je kunt met een balkje op de grond vanuit draf beginnen, niet vanuit stap, want vaak vinden ze de eerste keren het balkje zo spannend dat ze er overheen springen. Vanuit stap word het dan een beetje paniekerig en kun je moeilijker mee zitten. Gaat 1 balkje uit draf goed, dan kom je een keer uit galop. Vanuit daar kun je rustig uit gaan breiden. Als hij niet meer over het balkje springt vanuit draf, dan leg je 3 balkjes op ongeveer 1.20m en je draaft daar rustig overheen. Je kun ook 2 balken in een rechte lijn neer leggen en tussen die balken wisselen met het aantal galopsprongen. Je kunt ook een parcours maken als je meer balken hebt. Als dat allemaal perfect gaat leg je enkele balken op cavaletti hoogte en doe je het zelfde. Je kunt gerust bijna elke dag met balkjes spelen, dat is gewoon onderdeel van het dressuurwerk, je paard word er handig van en jij ontwikkeld oog voor de sprong. Als je het zo laag houd, dressuurmatig een beetje fatsoenlijk kunt rijden en je verstand gebruikt, kan het ook makkelijk zonder begeleiding. Voor een springinstructeur is het iig wel fijn als het paard al ooit een balk van dichtbij heeft gezien.
Floor3
Geplaatst: 20-10-10 14:16
Ik heb mee gelezen en houd het topic ook in de gaten. Mn paard heeft ook nog nooit gesprongen dus heb veel aan jullie info! Vrij springen al wel gedaan, samen met mijn ander paard in de bak. Nadat ze gezien had hoe het moest, deed ze het na.
Ik vind vrijspringen nog een stukje gevaarlijker als je er niets van af kent als onder het zadel balkjes lopen! Bij vrijspringen heb je zicht nodig op de sprongen, de afstanden, hoe je paard reageert en hoe je paard springt... Als je geen ervaring hebt, heb je dat 'zicht' meestal nog niet en kan het wel een goed de mist in gaan.
Maar onder het zadel eens een sprongetje nemen of met balkjes aan het werk gaan, waarom niet?! De reactie van schoentje vind ik heel interessant. stapje voor stapje en wat experimenteren. 1 balkje leggen en in draf en galop eens er over op 2 kanten tot dat goed gaat. Dan kan je wat beginnen 'spelen'; meerdere balken, draf- of galopafstandjes.. of dan weer 2 balken op een heel eind achter elkaar zodat je kan 'schipperen' in galopsprongen (bv. 4 voorwaartse galoppassen of 5 verzamelde galoppassen). Je kan een parcourtje zetten. Je kan met cavaletti's aan het werk gaan. Of een drafbalkje en daarachter een kruisje of klein rechtje... Gewoon rustig beginnen, experimenteren en op je gevoel en de reactie van je paard afgaan... komt goed dan!