schrikreactie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:58

he wat herkenbaar,

Mijne heeft er ook last van. Zit je lekker in de duinen in volle galop, ziet meneer ineens een kabouter achter een paddestoel zitten en VLAM dan vliegt hij weer naar rechts (in de galop). Spring ik over een boomstammetje, zit die verd*mde kabouter daar toch weer! Midden in de sprong BAM naar links.

En dan die kliko's he! Ook zo'n leuke verstopplek voor kabouters, volgens mij halen ze daar hun eten ofzo. Meneer gaat dan ook staan snuiven, omdraaien, steigeren en als het kan wegrennen.

Wat mij veelal helpt is hem gewoon gerust stellen. Meestal gaat dat zo van: Hooooow jonge, ik zie ze niet hoor dus ze zijn vast alweer verdwenen haha. Een keertje over zijn hals aaien en dan toch nog een keer erlangs (let wel op dat je dan rustig blijft zitten en je handen iets meegeeft naar voren. Hem dus vooral niet tegenhouden maar gewoon voorwaarts laten gaan en het vertrouwen geven).

Afijn ik schiet er ook altijd bij in de lach als hij van die rare bokkensprongen maakt en wonder boven wonder blijf ik altijd netjes zitten.
Probeer vooral bewust geen signalen aan hem af te geven, aangezien je zegt dat je "het aan voelt komen".
Blijf op zo'n moment vanuit je buik ademen en ga desnoods een liedje neurien.

Succes ermee en met geduld kom je een eind hoor!

Edit: Probeer vooral niet boos op hem te worden. Hij kan er niets aan doen, tis nou eenmaal een vluchtdier. Daarbij snappen paarden veelal onze toon en niet onze woorden. Dus door hard en boos te praten bevestig je in princiepe zijn gedrag aangezien jij je dus ook druk gaat maken wat voor hem bevestigd dat er echt iets aan de hand is. (niet dat je dat doet hoor, tis maar een tip ;) )

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:31

nou, het is in ieder geval leuk om zo links en rechts wat familieleden van Jelmar (zo heet hij) te ontdekken.

ik had me ondertussen ook al wat zitten te verdiepen in fetse, en werd daar ook al wat wijzer van. Dwarskont. Schreef iemand
anders al. Ik ga vast en zeker een hulpteugel kopen, voor de buitenritten, en eerlijk gezegd, daar zat ik al over na te denken,
maar nu weet ik dat vrijwel zeker, nu ik al jullie tips binnen heb. Ik denk dat dat stukken verstandiger is.

bedankt allemaal!

sliert

Re: schrikreactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:41

Ik had ook zo'n merrie. Schaapmak maar dan wel af en toe spoken zien en er niet langs gaan. Eerst raakte ik redelijk geirriteerd. Werkte alleen maar tegen me. Daarna pakte ik het anders aan. Als ze weer eens ergens niet langs durfte, zei ik gewoon hardop; "Oh, maar dat durf je wel hoor!". En echt....zonder problemen er langs. Op het laatst dook ze bijna spontaan in alle "enge" dingen. Waarschijnlijk gaf ik onbewust gewoon andere hulpen. Geen druk erop zetten, maar gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is er langs rijden. En daar helpt het uitspreken van zo'n zinnetje blijkbaar goed bij.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:17

Elisa1967 schreef:
nou, het is in ieder geval leuk om zo links en rechts wat familieleden van Jelmar (zo heet hij) te ontdekken.

ik had me ondertussen ook al wat zitten te verdiepen in fetse, en werd daar ook al wat wijzer van. Dwarskont. Schreef iemand
anders al. Ik ga vast en zeker een hulpteugel kopen, voor de buitenritten, en eerlijk gezegd, daar zat ik al over na te denken,
maar nu weet ik dat vrijwel zeker, nu ik al jullie tips binnen heb. Ik denk dat dat stukken verstandiger is.

bedankt allemaal!

nu ben ik wel benieuwd hoe hij eruit ziet..
heb je een foto?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 06:34

Elisa1967 schreef:
@ellepel,

ik reageer er ook niet op, en als hij schrikt, laat ik hem altijd tot rust komen, zodra hij zich ontspant is er idd niets meer aan de hand en kunnen we gewoon verder. Maar het is gewoon niet prettig.

het moet vast even wennen,je hebt hem nog maar kort he.
die van mij doet het na 11 jaar nog :P
niet alle paarden zijn gelijk, hulpteugeltje tegen het wegrennen kan in het begin wel helpen tot hij heeft geleerd niet meer weg te rennen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 07:06

Je hebt hem nog maar net..
Is er verschil in de manier waarop hij werd gehouden (al of niet veel weidegang, verschil in voer?)
Hoe reageert hij als je gaat wandelen met hem (als je dat niet hebt gedaan... aanrader met een nieuw paard om elkaar te leren kennen en helder te krijgen wanneer er problemen ontstaan en wat werkt)

De vorige eigenaar heeft dus met een hulpteugel gereden. Tja... dat speelt zeker ook een rol. Het is een symptoombestrijder, geen oplosser.
Kan me voorstellen dat je daar ook naar neigt ivm veiligheid, maar ik zou er zeker ook aan werken om het probleem zelf op te lossen

En dat kan zijn:
te weinig beweging
te veel voer
te weinig vertrouwen in de ruiter.

Denk ik zo....

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:08

Het is net alsof je het over mijn friese boef hebt, die heeft ook dit soort grapjes.
In de 6 jr dat ik hem nu heb, doet hij het nog steeds.
Wel in mindere mate dan voorheen, maar de mijne is ook verkeersmak.
Loopt gerust langs vrachtwagen, tractors motors en noem maar op.

Maar een paars bloempje of een vreemd bosje, hoppa op de achter beentjes 180 graden draaien en lopen met die hap. heel frustrerend.
Maar ik kan hem momenteel weer lezen hoor, zie aan de stand van zijn oren wat hij van plan is. Ik ga vaak een liedje zingen als hij het spannend vind, en probeer me zoveel mogelijk te ontspannen. merk vaak dat als ik er zelf gespannen van wordt. De reactie veel heftiger is.

En bij ontspanning, los teugeltje en een liedje :D komen we er nu zonder problemen langs.
De mijne is een rypke, dikke ritselkont.

Succes, heb zelf een tijdje met de tiedeman gereden, door deze grapjes.
Maar dat was ook echt de oplossing niet hoor.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:58

hij heeft voor dat ik hem kocht, meer dan een half jaar staan nixen in de wei, omdat zijn vorige eigenaar heel erg ziek is. en er daardoor niet meer op kon rijden. Ik probeer iedere dag te rijden, dus van te weinig beweging is volgens mij geen sprake. Wel staat hij ineens de hele dag op stal. En dat was meneer niet gewend. Die pensionstalling waar hij nu staat, is slechts tijdelijk, binnenkort gaan we verhuizen naar een huis met 1 hectare grond en paardenstallen. Of er sprake is van ander voer, geen flauw idee hij krijgt nu basis bix met als aanvulling hooi. En ik denk zelf niet dat het met vertrouwen in de ruiter heeft te maken, maar dat het de aard van het beestje is.

tuurlijk probeer je zoiets zelf op te lossen. in de bak is er geen vuiltje aan de lucht, alleen op de weg, en dan nog niet eens altijd en voortdurend, flikt hij me dit. Kop de lucht in, omdraaien, en gaan. En voor de meest idiote dingen. kruiwagens die er gisteren nog niet stonden, appeltjes op stoelen langs de kant van de weg, een vlindertje wat vrolijk voorbij fladdert, of een boomtak, die er de vorige nog niet was. Zoals lianne ester al schreef. Mijn meneer is blijkbaar ook zo'n boef.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:11

Elisa1967 schreef:
. Wel staat hij ineens de hele dag op stal. En dat was meneer niet gewend. Die pensionstalling waar hij nu staat, is slechts tijdelijk, binnenkort gaan we verhuizen naar een huis met 1 hectare grond en paardenstallen. .

Persoonlijk lijkt mij dat het probleem dan voor de hand ligt.
Ik denk dat jij ook zou flippen als je 24/7 op stal stond, op een uurtje werk onder controle na,
Fijn dat het tijdelijk is, maar misschien kun je proberen om hem dagelijks los te laten in de paddock of zo, dat hij even zijn energie kwijt kan?

fedor666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:38

net om reagerenals mijn paard schrikt doe ik niks en soms zeg ik boe om hem te leren niet te schrokken

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:46

@liljebo

nou als ik hem in de paddock zet, dan gaat hij op mij staan wachten, wachten wachten en nog eens wachten. weglopen helpt niets. ook al geprobeerd.

hij loopt nu overdag in de stapmolen, maar jah, wat is een halfuurtje nou??? niets toch. Paarden moeten gewoon overdag lekker buiten lopen, en 's nachts op stal. Klaar. Het is ook het enige wat er tegen valt aan die pensionstal, en gelukkig is het nog maar voor een maandje of wat. kwestie van tanden op elkaar en volhouden, denk ik iedere keer wanneer ik er naar toe ga, en ziijn lieve snoet naar buiten zie komen. ik merk (want een weekje of wat geleden kwam hij nog wel af en toe buiten) dat hij er opgefokt van raakt. En als ie dan een keer buiten loopt, dan zit dat mens bovenop 'm en kan ie nog niet lekker gek doen.

dus als ik logisch na denk, dan begrijp ik het allemaal wel, en ik hoop dat hij het dadelijk in zijn eigen weiland beter naar zijn zin heeft als nu 24 uur p/d op stal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:19

En als je hem dan samen met een ander paard in het paddock zet?
Moeilijke situatie, ja. Fijn dat het nog maar een maandje is, want idd... het lijkt me een logische verklaring voor zijn gedrag.
Maar dat begrijp je zelf gelukkig ook wel.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 19:36

nou, het punt is dat hij vreselijk aanhankelijk is. als hij mij maar ziet, laat hij direct alles vallen, en stopt overal mee. Zijn bix laat hij staan, zijn hooi laat hij liggen, en hij stopte van de week ook al een keer met plassen toen hij mij ineens zag, en andere paarden vind hij wanneer hij mij ziet, ook helemaal niet interessant meer. Hij komt meteen naar mij toe. Ik heb al, toen hij nog buiten kwam, verschillende keren met hem mee moeten lopen de wei in, anders blijft hij gewoon bij het hek staan. Wachten dus. Ook al lopen er nog 7 andere soortgenoten bij 'm. Hij blijft staan.

Ik vind dat, vooral wanneer je na gaat hoe kort ik hem nog maar heb, zeer opmerkelijk. Ik heb nog nooit een paard gehad wat zich zo snel, en zo enorm hecht aan één persoon.

echt verbluffend.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:44

Ja... het kan natuurlijk onzekerheid zijn. Het feit dat jij met hem bezig bent en voor hem daardoor de meest stabiele factor onder deze, voor hem moeilijke, omstandigheden.
Lastig is dat natuurlijk wel.
Het zal beter gaan als hij vast in de wei staat.
Tot die tijd misschien toch proberen zoveel mogelijk met hem naar buiten te gaan of hem buiten zetten en zelf uit beeld verdwijnen of wellicht wandelen? Of spelen in de bak? Alles waarmee hij zijn benen kan strekken.
En hopen dat je snel kunt verhuizen.
Je zult zien dat buiten lopen en een stabiele kudde na verloop van tijd meer veiligheid voor hem biedt.
Maar tijd heeft het natuurlijk evengoed altijd nodig, dus verwacht niet meteen wonderen.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 20:20

ik denk zelf ook dat het beter zal gaan wanneer hij weer gewoon in de wei staat. Dat is ook veel en veel beter voor 'm. Ik ben per dag zo'n 3 of 4 uur met 'm in de weer, en ik hoop idd dat ik snel kan verhuizen. Kan ie in de wei tenminste weer gewoon paard zijn.

bedankt voor je tips.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:28

Hoop echt dat, dat de oplossing is meer weidegang.
Dat is natuurlijk een ideale situatie.

Mijn boef heeft altijd vele uurtjes weidegang gehad, en nu nog steeds. Dus je hebt ook kans dat het gewoon in het aard van het beestje zit!

Je hebt er gewoon zulke ritselkonten tussen zitten.
De mijne is ook heel aanhakelijk, en er gevoelig in de omgang. Een super vriend, een keiharde werker!
Gaat voor me door het vuur, maar die vlinders en bloempjes joh. Ik noem het maar karakter!

Succes en veel plezier met je ritselkont!!

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 09:36

ik heb gisteren voor het eerst met een thiedeman gereden, en meneer heeft al direct een stuk minder praatjes, gelukkig.

hij wordt waarschijnlijk ook nog eens wat rustiger wanneer hij dadelijk weer het grootste gedeelte van de dag buiten staat, want nu
staat hij helaas in de pensionstalling waar hij staat 24 uur p/d op stal.

allemaal bedankt voor jullie tips.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:22

Mijn paardje schrikt ook van vanalles. Heb je je paardje al lang? Het kan misschien zijn doordat hij misschien niets gewend is of omdat hij je nog niet vertrouwt. Heeft hij misschien iets meegemaakt? Ik denk dat het anders idd gewoon aanstel is.

Elisa1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:28

vanaf eind juli 2010. zijn vorige eigenaar reed alleen maar met een thiedemanteugel, en die heb ik gisteren voor het eerst sinds ik hem heb, bij hem omgedaan.

hij heeft het nog één keer geprobeerd, kop erop, omdraaien en wegrennen, maar dat ging niet. Daarna heeft hij dat ook niet weer geprobeerd trouwens. Dus ik ga nu maar afwisselend met en zonder die thiedeman rijden. Beter die teugel er op, dan ongelukken.