Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moeni11 schreef:Heel professioneel nederland stapt op een driejarig paard en rijdt deze voorzichtig 3 keer per week een kwartiertje. Die dieren lopen op latere leeftijd fanatiek in de sport/topsport. En jij gaat beweren dat al die mensen eerst maar grondwerk moeten doen omdat het slecht is voor een paard om erop tegaan zitten?
Citaat:De enige manier om een paard aan gewicht te laten wennen is om er op te gaan zitten. Dat is trainen, niet om er naar te kijken. Wordt ie niet beter van.
Citaat:Dat is niet waar, als je aan de hand werkt en daardoor veel bespiering opbouwt is het voor een paard een stuk makkelijker om de gewicht te dragen. En is de stap als je er dan echt op gaat zitten veel kleiner en prettiger voor het paard.
)
TS heeft het over 20 tot 30 minuten terwijl haar paard nog maar een maandje 3 is. ikdoemaarwat schreef:Tessabuddy schreef:Nogmaals, ik wil hier geen discussie om op welke leeftijd een paard in te rijden, die zijn er namelijk al genoeg!
Ik bepaal namelijk zelf wel of m'n paardje er klaar voor is. Ik vroeg alleen tips om haar te trainen tijdens het rijden, wat goede oefeningen zijn voor een jong dier.
je vraagt om tips.....de tip is dan ook om het rustiger aan te doen en oefeningen te doen vanaf de grond
dat dat nou niet in het straatje past van wat je liever had willen zien, dat is nou eenmaal zo
maar als jij denkt dat je dier er klaar voor is.........wens ik je veel succes ermee
kehdra schreef:Je kan je eigen paard wel het beste kennen, maar hoe is het gesteld met je kennis wbt anatomie (ed) van het paard?
Moenie, excuus, ik heb je laatste post niet goed gelezen, 3 keer een kwartier wanneer een paard RUIM drie jaar (bijna 4 liever) is, en lichtjes aan geTRAINED word vind ik beter klinkenTS heeft het over 20 tot 30 minuten terwijl haar paard nog maar een maandje 3 is.
willemjan schreef:Ik vind het belachelijk dat je een paard van 2,5 a' 3 jaar al onder het zadel hebt.
Een paard is pas volgroeid als hij/zij 5 - 7 jaar oud is.
Mijn ruin is ook pas 2,5 jaar oud, maar ik wacht totdat hij zeker 4,5 a' 5 jaar oud is voordat ik op zijn rug ga zitten.
Totdat hij/zij volgroeid is kun je genoeg andere oefeningen doen met hem.
Gr.Willemjan

Tessabuddy schreef:Ik hoef geen discussie of het slecht is met 2,5 jaar in te rijden, dat vind ik voor ieder paard weer verschillend. Ik wilde eerst ook rustigmet 2,5 beginnen maar daar was ze qua groei duidelijk niet aan toe. (longeren e.d.)
Maar ze vind het werkelijk prachtig om aan het werk te zijn! En als ze niet hoeft wilze nog altijd bezig, goede instelling dus!
succes iig
kehdra schreef:Amyz; wanneer ze dat wel gedaan zou hebben zou ze al heel erg vroeg met dit paard moeten zijn begonnen.
Dit paard is niet ruim 3 jaar, nee; nét 1 maand 3 jaar.
mijn paard is een half jaar ouder als die van TS, maar krijgt een gedegen vooropleiding mee, daar ben ik zo lang mee bezig dat mijn paard pas 4,5 / 5 jaar is totdat hij doet wat het paard van TS allemaal al doet....
MAW het zou dus onmogelijk zijn...