met sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banaantj1991

Re: met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:13

Inderdaad misschien spoortje om maar meer met de kuit doen en wanneer ze op de kuit reageerd uitbundig belonen :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:41

Lidyyy schreef:
Het is erg jammer dat ze met sporen is ingereden, maar dat is nou eenmaal zo en ze is er aan gewend.. dus rijden zonder sporen heeft geen zin meer zoals je gwmerkt hebt :P

Dit is echt het onzinnigste wat ik tot nu toe gehoord heb :')
Komop zeg!

Straks koop ik bijv nu een paard dat met bit word gereden , ja erg jammer maar ik kan nooit bitloos gaan rijden omdat ze dat niet gewent is.
Dat slaat niet aan :')

pollylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:20

zelf zou ik volhouden tot ik nul gram woog , en door rijden zonder sporen , vooral niet stilzetten ,wacht maar tot de winter komt, en hou haar dan goed fel . hopen dat ze fel wordt in de winter, dat moet je dan belonen als ze goed reageert !
je kunt ook iemand erachter aan laten rennen of laten gelongeerd worden terwijl je erop zit.
misschien een lieve moeder, vader, opa, oma, tante, zus, zusje, broer , broertje ,of een hele lieve vriendin ???????????????????

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 22:42

pollylove1 schreef:
zelf zou ik volhouden tot ik nul gram woog , en door rijden zonder sporen , vooral niet stilzetten ,wacht maar tot de winter komt, en hou haar dan goed fel . hopen dat ze fel wordt in de winter, dat moet je dan belonen als ze goed reageert !
je kunt ook iemand erachter aan laten rennen of laten gelongeerd worden terwijl je erop zit.
misschien een lieve moeder, vader, opa, oma, tante, zus, zusje, broer , broertje ,of een hele lieve vriendin ???????????????????

Dit is ook een probleem voor mij. Ik heb orthostatische hypotensie en val flauw als ik me te druk maak, dus ik moet ook regelmatig afstappen. Meestal hamert mijn instructeur haar daarna verder zodat ze niet haar zin krijgt, maar zelf kan ik er niet zoveel mee op dat moment. Vooral met vaak/hard been geven wordt ik al snel duizelig. Ik denk dat ze in de winter idd feller wordt, maar na een kwartier rijden is ze haar teveel aan energie weer kwijt en stort ze in als een pudding.

Ik heb haar vandaag ook weer gereden, geprobeerd zo consequent mogelijk te zijn: 3 keer drijven, geen reactie is zweep erover, maar na een kwartier zakte ze weer in en was ze ook niet meer vooruit te krijgen. Galop heb ik niet eens gedaan.

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:46

Ik leerde altijd...als ze de eerste keer niet reageert dan meteen met de zweep erover. En dan mag je hem doormidden slaan! Maar natuurlijk wel hand open dan en laten gaan als ze dat wil. Daarna belonen en meteen opnieuw beginnen. Net zolang tot ze het wel doet....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:26

riagr schreef:
Terug naar de basis: longeren. En dan bedoel ik niet "rondjes laten lopen", maar het paard, van de grond af via de (dubbele) longe "rijden". Als je je paard op deze manier fijn aan het werk hebt, dan pas weer gaan rijden en je paard eventueel ondersteunen met stemhulp of zweepje. Nooit meer met sporen rijden. Als je je advies van je instructeur volgt, schrijf je hier volgend jaar: paard reageert niet op kuit, zweet of spoor...wat nu?

Dit vind ik een zeer verstandig antwoord.
Een paard voelt idd een vlieg. Het is alleen volledig afgestompt door de manier van rijden en met nog vaker en harder te slaan, los je dat niet op. Integendeel.

Terug naar af en de basis opnieuw oppakken. Paardje leren om gevoelig te worden voor de hulpen-.
Kost wat extra werk maar ach... bespaart je kapitalen aan zwepen die je door het midden hebt geslagen en een scala aan sporen met als enig gevolg een 'stokdoof' paard met gruwelijke hekel aan ruiters. }:0

Met joviban ben ik het ook eens mbt instructeur.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:15

Citaat:
Ik heb een vierjarige friese merrie sinds een paar maanden. Ze is al bijna een jaar onder het zadel en ze is (bij vorige eigenaar) met sporen ingereden.

Paard is met drie jaar al ingereden. Met sporen. Veels te jong, paard is pas met zes jaar volledig uitgegroeid. Geestelijk en lichamelijk kan ze dit niet aan.
Oplossing: terug naar de basis. Grondwerken, spelen, wandelen, vrijheidsdressuur... dat soort dingen. Gun je dier de kans om op normale wijze volwassen te worden zonder haar onnodig te belasten.

Citaat:
Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden.

Citaat:
Na 3x been krijgt een lel met de zweep, maar daar reageert ze totaal niet op. Nog een tik, weer geen reactie. Ik kan dat paard wel beurs gaan slaan, maar dat vind ik ook geen oplossing. Is sporen dan niet beter?

Als ik jou was zou ik allereerst een kijken naar een paardvriendelijker oplossing, je paard is nog een kleutertje!

Citaat:
Werkt allemaal ook niet, waar je ook mept. Mijn instructeur zei dat ik onder de buik moest slaan als ze écht nergens anders op reageerde, maar zelfs daar reageert ze niet op...

Onder de buik slaan??? Sorry hoor, maar vind je zo'n advies werkelijk normaal?

Citaat:
Mijn pony is 5 jaar met sporen gereden, nu is hij lekker fel aan het been :j
Ik naai hem gewoon flink erop als ik geen reactie krijg (pony geeft ook niks om de zweep, maar dan wel := )

Citaat:
Meestal hamert mijn instructeur haar daarna verder zodat ze niet haar zin krijgt

Citaat:
Ik heb haar vandaag ook weer gereden, geprobeerd zo consequent mogelijk te zijn: 3 keer drijven, geen reactie is zweep erover, maar na een kwartier zakte ze weer in en was ze ook niet meer vooruit te krijgen.

Je paard kan dit duidelijk niet aan. Veel reageerders hier hebben gelijk. Terug naar de basis!

Citaat:
Ik leerde altijd...als ze de eerste keer niet reageert dan meteen met de zweep erover. En dan mag je hem doormidden slaan!

Zijn dit de meest paardvriendelijke oplossingen? Zou een paard iets leren van onder de buik slaan, flink erop naaien, hameren, zweep erover..... of zou het dier uiteindelijk gaan lopen uit ANGST?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:22

Citaat:
Ik heb een vierjarige friese merrie sinds een paar maanden. Ze is al bijna een jaar onder het zadel en ze is (bij vorige eigenaar) met sporen ingereden.

Citaat:
Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden.

Citaat:
Na 3x been krijgt een lel met de zweep, maar daar reageert ze totaal niet op. Nog een tik, weer geen reactie. Ik kan dat paard wel beurs gaan slaan, maar dat vind ik ook geen oplossing. Is sporen dan niet beter?

Citaat:
Werkt allemaal ook niet, waar je ook mept. Mijn instructeur zei dat ik onder de buik moest slaan als ze écht nergens anders op reageerde, maar zelfs daar reageert ze niet op...

Citaat:
Mijn pony is 5 jaar met sporen gereden, nu is hij lekker fel aan het been :j
Ik naai hem gewoon flink erop als ik geen reactie krijg (pony geeft ook niks om de zweep, maar dan wel := )

Citaat:
Meestal hamert mijn instructeur haar daarna verder zodat ze niet haar zin krijgt

Citaat:
Ik heb haar vandaag ook weer gereden, geprobeerd zo consequent mogelijk te zijn: 3 keer drijven, geen reactie is zweep erover, maar na een kwartier zakte ze weer in en was ze ook niet meer vooruit te krijgen.

Citaat:
Ik leerde altijd...als ze de eerste keer niet reageert dan meteen met de zweep erover. En dan mag je hem doormidden slaan!

De mensen van deze quotes mogen zich ter plekke in een hoekje gaan zitten doodschamen en op hun blote knietjes dankbaar zijn dat hun paard hen uberhaupt nog op z'n rug tolereert.
Werkelijk, ik vind dit meer dan schandalig en heb er geen woorden voor. :(
Dit màg niet als normaal worden bevonden en valt imo onder de categorie dierenmishandeling.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:30

go joviban!
ben het helemaal met jou eens.
dit is toch geen manier van rijden meer?
het gaat om het samen werken, een team zijn!
ga lekker longeren, grondwerk doen, spelen met hem, zorgen dat ie jou ook vertrouwt. gaat het goed, reageerd hij op stem?
dan stap je er op.
begin eens met de basis!
dan komt het vast goed.

maar die quotes van hierboven, NOWAY! dat kan echt niet.
vre-se-lijk. mocht ik dat bij ons op stal zien, dan trek ik mn mond zeker open!

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:50

Hallo,
ik zou ook blijven proberen zonder sporen.
(ik weiger met mijn 5 jaar ook met sporen te rijden).
Als je nu al sporen gebruikt om je paard vooruit te zetten aan die leeftijd, met wat ga je dan rijden als je haar op latere leeftijd meer dressuurmatige oefeningen gaat leren (in de veronderstelling dat je dressuur gaat doen).
En plus, als ze haar nu nix aantrekt van de zweep, trekt ze haar binnen enkele maanden misschien ook niets meer aan van de sporen. En dan ben je ook niet veel verder.

Ik ben er vroeger in geslaagd om de tamste manegepaarden aan het been te krijgen, dus ik ben ervan overtuigd dat het met jouw paardje ook moet lukken.
Vreemd dat je instructeur geen oplossing weet.

Ik zou ze eerst sensibiliseren aan de longe. Als je met je tong klikt, moet er reactie komen, anders de zweep erop (als je ze in een kleine cirkel houdt, kan je haar een tik geven op haar gat. niet hard, maar ze moet het wel voelen).
Als je dat consequent doet (klikken met je tong = reactie), zal ze het normaal snel doorhebben.

Vervolgens kan je die tongklik ook als extra hulp gebruiken tijdens het rijden: tong en benen tegelijk. geen reactie zweep. Als je dit doet, moet je ook enkel dat doen. Niet je paard proberen plaatsen, plooien of wat dan ook. Het enige wat je van haar vraagt is vooruit gaan. Als ze dat doet met haar neus in de lucht, maakt helemaal nix uit, zolang ze vooruit is. En als ze doet wat je vraagt, uitbundig belonen (stem is makkelijkste).
Verwacht niet teveel van de eerste keer, maar als je dit consequent blijft doen enkele keren, zou je toch verandering moeten zien.
Eens ze aan het been is, kan je terug verder gaan met je andere training.
Het kan ook dat je dit regelmatig eens zal moeten herhalen. Dan las je gewoon een "aan-been-zet-momentje" in van 5 a 10 min dat je enkel daarop werkt.
(ik hoop dat het een beetje duidelijk is. het is niet zo makkelijk om uit te leggen :D )

En als dit allemaal niet helpt: eens een andere trainer of iemand met veel ervaring om hulp vragen.
Mijn instructeur kan reacties van mijn paard krijgen waar ik enkel van kan dromen. Zonder sporen en zonder zweep krijgt ze hem zelfs aan het been. De kleinste details in je houding of je timing kunnen van belang zijn. Dus moest je kunnen, zou ik toch wel eerst even daarop verder zoeken, voor je jezelf en je paard veroordeelt om de rest van je leven afhankelijk te zijn van sporen...

Veel succes!

johnny2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:40

Waarom gaat iedereen ervanuit dat t aan t paard ligt? Hoe zit het met jouw timing? Moedig het paard aan, corrigeren en belonen precies op het goede moment (is een kwestie van een seconde) en iedere keer hetzelfde. En absoluut niet straffen, al eens een kind leren lezen door hem te slaan? Mensen zijn zo kortzichtig!

Begin bij de basis, zo n advies zou je niet eens nodig moeten hebben. Daarbij moet je ook naar je eigen basis kijken.

Je moet je paard stimuleren en motiveren. Zorgen dat ze voor je wil werken. Met andere paarden erbij kan ze wel doorlopen? Dan zorgen die paarden voor veiligheid en motivatie. Waarschijnlijk is ze onzeker (logisch voor zo n jong mupje).
Je moet een leider zijn, duidelijk en sterk. Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat sommige paarden nu eenmaal niet altijd snel lopen. Jij wel?
Houd ook rekening met je paard, ben er dankbaar voor dat ze met je wil werken!

Zorg dat ze je begrijpt en voor je wil gaan, dan kun je steeds meer vragen en ook best een keer erg duidelijk zijn (consequent, maar dat kan op een nette manier). Laat haar afwisselend snel en langzaam lopen, voor ieder wat wils (zij hoort ook bij jullie team), ben haar voor en houd zo de leiding! Dit kun je steeds meer uitbreiden. Neem de tijd voor je paard, dan zul je er nog lang plezier van hebben!

Chrestomanci

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:27

Een paard bij ons op stal had dit ook. Je kon hem tot bloedens toe prikken met sporen, en zwepen op hem kapot slaan zonder dat het paard voorwaarts ging. De man van wie het paard is, is toen bij David de Wispelaere gaan lessen, en het is écht een wereld van verschil. Het paard is zelfs gaan reageren op lichte verandering van de zit voor een overgang naar stap/draf of galop. Heel bijzonder.

Ik denk dat David de Wispelaere je goed zou kunnen helpen.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:27

Chrestomanci schreef:
... bij David de Wispelaere gaan lessen...

In Hoofddorp bijvoorbeeld O:)

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:49

ik ben een maand geleden een fries beginnen te rijden die 2 jaaar niks had gedaan doordat ze veulens had gekregen, reageert ook niet op been of zweep, zweep bokt ze een keer, en veder niks. heb maandag met spoortjes gereden en reageerde ookniet, maar met behulp van stem been en zweep uiteindelijk wel.ook heb lk veel gelongeert. mischein help het om je paard paar keer aan de longe te doen. en flink aan te moedigen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:44

evers96 schreef:
ik ben een maand geleden een fries beginnen te rijden die 2 jaaar niks had gedaan doordat ze veulens had gekregen, reageert ook niet op been of zweep, zweep bokt ze een keer, en veder niks. heb maandag met spoortjes gereden en reageerde ookniet, maar met behulp van stem been en zweep uiteindelijk wel.ook heb lk veel gelongeert. mischein help het om je paard paar keer aan de longe te doen. en flink aan te moedigen.

Dit heeft de mijne precies hetzelfde! Heel herkenbaar...

Aan de longe vindt ze helemaal niet leuk, ze breekt uit en probeert zich om te draaien. ik denk dat ze te stijf in haar spieren is en dat het voor haar ongemakkelijk voelt op een volte. Voorlopig longeert alleen mijn instructeur haar met bijzetteugels voor de goede buiging. Hopen dat het zo beter wordt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:52

Ohh, demo_love... Ik vrees dat het daar niet beter van wordt. Wat moet dit paard in vredesnaam aan de bijzet teugel? Ze moet eerst leren lópen. Bijgezet wordt het alleen maar erger, zéker als ze al, zoals jij zegt, stijf is.

Neem lessen in longeren met dubbele longe ( kun je gewoon rechtuit werken), laat haar desnoods aan de dubbele longe werken door iemand die er ervaring mee heeft ( zoek een héél goede menner: die gaat dit voor je kunnen doen!)

Zoek een goede instructeur ( www.rechtpaard.nl bijvoorbeeld?), maar stop met wat je nu aan het doen bent. De interactie met mensen is voor dit paard gewoon niet leuk, pijnlijk enz enz. Dit paard krijgt geen kans om te leren en ontwikkelen. Dit gaat op deze manier alleen maar meer verzet opleveren. En dat is niet omdat dit een lui of fout paard is, wél omdat dit paard geen kans heeft gehad om te leren ( met balans op eigen benen lopen bijvoorbeeld, ZONDER door een bijzet beperkt te worden...)

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:48

demo_love schreef:
Hoi,

Ik heb een vierjarige friese merrie sinds een paar maanden. Ze is al bijna een jaar onder het zadel en ze is (bij vorige eigenaar) met sporen ingereden. Ik rijd haar vanaf het begin zonder sporen, en probeer haar gevoeliger te maken op been zodat ze ook zonder sporen te rijden is. In de lessen gaat dat prima (groepsles), omdat ze dan achter de andere paarden aan wil en lekker mee wil draven en galoperen, maar als ik alleen in de bak rijd, dan kan ik drijven tot ik een ons weeg. Zweep reageert ze ook nauwelijks op. Ik heb tot nu toe iedere keer 3 keer geen reactie een paar meppen met die zweep gegeven totdat ze naar voren gaat, maar dat helpt gewoon niet, het interesseert haar niks. Ook springen heb ik geprobeert, maar daar wordt ze ook niet enthousiast van. Dit heb ik nu 4 maanden volgehouden, zonder enige verbetering. Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden. Ik ben hier altijd fel tegen geweest om een paard vooruit te rijden, maar zie eigenlijk geen oplossingen meer. Woensdag heb ik met de sporen van mijn instructeur gereden (korte knopsporen). Het hielp wel enigzins, maar niet veel. Morgen ga ik andere sporen van hem lenen om uit te proberen of ze beter reageert. Eigenlijk zit het me toch niet zo lekker. Zien jullie nog andere oplossingen om zonder sporen te kunnen rijden? Bit zal verder niet uitmaken, maar ik zal dat ook meteen vermelden: ze heeft een dubbelgebroken bustrens.

Ik hoop dat jullie raad weten.

Groetjes!

Friezen zijn vierkante paarden.
Ik hoop dat je dit begrijpt.
Wanneer ze niet goed ingereden zijn,dus niet voor het been zijn.
Blijf je problemen houden in het voorwaarts rijden.

TIP.
Het paard gymnastiek geven op de buiging gewrichten.
Motiveer haar en daag haar rustig uit om mee te doen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:56

bijna alle jonge friezen in mijn omgeving zijn de eerste jaren een soort van lui,
met een hoop goede training is het bij allemaal gewoon goed gekomen.
besef dat een fries pas laat rijp is. sommige missen ondanks een stoer uiterlijk nog de benodigde kracht.
je zegt in de lessen gaat het goed, ja ze willen altijd meekomen met de kudde, dus zetten ze een tandje erbij, ben je alleen zul je ze op een andere manier moeten zijn te overtuigen een tandje harder te gaan werken.

komt wel goed.
blijf serieus trainen op een goede nette manier
en geef je jonge dier nog wat tijd om sterker te worden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:38

demo_love schreef:
evers96 schreef:

Dit heeft de mijne precies hetzelfde! Heel herkenbaar...

Aan de longe vindt ze helemaal niet leuk, ze breekt uit en probeert zich om te draaien. ik denk dat ze te stijf in haar spieren is en dat het voor haar ongemakkelijk voelt op een volte. Voorlopig longeert alleen mijn instructeur haar met bijzetteugels voor de goede buiging. Hopen dat het zo beter wordt.

Jammer dat met zo'n guppy alleen aan symptoombestrijding wordt gedaan en het werk met de mens voor zo'n jong beestje straks alleen nog maar een negatieve smaak heeft. Zijn tegenzin aan het werk wordt zo alleen maar aangewakkerd.

Ik vind het erg jammer dat je instructrice hiervoor kiest. Je kunt een paard niet dwingen om iets leuk te vinden. Daartoe moet je het motiveren. Je kunt het net zo min forceren om soepel te worden. Dat heeft gewoon heel erg veel (leuk) werk nodig, waarbij het paard er ook zin in krijgt.
Persoonlijk zou ik de instructrice vriendelijk, doch dringend verzoeken om te vertrekken een eentje (een goeie) zoeken die samen met jou een manier zoekt om je gup te motiveren, zodat hij het werk onder de vrouw leuk gaat vinden zodat jullie samen weer plezier krijgen.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:05

Ik zou toch met sporen beginnen te rijden, aan dat geschop heeft zo'n paard ook niks. MAAR probeer dat dan vervolgens af te bouwen, ook met spoor een reactie eisen, zorg dat hij aan het been blijft. Dan afbouwen, misschien een kleiner spoortje of gewoon dagen zonder sporen gaan rijden, en ook die reactie eisen.

Uiteindelijk zou je dan zonder spoor net zoveel reactie moeten krijgen als met!

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:02

Dan zou je toch het beste met sporen kunnen gaan rijden. En veel met je stem proberen! :D