beginnen met bitloosrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:43

Brendaaaa schreef:
Gelukkig heb ik je verkeerd begrepen dan!!

Als jij met nekrope wel bereikt wat je wilt, dan heb je kans dat het kaakgekruiste hoofdstel niet jullie ding is. Het kan zijn dat de release niet voldoende is, waardoor zijn neus alsnog beklemt word, hetgeen net zo vervelend is als wanneer je met straffe hand een bit in hebt. Ik zou je dan adviseren om eens een side-pull te proberen, of een indian bosal aan je hoofdstel vast te maken. De release van de indian bosal is veel beter als van een leren bitloze kaakgekruiste. En de sidepull; ja spreekt voor zich; daarbij word niet met release gewerkt.
Ik heb gemerkt dat bij elk paard de voorkeur anders kan zijn mbt bitloze optomingen, en ik denk dat je nu niet de fijnste hebt voor jullie.

wat je zegt kan kloppen, maar het probleem met het door de hulpen heen lopen gebeurt alleen met springen(niet altijd, ik denk 5 op de 10 keer). met buitenrijden, dressuur, wedstrijdjes rennen, springen in de kleine bak etc luistert hij wel goed naar zit, stem en teugelhulpen, daarom denk ik niet zozeer dat hij het hoofdstel niet prettig vindt. Het is echt vooral bij het springen in de grote buitenbak, en dan met name bij de lagere hindernissen, laat ik zeggen tot de 70cm. daarna let hij beter op, en is hij dus ook veel makkelijker te sturen. Maar om nou na wat balkjes gelopen te hebben naar een stijlsprong van 70cm te gaan, lijkt me niet zo'n goed idee D:
ook heb ik geprobeerd in de bak te rijden met het bitloze hoofdstel én de neckrope, (en dan alleen het hoofdstel gebruiken voor als we op een ramkoers lopen) daar loopt hij dan ook doorheen (dan had ik wel het zadel erbij). Daarom ik denk dat het meer enthousiasme is waarom hij na een hindernis te hard gaat/zich minder goed laat sturen?

vind het fijn dat je meedenkt, en niet blijft denken dat ik te hard ben voor mijn poown :D

Chezshir77

Re: beginnen met bitloosrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:22

Lastig! Dan denk ik dat je paard de aanloop een beetje erg serieus neemt:-)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:30

_O- hahaha dat zeg ik ook wel eens, meneer denkt dat alle lage hindernissen een sloot van 5 meter breed zijn :Y)

fedor666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:38

leuk hoor dat zou ik ook wel willen maar ik duf niet

swartbeessie

Re: beginnen met bitloosrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:44

@fedor: ik had precies hetzelfde.
Gewoon doen als het kan en je het enigszins aandurft -
Het doet wonderen voor je vertrouwen in je paard (en vice versa)!