Paard steigert in draf, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:46

amsterdam_30 schreef:
Paard relatief kort onder t zadel.. dan snap ik niet dat er al zoveel verschillende meisjes op rijden die kennelijk ook nog eens niet weten wat ze doen..

Soms is ze wat stuurloos en dat zagen die meisjes dus wilden ze er meteen op. Dus toen deed ze het ook bij hun en toen kreeg ze toch een aantal keiharde klappen! Toen moesten ze er ook meteen af hoor.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:46

stef schreef:
Maar, je hebt natuurlijk 2 vormen protest...
Protest van: AU AU AU
en protest van: Bekijk het lekker, k heb geen zin...

Dus voor je het probleem aan kunt pakken, moet je denk ik eerst weten wat er aan de hand is (pijn of koppig)

Dan heb je ook nog gas geven en remmen tegelijk, ofwel, heel braaf gehoorzamen aan de baas en het dan toch weer niet goed doen..

Jk_xx

Re: Paard steigert in draf, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:47

We rijden niet met strakke teugels dus dat doen we hopelijk niet fout!

Kermit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:53

Ten eerste...ga alsjeblieft professionele hulp zoeken op dit op te lossen! Ik heb zelf ook een steigerend paard gehad en dat krijg je er echt niet zomaar uit. Wees het alsjeblieft nog een beetje voor door iemand er bij te halen die er echt verstand van heeft.

Ten tweede voor de mensen die denken dat een paard niet kan steigeren in draf....dat kan weldegelijk! De mijne was ook altijd gewoon aan het draven en voordat ik het wist stond ik rechtop...en er zat geen pasje stap tussen hoor....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:57

Ik heb ook een poosje met een zelfde probleem gezeten, alleen was dit mijn eigen merrie.

De tip die ik toen van mijn instructrice kreeg was dat ik niet haar tempo in draf moest volgen, maar zij dat van mij. Neem een tempo/takt aan en blijf deze zelf volhouden met je zit/beweging. Dit was bij ons iets boven t basistempo, om zo zelf de controle terug te nemen. Viel ze terug in tempo, gelijk been eraan en weer naar jouw tempo toe rijden.

Maar het allerbelangrijkste is iemand naast je op de grond die er verstand van heeft. Want ondanks mn ruime ervaring met jonge paarden en problemen is elke keer weer anders en niet altijd zelf op te lossen!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:27

Jk_xx schreef:
Hallo,

Wij hebben een paard dat vijf jaar oud is en zes maand onder het zadel is.
Er hebben een paar meisjes op gereden en die vonden haar stug in haar mond.
Dus die zouden haar daar wel even doorheen slaan.
Nu begint ze dus te steigeren in de draf.
Wat moet ik nu doen?

Net 6 maandjes onder het zadel en er dan even doorheen geslagen worden :n, sorry maar dan zou ik ook gaan steigeren en misschien nog wel meer....
Het probleem is als ik je mail zo lees wel duidelijk. Paard stug in de mond, krijgt van die meisjes slaag. Paard waarschijnlijk geen idee wat zij fout doet.
Verder op lees ik dat het paard wat onbestuurbaar is en paard krijgt weer klappen. Paard verliest vertrouwen en vind het duidelijk niet meer leuk (steigeren).
Mijn advies, rustig vanaf de grond vertrouwen opbouwen en misschien wat rustig stapwerk onder het zadel. Goede gedrag belonen en als het vertrouwen er weer is rustig wat uitbouwen onder het zadel. Zweep lekker weglaten!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:49

Paperboy schreef:
Jk_xx schreef:
Hallo,

Wij hebben een paard dat vijf jaar oud is en zes maand onder het zadel is.
Er hebben een paar meisjes op gereden en die vonden haar stug in haar mond.
Dus die zouden haar daar wel even doorheen slaan.
Nu begint ze dus te steigeren in de draf.
Wat moet ik nu doen?

Net 6 maandjes onder het zadel en er dan even doorheen geslagen worden :n, sorry maar dan zou ik ook gaan steigeren en misschien nog wel meer....
Het probleem is als ik je mail zo lees wel duidelijk. Paard stug in de mond, krijgt van die meisjes slaag. Paard waarschijnlijk geen idee wat zij fout doet.
Verder op lees ik dat het paard wat onbestuurbaar is en paard krijgt weer klappen. Paard verliest vertrouwen en vind het duidelijk niet meer leuk (steigeren).
Mijn advies, rustig vanaf de grond vertrouwen opbouwen en misschien wat rustig stapwerk onder het zadel. Goede gedrag belonen en als het vertrouwen er weer is rustig wat uitbouwen onder het zadel. Zweep lekker weglaten!

:j :j :j en zo doe je dat

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:50

Ben het volkomen eens met wat hier gezegt word.

voorwaarts voorwaarts voorwaarts,
een paard wat voorwaarts is kan ook niet omhoog komen!

Dieneke21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:23

een paard dat kort onder het zadel is heeft nog even ' back up ' nodig van iemand die het allemaal goed snapt en die hem goed begeleiden kan.
een paar ' meisjes ' zullen dat dus zeker niet kunnen.
als het je zelf ook niet lukt zou ik inderdaad professionele hulp inschakelen of hulp van iemand die weet van wanten.
verder denk ik dat het gewoon onzekerheid is van het paard, dat hij het niet snapt.
maar het komt vast goed ;) succes ermee!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:56

@Margoot

Ben een keer achterover gegaan met een paard en dit
deed hij enkel omdat hij de lichtinval in de bak niet mooi
vond.. mocht van geluk spreken dat ik niet met een
dwarslaesie ben geeindigd.. en toen kreeg ik mn eigen
paard die vond steigeren bij achterwaarts wel grappig,
nou en of die een zweep tussen zn oren kreeg (geen
klets waarvan je zegt wat mep je m) maar wel een tik.

En verrek.. hij schrok zo dattie niet wist hoe snel die
aan moest draven.. na 5 x dacht ie bekijk het maar,
ik ga wel achterwaarts (en nooooit meer een probleem gehad)

zweepje werkt dus zeer zeker wel.

@Floortje88

Ik ben wel een voorstander van de zweep, ben een tegenstander
van afranselen en bek-zagen ;) Gebruik mijn zweep enkel om
trage beentjes afentoe eens een tikje bij te geven en om aan te
geven dat ik meer lengtebuiging wil.

Je hebt zwepen om mee te slaan als het niet lukt (zgnmd corrigeren)
en je hebt zwepen om mee te trainen en een grens te verleggen (werkt niet met slaan ;) )