Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
roelie74 schreef:ik denk dat het helemaal niet erg is om een spoortje te gebruiken. een klein spoortje kan zeker geen kwaad.
wil het niet kun je hem altijd afdoen.
soms helpt het je net even wat gemakkelijker op weg.
als hij er goed op reageerd zie ik dat liever dan iemand die heel erg zijn best doet zijn paard vooruit te drijven.
Ambrasoft schreef:Oke maar Janine1990, hoe kom je de bocht dan door als je paard ontzettend veel tempo verliest?
Janine1990 schreef:Ambrasoft schreef:Oke maar Janine1990, hoe kom je de bocht dan door als je paard ontzettend veel tempo verliest?
Omdat je waarschijnlijk niet recht boven je paard zit. Dan denk je dat je met je zit stuurt, maar stuur je in principe gewoon tegen. Geen wonder dat het paard dan geen bocht door wil op een juiste manier. Puur en alleen de schuld van de ruiter.
Ken het... Been there, done that...
Janine1990 schreef:Omdat je waarschijnlijk nog niet recht zit. Maargoed, ga vooral met spoor rijden![]()
Vast een goede oplossing voor je gemoedstoestand![]()
Probleem los je er alleen niet mee op.
Natuurlijk mag je je geen raad weten, geen probleem. Heb ik ook zo vaak. Maar sta dan ook open voor de oplossingen die hier gegeven worden.
Ambrasoft schreef:Ik sta zeker open voor oplossingen.
Dáárom had ik dit topic ook geopend.
Ik ga niet 'zomaar' met spoor rijden.
Ik weet dat ik het probleem er niet mee op los.
Dat los je ook niet 123 op. Maar een spoortje kan toch wel op weg helpen?
Ik ben nooit voor sporen geweest. Wat sommige mensen betreft had ik ze er al veel eerder aan moeten hangen.
En dat heb ik expres niet gedaan.
Mijn instructrice gaf net trouwens aan dat we de volgende les sowieso met een spoortje gaan rijden.
Alleen al om te kijken hoe het gaat.

Janine1990 schreef:Omdat je waarschijnlijk nog niet recht zit. Maargoed, ga vooral met spoor rijden![]()
Vast een goede oplossing voor je gemoedstoestand![]()
Probleem los je er alleen niet mee op.
Natuurlijk mag je je geen raad weten, geen probleem. Heb ik ook zo vaak. Maar sta dan ook open voor de oplossingen die hier gegeven worden.
Ambrasoft schreef:Ik weet dat de fout bij mij ligt.
Ik ben bezig met alles bij mij te verbeteren,
al 8 jaar lang om precies te zijn.
Maar dat gaat niet zomaar en een paard wat niet meewerkt werkt ook niet positief.
Het kan toch ook dat mijn paard, die ik door en door ken,
gewoon stront eigenwijs is en liever lui is dan moe?
Een spoortje geeft dat nét iets meer, net een beetje extra wat we nodig hebben.
Volgens mijn instructrice tenminste.
kiwiwitje schreef:Sorry, vind je reacties een beetje bot. Ts vraagd om een advies en niet om afgekraakt en haar instructrice te laten afkraken. maar goed zal er verder maar niks over zeggen.
Ts. ; probeer het gewoon heeft bij mijn hafje ook gewerkt heb hem zelfs na normaal gebruik niet lang nodig gehad en hem daarna gewoon voor sommige oefeningen gebruikt
Janine1990 schreef:Ambrasoft schreef:Ik weet dat de fout bij mij ligt.
Ik ben bezig met alles bij mij te verbeteren,
al 8 jaar lang om precies te zijn.
Maar dat gaat niet zomaar en een paard wat niet meewerkt werkt ook niet positief.
Het kan toch ook dat mijn paard, die ik door en door ken,
gewoon stront eigenwijs is en liever lui is dan moe?
Een spoortje geeft dat nét iets meer, net een beetje extra wat we nodig hebben.
Volgens mijn instructrice tenminste.
Oooh joh, ik dacht ook dat de slechte buiging van mijn paard lag aan het feit dat hij eens is gevallen op z'n rechterheup en deze probeerde te ontlasten en daardoor scheef werd.
Wat blijkt gisteren? Ik zit gewoon naast m'n paard, ja zo kan dat dier nooit een juiste buiging tonen...
Waarschijnlijk heb je het gewoon te vaak toegelaten dat je paard niet reageert, en daar krijg je helaas dus deze gevolgen van
Succes
Bizzybijtje schreef:Ooh, ik ga nu waarschijnlijk deels bokt over me heen krijgen:
maar ik zou eerder een zweepje erbij pakken.
Reageert paardlief niet op je been? Tik geven. Jij vraagt om een reactie, dan is het wel zo leuk als je die ook krijgt. Hier heel consequent in zijn, en daarbij ook nog de overgangen in meenemen, en je krijgt vrijwel ieder paard actieverWaarschijnlijk heb je het gewoon te vaak toegelaten dat je paard niet reageert, en daar krijg je helaas dus deze gevolgen van
Succes
![]()
Sporen zou ik trouwens eerder naar 'grijpen' als je wat specifiekere hulpen wil geven, met name dus de zijgangen etc.
Bizzybijtje schreef:Ooh, ik ga nu waarschijnlijk deels bokt over me heen krijgen:
maar ik zou eerder een zweepje erbij pakken.
Reageert paardlief niet op je been? Tik geven. Jij vraagt om een reactie, dan is het wel zo leuk als je die ook krijgt. Hier heel consequent in zijn, en daarbij ook nog de overgangen in meenemen, en je krijgt vrijwel ieder paard actieverWaarschijnlijk heb je het gewoon te vaak toegelaten dat je paard niet reageert, en daar krijg je helaas dus deze gevolgen van
Succes
![]()
Sporen zou ik trouwens eerder naar 'grijpen' als je wat specifiekere hulpen wil geven, met name dus de zijgangen etc.
imd schreef:Snap ik nou goed dat je dmv het spoortje alleen je paard beter aan het been wilt krijgen? Dat is een kwestie van consequent zijn, niet van sporen. Evt als je met zweep rijdt een paar keer flinke tikken als hij niet reageert op je been..
Zelfde als bizzybijtje dus