Paard loopt uit zichzelf rond en neemt de teugels niet aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Paard loopt uit zichzelf rond en neemt de teugels niet aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:18

Dat is een goed advies Marijketjah! Lukt het niet ga terug naar af en eindig met iets dat het paard goed kan en doet!
Zo kan je in elk geval als vriendjes uit elkaar als je klaar bent en pak je het de volgende dag vaak weer beter op.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 19:58

Heb net les gehad en heb er goed op geoefend.
Eerst mocht ze haar vrijheid zoeken, dus de teugels iets losser gedaan, pakte ze direct heel fijn op! Toen haar iets hoger in gezet, en ging eigenlijk best goed!

Bedankt voor alle reacties.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:09

Die van mij doet het ook heel erg.......8 jaar onderhand.Het zit er nou eenmaal in en zodra iets haar te moeilijk wordt dan kruipt ze er achter.We zijn nu erg veel bezig me rechtrichten en dat helpt enorm(via de Antoine de Bodt methode).Succes want het valt niet mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:13

Dit deed mijn bijrijdpony eerst ook heel erg.
Ik probeerde toch elke keer maar weer verbinding op de teugels te nemen, desnoods iets korter pakken, dat je geen boogje meer in de teugels hebt. Hij liep dan wel erg opgekropt, maar gewoon met losse teugels rijden tot hij ze eindelijk (vaak niet eens) aannam werkte echt niet, dit daarentegen wel. Hij wende zo wat meer aan de lichte druk/aanleuning met zijn mond.
Van daaruit been erbij, en telkens proberen of hij je hand wil meenemen. Doet hij dit niet, teugels niet los laten hangen maar weer op maat maken en opnieuw proberen.
Dit hielp bij mij, maar natuurlijk moet je kijken wat voor jou het beste werkt.

Vooral heel alert maken op je beenhulpen, veel overgangen rijden, afwisselend inbuigen. Goed los maken. Rechtrichten is zeker iets wat veel kan helpen. Want naarmate hij sterker en rechter wordt in zijn lijf wordt de aanleuning steeds makkelijker.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 07:46

Ik heb een 3 jarige die nu 2 maanden onder het zadel is en die wil dat ook graag doen.

Ik heb nu het advies gekregen om zelf erg stil te zitten, paard op eigen benen te laten lopen en voorwaarts, voorwaarts en nog is voorwaarts en nog zo goed als niks met je had doen. Dat werkt bij die van mij echt supers.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:43

Bedankt allemaal voor de uitleg. Heb gister ook al uitleg gekregen van mijn instructeur, en die zei inderdaad hetzelfde. Veel overgangen, verkleinen etc. En natuurlijk been been been.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:55

Ook ik ben het er niet mee eens dat het persé door de trainingsstal moet komen. Ook de pony die ik rijd, doet het uit zichzelf. Ik ben ontzettend zacht met mijn handen, maar zodra ze de bak in stapt, ontspant ze zich kennelijk zodanig goed, dat ze volledig rijd op mijn gewichtsverplaatsing, stem, been en gevoel. Ik heb dan ook niets in handen, maar heb het ook niet nodig. Ik vraag me dan ook af, of je niet teveel gewend bent met je handen te sturen. Want dan kun je misschien beter proberen je te concentreren op je ander hulpen. Op je foto's vind ik je paard niet te diep lopen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:49

De mijne deed dit ook heel erg, ik heb ten alle tijden contact gehouden, gewoon een mooi licht contact,
bij been ging ze rennen en dieper, op zich was de reactie fijn, been = naar voren, maar been = rennen betekende dat ik het tempo niet onder controle had,

dus ben het tempo gaan oefenen, als ze ging rennen, terug naar stap, met licht contact. Toen ik het tempo beter onder controle had, gebruikte ze haar achterhand beter, en ging ze mooi tegen het bit aanlopen, vanuit daar kon ik haar laten zakken en weer oppakken.

Gewoon een kwestie van oefenen, tempocontrole, schakelen, de achterhand sterker maken en telkens controleren of ze de hand wil volgen,

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 16:31

Splinter; ik denk dat ik precies hetzelfde probleem heb.

Vandaag even goed geoefend, en me handen is iets hoger geplaats, ze kwam er al zeker meer uit! Heel veel been gegeven, en het ging echt al heel wat beter.
Maar kan natuurlijk ook niet van het 1 op andere moment opgelost zijn.

Heb ook direct voor de 1e keer een buitenritje gemaakt, langs de weg en toen kon je ook nog wel zien hoe wiebelig ze eigenlijk nog op der beentjes is.
Ga dit zeker vaker doen, en natuurlijk doortrainen! :D

Verder bedankt voor de reactie (ook Brendaaaa)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:36

Ik heb inderdaad gezegd dat de trainings stal vaak de boosdoener is in dit soort verhalen.
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig of TS ook veel bij haar paard is geweest en is geholpen is bij de africhting van haar paard??

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 16:41

We hebben haar weggebracht, daar is ze 5 weken geweest en toen heb ik er daar nog 2 keer opgezeten. En ik ben echt wel tevreden over hoe hij met haar om ging, en wil ook verder niks meer over die trainingsstal kwijt. Hij heeft namelijk nog wel meerdere paarden bij ons op stal zadelmak gemaakt, en die hebben het probleem allemaal niet.. ;)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 16:53

Ik heb alles zitten lezen en heb een vraag.
Als je paard het vooral doet in de rechter galop, heb je dan al een keer naar ham laten kijken door bv een fysio of osteo?

En wat mij opviel aan je foto's is dat je niet correct zit. Nu weet ik het zijn foto's en daar kan je niet altijd goed aan aflezen hoe iemand werkelijk zit. Ben je voldoende mee in de beweging van je paard? Is je arm en hand houding goed en veerkrachtig? Zit je recht boven je paard? En ga zo maar even door....
Er spelen zo veel meer dingen dan je vaak beseft. Ik hoor veelal dat je het moet gaan oplossen met voorwaarts rijden, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als jij niet mee zit in de beweging en een stabiele hand houding hebt los je je probleem daar ook niet mee op.

Ik zeg het vaak maar als iemand anders op je paard rijdt, geeft hij dan het zelfde beeld. En als jij op andere paarden rijdt vertonen die paarden dan ook dat beeld wat die van jou doet.
Mijn advies ga eerst uitzoeken of de oorzaak niet bij jou ligt, neem een aantal zitlessen op een ander paard en probeer zonder teugels eens te gaan rijden aan de longe. Kan je vertellen das lastiger dan je denkt, maar dan kom je er als het goed is wel achter of je met jou lijf een "storende" factoor bent voor een paard. Het kan confronterend zijn maar als je wilt leren paardrijden en een paard trainen wel heel belangrijk.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:19

Als eerste ze is nog niet naar de fysio etc geweest. Heb haar pas 5 weken..

Met de beweging ga ik wel mee, maar ik moet alleen me schouders recht zetten en me handen gedragen houden.
Ik heb van 2 instructeurs les, dus die letten er wel op.

Ik heb zelf ook nog een ander paard, waar ik die problemen absoluut niet mee had. Heb ook 2 paarden zadelmak gemaakt en het probleem ook niet gehad.

Wel ligt het zadel niet helemaal lekker.. de zadelmaker komt al.
Misschien dat dit ook wel een oorzaak is waardoor ze niet helemaal lekker loopt, en dan bedoel ik soms vluchtig en dan der hoofd vastzetten.

Ik ga goed op me houding letten.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:39

Zo loopt ze namelijk vaak in draf, en daar ben ik eigenlijk heel blij mee.

Maar ik moet echt me schouders achterover doen, en me handen dragen.

Afbeelding

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:42

ik zou me niet te druk maken, het is gewoon een jong dier, pas zadelmak, hij moet gewoon meer balans en kracht krijgen, zoals je zelf al aangeeft kan het niet in 1 keer opgelost zijn.

Ik verwonder dan mij ook een beetje over de reacties, dit paard moet alles nog leren, daarvoor is training.
sommige gaan te diep, andere lopen met hun kop in de lucht, gewoon oefenen!

Om nou tegenwoordig voor alles direct een fysio bij te halen :n

edit; op je net geplaatste foto zou je wat meer kunnen toestaan, en idd je handen iets meer dragen :j

edit 2; goed passend zadel is wel van groot belang! zo gauw mogelijk zadelmaker laten komen

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:44

Meschien rubber bitje proberen ?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:42

Voor zo'n puppie zou ik deze houding eerlijk gezegd nog niet graag zien, meer lager/neus eruit ingesteld. Overigens heb ik 2 jaar geleden een paar weken een paard gereden dat net zadelmak was, paard liep toen goed in aanleuning, ze heeft 2 jaar stilgestaan en er is van de week weer voor het eerst weer iemand op gaan zitten. Liep ook zo in de krul dat degene dacht dat ze zo gereden was, terwijl dat niet het geval is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:00

Tja natuurlijk is het geen perfecte houding, maar wat wil je als het paard zich daarin vast zet.
Aan de hand van de foto vind ik wel dat hij zijn achterhand er goed bij heeft, en het geeft niet echt een gespannen beeld imo. Hij zal het waarschijnlijk nog erg moeilijk vinden, wat begrijpelijk is natuurlijk. Gewoon rustig aan verder rijden, blijven herhalen, dan komt dat vanzelf goed. Lang en laag longeren met pessoa is ook een idee trouwens, kan erg veel helpen, dan leert hij zijn rug los te laten en het bit aan te nemen. Ik kan je wel aanraden eerst een passend zadel te regelen voordat je verder gaat met de training onder het zadel.

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 12:57

WowAmigo; vind je dit beter kwa neusje etc?
Afbeelding

Zwartsnoesje; ze gebruikt verder de achterhand etc wel heel goed, en natuurlijk vind ze het moeilijk.

Ik zou binnenkort is longeren met de pessoa, kijken of het goed gaat!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:07

koetjieboe schreef:
Wat een bullshit om te zeggen dat dat door de africhtingsstal komt! Sommige paarden doen dat nou eenmaal uit zichzelf, dat heeft helemaal niets te maken met de manier waarop ze gereden zijn.
Probeer om aan de voorkant contact te krijgen, dus teugels wat korter, anders kan je ook nooit uitschuiven. Als je met een losse teugel rijdt kan je paard ook niet voelen dat je je hand naar voren doet om lengte te vragen. En ja, dan met je been naar voren rijden en kijken of je wat kan geven aan de voorkant. Krijg je van voren geen reactie dan wel weer gelijk het contact terugzoeken en blijven proberen. En beloon je paard als hij het goed doet! Succes

maar 't is juist geen goed idee om je teugels korter te doen. wil je uitschuiven bij zo'n paard, handen naar voren en been eraan. dan komt vanzelf het neusje eruit en dan kun je beginnen met het uitschuiven. dat wil op die manier veel beter dan wanneer je je teugels korter doet en je paardje heel erg opgekropt laat lopen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:07

Ja, qua halshouding zie ik dat dan liever, dan is die bovenhalsspier helemaal bol. Wel nog liever het neusje eruit, maar dat was het probleem ;-)

Je moet hem idd wel uitschuiven, maar als ze het contact ontwijken moet je dat soms eerst oplossen, dus soms kan het inderdaad goed zijn om ze toch eerst wat korter te nemen en er tegenaan te rijden, zodat je met aanleuning kan uitschuiven.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:55

Ik wil niet banketstaaf doen, maar ik heb een beetje de indruk van de laatste foto's dat je hem echt in de krul trekt. Ik zou hem wel eens willen zien bewegen met 0 teugeldruk, gewoon een lang teugeltje, goed voorwaart drijven. Als hij dán ontspannen zijn nekt buigt denk ik pas dat je hem lekker hebt. Na hem een tijdje te hebben losgereden met een lange teugel (dus ook met figuren) zachtjes de teugels iets opnemen, tot je alleen maar zijn mond voelt, meer niet. Als het goed is, neemt hij dan de juiste houding aan. Zo niet, dan doe je iets niet goed, of is hij er nog niet klaar voor. Nu ziet het er gemaakt uit vind ik. Ik bedoel dit echt niet banketstaaf overigens, maar het lijkt echt vanaf de foto's of je een strakke hand hebt...
Bovendien ziet jouw houding er ook alles behalve ontspannen uit, dus is het voor het paard ook moeilijk zijn rug te ontspannen. Probeer echt rechterop te zitten, hakken uitdrukken, bennen lang maken (of een gaatje langer doen?).
Probeer naast het werken, het ook gewoon naar je zin te hebben en te ontspannen. En LACH! (schijnt beter te zijn voor je zit:-) Succes

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:15

Sluit me aan bij Brendaaaa

_Joyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 08:17

Ik heb echt niks in mijn handen, als ik mijn teugels mee geef, en ze pakt ze aan loopt ze vaak ook zo, maar naar heel veel voltes etc begint ze het iets aan te nemen. In stap is dat al 10 keer beter geworden.

Dit was pas de 5e? keer rijden ofzo dacht ik, dus was idd nog erg gespannen.
Ik zou aankomend weekend of wanneer het uitkomt nieuwe foto's maken en kijken of er al vorderingen zijn.

Ik ga ermee aan de slag.

Bedankt allemaal.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:03

Niks in je handen? Ja sorry, maar je ziet toch op de foto's duidelijk dat je de teugels zo strak hebt als dat je paard zijn hals heeft..... Dan heb je dus echt wel druk op je teugel. Anders zou je wel veel speling zien, en die zie ik eerlijk gezegd niet.