paard niet te houden in het bos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:19

salome_maybe schreef:
linda_arnold schreef:
Ik heb het rijden met een trensje in het verkeer opgegeven :o , ik rijd nu met mijn haffie op een stang. Rijd altijd met een lang teugeltje, gaat het mis is dat m'n rem in het aller uiterste geval. |( Gelukkig snapt hij dat......, maar het is natuurlijk mooier om het anders op te lossen :D

ik rij met een pesoa bitje buiten, enkel gebroken. vind dit fijner, omdat mijn pony dan niet hard in de mond word, en dus in de bak nog goed reageert op mijn trens

Was ook een optie :D. Ik rijd ik de bak op een dubbel gebroken argentaan bitje en dat doet hij perfect. Ik rijd 1/2 keer in de week buiten en altijd op een lange teugel waardoor hij absoluut niet hard in de mond is. Als hij er vandoor vliegt vang ik het eerst op metm'n zit en m'n stem, wordt het een rengalop dan heb ik vaak maar één ophouding nodig om hem te remmen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:05

Ik zou toch eens een instructeur/ice meenemen naar het bos en die je laten helpen. Het kan heel goed bij jezelf liggen, dan je iets (onbewust) doet waardoor je paard zo hyper wordt!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:55

Ik begrijp uit je verhaal dat je 'thuis' bitloos rijdt en buiten met bit, klopt dat? Kan het dan in dat geval misschien zo zijn dat je paardje negatief reageert op druk in zijn mond? Want bitloos rijdt je (normaal gesproken) met korte hulpen, en zo licht mogelijk.

Ik vraag dit omdat het paardje dat ik rijdt alleen maar harder gaat lopen met druk op de teugel. De enige oplossing bij haar is op zit ontspannen... Ik probeer haar al wat minder gevoelig te maken, maar dat kost veel tijd en geduld. Buiten moet er ook een bit in, en schijnt ook zij heet te zijn, vandaar het denksprongetje (normaal in de bak is ze dat namelijk al :+ ).

NicoleHorses

Re: paard niet te houden in het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 21:52

bedankt!
ik rijd in het bos altijd met bit en in de bak met beide. in het bos 2 keer ofzo zonder bit geweest (halster) maar dat wisselt nogal, ene keer goed andere keer niet.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:30

Ik lees ook even mee, interessant topic :)
Toch nog een poging om iets nuttigs toe te voegen; waarom gaat iedereen hier direct schreeuwen over het voer!?
Je hoort TS namelijk alleen over het feit dat haar paard erg druk wordt tijdens de buitenritten en het springen. Over dressuur hebben we nog niets vernomen toch? En ik neem zo aan (correct me if I'm wrong) dat dit is wat de TS normaliter doordeweeks doet en doet haar paard het in de bak heel prima op het voer wat hij nu krijgt.

Ik denk dat het puur door enthousiasme komt, echt tips heb ik hier niet voor, anders had ik zelf ook geen problemen mee gehad :+
Wb. het feit dat hij vroeger op een lang teugeltje is gereden, dit kan natuurlijk ook heel goed liggen aan hoe hij in zijn vel zit/zat. Als hij vroeger zich niet fijn voelde en geen goede conditie had is het niet zo heel gek dat hij toen op een lange teugel te rijden was natuurlijk, met als gevolg dat hij zich nu helemaal topfit voelt, en echt zoiets heeft van "Jihaaaaaaa!" :D
Wat opzich dus een groot compliment voor jou zou kunnen zijn TS, zij het niet dat je er in dit geval nadeel van ondervindt :+

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 13:00

Bedankt :)

idd met dressuur heb ik hier eigenlijk geen last van, tsja er zitten natuurlijk ook mindere dagen bij :+ maar goed idd vooral met het bos. :j

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:21

Misschien kan je, als je in het bos rijdt, een martingaal eraan hangen. Zo kan hij zijn kop niet zo ver omhoog doen zodat hij wat minder sterk is.

johnny2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:04

Hoe is het paard gehuisvest? Ga je wel eens aan de hand het bos in? Grondwerk? Ben je een goede leider? Geef je vertrouwen? Heb je zijn vertrouwen in jouw een keer beschadigd?

Dit zijn toch allemaal belangrijke vragen ik zie hier alleen maar reacties die niet verder gaan dan het stoppen van het racen, maar het mag niet eens zover komen. Zorg voor een basis, zorg dat je paard die energie niet zo nodig kwijt hoeft, weg met die stal! Hoe komen mensen erbij om hun paard op stal te zetten en dan vol te stoppen met energie en dan vervolgens niet te begrijpen waarom hun paard zonodig die belachelijke suikers kwijt moet?

Kom op zeg als je je niet wil bezig houden met je paard, ga dan fietsen, als de fiets kapot is gaat ie niet meer vooruit, dan moet je wel kijken wat de oorzaak is, zo werkt dat ook bij een paard. Ik wil niet zeggen dat dit paard kapot is, maar er is iets mis, kijk naar de oorzaak!

Als je liefde voelt voor je dier, dan ga je die goede weg zelf wel vinden, ik hoop alleen voor jouw en je pony dat ik de weg wat korter heb gemaakt!
Succes

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:05

Ik zou inderdaad een pessoabit aanraden. Ik rijd mijn paard normaal op een gewone trens, maar buiten met een pessoabit met ketting. Als hij dan gaat rennen heb ik hem binnen een paar meter terug en als er geen paniek is loopt hij gewoon lekker aan een los teugeltje. Werkt echt goed.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:16

Hmm, ja, check alles maar goed. Inderdaad ook grondwerk doen, dat is altijd fijn. En je zadel? Past dat echt goed en geeft het stiekum toch niet ergens een drukplek? Is het geen vluchtgedrag omdat ie ergens pijn heeft?
Succes ermee!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:03

pessoabit ooit al geprobeert, hier word hij heftiger op :)
zadel tanden etc gecontroleerd, word over een weekje weer gedaan :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:39

melrovers schreef:
Hmm, ja, check alles maar goed. Inderdaad ook grondwerk doen, dat is altijd fijn. En je zadel? Past dat echt goed en geeft het stiekum toch niet ergens een drukplek? Is het geen vluchtgedrag omdat ie ergens pijn heeft?
Succes ermee!

Dan zou ie er in de bak ook last van moeten hebben. Grondwerk altijd fijn? Grondwerk is gewoon luisteren. Dat moeten ze altijd al mogen ze daar best een mening over ventileren.
Gaan zeuren over suikers snap ik al helemaal niet, ook dan heb je er met dressuur ook last van. Sommige paarden loop je gewoon tegen het "bloed" aan en die lopen zich nog liever dood dan dat ze opgeven. Dan kan je elke keer het gevecht aangaan op je normale bakoptoming of je probeert voor buitenrijden iets anders.
Mijn bloedpaard werkte een hackemore voor buitenrijden prima bij terwijl die in de bak op een simpel dubbelgebroken bitje op twee pinkjes te rijden was op Z niveau.