Training jong paard (3 jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:03

Heel professioneel nederland stapt op een driejarig paard en rijdt deze voorzichtig 3 keer per week een kwartiertje. Die dieren lopen op latere leeftijd fanatiek in de sport/topsport. En jij gaat beweren dat al die mensen eerst maar grondwerk moeten doen omdat het slecht is voor een paard om erop tegaan zitten?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:07

Moeni11 schreef:
Heel professioneel nederland stapt op een driejarig paard en rijdt deze voorzichtig 3 keer per week een kwartiertje. Die dieren lopen op latere leeftijd fanatiek in de sport/topsport. En jij gaat beweren dat al die mensen eerst maar grondwerk moeten doen omdat het slecht is voor een paard om erop tegaan zitten?

idd en met mate is niets mis mee!

Als je onderstaand schema maar völgt:

3 jaar = 3 x per week 15-20 min
4 jaar = 4 x per week 30-45 min
5 jaar = 5 x per week 45-60 min

En natuurlijk afwisselend werk met af en toe een bosritje ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-10-10 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

winnietje3

Citaat:
De enige manier om een paard aan gewicht te laten wennen is om er op te gaan zitten. Dat is trainen, niet om er naar te kijken. Wordt ie niet beter van.

Citaat:
Dat is niet waar, als je aan de hand werkt en daardoor veel bespiering opbouwt is het voor een paard een stuk makkelijker om de gewicht te dragen. En is de stap als je er dan echt op gaat zitten veel kleiner en prettiger voor het paard.

Nou noem dan eens wat van die oefeningen waarmee je de bespiering opbouwt. Daar vraagt de TS immers om. Een vaag antwoord als dit kan je alsnog helemaal niks mee.

kehdra

nee moeni, dat ik niet wat ik zeg. Lees mijn vorige post nog maar een keer.
Ik zeg dat je een paard moet voorbereiden op het rijden, dat kan door het werken aan de hand.
(grondewerken is een heeeeeel ruim begrip, en is écht niet perse een Parelli ding oid ;) )

Omdat heel proffesioneel Nederland het doet is het goed? Hoe zit dat ook alweer met die cijfers van die KWPN'ers die in de sport hebben gelopen en standaard wanneer ze ouder worden artrose, HKO, en nog meer van die dingen oplopen? Dat bedoel ik niet sarcatisch, maar dacht daar ooit eens een artikel over gelezen te hebben.

ik zeg niet dat mijn manier per definitie de beste is, maar ik heb me er wel dusdanig in verdiept waardoor ik deze mening heb ontwikkelt ;)

Winnietje; die laatste quote is niet van mij maar ik heb in mijn tweede post al aangegeven dat dat door werken aan de hand, lange teugelen, lange lijnen enz enz, lees mijn andere post maar eens ;)

IljaenUzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:16

mijn paard was twee jaar dat ik ben begonnen met leren te longeren, ze is nu twee en half en het gaat hardstikke goed is oefen twee keer in de week, een keer les en een keer zelf soms een kwartier als het goed gaat en soms een uur als ze wat dwars is, ik stop altijd op het hoogtepunt, en ze vind het leuk en is leergierig, als ze straks drie is ga ik d'r in rijden. en ik pak het op de zelfde manier aan als het longeren. en ik bepaal aan de hand van het paard of het te veel of te weinig, goed of slecht is. het hangt van je paard af, heb je een fries, dan is het verstandig om te wachten tot ze vier zijn, die zijn nou eenmaal zwakker.

en ben je het daarmee eens of niet, maakt mij niet uit, ik ken mijn paardje het beste toch?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:18

Je kan je eigen paard wel het beste kennen, maar hoe is het gesteld met je kennis wbt anatomie (ed) van het paard?

Moenie, excuus, ik heb je laatste post niet goed gelezen, 3 keer een kwartier wanneer een paard RUIM drie jaar (bijna 4 liever) is, en lichtjes aan geTRAINED word vind ik beter klinken :j TS heeft het over 20 tot 30 minuten terwijl haar paard nog maar een maandje 3 is.
Laatst bijgewerkt door kehdra op 14-10-10 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:21

ikdoemaarwat schreef:
Tessabuddy schreef:
Nogmaals, ik wil hier geen discussie om op welke leeftijd een paard in te rijden, die zijn er namelijk al genoeg!
Ik bepaal namelijk zelf wel of m'n paardje er klaar voor is. Ik vroeg alleen tips om haar te trainen tijdens het rijden, wat goede oefeningen zijn voor een jong dier.

je vraagt om tips.....de tip is dan ook om het rustiger aan te doen en oefeningen te doen vanaf de grond
dat dat nou niet in het straatje past van wat je liever had willen zien, dat is nou eenmaal zo

maar als jij denkt dat je dier er klaar voor is.........wens ik je veel succes ermee

Niet iedereen zegt dat ze een stappen terug
moet doen.!

Ik zeg: ga zo lekker door en voel aan wat hij/zij aan kan.!
Veel herhalen.!
Nogmaals je kan best 5 x in de week 30 min rijden.! Als je maar veel herhaalt en niet te snel in niveau omhoog gaat..
Probeer maar eerst lekker VWNW en een fijn rustig tempo.. Bevestigd.? Dan ga je naar de stelling rijden in de voltes..

Suc6

IljaenUzzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:25

kehdra schreef:
Je kan je eigen paard wel het beste kennen, maar hoe is het gesteld met je kennis wbt anatomie (ed) van het paard?

Moenie, excuus, ik heb je laatste post niet goed gelezen, 3 keer een kwartier wanneer een paard RUIM drie jaar (bijna 4 liever) is, en lichtjes aan geTRAINED word vind ik beter klinken :j TS heeft het over 20 tot 30 minuten terwijl haar paard nog maar een maandje 3 is.

Ik heb genoeg kenneis van anatomie, om te zeggen dat ik er goenoeg kijk op heb

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:37

Ik vind het belachelijk dat je een paard van 2,5 a' 3 jaar al onder het zadel hebt.
Een paard is pas volgroeid als hij/zij 5 - 7 jaar oud is.
Mijn ruin is ook pas 2,5 jaar oud, maar ik wacht totdat hij zeker 4,5 a' 5 jaar oud is voordat ik op zijn rug ga zitten.
Totdat hij/zij volgroeid is kun je genoeg andere oefeningen doen met hem.

Gr.Willemjan

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:02

willemjan schreef:
Ik vind het belachelijk dat je een paard van 2,5 a' 3 jaar al onder het zadel hebt.
Een paard is pas volgroeid als hij/zij 5 - 7 jaar oud is.
Mijn ruin is ook pas 2,5 jaar oud, maar ik wacht totdat hij zeker 4,5 a' 5 jaar oud is voordat ik op zijn rug ga zitten.
Totdat hij/zij volgroeid is kun je genoeg andere oefeningen doen met hem.

Gr.Willemjan

maar het is natuurlijk waar je hem voor in zet..

Want je hebt 5/6/7 jarige competities.. die paarden zijn ook niet op hun 5e ingereden enzo..
En over het feit dat ze snel blessures hebben vind ik een grote smoes..
Natuurlijk ze belasten meer..

Maar elk die of het nou voor de sport of recreatie ga je op zijn 17/18 iets minder mee doen..
of niet dan..

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:09

Willemjan lekker zelf weten!
Maar dat is de discussie niet. Goed lezen is ook een vak!
Ts wil tips, geen goed- of afkeuring van het rijden ivm de leeftijd en anatomie!! :(

Tessabuddy, probeer aan de hand ook eens de commando's te leren die je met rijden ook kan geven (mondeling) Het is een erg leuke afwisseling waar je met rijden ook baat bij hebt.
Lekker een keer het bos in alleen stappen is ook goed voor zijn conditie en geest. Kijk of je met iemand mee kan met een goed steunpaard. Buiten doet hij ook weer allerlei indrukken op. :D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:10

ik zou wel elke dag wat mer haar doen. niet zozeer rijden hoor vind dat het tempo dat je nu aanhoud prima is.
Maar mis kijken of je haar een beetje los kan laten longeren. en of je haar tempo dan een beetje kan regelen met je stem. is echt ideaal als je dat erop hebt. later kun je hem dan ook over een hindernisje leiden. wij doen dat ook vrij snel met onze paarden, of een beetje wandelen en dingen laten zien. gewoon elke dag iets geven om te doen. en daar kan natuurlijk ook wel een keer een paar dagen ff niets tussen zitten.
Ook omdat ze er over nadenken. Ik heb ook met iemand mee gemaakt die erg lang over dingen deed, waardoor het paard uitiendelijk geen zin meer had om wat te doen omdat mis wel de uitdaging weg was. ze heeft er erg veel problemen mee gehad.

hier nog een stukje film van een paardje wat we los longeren. je ziet dat wij eigenlijk heel weinig doen en het paard kan zelf bekijken hoe hij het aanpakt.
dit is al wel een ouder paard hoor een 12 jarige merrie, maar mijn 7 jarige merrie doet het ook. zowel in het tuigje waarbij ik alleen haar tempo regel, als over een klein hindernisje.
http://www.youtube.com/watch?v=AM0B7vXUdOw

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:36

Piecon,
De gezondheid en het welzijn van het paard staan voorop (althans bij mij) en zijn veel belangrijker, dan de persoonlijke wens van de ruiter/eigenaar om deze bijv.onder het zadel te brengen op een te jonge leeftijd.
Dat heel nederland al op 3 jarigen rijdt is onzin.
Vaak is dat uit onwetendheid of financieel belangl.
Veel mensen wachten tot het paard nagenoeg volgroeid is. d.w.z.tussen de 4,5 en 5 jaar oud.
Beter is nog te wachten tot 7 jarige leeftijd.

Gr.Willemjan

henkb

Re: Training jong paard (3 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:48

met een ouder ervaren paard lekker mee naar buiten nemen ... is goed voor die jonge dieren, krijgen ze veel te zien, traint balans en evenwicht .. dus als er een veelzijdigheidsterrien in de omgeving is doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:57

Voor het feit dat je paard nog maar net 3 jaar is, vind ik dat je veel te vroeg bent begonnen met rijden.
Dat wil je niet lezen, maar wilde ik toch even mee beginnen. ;)

Wat je veel beter kunt doen, is je paard rechtgericht, sterk en soepel maken vanaf de grond.
Dit kan met diverse rechtrichtoefeningen aan de hand en/of dmv lange teugel werk.
Dit is niet alleen goed voor je paard, maar is ook nog 'es erg leuk om samen met je paard te doen.
Vergis je er niet in dat dit saai oid zou zijn, want het is behoorlijk intensief. Maar wel veél beter voor je paard om alle dressuuroefeningen eerst onbelast en vrij te kunnen uitvoeren.

Google maar eens op rechtrichten en op lange teugel werk. Dan kom je vanzelf veel info, leesvoer en kijkplezier tegen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:58

Tessabuddy schreef:
Ik hoef geen discussie of het slecht is met 2,5 jaar in te rijden, dat vind ik voor ieder paard weer verschillend. Ik wilde eerst ook rustigmet 2,5 beginnen maar daar was ze qua groei duidelijk niet aan toe. (longeren e.d.)
Maar ze vind het werkelijk prachtig om aan het werk te zijn! En als ze niet hoeft wilze nog altijd bezig, goede instelling dus! ;)

En juist die dieren moet je tegen zchzelf in bescherming nemen.
Jonge dieren zijn nieuwsgierig en willen graag nieuwe dingen zien. Aan jouw de verantwoordelijkheid om dat gedoseerd aan te bieden en je paard niet te snel te laten gaan, omdat alles zo makkelijk gaat. Juist die paarden lopen na een paar jaar gruwelijk vast, doordat ze alles in het koppie niet meer kunnen verwerken (burn-out) en dan gaan staken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:16

Nou lees ik een hoop over dat ts dr paard moet voorbereiden, maar ik lees nergens dat ze dat niet gedaan zou hebben hoor.. Weer is typisch bokt, iedereen blaast hoog van de toren. Ts, naast buiten rijden is balkjes lopen ook erg leuk en goed voor de balans. Bouw dat wel rustig op, dus eerst los, dan aan de hand of longe met zadel om de rugspieren te leren dragen en uiteindelijk als jij dr op zit:) meeste paarden vinden t erg leuk omdat het een simpele, spannende oefening is die ze vrij makkelijk goed kunnen uitvoeren en waarbij ze dus trots op zichzelf kunnen zijn :) succes iig :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:16

Amyz; wanneer ze dat wel gedaan zou hebben zou ze al heel erg vroeg met dit paard moeten zijn begonnen.
Dit paard is niet ruim 3 jaar, nee; nét 1 maand 3 jaar.
mijn paard is een half jaar ouder als die van TS, maar krijgt een gedegen vooropleiding mee, daar ben ik zo lang mee bezig dat mijn paard pas 4,5 / 5 jaar is totdat hij doet wat het paard van TS allemaal al doet....
MAW het zou dus onmogelijk zijn...

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:18

kehdra schreef:
Amyz; wanneer ze dat wel gedaan zou hebben zou ze al heel erg vroeg met dit paard moeten zijn begonnen.
Dit paard is niet ruim 3 jaar, nee; nét 1 maand 3 jaar.
mijn paard is een half jaar ouder als die van TS, maar krijgt een gedegen vooropleiding mee, daar ben ik zo lang mee bezig dat mijn paard pas 4,5 / 5 jaar is totdat hij doet wat het paard van TS allemaal al doet....
MAW het zou dus onmogelijk zijn...

Maar daar kan TS niets aan doen, dat jij het allemaal heel traag doet. Jij gaat er vanuit dat jij de enige bent die verstand heeft van jonge paarden africhten maar dat is natuurlijk niet zo.

Als je trouwens de cijfers van het kwpn erbij gaat halen, moet je je wel inlezen. Dit is namelijk gebaseerd op cijfers waar ook veulens meegeteld worden die overlijden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:21

Met grondwerk kun je ook voorbereiden.. En dat kan ook als ze 2 zijn. Spieropbouw ed krijg je voor een groot deel echt wel voor elkaar zonder zadel of hoofdstel.. Dus imo kan ts haar paard hier gerust al spelenderwijs op voorbereid hebben hoor..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:36

Moeni waarom trek je telkens mijn post' uit zijn verband?
wat betrefd dat ik denk dat alleen ik er verstand van heb, heb je mij nergen zien zeggen, zo ja; dan zie ik dat graag terug...
WBT die cijfers, ik stelde dat ook als; ik dacht daar ooit een artikel over gelezen te hebben. Schreef er zelfs nog apart bij dat ik het niet sarcastisch bedoelde. Volgende keer graag eerst lezen..

Amyz; ze zou dat spelenderwijs hebben kunnen doen, maar dat kan imo nooit voldoende zijn om plots ruitergewicht te kunnen dragen, en het paard te leren hoe zijn lichaam correct te kunnen gebruiken...

Maar het gaat hier toch ook niet om de leeftijd, TS vraagt hoe ze haar paard het best kan trainen. ik geef mijn tips (zie eerdere post), dat is iets wat ze niet wil horen, vervolgens geef ik uitleg en volgt er een discussie over leeftijd...

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:39

Billy jean v. Davignon @ fotoshoot

Ik begrijp al jullie tips en goede argumenten maar even later kom ik deze foto's tegen van een 5 jarig paard! Zeg het maar.

Hoe is dit paard op dit nivo gekomen??

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:56

Sette ik begrijp je post niet?

Calvinengino post hier verder naar boven dat volgens haar de meeste paarden minder belast worden wanneer ze 17/18 zijn. grapppig, gezien de paarden van de weense rijschool (dát is hoge dressuur), toppen rond hun 16e jaar, deze paarden zijn ook eerst aan de hand opgebouwd, en pas later ingereden.
Waar komt dit verschil vandaan?
imo toppen de paarden in de hedendaagse dressuursport te vroeg. Een paard word nu met een jaar of 14 afgeschreven, terwijl ze juist vollop in training zouden moeten zitten, en nog lang niet aan hun plafond zitten.

[edit] sette je hebt het over dit topic? [RIJ-ITP] Billy jean v. Davignon @ fotoshoot
Welk nivo heeft dit paard dan? Ze schrijft zelf dat ze er alleen voor de foto's een stang in heeft gehangen...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 14-10-10 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:01

Hallo!!! Geef de TS nou eens tips ipv dat geneuzel over de leeftijd!!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:01

Mijn tips heb ik allang gegeven :D