wat vinden jullie? voor of achter de loodlijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:42

runningkawa schreef:
dat stukje heeft hier al gestaan
maar als ik dat stukje lees, gaat dat over mensen die niks anders kunnen dan hun paard daar heen trekken en nooit een andere houding aan laten nemen.

Want in een proef, dus ook met training, zullen de diep ruiters, toch ook de neus eruit moeten rijden, dus niet steeds dezelfde houding.

Volgens mij gelden deze beweringen alleen als je je paard constant zo rijdt:
Afbeelding

En niet als hij ronder/lager gereden wordt!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:06

Dat is ook wat ik bedoel, echt achter de loodlijn de hele tijd.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 19:13

Ja, daar had ik het over! et gaat iid daad over het constant rijdenachter de loodlijn, dat is echt superslecht voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:06

Maar zou dat met kontstant verkeerd opgericht zijn, niet het geval zijn dan?
Wat het gaat ook om verkeerd diep, dus mij lijkt verkeerd hoog net zo slecht

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:16

Het gaat niet over verkeerd diep, gewoon over achter de loodlijn, daardoor ontstaat overbelasting in de nek, met alle gevolgen van dien. Dit is onderzocht bij overleden paarden, dus wel degelijk bewezen vind ik. Probleem is dat sommige ruiters dit liever niet willen weten en het dan zo gaan verdraaien dat het in hun voordeel is en zij dus zo kunnen blijven rijden. Ik zeg niet dat een van jullie dit doet, maar ik geloof niet dat n.a.v. dit onderzoek er veel ruiters zijn die anders gaan rijden. En dus is de sport belangrijker dan de gezondheid van hun paard. Alhoewel ze dit nooit zullen toegen, ook niet tegenover zichzelf, zoals ik al zei, mensne willen het niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:21

Dus de paarden van anky zijn allemaal versleten?
Vele van onze paardjes moeten nog maar eens zo gezond oud zien te worden als Bonfire

Nee het gaat toch echt om verkeerd diep rijden
Ruiters die hun paard in die houding dwingen ipv er naar toe te trainen
en alleen maar diep rijden, zonder ook maar ooit hoger en voor de loodlijn te trainen.
Ruiters die geen fatsoenlijke les daarin krijgen, maar wel ff het Anky systeem na willen doen.

Tenminste zo begrijp ik het toch echt.
Kan me niet voorstellen als je speelt met de houding, dat ze dan vast kunnen zitten in die mate.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:37

runningkawa schreef:
Vele van onze paardjes moeten nog maar eens zo gezond oud zien te worden als Bonfire

dat wou ik net zeggen ja..
als het echt zo slecht is waarom rijden zoveel top ruiters dan ook zo??
het is wel verkeerd om je paard alleen maar achter de loodlijn te laten lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:40

Citaat:
het is wel verkeerd om je paard alleen maar achter de loodlijn te laten lopen...

ja dat bedoel ik, alleen jij legt het wat korter uit Lachen

en ff voor het detail, ik rij niet zo diep als anky hoor
Maar kan me gewoon niet voorstellen als het goed gedaan word dat het dan zo slecht is.
want als je het goed doet hoort hij ook in de wedstrijd houding te kunnen lopen en dat is met het neusje eruit.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:25

runningkawa schreef:

Dat is nou juist het probleem, veel ruiters willen hun "voorbeeld" nadoen. Maardoen het fout. anky rijd haar paarden diep, maar niet de hele tijd.
Mensen die dat zien willen net als Anky rijden en gaan dus ook diep rijden zonder het af te wisselen en verknallen zo hun paard ....

p.s. Apollon is ouder dan Bonfire, en is heeft de conditie van een 5 jarige!
Zonder haar altijd maar aan de teugel te rijden.
ik rijd nog dagelijks op haar, springen dressuur en in de bossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 08:41

zeg ik niet hetzelfde dan?

Citaat:
en alleen maar diep rijden, zonder ook maar ooit hoger en voor de loodlijn te trainen.
Ruiters die geen fatsoenlijke les daarin krijgen, maar wel ff het Anky systeem na willen doen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:38

Kawa, wat jij net zegt heb ik in die discussie ook al proberen te zeggen. Die foto is idd verkeerd diep, waarbij het betreffende ligament (band) idd op spanning zal komen, waardoor vergroeiingen tot de mogelijkheid behoren. Als je ook achter de loodlijn, maar dan dieper rijdt (en niet in elkaar getrokken) dan zal de buiging door de hele hals heen komen en is het logischer dat het paard achter de loodlijn zal komen met evenveel *knik* bij het hoofd als dat je ziet bij een gewone opgerichte-goed gereden foto!
Volgens mij zal dat niet tot de eerdergenoemde problemen leiden dus.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:24

dr_jacksel schreef:
Ik vind het allemaal best, zo lang het paard maar aan de hulpen staat en jij hem dus daar neer kan zetten waar jij hem wil hebben. Dus op moment dat je hem wat ronder in wil stellen moet dat kunnen, op moment dat jij de neus voor de loodlijn wil hebben moiet dat kunnen.
Alle houdingen hebben hun eigen specifieke trainingswaarde, die weer van belang is bij verschillende type paarden, verschillen in africhtingsniveau en verschillen in de arbeid die op dat moment dus gevraagd wordt.

OK dan! en met wedstrijden voor of op de loodlijn...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:15

Bovenstaande heb ik eigenlijk maar een ding aan toe te voegen: er wordt over het algemeen teveel gekeken naar de voorkant en te weinig gereden aan de achterkant.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:19

dr_jacksel schreef:
Kawa, wat jij net zegt heb ik in die discussie ook al proberen te zeggen. Die foto is idd verkeerd diep, waarbij het betreffende ligament (band) idd op spanning zal komen, waardoor vergroeiingen tot de mogelijkheid behoren. Als je ook achter de loodlijn, maar dan dieper rijdt (en niet in elkaar getrokken) dan zal de buiging door de hele hals heen komen en is het logischer dat het paard achter de loodlijn zal komen met evenveel *knik* bij het hoofd als dat je ziet bij een gewone opgerichte-goed gereden foto!
Volgens mij zal dat niet tot de eerdergenoemde problemen leiden dus.

HEHE, dat probeer ik nou ook steeds duidelijk te maken, ook via de foto's
En natuurlijk is je streven om hem voor de loodlijn te kunnen rijden, maar dan wel los en nageeflijk, en volgens mij kun je dat niet anders bereiken dan hem eerst dieper en erdoor te rijden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 07:46

Ran schreef:
Koop s.v.p. de laatste BIT eens en lees dan het stukje over het paard achter de loodlijn laten lopen. Als je dat leest heb je geen twijfels meer, ikzelf schrok ervan!

Ja, inderdaad laat de mensen die denken dat achter de loodlijn goed is en dat er ontspanning ontstaat het BIT maar eens lezen. Een item voor een nieuwe topic? Het is inderdaad verschrikkelijk en je wordt er koud van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:45

Die bit heb ik dus ook, en ik heb ook nooit geweten dat het so slecht kon zijn!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:46

runningkawa schreef:
zeg ik niet hetzelfde dan?

Citaat:

Er zijn okk zat mensen die wel fatsoenlijk les krijgen maar waarvan de instructeur zelfs zegt dat, te diep beter is dan het neusje er een stukje uit.

_Lon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 11:54

ervoor of erachter is allebei niet goed... een paard hoort zoals je weet...aan de loodlijn te lopen!
nou vind ik dat je een paard beter erachter kunt rijden, omdat je een paard later moet gaan oprichten, (aan de loodlijn gaan rijden) maar daar zijn nogal verschillen over... dus daar kan ik je niet bijhelpen, in een B proef is het niet erg dat een pony of paard erachter of ervoor rijd, is altijd meegenomen als hij al aan de loodlijn loopt natuurlik, pas in het L word er vaak wat van gezegt. suc6!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:01

.......nee een paard moet niet op de loodlijn lopen, maar deze "benaderen" om precies te zijn.

De volgende stelling durf ik hier wel neer te zetten.

"een goed gereden paard kan in de training op commando van de ruiter zowel:
hoog-laag / kort-lang / links-rechts / voor-achter de loodlijn gereden worden. Hij moet het in ieder geval KUNNEN.(gewoon flexibiliteit).
Een proefje is een ander verhaal......."

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:02

Ik ben het niet eens met je stelling. Waarschijnlijk kan een paard het wel maar of het gezond is, is dus zeer te betrijfelen. Een paard hoort tegen de loodlijn te lopen en er nog liever iets voor dan erachter. Dat achter de loodlijn lijkt new-age, want hier vind je in de goede dressur boeken namelijk niets terug. Het voegt in de praktijk ook niets toe, omdat de beweging niet van het paard zelf is. Souplesse, swung en tact bereik je hier niet mee omdat zo.n paard dat achter de loodlijn loopt onmogelijk in balans kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:08

en ik ben het dan niet met jou eens aqua

Mijn paard, dat kort in het lijf is, wat zich graag vast zette in de rug, is 1000 keer beter gaan lopen toen ik hem veel vwnw liet lopen met losrijden. Maar ook af en toe wat hoger, maar achter de loodlijn. Ff wat andere spieren aanspannen.
Ik had ook altijd geleerd voor de loodlijn, maar daar werd hij alleen maar stijver van

Hetzelfde heb ik ook bij andre paarden onder vonden.

En wat altijd geweest is in training, hoeft niet ook zo te blijven.

Kijk bv maar eens in de springsport wat de houding van ruiters is veranderd, het aanrijden van hindernissen is veranderd.
alleen de springruiters durven eens van het systeem af, de doorgewinterde dressuur mutsen niet

tijd om eens wat te proberen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:15

aqua8horse, Bonfire liep zonder souplesse, schwung en tact in Australië? verder helemaal eens met kawa (voor de verandering) en wb die wijziging van systeem met springen, ik ben er nu twee jaar mee bezig en het begint eindelijk een beetje vanzelf te gaan Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:22

Inderdaad, met springen was het ook altijd: rustig aan galopperen en dan zeven meter voor de sprong gas geven. Dat is nu ook achterhaald.

En Anky heeft toch maar mooi met Bonfire bewezen dat achter de loodlijn niet slecht hoeft te zijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:16

Lielle schreef:
aqua8horse, Bonfire liep zonder souplesse, schwung en tact in Australië? verder helemaal eens met kawa (voor de verandering) en wb die wijziging van systeem met springen, ik ben er nu twee jaar mee bezig en het begint eindelijk een beetje vanzelf te gaan Haha!

Dat zeg ik niet!
De feiten van het onderzoek liggen er met bewijzen. Misschien zou Bonfire met nog meer souplesse, swung en tact lopen...........
Ik ben geen springruiter maar ik heb wel gehoord dat het met de paarden in de springsport op dit moment veel slechter gaat dan vroeger.
Betekent dat de top altijd alles goed doet omdat ze presteren?
Nee, dat is illusie......een drugshandelaar verdient ook een top salaris maar is dat de manier van geldverdienen?
Met paarden ben je volgens mij nooit uitgeleerd en moet je zeker openstaan voor nieuwe dingen...ook als ze in eerste instantie niet in je straatje passen. Ik zelf sta voor veel dingen open en wil graag alles logisch beredeneren, maar van een onderzoek met foto's als bewijs van een dierenarts die erop promoveert, ben ik direct onder de indruk. Dat zijn keiharde feiten waar je niet omheen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:59

jij bent wel snel "om" door 1 man

Ik niet zo snel, wil eerst meer weten.
Hoeveel paarden heeft hij dan bekeken en hoe werden die dan rond gereden
Met slof erin getrokken?

Ik denk dat het meerdendeel van de sportpaarden, die wat karakter van nature hebben, zich niet eens zover de prut in laten trekken, want dan staken ze wel eerder. en lig je als ruiter met je snufferd een verdieping lager.