Hard in de mond-> ander bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Reenarulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 10:53

de kinketting werkt alleen in als je de teugels meer aanhaald, eerst komt er druk op de neus Lachen
maar ik heb idd ook geen kinketting maar ook gewoon een leertje eraan laten zetten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:10

Een hackamore met korte scharen heeft wel minder hefboomwerking idd. Je moet een hackamore wel rijden met losse teugels heb ik begrepen, constante aanleuning zou ook constante druk geven. Ik denk ook niet dat zo'n hoofdstel geschikt is om mee te werken zoals bomen verslepen Moritz. Ik ben bezig het boek "het bit, het paard en de ruiter" te lezen en daar staat toch wel een hoop leerzaams in. Niet wat DE ultieme oplossing is voor een "moeilijk" paard maar wel over de werking van de diverse bitten, de pasvorm etc. Gelukkig komt het Thiedemann bit er goed af, sowieso de stangen vind ik. Maar er staat ook in dat ieder paard zijn eigen voorkeur heeft en dat dat ook een kwestie is van uitzoeken. Als je paard gelijk op een gebroken trens goed loopt hoef je natuurlijk niets uit te zoeken hè Lachen In ieder geval vind ik dit boek een must voor alle serieuze ruiters, en dan bedoel ik niet alleen de wedstrijdruiters hoor! Als je lid bent van de bieb kun je het reserveren hè

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:50

hey hey! Cool
iedereen zegt wel geen ander bit.....
ben ik het op zich ook wel mee eens...
maar ik rij zelf een pony eerst met een watertrens (best dik) en daar liep hij absoluut niet lekker op... Verward
Ik en een ander meisje waar ik die pony mee rij hebben aan gdrongen om een ander bit er in te hangen.
we hebben er nu een dubbelgebroken bitje in hangen en hij loopt er super op! hij is lekker ontspannen waar door ie heel gemakkelijk het bit accepteert en nu ook uitzichzelf naar beneden wil...
en je kunt niet zeggen dat we beginners zijn want ik ben zelf M2 en dat andere meisje Z2. *LOL*
Dit is natuurlijk wel een ander voorbeeld dan met dat sturen want dat ging op ich wel maar het nageven was een probleem.... OK dan! en is het niet zo als het paard het bit accepteerd dat ie veel makkelijker te rijden is dus ook makkelijker te sturen??????? Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:53

Maar jij blijft bij een zacht bit
Om eerlijk te zijn zie ik dan geen probleem om dan eens naar een ander soort zacht bit te kijken als je paard niet helemaal leker loopt.

Maar meestal grijpen velen bij een "harde" mond, naar scherp werkende bitten en daar kan ik het niet zomaar ff mee eens zijn.
En wel om de reden dat het vaak aan de ruiter ligt.

En iets wat vele vergeten, hard in de mond zijn, kan ook een uiting zijn om van het bit af te zijn omdat het al te scherp is en dan ga je er nog een scherper in hangen Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:58

doe maar niet een scherper bit. je kan je geld beter investeren in lessen. Een scherper bit is niet de oplossing. Lessen wel. Misschien duurt dat wel langer maar je hebt uiteindelijk wel een beter resultaat

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 21:09

Nee ik hang er geen ander bit in.
Misschien dat ik mijn enkel gebroken bustrens er terug in kan hangen?
IPV die gebroken?
Zal door moeten zetten,hoe weinig lol ik er op dit moment ook in heb..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:19

Als je met een kinketting rijd, zoals ik nu, is het ook de bedoeling dat je de teugels wat laat doorhangen, dus geen constant contact met de mond. Een stang is ook niet bedoeld om mee te dressuren volgens mij. Ik gebruik hem dus voor de buitenritten, en anderen om bijv. mee te mennen. Ik ga hem wel afwisselen met mijn gebroken D trens, daar loopt ze ook vaak goed op. Het dubbelgebroken bitje vond ze niks, maar misschien moet ik het later nog eens proberen.