Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lidyyy schreef:Het is erg jammer dat ze met sporen is ingereden, maar dat is nou eenmaal zo en ze is er aan gewend.. dus rijden zonder sporen heeft geen zin meer zoals je gwmerkt hebt
pollylove1 schreef:zelf zou ik volhouden tot ik nul gram woog , en door rijden zonder sporen , vooral niet stilzetten ,wacht maar tot de winter komt, en hou haar dan goed fel . hopen dat ze fel wordt in de winter, dat moet je dan belonen als ze goed reageert !
je kunt ook iemand erachter aan laten rennen of laten gelongeerd worden terwijl je erop zit.
misschien een lieve moeder, vader, opa, oma, tante, zus, zusje, broer , broertje ,of een hele lieve vriendin ???????????????????
riagr schreef:Terug naar de basis: longeren. En dan bedoel ik niet "rondjes laten lopen", maar het paard, van de grond af via de (dubbele) longe "rijden". Als je je paard op deze manier fijn aan het werk hebt, dan pas weer gaan rijden en je paard eventueel ondersteunen met stemhulp of zweepje. Nooit meer met sporen rijden. Als je je advies van je instructeur volgt, schrijf je hier volgend jaar: paard reageert niet op kuit, zweet of spoor...wat nu?
Citaat:Ik heb een vierjarige friese merrie sinds een paar maanden. Ze is al bijna een jaar onder het zadel en ze is (bij vorige eigenaar) met sporen ingereden.
Citaat:Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden.
Citaat:Na 3x been krijgt een lel met de zweep, maar daar reageert ze totaal niet op. Nog een tik, weer geen reactie. Ik kan dat paard wel beurs gaan slaan, maar dat vind ik ook geen oplossing. Is sporen dan niet beter?
Citaat:Werkt allemaal ook niet, waar je ook mept. Mijn instructeur zei dat ik onder de buik moest slaan als ze écht nergens anders op reageerde, maar zelfs daar reageert ze niet op...
Citaat:Mijn pony is 5 jaar met sporen gereden, nu is hij lekker fel aan het been
Ik naai hem gewoon flink erop als ik geen reactie krijg (pony geeft ook niks om de zweep, maar dan wel)
Citaat:Meestal hamert mijn instructeur haar daarna verder zodat ze niet haar zin krijgt
Citaat:Ik heb haar vandaag ook weer gereden, geprobeerd zo consequent mogelijk te zijn: 3 keer drijven, geen reactie is zweep erover, maar na een kwartier zakte ze weer in en was ze ook niet meer vooruit te krijgen.
Citaat:Ik leerde altijd...als ze de eerste keer niet reageert dan meteen met de zweep erover. En dan mag je hem doormidden slaan!
Citaat:Ik heb een vierjarige friese merrie sinds een paar maanden. Ze is al bijna een jaar onder het zadel en ze is (bij vorige eigenaar) met sporen ingereden.
Citaat:Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden.
Citaat:Na 3x been krijgt een lel met de zweep, maar daar reageert ze totaal niet op. Nog een tik, weer geen reactie. Ik kan dat paard wel beurs gaan slaan, maar dat vind ik ook geen oplossing. Is sporen dan niet beter?
Citaat:Werkt allemaal ook niet, waar je ook mept. Mijn instructeur zei dat ik onder de buik moest slaan als ze écht nergens anders op reageerde, maar zelfs daar reageert ze niet op...
Citaat:Mijn pony is 5 jaar met sporen gereden, nu is hij lekker fel aan het been
Ik naai hem gewoon flink erop als ik geen reactie krijg (pony geeft ook niks om de zweep, maar dan wel)
Citaat:Meestal hamert mijn instructeur haar daarna verder zodat ze niet haar zin krijgt
Citaat:Ik heb haar vandaag ook weer gereden, geprobeerd zo consequent mogelijk te zijn: 3 keer drijven, geen reactie is zweep erover, maar na een kwartier zakte ze weer in en was ze ook niet meer vooruit te krijgen.
Citaat:Ik leerde altijd...als ze de eerste keer niet reageert dan meteen met de zweep erover. En dan mag je hem doormidden slaan!
evers96 schreef:ik ben een maand geleden een fries beginnen te rijden die 2 jaaar niks had gedaan doordat ze veulens had gekregen, reageert ook niet op been of zweep, zweep bokt ze een keer, en veder niks. heb maandag met spoortjes gereden en reageerde ookniet, maar met behulp van stem been en zweep uiteindelijk wel.ook heb lk veel gelongeert. mischein help het om je paard paar keer aan de longe te doen. en flink aan te moedigen.
demo_love schreef:Hoi,
Ik heb een vierjarige friese merrie sinds een paar maanden. Ze is al bijna een jaar onder het zadel en ze is (bij vorige eigenaar) met sporen ingereden. Ik rijd haar vanaf het begin zonder sporen, en probeer haar gevoeliger te maken op been zodat ze ook zonder sporen te rijden is. In de lessen gaat dat prima (groepsles), omdat ze dan achter de andere paarden aan wil en lekker mee wil draven en galoperen, maar als ik alleen in de bak rijd, dan kan ik drijven tot ik een ons weeg. Zweep reageert ze ook nauwelijks op. Ik heb tot nu toe iedere keer 3 keer geen reactie een paar meppen met die zweep gegeven totdat ze naar voren gaat, maar dat helpt gewoon niet, het interesseert haar niks. Ook springen heb ik geprobeert, maar daar wordt ze ook niet enthousiast van. Dit heb ik nu 4 maanden volgehouden, zonder enige verbetering. Mijn instructeur raadt mij nu aan ook met sporen te gaan rijden. Ik ben hier altijd fel tegen geweest om een paard vooruit te rijden, maar zie eigenlijk geen oplossingen meer. Woensdag heb ik met de sporen van mijn instructeur gereden (korte knopsporen). Het hielp wel enigzins, maar niet veel. Morgen ga ik andere sporen van hem lenen om uit te proberen of ze beter reageert. Eigenlijk zit het me toch niet zo lekker. Zien jullie nog andere oplossingen om zonder sporen te kunnen rijden? Bit zal verder niet uitmaken, maar ik zal dat ook meteen vermelden: ze heeft een dubbelgebroken bustrens.
Ik hoop dat jullie raad weten.
Groetjes!
demo_love schreef:evers96 schreef:ik ben een maand geleden een fries beginnen te rijden die 2 jaaar niks had gedaan doordat ze veulens had gekregen, reageert ook niet op been of zweep, zweep bokt ze een keer, en veder niks. heb maandag met spoortjes gereden en reageerde ookniet, maar met behulp van stem been en zweep uiteindelijk wel.ook heb lk veel gelongeert. mischein help het om je paard paar keer aan de longe te doen. en flink aan te moedigen.
Dit heeft de mijne precies hetzelfde! Heel herkenbaar...
Aan de longe vindt ze helemaal niet leuk, ze breekt uit en probeert zich om te draaien. ik denk dat ze te stijf in haar spieren is en dat het voor haar ongemakkelijk voelt op een volte. Voorlopig longeert alleen mijn instructeur haar met bijzetteugels voor de goede buiging. Hopen dat het zo beter wordt.