doorzitten?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:15

De belangrijkste punten zijn hier al gezegd.. En dat is en blijft ontspanning, zowel bij ruiter als bij het paard.
Zorg ervoor dat ze lekker ontspannen gaat zitten, als of ze op een stoel zit (dat werd mij altijd verteld) maar dan niet als een zoutzak natuurlijk .. en inderdaad veel oefenen

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:58

ontspannen en naar achter zitten :9

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:39

Lukt het nu ook beter door alle tips? :D

CharmingS

Re: doorzitten?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:18

ik kon eerst helemaal niet doorzitten en toen moest ik zonder zadel gaan rijden, en dan leer je het vanzelf dan moet je wel stilblijven zitten. Ontspan je buik en been spieren adem rustig, en probeer vooral het ritme van je paard te vinden.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:43

Als je paard niet van achter naar voren nagefelijk loopt kun je nooit goed en prettig doorzitten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:01

ik ook nog een vraag: welke spieren moet je áánspannen?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:03

Mijn instructeur zijn vroeger altijd: je bekken meekantelen met je paard. Dus ipv staan/zit, kantel voor/kantel achter.
Ik zit prima :j Benen lekker los, alles lekker los en mn bekken kantelt mee.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:12

demo_love schreef:
ik ook nog een vraag: welke spieren moet je áánspannen?

Je buik spieren zorgen er voor dat je rechtop blijft. Maar niet constant aanspannen, als je je benen optrekt voor het zadel, zo dat je echt op je zitbeenknobbels zit, dan voel je als het goed is je buikspieren, die hoor je ook te voelen als je gewoon zit.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:40

Ontspannen en je lang maken, rug iets hol en rechtop zitten, bekken iets kantelen om de bewegingen op te vangen.
Eigenlijk is dit niet meer als natuurlijk, ik de cadans van het paard meebewegen in mijn ogen.
Het is denk ik ook heel belangrijk dat zowel paard als ruiter ontspannen is, succes!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:23

er op letten dat je de beweging met je buikspieren opvangt en niet met je rug.
wat ook nog wel eens wil helpen is zonder beugels je tenen omhoogtrekken en naar binnen draaien, rustig draven en op je buikspieren letten. dan ben je minder bezig met je bovenbenen. wand idd die aanklemmen is funest

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:58

Ontspannen, hakken goed naar beneden, iets naar achter leunen, meegaan met de beweging van het paard.

Meestal helpt bij mij; niet teveel over nadenken, want dan gaat het bij mij juist fout :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:02

Mijn lesgeefster zei altijd dat je moet romantisch bewegen :Y)

XxMandyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:53

ontspannen en je benen lang maken. ;)

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:40

Jezelf zo veel mogelijk ontspannen. je bekken beetje naar voren kanten, zo span je automatisch je buikspieren aan en blijf je makkelijker zitten.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:40

ontspannen ;) benen lang maken en in het zadel proberen te blijven 'plakken'. Je moet ook je bekken kantelen ;)

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:45

begin met de losgelatenheid van je paard, want als je paard afbreekt van achter of niet over de rug beweegt kan hij je ook niet laten zitten.
let op de ontspanning en je ademhaling! ga voor de rest ook niet teveel naar achteren of teveel naar voren zitten. Bij teveel naar achteren zitten belast je je paard zijn rug en het is een manier om je schrap te kunnen zetten om wel te blijven zitten met doorzitten, maar je streeft naar een onafhankelijke/losgelaten zit. Als je teveel naar voren zit zal het paard gaan duiken. natuurlijk is het niet erg om op zijn tijd de rug van je paard te ontlasten ;)
succes!

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:59

Je moet inderdaad ontspannen, zoals iedereen zegt. Ikzelf heb een paard die erg hoog opgooit, kon er eerst echt niet op doorzitten! Toen heb ik geleerd om je benen echt lang te maken en ontspannen te gaan zitten zodat je als het ware kunt meezitten met de beweging van je paard.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:00

Sodeletuut schreef:
Inderdaad ontspannen. Dus niet benen aanknijpen, wat veel mensen proberen. En doorademen! Veel mensen stoppen onbewust met ademen, en dan ga je nog gespannener zitten.

Ow, dan heb ik ook iets bijgeleerd xD Ik knijp namelijk met doorzitten altijd mijn benen tegen het paard, zo denk ik beter te kunnen doorzitten omdat ik dan meer grip heb,, maar je moet dus niet knijpen en ontspannen? Ok dankjewel! :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:54

Zitten als een zoutzak (dus ontspannen) Bekken in de middenstand en juist niet je hakken uitdrukken (zet je gewrichten op slot). Daarnaast is het net zo belangrijk dat je paard over de rug loopt anders wordt het wel heel erg moeilijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:55

Klinkt alsof ze les van een echte instructrice nodig heeft om eerst
haar pas los over zijn rug te rijden, als ze eenmaal los zijn dan is
het vaak zitten alsof je op een bankstel rijd. Als ze stuitert drukt
het paard hoogstwaarschijnlijk zijn rug weg (te gespannen)

En aan de instructrice vragen wat zij er van vind, i.p.v. aan een vriendin,
vind het lief dat je je om haar bekommert maar zonder ontspanning kom
je er gewoon niet tot slecht.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:55

Inderdaad, helemaal ontspannen, niet klemmen, je benen lang maken en blijven ademen ;)

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:27

probeer zoveel mogelijk je lijf te ontspannen druk je hakken wat naar beneden,
en je onderbeen naar achter iets naar achter leunen met je bovenlichaam en
een goede oefening is je pony of paard zijn gang te laten gaan als hij maar blijft draven en je handen dan
tegen elkaar te doen, als je zweepje bij hebt laat vallen of doe in je laars zodat dat niet je pony/
paard afschrikt!
:D :D :D :D :D :D

dilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:58

idd, lekker ontspannen, rustig rechtop zitten en met de beweging van het paard meegaan.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:30

daphnijntje schreef:
ik weet dt dit bericht hier niet helenmaal thuis hoort maar willen jullie evengoed een reactie achterlaten ?? pleace

iemand vraagt aan mij hoe je nou moet doorzitten want ze stuitert heel erg emt doorzitten..
alleen ik weet niet hoe ik hete haar moet uitleggen weten jullie hoe je dat goed moet uitleggen???
bedankt

TIP.
Het uitzitten van de diagonale beenzetting in draf.
Kun je alleen goed leren op een geschoold paard aan de longe.
Op pony's /paarden die geen verende rug hebben verkregen,is het zeer moeilijk uitzitten en slecht voor je eigen lichaam.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:45

daphnijntje schreef:
ik weet dt dit bericht hier niet helenmaal thuis hoort maar willen jullie evengoed een reactie achterlaten ?? pleace

iemand vraagt aan mij hoe je nou moet doorzitten want ze stuitert heel erg emt doorzitten..
alleen ik weet niet hoe ik hete haar moet uitleggen weten jullie hoe je dat goed moet uitleggen???
bedankt

TIP.
De diagonalen van de draf kun je ALLEEN uitzitten in zijn beweging van een goed geschoold paard/pony aan de longe.