ik heb alles verkeerd geleerd!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kossmerrie

Re: ik heb alles verkeerd geleerd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:52

ik krijg nu dinsdag die proefles, is verplaatst. Maar ik ga zoiezo niet op wedstrijd tot volgend jaar mei ofzo, omdat ze ook drachtig is en dan heeft ze én geen stress én ik kan gewoon oefenen.
Ik heb wel echt zin in les en ik ga zeker doorzetten en veel oefenen :D

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:29

ooh dat is echt jammer!
goed dat je hebt besloten om bij haar te stoppen, want anders leer je helemaal niks meer ;)

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:32

HAI!

Heel benieuwd hoe je les is gegaan *D

vertel,vertel, vertel!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:39

Ik ken je probleem, ben onlangs ook helemaal opnieuw op nul begonnen, nadat ik me realiseerde dat ik alles verkeerd om deed. Het is flink werken om verkeerde gewoontes weer af te leren, maar je paard wordt er vast een stuk blijer van! Hoe ging je les?

kossmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 17:51

Ik had gister dus mijn eerste les, was te laat door die @!$#^$ file! :( dus had iets korter les, maar ik kon wel in een mooie binnenbak rijden,en die was groot!! :D Mijn paard is een gelders type, half: koss x zebulon. Die instructeur had zelf ook nog een goudsmid gereden nationaal, dus ik weer vol hoop met die les begonnen :P
Mijn paard is dus echt slecht voor het been, dus daar hebben we de hele les aan gewerkt: actie = reactie. Ze liep gelijk een stuk beter door en ging ook sneller reagerne op me been. Dat miste ik dus bij die vorige instructrice, zij liep wel niet door, maar ik moest haar dan ook altijd rond rijden. en ik reed dan met zweep, dus als ze niet door liep moest ik haar een tik geven. Ik heb vandaag ook gewoon zonder zweep en sporen gereden en het ging echt goed.
Elke keer als ik geen reactie kreeg, moest ik haar een schop geven zodat ze in galop aansprong en dan een half rondje ongeveer, zodat ze weet dat ze doormoet lopen. Heb ook niet de zweep gebruikt, die ik anders wel gebruik :n Elke keer als ik geen reactie kreeg, en toen liep ze aan het eind best lekker door. Ik was er erg tevreden over. Hij geeft erg enthousiast les en zegt ook precies wat ik moet doen; Ik moest haar een schop geven omdat ze weer inzakte, zegt hij: 'schop, schop'. Ik verstond het weer verkeerd, dus ik netjes halthouden :o keek me wel ff raar aan :P
ik moet nu de komende tijd alleen voorwaarts denken en rond lopen komt later wel. Alhoewel ze wel steeds meer uitzichzelf wat ronder gaat lopen.
Nu heb ik volgende week dinsdag weer les :D heb er nu al zin in!!

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:13

Echt jammer, zeg. Afleren is heel lastig! Maar als je nu gewoon doorzet lukt het vast wel!

Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:05

Wat fijn dat je lekker gereden hebt! En dat zonder hulpmiddelen.
Petje af, top!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:08

Goed bezig! Nu lekker thuis oefenen, flink consequent zijn en straks loopt ie als een zonnetje.. :P

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:40

kossmerrie schreef:
Ik heb nu ongeveer 4-5 jaar les van iemand. Maar ik heb nooit geleerd om van achter naar voren te rijden, had hier ook nooit van gehoord sinds een 1-2 jaar geleden. Maar ik rijd dus wedstrijden en dit gaat dus echt niet goed, ik haal zelden winstpunten, terwijl ik wel hard oefen maar het lukte gewoon niet. Ik heb dan nu een keer les gehad van iemand anders en die leerde me van achter naar voren rijden. Ik gebruikt me handen dan ook veel minder, terwijl ik dat bij die andere wel veel deed. Ik vind het gewoon zo jammes, want dan ben je zo hard aan het oefenen om verder te komen en dan oefen je het verkeerde!! :( Ik heb nu ook besloten bij haar te stoppen en iemand anders te zoeken.
Ik kraak haar echt niet af ofzo, want ik kan het wel goed met haar vinden maar ik vind het gewoon zo jammer.
maar ik moest dit even kwijt :)

NEEM GOED LES.
Iemand die verstand van het vak heeft.
Vertrouwens band is heel belangrijk.{De instructie +combinatie= amazone+paard.}
Alleen dan kun je,je goed ontwikkelen als een goed begeleider van je paard.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:17

Het is indd niet makkelijk om iets wat verkeerd aan is geleerd te corrigeren,bij paard niet en bij ruiter net zo goed niet :)

Zo kwam ik er in het M2 pas achter dat ik mn SB hulpen gewoon totaal verkeerd deed, ja en leer het dan ook het paard maar is opnieuw aan want je fout is wel overgebracht op je paard...

Ik denk dat je erg veel opschiet met een instrtrice die het geduld heeft om vanaf 0 te beginnen :) Want dat zou je uiteindelijk toch moeten doen,alles op blanko zetten en het weer opnieuw leren :)

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:31

Robert geeft fijn les! Duidelijk en geduldig, maar ook streng waar nodig!

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:58

Heey super dat je les zo goed ging! ben echt blij voor je! hopelijk blijft het zo! Hou ons op de hoogte! enne gelders type daar ben ik ook fan van:D

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:42

Succes ermee, blijf volhouden hoor.
Je zult in moeilijke periodes misschien willen terug vallen in je oude gewoontes, maar houd vol!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:42

volhouden en goede instructie dan moet het helemaal goedkomen, ook ik heb jaren lang gerommeld met instructie en veel dingen verkeerd geleerd en heb gelukkig nu een super instructrice. ik leer nu pas écht rijden!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:47

eerst denk je al snel dat je best goed rijdt omdat je in galop blijft zitten en wat kunt rondrijden, dan komt het besef dat je helemaal nog niet zoveel weet en wanneer dat besef komt, kun je pas echt beginnen leren. je moet bewust onkundig zijn voor je echt goed kunt leren rijden.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:51

Ik herken het probleem, wel even een zware domper hé? Om te merken dat het ook heel anders en in mijn geval veel beter kan...

Ik ben er via bokt achter gekomen, ik lees hier al als jong meisje van een jaar of 9 mee. Toen ik op een gegeven moment in een discussietopic terecht kwam over het 'zagen' en aan de teugel rijden herkende ik mezelf in de 'foute' manier van rijden. Ik heb me toen een tijd ontzettend geschaamd en vond dat ik beter had moeten weten. Gelukkig zie ik nu ook wel in dat ik er niets aan kon doen, ik was 9 jaar en dan volg je blindelings je instructrice die zelf immers 'ook al' Z2 reed en dus wel héél goed moest zijn.

Verdiep je in manieren van rijden en zoek iemand waarmee je een klikt hebt en dingen op een manier doet die voor jou fijn is. Mijn ervaring was dat ik van gespannen en soms gefrustreerd rijgedrag naar ontspannen en fijn rijden ging en met een veel beter gevoel afstapte. Daarom heb ik me later ook verdiept in allerhande dingen als grondwerk en NH. En daar mijn eigen mix wat van gemaakt in de omgang tussen paarden. Blijf doorleren en stel andere mensen ook op de hoogte van je bevindingen.

Succes!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:57

Fij dat je nu anders les hebt! Maar idd, wel ontzettend jammer.... Ik heb ook op een verkeerde manier (voor mijn paard) gelest een tijd, met teveel strakheid en spanning van voren, paard werd er enorm ongelukkig van. Nu een andere manier ontdekt, en ze heeft weer lol in bak rijden. Idd wel moeilijk, ik mag nu helemaal niet meer trekken van voren maar dingen op mijn zit doen enzo, als je gewend bent alles met kracht te doen is dat voral in het begin enorm moeilijk. Momenteel lijkt het kwartje te vallen bij mij, 1,5 jaar later. Lastig om dingen af te leren.

Succes!

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:53

Ik ben na 8 jaar ook weer opnieuw op les gegaan,dit keer op een andere manege.
Hoop het nu allemaal goed te leren