het wonder van het dunnere bit...nee niet scherper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:28

ja rom, dat zeggen we toch ook
pff, wat kan jij soms moeilijk doen zeg
jij wilt alles graag verkeerd lezen en opvatten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:27

runningkawa schreef:
Maar bij een paard van 180 met flinke bek, is een bit van 14 mm wel weer scherper.

Misschien heb ik het dan verkeerd gelezen inderdaad. Maar het staat er net alsof de maat van het paard van invloed is hoe het de scherpte van een 14 mm bit ervaart. Zou best kunnen, maar dat zou ik verrassend vinden.

Dat een bit te dik kan zijn staat buiten kijf Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:29

in verhouding
maar ik krijg de indruk dat jij me graag verkeerd wilt begrijpen en die indruk krijg in niet alleen in dit topic Scheve mond

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:36

runningkawa schreef:
maar ik krijg de indruk dat jij me graag verkeerd wilt begrijpen en die indruk krijg in niet alleen in dit topic Scheve mond

Dat is niet zo, maar ik dit geval begrijp ik je inderdaad niet zo goed.

Het bit kan te dik zijn.... in verhouding -> eens Lachen

En bit van 14 mm ervaart een paard van 1.80 scherper dan een pony van 1.30 -> oneens

Hebben we het dan over hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:40

een paard van 130 heeft toch veel minder ruimte, veel kleinere mondhoeken
ligt daar een dik bit in, is dat uiteraard onprettig.
Ligt daar een dunnere in is dat pretiger.
Niet alleen door de ruimte in de mond, maar doordat alles aan de buitenkant kleiner is.

Neem nu een groot paard, die heeft meer plaats, maar ook een grotere mond/lippen
een dikker bit is daar in vergelijking even groot als een kleiner bit in een kleiner mond

pff, uitleggen luk tniet

Ik bedoel dus qua drukverdeling

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:48

Hm, ja dat zou kunnen inderdaad.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:29

Het heeft niet alleen met de grootte van het paard te maken hoor! Een groot paard kan een kleine mond of mondspleet hebben, daar kun je dus geen dik bit in doen. Kan wel maar dat zit echt niet prettig. Ook zit je nog met de ruimte tussen haaktanden/kiezen. Sommige paarden vinden druk op het gehemelte niet fijn en andere weer het afklemmen van de tong niet. Het is in ieder geval zaak om een zo goed mogelijk bit af te stemmen op je paard. Een stang hoeft dus helemaal niet scherper te zijn dan bijv. een gebroken trens. Zoals hier op het forum meermalen is gesteld.