Sporen dan toch dé oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:32

ik denk dat het helemaal niet erg is om een spoortje te gebruiken. een klein spoortje kan zeker geen kwaad.
wil het niet kun je hem altijd afdoen.
soms helpt het je net even wat gemakkelijker op weg.
als hij er goed op reageerd zie ik dat liever dan iemand die heel erg zijn best doet zijn paard vooruit te drijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:34

roelie74 schreef:
ik denk dat het helemaal niet erg is om een spoortje te gebruiken. een klein spoortje kan zeker geen kwaad.
wil het niet kun je hem altijd afdoen.
soms helpt het je net even wat gemakkelijker op weg.
als hij er goed op reageerd zie ik dat liever dan iemand die heel erg zijn best doet zijn paard vooruit te drijven.

Kom op zeg, voorwaarts rijden heb je echt geen spoortje voor nodig.

En voor buiging al helemáál niet! Dat heeft een heel stuk te maken met hoe je stuurt vanuit je zit. Geloof me, dat kan je zonder handen.

En zitten heeft ook te maken met het voorwaarts zijn van je paard.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:35

Oke maar Janine1990, hoe kom je de bocht dan door als je paard ontzettend veel tempo verliest?

AmberHeijman

Re: Sporen dan toch dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:36

Ik stuur trouwens niet op mijn handen, maar gewoon op mijn zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:37

Ambrasoft schreef:
Oke maar Janine1990, hoe kom je de bocht dan door als je paard ontzettend veel tempo verliest?

Omdat je waarschijnlijk niet recht boven je paard zit. Dan denk je dat je met je zit stuurt, maar stuur je in principe gewoon tegen. Geen wonder dat het paard dan geen bocht door wil op een juiste manier. Puur en alleen de schuld van de ruiter.
Ken het... Been there, done that...

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:43

Janine1990 schreef:
Ambrasoft schreef:

Omdat je waarschijnlijk niet recht boven je paard zit. Dan denk je dat je met je zit stuurt, maar stuur je in principe gewoon tegen. Geen wonder dat het paard dan geen bocht door wil op een juiste manier. Puur en alleen de schuld van de ruiter.
Ken het... Been there, done that...

Hoe verklaar je dan dat ze, als ik rechtdoor rijdt, ook lui is?
Zeker even lui als op een volte, maar ik kan het als ik rechtdoor rijdt makkelijker vooruit aangezien ik mij dan volledig op vooruit kan richten.
Ga ik de bocht door, dan wil ik dat ze om mijn been buigt, dus ik moet mijn zithulpen geven. Dit + voorwaarts lukt mij gewoon niet.
Natuurlijk gaat er training over heen, maar omdat zoveel mensen met een spoortje rijden dacht ik dat het helemaal niet verkeerd is.

Daarbij komt dat ik niet Anky van Grunsven ben,
ik ben maar 14 jaar, en ben geen perfecte ruiter.
Mag ik ook wat fout doen en mij geen raad weten. Mijn instructrice helpt mij al prima door het probleem heen.
Het gaat ook steeds beter, maar een spoortje kan geen kwaad zei ze.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:44

Omdat je waarschijnlijk nog niet recht zit. Maargoed, ga vooral met spoor rijden ;)
Vast een goede oplossing voor je gemoedstoestand ;)
Probleem los je er alleen niet mee op.

Natuurlijk mag je je geen raad weten, geen probleem. Heb ik ook zo vaak. Maar sta dan ook open voor de oplossingen die hier gegeven worden.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:50

Janine1990 schreef:
Omdat je waarschijnlijk nog niet recht zit. Maargoed, ga vooral met spoor rijden ;)

Natuurlijk mag je je geen raad weten, geen probleem. Heb ik ook zo vaak. Maar sta dan ook open voor de oplossingen die hier gegeven worden.

Ik sta zeker open voor oplossingen.
Dáárom had ik dit topic ook geopend.
Ik ga niet 'zomaar' met spoor rijden.

Ik weet dat ik het probleem er niet mee op los.
Dat los je ook niet 123 op. Maar een spoortje kan toch wel op weg helpen?

Ik ben nooit voor sporen geweest. Wat sommige mensen betreft had ik ze er al veel eerder aan moeten hangen.
En dat heb ik expres niet gedaan.
Mijn instructrice gaf net trouwens aan dat we de volgende les sowieso met een spoortje gaan rijden.
Alleen al om te kijken hoe het gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:51

Ambrasoft schreef:
Ik sta zeker open voor oplossingen.
Dáárom had ik dit topic ook geopend.
Ik ga niet 'zomaar' met spoor rijden.

Ik weet dat ik het probleem er niet mee op los.
Dat los je ook niet 123 op. Maar een spoortje kan toch wel op weg helpen?

Ik ben nooit voor sporen geweest. Wat sommige mensen betreft had ik ze er al veel eerder aan moeten hangen.
En dat heb ik expres niet gedaan.
Mijn instructrice gaf net trouwens aan dat we de volgende les sowieso met een spoortje gaan rijden.
Alleen al om te kijken hoe het gaat.

Ik heb niets tegen sporen in het algemeen, maar wel iets tegen sporen vanwege een fout die waarschijnlijk te wijten is aan de ruiter.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:53

Ik weet dat de fout bij mij ligt.
Ik ben bezig met alles bij mij te verbeteren,
al 8 jaar lang om precies te zijn.
Maar dat gaat niet zomaar en een paard wat niet meewerkt werkt ook niet positief.
Het kan toch ook dat mijn paard, die ik door en door ken,
gewoon stront eigenwijs is en liever lui is dan moe? :)
Een spoortje geeft dat nét iets meer, net een beetje extra wat we nodig hebben.
Volgens mijn instructrice tenminste.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:55

Janine1990 schreef:

Sorry, vind je reacties een beetje bot. Ts vraagd om een advies en niet om afgekraakt en haar instructrice te laten afkraken. maar goed zal er verder maar niks over zeggen.

Ts. ; probeer het gewoon heeft bij mijn hafje ook gewerkt heb hem zelfs na normaal gebruik niet lang nodig gehad en hem daarna gewoon voor sommige oefeningen gebruikt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:56

Ambrasoft schreef:
Maar dat gaat niet zomaar en een paard wat niet meewerkt werkt ook niet positief.

Oooh joh, ik dacht ook dat de slechte buiging van mijn paard lag aan het feit dat hij eens is gevallen op z'n rechterheup en deze probeerde te ontlasten en daardoor scheef werd.
Wat blijkt gisteren? Ik zit gewoon naast m'n paard, ja zo kan dat dier nooit een juiste buiging tonen... :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:57

kiwiwitje schreef:
Sorry, vind je reacties een beetje bot. Ts vraagd om een advies en niet om afgekraakt en haar instructrice te laten afkraken. maar goed zal er verder maar niks over zeggen.

Ts. ; probeer het gewoon heeft bij mijn hafje ook gewerkt heb hem zelfs na normaal gebruik niet lang nodig gehad en hem daarna gewoon voor sommige oefeningen gebruikt

Bot omdat de gedachte niet in jouw straatje past misschien?

Ik wil helemaal niet banketstaaf doen, maar ik denk dat TS het helemaal verkeerd inschat.
Maargoed, ik kan me misschien beter stilhouden, er wordt toch niet over nagedacht.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:00

Waar ik hele goede ervaring mee heb zijn de BR Impuls sporen.
Vriendelijk een toch net even iets extra pit

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:01

Janine1990 schreef:
Ambrasoft schreef:

Oooh joh, ik dacht ook dat de slechte buiging van mijn paard lag aan het feit dat hij eens is gevallen op z'n rechterheup en deze probeerde te ontlasten en daardoor scheef werd.
Wat blijkt gisteren? Ik zit gewoon naast m'n paard, ja zo kan dat dier nooit een juiste buiging tonen... :+

Ik snap wat je bedoeld.
En ik snap dat ik goed moet zitten, hier ben ik ook hard mee bezig.
Jij kent mijn paard niet. Je weet niet hoe ze is. Volgens instructrice zit ik goed, veel beter dan eerst althans.
Eerst GING ze niet eens de bocht door, gewoon rechtdoor dus.
Ik ben blij dat je met mij meedenkt, maar jij wilt volgensmij mijn situatie niet snappen.

Bedankt, kiwiwitje. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:08

Ooh, ik ga nu waarschijnlijk deels bokt over me heen krijgen:
maar ik zou eerder een zweepje erbij pakken.

Reageert paardlief niet op je been? Tik geven. Jij vraagt om een reactie, dan is het wel zo leuk als je die ook krijgt. Hier heel consequent in zijn, en daarbij ook nog de overgangen in meenemen, en je krijgt vrijwel ieder paard actiever ;) Waarschijnlijk heb je het gewoon te vaak toegelaten dat je paard niet reageert, en daar krijg je helaas dus deze gevolgen van :) Succes :D

Sporen zou ik trouwens eerder naar 'grijpen' als je wat specifiekere hulpen wil geven, met name dus de zijgangen etc.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:08

Dit probleem had ik ook met mijn bijrijdpaard, hij is dan wel western gereden maar toch.
Hij was gewoon voorwaarts, tot ik een wending inzette. Bleek dat ik mijn binnenhand teveel naar achteren had en hem daardoor remde.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:10

Snap ik nou goed dat je dmv het spoortje alleen je paard beter aan het been wilt krijgen? Dat is een kwestie van consequent zijn, niet van sporen. Evt als je met zweep rijdt een paar keer flinke tikken als hij niet reageert op je been..

Zelfde als bizzybijtje dus :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:10

Bizzybijtje schreef:

Reageert paardlief niet op je been? Tik geven. Jij vraagt om een reactie, dan is het wel zo leuk als je die ook krijgt. Hier heel consequent in zijn, en daarbij ook nog de overgangen in meenemen, en je krijgt vrijwel ieder paard actiever ;) Waarschijnlijk heb je het gewoon te vaak toegelaten dat je paard niet reageert, en daar krijg je helaas dus deze gevolgen van :) Succes :D

Sporen zou ik trouwens eerder naar 'grijpen' als je wat specifiekere hulpen wil geven, met name dus de zijgangen etc.

Bedankt, zweepje gebruik ik nu sowieso.
Maar mijn instructrice zei dat, mits ik ze op de goede manier gebruik, spoortjes in dit geval hetzelfde effect geven.
Zodra we verder door getraind zijn gaan ze er weer vanaf zei zij. :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:11

Zweep gebruik ik ontzettend veel.
Iets té veel misschien wel, maar anders dringt niks tot haar door.
Ze is niet echt 'shocked' wanneer ik haar na been een fikse tik geef zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:12

Teveel ja, als je paard daar al niet meer op reageert :+
Hoe is ze als iemand anders erop rijdt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:12

Bizzybijtje schreef:

Indeed, zo simpel is het.

Gaat het om buiging, wat niet wil, gaat het in veel gevallen om een scheve ruiter, die het het paard moeilijk maakt.

Maar in de weken voorafgaande aan gisteren, wat voor mij een openbaring was, heeft het mij wel geholpen het paard beter aan het been te zetten, voorwaartser te krijgen, op de bovengenoemde manier.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:13

imd schreef:
Snap ik nou goed dat je dmv het spoortje alleen je paard beter aan het been wilt krijgen? Dat is een kwestie van consequent zijn, niet van sporen. Evt als je met zweep rijdt een paar keer flinke tikken als hij niet reageert op je been..

Zelfde als bizzybijtje dus :)

Niet beter aan het been, want ze reageert opzich goed op mijn been, maar ze is erg langzaam.
En vooral in de bochten gaat veel snelheid verloren.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 20:14

Oke mensen, even in het algemeen: Ik ga in de loop van de week goed oefenen met alles wat hier genoemd is.
Vrijdag heb ik weer les en heb ik het er met mijn instructrice weer over. :j
Of ik dan een spoortje erbij pak weet ik nog niet.
Mijn instructrice zei dat dat wel een goed idee was, ik dus niet en daarom opende ik het topic.
Ik ben niet voor en niet tegen een spoortje, maar ik moet mijn instructrice vertrouwen kunnen denk ik.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:15

Maar als ze wel goed aan het been is en ze gaat te langzaam is de oplossing toch been geven? En als ze dan niet harder gaat is ze dus gewoon niet goed aan het been..