geen druk op rechts (paard scheef) tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: geen druk op rechts (paard scheef) tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:33

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:37

tja wel heel moeilijk zo vanaf een foto.Maar hij loopt er helemaal niet lekker door heen lijkt dat helemaal wat strak te zijn.En neem je je teugel wel aan wand als je hem los gooit zal hij er ook nooit druk op kunnen nemen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:38

DDW1190 schreef:
Elibeest: waar haal jij het vandaan dat je een scheef paard op een teugel moet rijden :o ?

Dit is 1 van de oefeningen die je bij een flink scheef paard kunt gebruiken. Een andere is bijvoorbeeld op de rechterhand op de binnenhoefslag met contrastelling, maar als je eerst de andere oefening gedaan hebt en het paard de rechterspieren al wat opgerekt heeft zal contrastelling makkelijker gaan, want je wil normaal niet extra een teugel "pakken" die t paard zelf al vasthoudt.

En waar ik t vandaan haal? Ervaring met veel verschillende paarden en ruiters. is gewoon echt een bewezen goede oefening.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:41

Hij liep er die dag inderdaad helemaal niet fijn doorheen! Ook erg zwaar op de hand! Ik kan natuurlijk wel foto’s plaatsen waar hij wel lekker loopt, maar juist hier is het probleem te zien (voor zover dat van een foto te zien is.

Bedankt voor voorgenoemde oefeningen tips, dat zijn echt dingen waar ik iets mee kan!
Ik moet inderdaad mijn teugel aan nemen, maar vind het zelf heel lastig de teugel met te veel druk, de druk los te laten en de teugel zonder druk aan te nemen, met als gevolg dat hij natuurlijk nooit rechter wordt..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:44

nee want zo houdt je het probleem in stand, en vererger je het juist alleen maar.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:45

elibeest schreef:
op de binnenhoefslag, dus echt 2 a 3 meter van de hoefslag, op de linkerhand rijden. linkerteugel helemaal door laten hangen, rechterteugel aanhouden, wendingen rijden puur op je gewicht, goede actieve draf, paard zal uiteindelijk aan de rechterteugel gaan trekken, zal misschien paar x duren als t zo erg is, waardoor hij zelf zijn korte rechter spieren zal gaan oprekken. voor meer vragen mag je altijd pb sturen

Dit klinkt logisch, maar weet je hoe verschrikkelijk dit rijdt  Hoe lang moet je dit volhouden?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:50

is per paard verschillend en afhankelijk van verschillende factoren, o.a. de handigheid van de ruiter (op het moment dat het paard aan de rechterteugel gaat trekken moet je die wat toestaan en verbinding op de linkerteugel herstellen, zodra die daar weer zwaar op wordt deze weer wat lossen en rechter teugel meer aannemen) Begeleiding van een goede instructeur die de oefening ook goed kent is dan heel belangrijk.
Tempo is ook belangrijk, paard moet echt goed voorwaards zijn, anders heeft het geen zin. Sommige paarden hebben dit met een half uurtje door, andere ben je paar dagen bezig, maar is wel iets dat je altijd bij het rijden moet blijven controleren en oplossen, dat je gelijke druk op 2 teugels hebt.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:51

je moet gewoon gaan leren wat je zelf al zegt je teugel met druk ontspannen en die andere aannemen elke keer aan dneken heb ik even veel druk en elke keer links meer ontspannen maar weg gooien helpt niet wand dan kan hij nooit goed na geven,op 2 teugels en dan ga je van het ene probleem na het andere

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:52

elibeest schreef:
DDW1190 schreef:
Elibeest: waar haal jij het vandaan dat je een scheef paard op een teugel moet rijden :o ?

Dit is 1 van de oefeningen die je bij een flink scheef paard kunt gebruiken. Een andere is bijvoorbeeld op de rechterhand op de binnenhoefslag met contrastelling, maar als je eerst de andere oefening gedaan hebt en het paard de rechterspieren al wat opgerekt heeft zal contrastelling makkelijker gaan, want je wil normaal niet extra een teugel "pakken" die t paard zelf al vasthoudt.

En waar ik t vandaan haal? Ervaring met veel verschillende paarden en ruiters. is gewoon echt een bewezen goede oefening.

Dus jij ziet meerdere ruiters op een teugel rijden? dat lokt toch juist meer scheefheid uit? zo gaan paarden ook meer uitzwaaien en ontzie je juist het hele probleem in mijn ogen!

mag ik vragen welke ruiters dat dan waren? en gebruik je zelf ook de methode?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:39

@DDW1190 het is juist een oefening om zoals hier boven beschreven te zorgen dat het paard juist de andere teugel weer gaat aannemen, en de korte spieren zelf oprekt. Op het moment dat het paard aan de buitenteugel gaat trekken ga je zonder verbinding te verliezen toestaan de buiging naar (in dit geval) links te maken en op dat moment ook de verbinding op de linkerteugel herstellen.

Ik gebruik voor sommige paarden deze oefening zelf ook, en ook meerdere ruiters die veel bezig zijn met erg scheve paarden recht te richten gebruiken deze oefening. Maar nogmaals, het is een oefening, om uiteindelijk te zorgen dat je weer gelijke druk krijgt op 2 teugels.
Het loslaten van de (in dit geval) de linker teugel doe je juist omdat veel ruiters het moeilijk vinden de teugel waar het paard "op hangt" zelf los te laten, ze trekken liever terug. Door de teugel door te laten hangen kunnen ze niet terugtrekken.

Ik hoop dat ik t zo duidelijk heb gemaakt, heb je meer vragen dan graag per pb, anders zijn we straks te veel off topic.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:23

elibeest schreef:

[qoute]Dus jij ziet meerdere ruiters op een teugel rijden? dat lokt toch juist meer scheefheid uit? zo gaan paarden ook meer uitzwaaien en ontzie je juist het hele probleem in mijn ogen!
mag ik vragen welke ruiters dat dan waren? en gebruik je zelf ook de methode?[/quote]

IK heb dat gezien bij de ADB methode hier op stal.
Paard aan de losse kant vast blijven houden en wachten tot ze daar in los laten en zichzelf recht trekken zeg maar, maar 3 meter van de hoefslag is een onmogelijke taak lijkt mij.
Werkt wel, maar is niet mijn manier.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:30

in het geval van het paard van de TS (rechts gebogen paard) zal het linksom wel op de binnenhoefslag willen lopen, omdat het als het ware op de linkerschouder valt. Dat is tevens gelijk de reden dat het rechtsom niet van de hoefslag wil

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:53

zelf gelijke druk nemen is natuurlijk prima, maar niet zo makkelijk voor mij. Ik vind dat erg lastig. Vind het ook erg lastig om links losser te laten omdat hij zo veel druk pakt. Of pakt hij zoveel druk omdat ik dat doe? In ieder geval, lastig is het wel.

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:46

Ik heb even snel het topic doorgelezen...Zie overal tips met teugels, maar weinig tips met benen. Ik denk dat het probleem niet aan de voorkant zit, maar in het lijf van het paard. Je paard is waarschijnlijk scheef in het lichaam en moet recht leren lopen...Mijn paard was een klein beetje scheef (gooide vaak een schouder eruit) en ik heb een tijdje met mn zweep op zn schouder gereden. Elke keer als hij zijn schouder eruit wilde gooien, begrensde ik deze door mijn zweep licht op zijn schouder te drukken. Het probleem was bij mij heel snel verholpen, maar heb natuurlijk geen idee of het voor jouook werkt *D .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:41

Op de foto zie je eigenlijk ook dat het rechterachterbeen iets buiten het spoor gaat. Een goede oefening is hierbij om stap-draf overgangen te rijden in de schoudervoor. Je zult merken dat je paard eerst alle mogelijke draaibewegingen zal maken om toch dat achterbeen eruit te krijgen, maar omdat je het dan duidelijker voelt kun je er beter aan werken. Schoudervoor aan de rechterkant moet je ook zonder rechterteugel kunnen rijden, dus dat zou een haalbaar begint punt zijn.

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:44

barbara28 schreef:
nenalisa schreef:
Je zegt dat je hem helemaal niet van de hoefslag krijgt? Dan ben je ver van huis! Ik had dat ook, mijn pony zat helemaal vast op rechts (bij mij ging ze nog wel van de hs..) Ik heb binnenstelling naar rechts gevraagd, met mijn zweepje binnenhand en met binnenbeen tegengehouden. Voltes rijden helpt ook (10m.)? Als hij niet van de hoefslag af wil, zweepje in buitenhand, buitenbeen en rechterteugel naar rechts. (NIET NAAR JE TOE TREKKEN)

Rechterteugel naar rechts is leuk, maar er zit geen contact aan... IK krijg hem inderdaad helemaal niet van de hoefslag...wel in stap en galop overigens. Wedstrijden heb ik nu ook maar even op een laag pitje, dit eerst oplossen. Overigens heb ik ook teveel druk op links.

Ik heb er zeker wel een oplossing mee gevonden, ik deed mijn rechterhand naar rechts, en afentoe een licht knijpje zodat hij gaat kauwen en zich op rechts gaat concentreren.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:33

aerdenhout1 schreef:
elibeest schreef:

[qoute]Dus jij ziet meerdere ruiters op een teugel rijden? dat lokt toch juist meer scheefheid uit? zo gaan paarden ook meer uitzwaaien en ontzie je juist het hele probleem in mijn ogen!
mag ik vragen welke ruiters dat dan waren? en gebruik je zelf ook de methode?

IK heb dat gezien bij de ADB methode hier op stal.
Paard aan de losse kant vast blijven houden en wachten tot ze daar in los laten en zichzelf recht trekken zeg maar, maar 3 meter van de hoefslag is een onmogelijke taak lijkt mij.
Werkt wel, maar is niet mijn manier.[/quote]

Ik denk dat als je de manier van Antoine de Bodt bij jezelf wilt aanbrengen je daarin wel les in moet krijgen, want zomaar wat aanprutsen heeft niet echt wat zin denk ik, maar dat geld voor alle methodes denk ik..
verder heb ik me weleens verdiept in de ADB methode, maar volgens mij is dat niet een kwestie van teugel losgooien en druk geven, ik weet niet als je daadwerkelijk deze manier bedoelt??

de resultaten liegen er niet om als ik die zo bekijk dus ik neem mijn woorden terug als je deze manier van rijden bedoelt?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:56

Als je op de ADB manier wil rijden dan moet je daar inderdaad ook les in gaan nemen.
Het is toch allemaal..zeker in het begin...een andere manier van rijden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 07:32

Nogmaals bedankt voor alle tips! Dinsdag les gehad en even besproken. Veel aan de buiging gewerkt en ook enkele van jullie tips kwamen bij mijn juf naar voren. Hoewel hij rechts heel lastig in wil buigen, ging het al een heel stuk beter! De druk was ook al een stuk gelijker, nog steeds teveel op links, ,maar hij nam rechts nu in ieder geval aan!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:21

De kant waar hij veel druk pakt gewoon helemaal loslaten, een meisje bij ons op de club had daar ook last van. Zij heeft toen twee weken met een hand gereden, zodat ze geen druk zou pakken op de teugel waar hij scheef op liep en nou is het helemaal over!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:23

Persoonlijk zou ik dit paard eerst een keertje laten masseren door iemand van Happy Athlete of een osteopaat laten komen, is maar net waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Als de scheefheid diepgeworteld zit is het lastig (lees; niet onmogelijk) om dat rijdend helemaal goed te krijgen en kan je je paard beter een keertje helpen door zo'n iemand te laten komen, scheelt ook een hoop frustratie met rijden :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 11:14

Paard wordt al standaard 1 a 2 x per jaar behandeld door Osteo/Fysio, hierna is het inderdaad beter, maar ik denk dat ik zelf ook aan mijn rijtechnische hard moet werken, dat daar grootste struikelblok zit..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:44

barbara28 schreef:
Paard wordt al standaard 1 a 2 x per jaar behandeld door Osteo/Fysio, hierna is het inderdaad beter, maar ik denk dat ik zelf ook aan mijn rijtechnische hard moet werken, dat daar grootste struikelblok zit..

Heel goed, dan heb ik niets gezegt :x

Dan zal je jezelf rijtechnisch moeten verbeteren. Veel 2de hoeslag rijden en durven los te laten...

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:48

Je kunt (als je dat interessant vind) eens gaan kijken bij een lesdag van Antoine in Zeewolde. Hij geeft daar eens in de zoveel tijd les. Via paardenrecht.org kun je het adres terugvinden. Op de site van paard en recht staan ook evt gecertificeerde instructeurs die lesgeven via de methode van Antoine, mocht je eens een andere instructeur willen proberen of combineren. Heuse aanrader als je vervoer hebt, is een 3 daagse stage bij Antoine, dan is je probleem zo verholpen ;-).

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:06

barbara28 schreef:
Hallo, mijn paard is eigenlijk al sinds ik hem heb behoorlijk scheef. Perioden beter en perioden weer slechter. Op het moment erg scheef. Dit uit zich in geen druk op rechts nemen. Ik had altijd al meer druk op links, maar nu neemt hij helemaal geen contact meer op de rechterteugel. Ik krijg hem dus ook niet meer van de hoefslag af. Ik heb door omstandigheden twee weken niet kunnen lessen, volgende week heb ik weer les en leg ik het aan mijn instructrice voor. Tips die ik tot nu toe van haar heb gehad zijn contrastelling en loslaten op links! probleem is dat hij dan in een hele rare kronkel gaat lopen.

Als ik met lange teugel rijd, is de druk een stuk gelijker en heb ik bijna gelijke druk op twee teugels.

Iemand tips hoe dit probleem aan te pakken?

Ieder paard is scheef ,zo ook ieder mens.
Doel van dressuur is,om de Rijkunstige oefeningen te gebruiken die betrekking hebben op je paard.
Weet je zelf al inmiddels of je een Links of Rechts gebogen paard hebt.
Als je les ontvangt moet je dit al hebben geleerd.

TIP.
Neem goede instructie en je zult controle krijgen op beide achterbenen.
Waardoor de de juiste aanleuning zult ontvangen.