Paard is moeilijk terug te nemen, gaat tegen de teugel in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Paard is moeilijk terug te nemen, gaat tegen de teugel in

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:28

Die heel veel overgangen rijden hebben alleen zin als ze ook nageeft. Dat is dus niet alleen maar met het hoofd naar beneden; ze moet op jouw weerstandbiedende hand nageven en dan ontspan jij weer. En als ze nageeft, ga je aan het werk met overgangen, maar vooral schijnovergangen. En ook daarin moet ze nageeflijk blijven.

Gewoon aan het werk zetten, ze is niet van suiker.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:33

Mijn pony gaat op teugeldruk ook alleen maar harder lopen, dus ik doe heel veel op mijn zit (wat bij jou niet echt werkt las ik) en met mij stem, die van mij kon er ook stuurloos en remloos vandoor gaan en dat kan ik nu dus met mijn stem op lossen door "hooo" te zeggen.
Dit heb ik eerst veel geoefend met longeren en daarna met rijden toegepast!
Bij mij werkt het super, hoop dat jij er ook wat aan hebt!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:38

Bekend probleem. mijn paard doet het ook weleens.
Duidelijke ophoudingen geven die vooral niet te lang duren, zodat ze niet de tijd heeft er tegenin te gaan. Geen reactie = nog wat duidelijker herhalen. Tussen de ophoudingen in moet je slechts een licht contact proberen te houden.
De grootste fout is hier, dat de ophouding te lang duurt. Kort dus!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:00

Als je meer rechtop zit met langzamer lichtrijden kom je meer in het zadel waar ze beter op kan reageren. Ook je heupen achterover kantelen (niet helemaal achterover gaan hangen), kan je het tempo mee verlagen. Tegelijkertijd kan je een ophouding (kort) geven in de teugels. Constante teugeldruk heeft geen zin, volledig op de rem trekken met een harde ophouding ook niet. Je zou een manier moeten vinden zodat ze op een rustige manier bij je terugkomt.

Met het meer rechtop zitten en je bekken kantelen wel opletten, ik weet niet hoe rillerig ze is, maar er zijn paarden die er juist op vandoor schieten omdat er veel druk in het zadel komt. Daar zou je rekening mee moeten houden.

Denk aan je ademhaling, rustig blijven ademen. Wat ook werkt is een heel rustig liedje te gaan zingen (hardop of in je hoofd). Ik geloofde er eerst niet helemaal in, maar heb een aantal vrij drukke paarden gereden en het werkt wel. Niet dat ze meteen heel rustig gaan, maar ze komen toch iets meer bij je. Doordat jij je op het rustige liedje concentreert wordt je ademhaling (als het goed is) rustiger, je wordt geheel rustiger wat een paard aanvoelt. Het is in ieder geval te proberen ;) .

Over je andere instructeur. Ik zou zeggen, als het paard er van door gaat eerst de aandacht weer vragen, vervolgens been erbij zodat ze nog even doorloopt en het tempo meer van jou is (maakt me dan even niet uit dat het tempo te hoog is voor een dressuurproef of iets dergelijks). Vervolgens neem je hem terug. Een paard wat altijd over het tempo loopt zou ik, als ik de aandacht heb, juist gaan leren rustiger te lopen. Als ze het goed doet en netjes op een normaal tempo blijft of als ze netjes terug komt op een hulp, belonen alsof ze de Olympische Spelen heeft gewonnen :D .

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:38

Hoi,

ik denk dat het een bruikbare tip is, wellicht ben je nu ook teveel gefocused op terugrijden.
Verras je paard en geef been, niet persé om harder te gaan, maar wel om naar je hand te komen.
Rij in de draf veel overgangen en beloon je paard door te ontspannen en je hand te openen en laat haar ook naar voren gaan.

En wellicht vind je dit vreemd of eng, zou bitloos iets kunnen zijn voor je paard?