ben een zielig ventje die totaal niet kan rijden", dus what the hell.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:50

He mensen, de wereld vergaat in 2030 hoor Knipoog

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:10

Kayla schreef:

dan pas Verward

Maarre awqua, jij moet toch ook het verschil zien in waar de buiging in de hals zitten met die 1e foto en die foto van Anky, dan kan jij je (neem ik aan) toch ook indenken dat die 1e foto belastender is.
Ik ga maar niet in strijd of die methode van Anky goed of slecht is, daar weet ik niet genoeg vanaf, maar ik kan wel zeggen dat ik zo goed als zeker weet dat die eerste foto slechter is omdat je (lokaler???) structuren (oftewel spieren/pezen) op veel meer spanning zet...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 18:13

Kayla schreef:

Is dat zo...gelukkig duurt dat nog even en kunnen we nog volop genieten van onze paarden! Haha!

toontje

knikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:39

is het ook niet zo dat de meeste mensen snel resultaat willen? en de instructeur moet natuurlijk wel anders verliest hij klanten. ik heb dit van zeer dichtbij gezien. en dan komt er idd een valse knik (bij de derde wervel). het paard "valt "niet meer vanaf de schoft naar beneden maar wordt idd met hulpteugels ed naar de foute houding toegedwongen. maar ga eens kijken op wedstrijden: veel ruiters hoge en lage klassen rijden met een valse knik. en je raadt het al: winstpunten te over. neem gewoon een tijdje de tijd voor een goede houding, maar nee hoor. als we een week NIET op wedstrijd zijn geweest dan is het weekend alweer verpest. en je zult denken dat is bij mij niet zo, maar toch zijn er veel mensen die WEL zo denken. en idd als je het ene traint slijt er wel weer wat anders. dus we zouden eigenlijk de paarden op de wei moeten houden en niet meer rijden? maar daar worden ze weer stijf van en dat lijkt mij ok niet zo fantastisch voor botwerk, pezen en spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:03

Deze discussie is al zo verschrikkelijk vaak gevoerd. En er is maar 1 antwoord op (quote Sjef Janssen)
"Goed paardrijden kun je diep en hoog, slecht paardrijden ook"

Het is veel te kort door de bocht om te stellen dat diep gereden paarden kapot gereden worden. Dat diep rijden is al zo oud als de wereld en werd aanvankelijk door alleen springruiters gedaan. Toen hoorde je er nooit iemand over. Een paar jaar terug toen Anky met Bonfire alles won hoorde je er ook niet zoveel meer over en nu Nadine Capellman bovenaanstaat en in NL de familie van Baalen en hun trainer Johann Hinneman populair aan het worden zijn, mag het ineens niet meer. Ik denk dat Anky en haar leerlingen ieder concours opnieuw bewijzen dat de bewering dat het slecht is om je paard diep te rijden absoluut flauwe kul is. Isabell Werth en Nicole Uphoff trainen ook rond en diep, en dan heb je met Rembrandt, Gigolo en Bonfire alle Olympisch kampioenen op een rijtje sinds zo'n beetje dat diep rijden z'n intrede deed in de dressuursport. Deze 3 zijn ook paarden die allemaal op 7-jarige leeftijd hun eerste GP reden, en dit tot op zeer hoge leeftijd hebben volgehouden.

Omgekeerd is het net zo kort door de bocht om te stellen dat iedereen die zijn paarden "klassiek" rijdt, om dan maar de tegenhanger van RD te noemen zijn paard de vernieling in helpt.

Dat je van slecht rijden je paard slechter maakt is een waarheid als een koe. Dat dat problemen oplevert als kreupelheid (AdB en zijn hoefkatrol-ellende) of halsproblemen vind ik niet meer dan logisch.

Goed paardrijden is weggelegd voor goede ruiters. De grote massa mag blij zijn dat ie z'n paard heel houdt en er lol aan beleeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:09

abby schreef:
Volgens mij ging het artikel over de valse knik. Dat de valse knik problemen veroorzaakt is evident omdat de hals op de verkeerde plaats letterlijk een 'knik' heeft / krijgt waardoor beknellingen etc. als vanzelf ontstaan. Jammergenoeg wordt daar helemaal niet op ingegaan in het artikel... Het lijkt er op dat de onderzoeker de valse knik en een correct verzameld en daardoor afgebogen paard (wat dus van voor naar achter gereden is en netjes naar beneden gezakt is in de hals waarbij die hals een doorlopende boog vormt en ook het hoofd niet naar beneden getrokken is), voor het gemak maar over een kam scheert en dat daardoor de dressuur in het algemeen maar niet deugt.

Citaat:
Overigens rammelt het artikel an sich enorm. Het is warrig, onduidelijk en vooral niet voldoende onderbouwd. Hierdoor kan het natuurlijk ook zo zijn dat bepaalde conclusies onvoldoende beargumenteerd en onderbouwd zijn weergegeven.

Maar dat komt wel vaker voor bij artikelen die in Bit gepubliceerd worden... Lips are sealed

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:14

Ik heb geprobeerd om het artikel op de website te vinden, maar dat lukt me even niet, ga zo verder proberen

Edit, artikel gevonden, maar hij staat er dus niet op alleen dat ie in de laatste bit stond... Ik heb niet echt de behoefte om het artikel over te gan typen en scannen werkt met dit soort dingen niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:01

Op zich is dit een interessante discussie maar is al eerder gevoerd. Als je het mij vraagt worden hier verschillende zaken door elkaar gehaald, namelijk het rijden van een valse knik en het laag-diep-rond rijden (met Anky als voorbeeld). Die twee manieren mogen nooit met elkaar verward worden, misschien is het nuttig om de discussie toe te spitsen op een van beiden.

Dr_Jacksel, in de vorige discussie vergeleek jij de hals van de mens met die van het paard; ik wil graag weten of die vergelijking hier op gaat. Jij vertelde over het ligament in de wervelkolom, maar ik weet niet zeker of dit bij paarden net zo in elkaar zit; misschien weet jij dat wel?

Afgezien van bovenstaande opmerkingen denk ik dat het nuttig is om de discussie te voeren met elkaar en niet tegen elkaar, dat zou de sfeer in dit topic misschien ten goede komen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:24

Lov, ik weet het niet zeker, ben een poosje bezig geweest op i-net met het zoeken naar een plaatje van de anatomie en kan het niet vinden, daarom ga ik er voor mijn gemak vanuit dat het ongeveer hetzelfde zal zijn. Is fout, maar in dit geval wel wat handiger.
In mijn laatste reactie gaf ik ook nog een ander voorbeeld, namelijk de lokale belasting. Stel dat het ligament wel over de hele hals loopt is de lokale belasting bij een valse knik hoger dan bij LDR waarbij de buiging door de hele hals heen zit.

Overigens heb je (weer iig bij mensen, maar neem aan dat dat iig hetzelfde is) een systeem dat van wervel naar wervel loopt en systemen die 1 of meerdere wervels overslaat. Ook dat is weer van belang voor dit onderwerp... (Systeem is dus ligamenten in dit geval)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:18

Ik vind dat doorgedram over dat achter de loodlijn ook een beetje overdreven, bovendien is dat in dat andere topic ook al helemaal uitgewerkt.
Ik denk dat er 9834 andere manieren van rijden zijn die net zo goed schadelijk/ nog veel schadelijker voor het paard zijn, zoals op een verkeerde manier vóór de loodlijn rijden, waarbij je rugproblemen krijgt, maar daar hoor je dan weer niks over omdat er altijd maar artikelen nagepraat worden. Nou dat neem ik terug, ik vind het eigenlijk wel goed dat er gediscussieerd word over dergelijke artikelen, maarmaar... ik bedoel.. er zijn wel meer schadeiljke dingen voor het paard, het verschil is alleen dat dit pas gepubliceerd is.. dus er hoeft niet zo hectisch over gedaan te worden lijkt mij...
Ik vraag me trouwens af hoe al die mensen die er zo op tegen zijn het voor elkaar krijgen hun paard dus het hele uur voor of op de loodlijn te houden, vooral bij het loswerken is dat bijna onmogelijk... het kan wel, maar (ervan uitgaande dat hij met losrijden in een lage lijn loopt) en je wil er wat voltes mee rijden dan moet hij toch wat ronder worden in de hals en oeps.. dan komt zijn neusje al wat achter de loodlijn..

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 23:48

Het kan echt, Lenn. Alleen denk ik dat de discussie vervelend wordt om dit toe te lichten. Laat iedereen trainen op de manier zoals diegene denkt dat hij of zij het goed doet. Per slot van rekening is iedereen zelf verantwordelijk voor wat hij of zij doet en de manier waarop diegene iets doet. Ben je overtuigd van je eigen kunnen, dan pas kan je openstellen voor wat nieuws. Niet direct om toe te passen maar in eerste instantie gewoon luisteren. Spreekt het je aan en denk je wat iemand zegt of stelt een aanvulling kan zijn voor waar jij meebezig bent, dan kan je je erin gaan verdiepen om het evetueel te gaan proberen. Je hebt immers niets te verliezen als je zker bent van waar je meebezig bent. En omdat je met paarden nooit uitgeleerd bent, ervaar ik deze discussie als leerzaam mits er niet met modder gegooid wordt en kritieken worden onderbouwd. Dus niet voor iemand anders denken en interpreteren en ook niet zo maar wat roepen of veronderstellen. Dan blijft het ook leezaam en leuk!
Dus