probleem voor het opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dienetje

Re: probleem voor het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:46

Ik deed vaak de binnen teugel alleen erbij pakken. Als die stil stond deed ik me ene voet in de beugel. En vervolgens als die wou gaan lopen kon die alleen rondjes om mij heen lopen. Dat is heel makkelijk mee te hinkelen. En pas echt opstappen als die stil staat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:53

dienetje schreef:
Ik deed vaak de binnen teugel alleen erbij pakken. Als die stil stond deed ik me ene voet in de beugel. En vervolgens als die wou gaan lopen kon die alleen rondjes om mij heen lopen. Dat is heel makkelijk mee te hinkelen. En pas echt opstappen als die stil staat.

Naar achteren mee hinkelen valt vies tegen :D , naar voren wil wel.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:07

Lotje11: Is een idee inderdaad, ga ik proberen. :j

_Natasja_: Nee, ik sta met mijn hoofd naar de kont bij het aansingelen en met mijn rug naar de kont als ik opstap.
Als ze naar achteren loopt zou ik mijn voet in de beugel kunnen doen en dan erop slingeren, maar ze gaat soms echt heel hard achteruit en zo leert ze nog niet om stil te staan. Bovendien ben ik eerder een hark dan een atleet. :+

Foulplay_: Mijn instructrice hoeft ook alleen maar voor haar te staan en ze geeft geen kick. Staat mijn broertje daar, dan rent ze hem omver. En staat mijn moeder daar dan doet ze een paar stapjes. Paarden weten dónders goed wat ze wel en niet kunnen doen.

Ik krijg altijd te horen dat ik te lief ben voor mijn paard. Nu probeer ik tijdens het rijden meer consequent en echt de baas te zijn, zodat ik na het rijden haar weer helemaal plat kan knuffelen. :D Manier van straffen als ze iets verkeerd doet ben ik nog een beetje naar aan het zoeken. Ze geeft nergens om, is nergens bang voor.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:20

Wij hebben deze periode ook gehad met ons paard.
Zij liep continu achteruit of draaide voor je weg, ook met aansingelen.
Het ging toen de tijd alleen nog als iemand haar vast hield.
Het heeft bij ons toen geholpen om altijd een stap extra te zetten.
Liep zij achteruit en stopte, dan duw je haar nog een paar stappen achteruit. Zij vond achteruit gaan nooit super leuk.
Ook hielp het als je de teugels pakte haar op de schoft ging krabben.

Tegenwoordig stappen we gewoon weer zelf op.
Doen de beugels van te voren naar beneden en singelen we aan voordat we in de bak zijn.
Aansingelen in de bak gaat nu ook steeds beter.
De teugels kunnen we nu ook weer oppakken.

Gaat ze nog is lopen, dan is boos haar naam roepen al genoeg voor haar.

Succes!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:48

Heb ik ook,
dus ik lees ff mee,
Lamina gaat achteruit stappen en 'schhoppen' met haar achterbeen, natuurlijk geef ik dan een tik,
zaffra gaat vooruit stappen en als je er nog 'aanhangt' en je been nog moet 'overzwieren' zit madam al in galop, erg lastig, zeker omdat ze zo een gigantisch paard is.
Met Lamina lukt het door mee achteruit te stappen, maarja in jou geval, je kan niet eeuwig blijven achteruit stappen.
x

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:00

Heej, ik heb ook zo'n probleem. Vanwege een ernstige enkelbreuk vorig jaar kan ik zoiezo niet opstappen zonder krukje, dus wat ik hier eerder las van voet in de beugel is zoiezo geen optie (en dan meehinken). Vind ik bovendien ook gevaarlijk. Je paard moet stil blijven staan als je opstapt. Bij mij houdt er toch wel iemand vast hoor, ook al snap ik heel goed dat dat irritant is want je wilt het liefst onafhankelijk zijn. Bij mij wordt ze echt iedere keer beloond als ze keurig stilstaat. Mijn "handje" heeft altijd een snoepje/brokje in haar of zijn zak, en ze krijg beloning als ze stil staat. Het gaat per keer beter, maar het is een jong paard en bij winderig weer (zoals vanavond) vindt ze het weer lastig om stil te staan. Geduld geduld en rustig blijven is het devies. Succes.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:14

Ik zocht het probleem van niet stil blijven staan ergens anders.

Mijn paard bleef altijd netjes stilstaan bij opstijgen!
Ik pakte een krukje en klom erop...

Ineens liep hij steeds weg!

Maar hey?
Zodra ik zonder zadel ging rijden bleef hij wel stilstaan?

Nu hebben we een ander zadel aan laten meten en hij blijft weer netjes stilstaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:15

doe alsof je aansingelt, en dan snel erop?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:25

Het is zeker een jong beestje....mijn jonkie deed het ook een tijd, wat ik destijds van een prof geleerd heb is,
laat dan maar achteruit lopen....maar dan wel een hele bakronde, net zo ver als jij wil!
Dus jij zet hem in zijn achteruit, net zo vaak en lang tot hij stilstaan, wedden dat je paard het snel beu is :D
Verder niet teveel aandacht schenken en stemgebruik, lichaamstaal dat je consequent bent is al genoeg!

Een andere tip is, als je er langs staat met aansingelen, met opstappen niet je rug naar zijn hoofd toedraaien , maar je rug naar zijn kont ;)
Verder licht teugelcontact, binnenteugel iets meer naar binnen, zodat het paard om je heen draait indien hij naar voren aanloopt.

Als laatste optie kun je een springbalk erachter leggen of een vierkantje leggen met springbalken in de bak en dan daarin opstappen.

Succes!

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:54

wat al heel vaak gezegd is blijven proberen je hebt heel veel
geduld nodig maar dat heb je met paarden altijd wat het probleem
ook is maar opgeven is echt geen optie ! paarden weten donders
goed hoe ze jou zo ver krijgen dat je het toch op geeft !
dus geef daar niet aan toe dan op een gegeven moment heb je paard
ook door dat het geen zin meer heeft om achteruit te gaan lopen ! :)

mirre1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:14

mischien heb je wat aan de nieuwe dvd van Ingrid Klimke:
Basisopleiding van het rijpaard deel 1 - Ingrid Klimke
Het 4-jarige paard
DVD

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:35

Wat een hulp en verhalen weer!
Ik heb een hoop om uit te proberen, dus denk dat het wel gaat lukken. :j Vanavond ga ik eens met springbalk proberen.
Het is een jong beestje inderdaad, die nog veel moet leren.

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:38

missien helpt het als je tegen de hoefslag aan gaat staan??
hoop dat je daar iets aan hebt.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:02

Nee, ze draait dan met haar kont terwijl ik opstap.

Vie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:14

DIt is zo herkenbaar! Heb hetzelfde probleem met mijn merrie van 5 jaar. Eender waar ik wil opstappen alles gaat goed tot ik naast haar kom te staan om op te stappen.
Zodra ik naast haar sta begint ze achteruit te stappen. Zet ik haar met de kont in de hoek dan gaat ze vooruit en opzij. Er is geen houden aan. Ik heb wel gemerkt dat ze iets rustiger wordt zodra ze voelt dat er 'gewicht' aan haar stijgbeugel hangt. Dus hoe doe ik het praktisch:
Ik kom de piste in en probeer niet te veel te treuzelen. Want het is voor haar echt wel een spel geworden om weg te draaien en achterwaarts te lopen.
Ik kom in de piste en vrijwel onmiddellijk neem ik mijn teugels in de rechterhand vast en duw ik met mijn linkerhand in de stijgbeugel (zodat er gewicht hangt in de beugel).
Dit zorgt ervoor dat ze minder snel begint weg te draaien of achteruit te gaan.
Zodra ik dit voor elkaar heb stijg ik op. Want het is bij haar zo dat eens ik erop zit ze rustig blijft en blijft staan.....

Hopelijk heb je er iets van begrepen en helpt het bij jouw paard.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:41

@ TS: heb vanmiddag mijn paard een emmertje bix voorgezet (normaal helpt mijn pensionhouder me altijd ff, maar die was niet in de buurt). Ze stond met haar neus in de emmer, en ik er snel op ;-) ging prima. Zal niet zeggen dat het ik zo voor altijd wil doen, maar nu werkte het wel !

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:47

Klaar gaan staan om op te stappen, teugels niet te strak nemen, zodra ze achteruit loopt met je platte hand een klap(je) onder der buik geven of boven op der kont zodat ze weer naar voren loopt, tot waar je begon. Zodra ze stil gaat staan belonen en opstappen. Eventueel herhalen (eindeloos..) tot ze stilstaat!!

Heel consequent blijven!! succes!!

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:53

Het paard wat ik rijd deed het ook. Ik heb 2 week lang haar vastgezet met een varkenshalsband paniek haak er aan vast gemaakt aan de muur! Dan kan ze wel een beetje draaien maar dat houd van zelf op snoepjes in je zak en belonen als ze braaf stil blijft staan werkt perfekt!! :9 :9

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:57

misschien een rare vraag, maar hoe is het gebit van je paard?
ik ken een paard wat dit gedrag ook begon te vertonen.
hij bleek enorme haken op zn kiezen te hebben en zodra de teugels aangenomen werden deed dat enorm zeer bij het paard.
misschien is het een idee om daar eens naar te kijken?

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:01

Onze merrie wilde ook niet stilstaan bij het opstappen. Zij ging er juist heel hard van door..
Na alle medische oorzaken uitgesloten te hebben, heeft de amazone het opgelost volgens de methode die Lotje11 opschreef..
Speel het spelletje mee, achteruit?? ok, maar dan ook een heel stuk achteruit.
Op een gegevens moment zag ik op de camera in de binnenbak een heel leuk spektakel.
Er werd steeds opgestapt, afgestapt en pas als de merrie op hield met het "foute" gedrag, werd er weer afgestapt. Niet alleen van de linkerkant maar ook van de rechterkant.
Nu wordt er opgestapt met een krukje en losse teugel.

Zoals al eerder gezegd is, zorg ervoor dat je dit goed voor elkaar krijgt. Niets is lastiger als een paard wat niet stilstaat bij het opstappen.
Succes.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:31

heel herkenbaar, deed mijn paard ook, kon haar in een hoek zetten, maar ze bleef niet staan.
heeel vervelend.... mijn vriend hield haar op een dag vast en toen deed ze het weer.
hij heeft haar even een schop gegeven en sindsdien blijf ze staan als een lam, blijkbaar had ze dat echt even nodig.........