Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:17

@Apple: ja, dat is precies wat ik bedoel...Ik denk inderdaad ook dat je het blijven zitten ook gewoon weer ontleerd. Maar toch baal ik ervan...nu eerst maar eens herstellen van mijn val en dan maar eens bij de les vragen naar een zitles. En uiteraard op zoek naar een nieuw paard om te rijden...:(

@Miss_Malfoy: op dit moment heb ik helemaal geen paard meer om te rijden en om dan een boomloos zadel aan te schaffen?

Blabla1980

Re: Blijven zitten wanneer paard wegspringt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:36

Volgens mij ligt het heel erg aan het paard. Ik reed op een paard wat nogal eens geheel onverwchts kon wegschieten en ik kan altijd goed blijven zitten, ook bij andere paardjes lijkt dit geen probleem (afkloppen ;))
Maar vorige week op een 5 jarige gereden en mijn instructrice zei dat het vrijwel onmogenlijk is om hierop te blijven zitten als hij wegschiet
(is niet gebeurd dus ik heb geen idee wat er dan anders is, maar hieruit maak ik dus op dat zelfs zij het lastig vind en er is niks mis met haar houding/zit/balans)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 10:40

@ Blabla: de eigenaresse van het paard kan wél blijven zitten, maar ik dus niet...dus ik wil gewoon weten waar dat aan ligt en dan het probleem oplossen zeg maar....

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:40

Rena100 schreef:
@ Blabla: de eigenaresse van het paard kan wél blijven zitten, maar ik dus niet...dus ik wil gewoon weten waar dat aan ligt en dan het probleem oplossen zeg maar....

Oefening baart kunst! Waarschijnlijk is de eigenaresse net een fractie sneller en heeft ze een sneller reactie vermogen dan jij! Dat is individueel.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 19:23

Ja oefening, moet ik wel kunnen oefenen! Maar in ieder geval bedankt voor de tips allemaal. Ik zou wel nog wat meer tips willen?!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:48

@ alle mensen die commentaar op onze inrijdmanier hebben..

Kom het de volgende keer lekker zelf doen! We zijn al een half jaar met haar bezig geweest van tevoren. Ze was toen al dik drieenhalf.. En we wilden ook inderdaad dat ze een paar stappen zou zetten. Maar dat deed mevrouw niet. En degene die haar vast heeft (haar oude eigenaresse) die wilde haar proberen stil te zetten. Maar het paard was zodanig in paniek dat ze even uit moest kuren. Ja dat hadden we ook niet van tevoren verwacht. Ik had er namelijk al meerdere malen aangehangen en zo rondgestapt en dat ging wel gewoon goed. Dus toen we haar op een gegeven moment de vrijheid gaven begreep ze het ineens.

En voor iedereen die zegt dat ik op haar plof: wat een l*lkoek! Ik deed echt enorm mijn best om mee te zitten.

Edit: Ik wil de mensen die gelukkig wel achter ons staan bedanken. Jullie zien tenminste in dat we niet zomaar iets gedaan hebben hier. ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:10

Kijk eens naar het filmpje. Als je gaat zitten, hoe hard je neerkomt in het zadel.... Maakt niet uit, aldoende leert men.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 08:22

Aah zo bedoel je, maargoed dan kun je met de andere tips ook niks momenteel...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:07

Vienna2007 schreef:
Kijk eens naar het filmpje. Als je gaat zitten, hoe hard je neerkomt in het zadel.... Maakt niet uit, aldoende leert men.

omg, het niet nieteens daarop dat het paard zo fel reageerde
Beste schippers staan hier weer aan wal :=

Ts, is het niet zo dat je misschien heel erg ontspannen hangt met je benen (zoals het dus zou moeten) en je daarom vrij snel vanaf valt?
Ik heb zelf een jong paard die afentoe es wegschiet, maar ik ben altijd 'voorbereid' (met als gevolg dat ik altijd iets te gespannen in mijn zadel zit)
Het zorgt er wel voor dat ik bijna direct mee zit in onverwachte bewegingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:19

Oefening baart kunst!

Vroeger reed ik altijd op een schetlander die altijd maar bleef bokken en steigeren, daar heb ik heel veel ervaring mee opgegedaan en veel van geleerd. Nu heb ik 1 pony die altijd maar bleef steigeren en mongolisch doen, helemaal rechtop en met zijn benen zwaaien net als Black Beauty. (In de winter moest hij rustig gehouden worden met medicijnen omdat ie ze eigen benen stuk maakt, kan je nagaan..) en omdat ik dat zovaak met hem mee heb gemaakt (nu hij thuis de hele dag buiten staat doet ie het bijna niet meer hoor) kan ik nu echt goed blijven zitten, ook op andere paarden. Mijn andere pony is een ster in bokken, echt vies en hoog bokken. (hij doet dit al best lang niet meer, maar soms heeft ie gewoon zijn kuren, het zijn alle twee twee hete arabiertjes.. naja, bijna helemaal arabier dan net na een peesblessure, dus veel op stal staan, maar die eerste is altijd al gek geweest) Hij doet dan net als een rodeopony ze kop tussen ze benen, maakt zijn rug bol, en dan steigeren-bokken-steigeren-bokken.. Ik ben nog nooit zo van hem afgevallen en ook door hem ben ik nog beter blijven zitten.

Maar er zijn ook gewoon mensen die nou eenmaal geboren zijn om te blijven zitten op een paard, en andere mensen niet.

Je moet dus gewoon veel ervaring op doen en dan word je vanzelf beter in het uitzitten! :) Neem zitlessen, verbeter je balans. En probeer erachter te komen bij je bijrijdpaard wanneer hij wegschrikt. Zoek naar aanwijzingen. Ik voel het ook gewoon aan wanneer mijn pony gaat steigeren. Vaak gaat ie dan net even wat terughoudender lopen of als hij mongolisch doet schud ie eerst even raar met zijn nek van: 'Kom maar op!'. Je kan dan ook beter voorbereid zijn en dat maakt het uitzitten al veel makkelijker.

Veel succues!

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:03

kruimellover schreef:

Kom het de volgende keer lekker zelf doen! We zijn al een half jaar met haar bezig geweest van tevoren. Ze was toen al dik drieenhalf.. En we wilden ook inderdaad dat ze een paar stappen zou zetten. Maar dat deed mevrouw niet. En degene die haar vast heeft (haar oude eigenaresse) die wilde haar proberen stil te zetten. Maar het paard was zodanig in paniek dat ze even uit moest kuren. Ja dat hadden we ook niet van tevoren verwacht. Ik had er namelijk al meerdere malen aangehangen en zo rondgestapt en dat ging wel gewoon goed. Dus toen we haar op een gegeven moment de vrijheid gaven begreep ze het ineens.

En voor iedereen die zegt dat ik op haar plof: wat een l*lkoek! Ik deed echt enorm mijn best om mee te zitten.

Edit: Ik wil de mensen die gelukkig wel achter ons staan bedanken. Jullie zien tenminste in dat we niet zomaar iets gedaan hebben hier. ;)

Goed dat jullie voorbereiding al enige tijd gevergd had.
Wat ik als tip mee zou geven, en puur voor de veiligheid van jullie zelf! misschien is het een idee om de volgende keer gewicht op de rug te leggen zonder dat er iemand op de rug gaat zitten de eerste keer. Bijvoorbeeld een zware zak of pop, dan kun je zien wat de reactie is.
En als de mogelijkheid er is, opstappen en rijden in een kleinere ruimte, als dat paard was gaan rennen had die oude eigenaresse hem nooit gehouden.

Maar dit is niet waar het topic over gaat.

ts, wat ik als tip wil geven is heel veel oefenen zonder zadel, ook longeren zonder zadel kan je hiermee helpen. Dan kun je namelijk je handen opzij houden, of zelfs boven je hoofd.
Ik heb zelf wel eens mn benen voor mn zadel gelegd, of andersom gaan zitten, hier wordt je evenwicht heel goed van.
Verder gewoon goed ontspannen, als ik gespannen ben val ik eerder dan wanneer ik ontspannen ben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:13

Rij je ook op 2 verschillende type zadels? In het ene zadel is het gemakkelijker mee te bewegen dan in het andere zadel ;)
Een boomlooszadel zou ik niet aanraden, want mijn ervaring is dat die juist meer ruimte geven. Vooral de standaard type zadels, want die hebben geen kniewrongen en schiet je dus erg snel naar voren.

Wat ook belangrijk is is dat je vooruit moet kijken. Gaan anticiperen op situaties waarbij het paard misschien kan schrikken. Eerst houd je dat algemeen en later wanneer je het paard beter kent kan je specifiek rekening houden met de dingen waarvan ze schrikken. Echt onverwacht schrikken ze bijna nooit, alleen de signalen herkennen voordat je paard ze herkent is het lastigste.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:19

Dat filmpje is een bokkend paard das niet te vergelijken met eentje die uit een schrikreactie wegspurt.
Het ene paard is waarschijnlijk sneller, wendbaarder en onverwachter dan je springpaard.
Of je dat echt kan leren uitzitten, denk het niet het is juist dat onverwachte element eraan.
Waarschijnlijk voelt eigenaresse het sneller aan en daardoor sneller reageren.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:24

Misschien wat schriktraining aan de hand een goede optie, zodat het paard meer vertrouwen in jou krijgt, zodat hij als je erop zit geen reden meer heeft om te schrikken, maar dan ook op jou kan vertrouwen?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:49

Zoals ik al heb gezegd, ik kan het paard waar ik van af ben gevallen niet meer rijden, omdat de eigenaresse het niet meer wil hebben. Dus schriktraining of het paard beter leren kennen heeft geen nut. Daar komt ook bij dat het paard meestal gewoon superbraaf is en echt heel af en toe zo'n schrikmoment heeft. Ik ben er twee keer vanaf gestuiterd en de eerste keer was tijdens het springen, waarbij ik niet goed meekwam en er toen dus af lag.

Zitlessen zou dus wel kunnen en dat ga ik ook nog overleggen met mijn instructrice.

@unicorn_kiss: ik zit inderdaad erg relaxed op het paard en niet erg gespannen, het zou dus heel goed daardoor kunnen komen dat ik er telkens niet op voorbereid ben en daardoor net iets te laat ben. Maar goed, daar kan ik ben ik bang weinig aan veranderen want om altijd maar gespannen op 't paard te zitten is ook geen optie lijkt mij...

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:36

Ik voel me juist veel zekerder nu ik boomloos rij! Het geeft meer vrijheid, maar je voelt het wel meer aankomen omdat je meer contact hebt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:01

Rena100 schreef:
Ok zitlessen, dat dacht ik zelf ook al...nu ben ik helemaal niet bang, ook niet na mijn val, want ik weet er niets meer van. Weet iemand ook waar je goede zitlessen kan volgen in de buurt van Almelo?

Ja, bij langnjan in Rijssen!
Ik heb daar ook les, en ook zitlessen gehad.
De lessen worden op een verantwoorde manier gegeven en met supernuttige tips voor je houding!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:06

Dit klinkt misschien raar, maar doe je beugels een gaatje langer. Omdat je dan wat minder grip hebt op je beugels, ga je veel dieper in je zadel zitten. Ik ken (helaas) veel paarden/pony's die dit ook doen, waaronder een paar lesklantjes van mij die er behoorlijk bang van zijn geworden. Wat ik ze altijd aanraadt is een bokriempje, of zelfs al een halstertouw om de nek. Het is natuurlijk geen permanente oplossing, maar het zou tijdelijk kunnen helpen je balans terug te krijgen.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:15

Ik meld me als eigenaresse van het paard waar Renate is afgevallen ook even.

Ter aanvul;ling even over het paard. Het paard schrikt absooluut onverwachts. Een plek waar je al 10 keer langs geweest bent kan de 11de keer de reden zijn om te schrikken en dan weer wekenlang niet.

Ik denk dat het probleem er meer inzit dat het paard onder Renate uit springt. Hij draait niet en bokt of stijgert niet. Maar springt gewoon onder haar uit waarbij zij een fractie te laat is met meekomen wat voor het paard weer een nieuwe reden is om te schrikken.

Misschien kunnen jullie haar met deze extra informatie nog betere tips geven....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:20

Ik ben zelf niet zo'n fan van een halstertouw om de nek omdat je daardoor al vrij naar voren gaat zitten als je m vasthoudt. Een stukje extra zekerheid zou voor mij zijn: een losse sperriem aan je zadel maken als bokriem. Hierdoor kun je jezelf meer in het zadel trekken als ie wegspringt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:18

Tja, dan is het heel simpel, wanneer het paard onder je vandaan springt, zal je sneller moeten worden om met de beweging mee te gaan.
Jammer dat je nog geen antwoord hebt gegeven op mijn vraag over de zadels.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:08

unicorn_kiss schreef:
Vienna2007 schreef:

omg, het niet nieteens daarop dat het paard zo fel reageerde
Beste schippers staan hier weer aan wal :=
.

Nee, pas met de eerste stap reageert hij, hoe denk je dat dat komt? Heb je er daadwerkelijk verstand van, of wil je gewoon meepraten? Denk dat dat het laatste is gezien het gebruik van je smileys.

Eerst leren en ervaren en dan pas je mond open doen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 14:40

RianneH schreef:
Tja, dan is het heel simpel, wanneer het paard onder je vandaan springt, zal je sneller moeten worden om met de beweging mee te gaan.
Jammer dat je nog geen antwoord hebt gegeven op mijn vraag over de zadels.

Hier dan even een reactie op de zadels. Op het bijrijdpaard rijd ik met een VZH zadel met redelijk wat wrong, maar ik heb altijd al wel een beetje het gevoel gehad dat het zadel mij iets te ruim is. Ben namelijk niet zo heel erg lang en dat heb ik eigenlijk meestal met VZH zadels. Op springles rijd ik met springzadels waar ik ook de beugels uiteraard iets korter heb en het zadel past mij dan beter qua lengte. Het zou wel heel goed aan het soort zadel kunnen liggen, maar zeker weten doe ik het niet.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:43

Het is een 17,5 inch VZH zadel richting spring

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 14:53

Ik denk dat je altijd op je hoede moet zijn dat het paard weg kan springen. Ik heb zelf ook een lief paard dat belachelijke schrikreacties heeft! Bijv. met 4 benen en een bolle rug omhoog springen door een witte stip op de weg. Ik zit altijd op mijn hoede op haar. Wel ontspannen maar correct met aangesloten benen en correcte teugellengte.

kruimellover schreef:

Ik doe het op de zelfde manier. En tja de ene keer reageerde het paard anders dan voorheen verwacht. Zulke taferelen heb ik ook gehad. Het is wel noodzaak dat de gene die de lijn vast heeft, weet wanneer hij/zij een puls moet geven om voorwaarts te blijven.