Mijne heeft er ook last van. Zit je lekker in de duinen in volle galop, ziet meneer ineens een kabouter achter een paddestoel zitten en VLAM dan vliegt hij weer naar rechts (in de galop). Spring ik over een boomstammetje, zit die verd*mde kabouter daar toch weer! Midden in de sprong BAM naar links.
En dan die kliko's he! Ook zo'n leuke verstopplek voor kabouters, volgens mij halen ze daar hun eten ofzo. Meneer gaat dan ook staan snuiven, omdraaien, steigeren en als het kan wegrennen.
Wat mij veelal helpt is hem gewoon gerust stellen. Meestal gaat dat zo van: Hooooow jonge, ik zie ze niet hoor dus ze zijn vast alweer verdwenen haha. Een keertje over zijn hals aaien en dan toch nog een keer erlangs (let wel op dat je dan rustig blijft zitten en je handen iets meegeeft naar voren. Hem dus vooral niet tegenhouden maar gewoon voorwaarts laten gaan en het vertrouwen geven).
Afijn ik schiet er ook altijd bij in de lach als hij van die rare bokkensprongen maakt en wonder boven wonder blijf ik altijd netjes zitten.
Probeer vooral bewust geen signalen aan hem af te geven, aangezien je zegt dat je "het aan voelt komen".
Blijf op zo'n moment vanuit je buik ademen en ga desnoods een liedje neurien.
Succes ermee en met geduld kom je een eind hoor!
Edit: Probeer vooral niet boos op hem te worden. Hij kan er niets aan doen, tis nou eenmaal een vluchtdier. Daarbij snappen paarden veelal onze toon en niet onze woorden. Dus door hard en boos te praten bevestig je in princiepe zijn gedrag aangezien jij je dus ook druk gaat maken wat voor hem bevestigd dat er echt iets aan de hand is. (niet dat je dat doet hoor, tis maar een tip
) 
komen we er nu zonder problemen langs.