Handen stil........hoe??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:26

na al die jaren dat ik nu rij heb ik nog moeite met stille handen en benen en dan vooral op engelse zadels
op een veelzijdigheidszadel ben ik een ramp, op een dressuurzadel gaat het

ik heb me jaren afgevraagd waarom ik daar nu zoveel moeite mee had maar het bleek bij mij de stand van mijn bekken te zijn en daar kan ik zelf niks aan veranderen

ik kan alleen maar zeggen
probeer verschillende zadels uit, dat kan heel veel schelen
denk niet teveel aan je handen maar blijf rijden, hoe minder je er op let des te beter gaat het vaak
ga niks vastzetten, dat helpt maar zelden en is nog gevaarlijk ook
en zoek een goede lesgever die je houding corrigeert en dan met name je zit en de opvang van de beweging van het paard

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:46

Heb dit topic eens doorgelezen omdat ik ook een probleem heb met die handen ..
Elke les in de manège (en thuis) krijg ik te horen: Handen stil en dan denk ik: Help me dan, want het lukt me niet! ..
Ga zeker de tips die hier staan uitproberen met mijn lesgeefster van thuis (op mijn paard thuis heb ik het wel iets minder) ..

Wel nog een extra vraagje - Mijn lesgeefster wil graag zitlessen met mij doen .. Heb nu al op haar pony gezeten zonder zadel - Draf en galop gedaan en natuurlijk één keer de grond op gegaan omdat de pony schrikte -

Maar ik vroeg mij af wat jullie zouden aanraden - Met zadel of zonder zadel zitlessen? Want ik weet wel hoe zitlessen in zijn werk gaan maar ik denk dat de meeste het gewoon met zadel doen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:41

Bij mij in de les doen de ukkies het altijd geweldig door de eerste tijd van het
rijden met 2 handen (teugels kort) en dan met 2 handen een laatste plukje
manen vasthouden (1 plukje links, 1 plukje rechts) en dan met de benen neusje aan de
teugel stappen, in draf proberen en als dit goed gaat voltes op buitenbeen/
kneepje buitenteugel (binnenteugel is eigenlijk toch alleen om te stellen)

En.. bij hun werkt het, na 15 min/30 min zitten ze supernetjes stil, handjes
vlak boven het zadel, en dat zonder plukje manen :D

(zo leren ze een evenwichtige aanleuning hebben)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-10-10 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:42

Athea_Jack schreef:
Heb dit topic eens doorgelezen omdat ik ook een probleem heb met die handen ..
Elke les in de manège (en thuis) krijg ik te horen: Handen stil en dan denk ik: Help me dan, want het lukt me niet! ..
Ga zeker de tips die hier staan uitproberen met mijn lesgeefster van thuis (op mijn paard thuis heb ik het wel iets minder) ..

Wel nog een extra vraagje - Mijn lesgeefster wil graag zitlessen met mij doen .. Heb nu al op haar pony gezeten zonder zadel - Draf en galop gedaan en natuurlijk één keer de grond op gegaan omdat de pony schrikte -

Maar ik vroeg mij af wat jullie zouden aanraden - Met zadel of zonder zadel zitlessen? Want ik weet wel hoe zitlessen in zijn werk gaan maar ik denk dat de meeste het gewoon met zadel doen?

Ik zit stil en stabiel zonder zadel, maar met zadel ga ik alle kanten uit. Dus doe het vaker met zadel.

Liekekeira

Re: Handen stil........hoe??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 04:25

Hoi! Gvd ik kan ook niks onthouden. Maar mijn thiedeman is een gaatje losser maar ik moet echt beter nadenken met rijden. Mijn favo instructrice die me echt helpt komt binnen lesgeven! Die andere zegt elke keer bij aanvang van de les, nauw lieke vandaag moet je goed aan je houding werken en daarna ga je je pony nageeflijk rijden. That's it. Snap ik ook wel. Maar ja... Houding gaat beter maar mijn handen zijn niet stil maar wel stiller en pony rustiger. Maar mijn benen krijg ik niet aan t zadel. Maar ik moet dat belgische artikel maareens opnieuw lezen. Voor zitles met of zonder zadel, zonder krijg je denk ik meer balans door. Vervolgens met om dit toe te passen. Ik heb trouwens op concour zonder thiedeman gereden ging super tegenover eerst. Als ze dr kop omhoog gooide dacht ik ontspan, handen stil, contact teugels, en ze zakte weer. Maar proef zelf mislukte, ik reed verkeerd. 167 en 176 punten. Aankomend weekend selectie dus even jullie fijne tips doorspitten. Als ze dan goed loopt plaats ik f hoe ik reed.ohja vraagje, schrijven jullie weleens op hoe het rijden ging en wat de verbeterpunten zijn en wat goed ging, en hebben jullie daar baat bij? Want nu zeg ik dat altijd in de auto maar als ik het opschrijf kan ik t teruglezen. Heel erg bedankt voor de tips want dankzij jullie tips mocht dat ding korter! X

Rosella83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:25

ik heb hier ook last van vooral met draven mijn handen doen dan gezellig mee. nu hou ik steds me L-duim vast me me recht hand en dat werkt bij mij wel.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:43

hoihoi
ik heb ook last hiervan in draf en helemaal met doorzitten.

john maarse zei tegen mij tijdens het lichtrijden
Doe net alsdof je een stok ik je handen heb, en als je gaat staan duw je met die stok zijn neus naar voren, en met het zitten trek je de stok weer terug ( het help wel goed alleen het kan nog beter.

wie weet hoe je het met doorzitten moet doen?

groetjes.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:35

Ik ken melissa en die vertelde het ook tegen mij maar snapte er geen hond van :)
Maar toen later ben ik er toch achter gekomen.
Je moet zegmaar als je gaat staan je armen strekken en als je weer gaat zitten je armen buigen in je elleboog.
En bij doorzitten denk ik het zelfde maar dan sneller ofzo.
Kan zelf nog voor geen meter doorzitten dus heb er niet echt ervaring mee :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:23

Ik heb een vriendin het geleerd door:
een touwtje zegmaar aan het zadel te doen, (zo'n beginners touwtje of een gewoon touwtje) en daar moest ze met haar pinken achterhaken, na een tijdje kon ze het zonder touwtje.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:28

let er vooral op dat je je benen recht langs je paard laat hangen, alleen hakken wat naar beneden, niet je tenen naar buiten draaien [kapstokjes :o ] even raar gezegd maar doe eens beugels eruit....benen wijd, van t zadel af.....en dan bewust je benen aan t zadel plaatsen, eerst bovenbeen dan knieen deze iets naar binnen gekantelt en vervolges binnenkant onderbeen, niet je onderbenen zo naar buiten draaien dat je hele kuit tegen zijn buik aan ligt. zorg ook dat je wat meer druk hebt op je beugels dus dat je beugels niet te lang zijn anders ga je klapperen met je benen en tijdens lichtrijden je hielen optrekken. dus nogmaals "benen recht langs je paard hangen" en subtiel meedrijven met beweging van je paard met je binnen-onderbeen niet je hele kuit aanleggen. belangrijk voor je handen is dat je gelijke druk in beide handen wilt voelen doe af en toe je ogen even dicht om te voelen. . . . ellebogen aan je zij, borst vooruit kin iets naar voren steken en kijk recht vooruit, probeer je handen op de zelfde plek te houden iets opgeheven en laat je even niet van de wijs brengen door evt onrust van t hoofd van je paard, jij houdt ze gewoon op die plek !! uiteraard in de hoeken binnenhand iets van de hals en buiten hand wat naar voren om ruimte te geven om de hoek door te rijden maar op de rechte zijdes gewoon weer als een madam op hoog niveau de simetrie aannemen ;) gewoon even wat meer overdreven bekakt je paard rijden en niet alleen maar meehobbelen op zijn beweging snappie. meis succes, hoop dat je er wat aan hebt *D

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:03

Klopt,

Probeer je handen anders op de manen te leggen of vast te pakken zo hebben ze mij dat ook eens geleerd.
Kun je daardoor ook je handen daarna erg stil houden.

liza1706

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:12

je moet niet al te veel bij nadenken.. gewoon lekker ontspannen zitten, dan gaat het vanzelf!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:36

bok riempje voor aan je zadel bevestigen en je pinken daaraan vast houden blijf ik een aanrader vinden :)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:44

ik heb het geleerd door een tijdje zonder zadel te rijden nu heb ik een hele goede zit en iedereen zegt ook altijd dat ik mijn benen zo netjes stilhoudt en er is nog nooit iemand geweest die liever had dat ik de eerste keer op zijn paard geen sporen droeg zelfs niet als het paard nog nooit met sporen was gereden.
Het heeft mij ongeveer 2 weken gekost.
Voor sneler resultaat kun je ook vragen iemand je te longeren zodat je ook je handen langs je lichaam af kan laten hangen

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:14

leer eens je evenwicht te houden dus laat iemand helpen en zet je paard aan de longeerlijn laat hem draven (of galoperen)
en doe je beugels uit dan krigj je als allereerste een betere houding en evenwicht!

PS.HOU BIJ DEZE OEFENING IN ALLE STATEN JE TWEE HANDEN MET JE TEUGELS IN JE HANDEN
TEGEN ELKAAR AAN, ALS ZE TEGEN ELKAAR GEPLAKT ZIJN!

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:15

als je dan je evenwicht hebt en dit een paar keer hebt gedaan kan je aan je stilte gaan werken ga weer aan de longe en hou je voeten in de beugels
endoe je handen weer tegen elkaar en dan aandrijven in de draf doorzitten en doe dat ook in de galop.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:34

ik kreeg de tip om de duimen onder het rijden na elkaar te wijzen moet zeggen zo gou ik onrustig word met mijn handen en ik wijs de duimen naar elkaar toe gaat het goed miss dat je het kan proberen..

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 13:25

het lukt me nog steeds niet zo goed.
maar nu lukt het me niet om me te ontspannen omdat ik te veel eis van mij en mijn pony :'(
heeft iemand tips om ontspannen te zitten?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:49

Liekekeira schreef:
het lukt me nog steeds niet zo goed.
maar nu lukt het me niet om me te ontspannen omdat ik te veel eis van mij en mijn pony :'(
heeft iemand tips om ontspannen te zitten?

tot 10 tellen en jezelf los schudden, een paar keer diep zuchteb en opnieuw proberen

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 09:47

oke zal het vandaag proberen!!
xxlieke!

x_just_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:03

ik kon mijn handen ook niet altijd even stil houden, maar als je goed in de teugels knijpt of deze stevig vasthoudt, dan zijn je handen ook al rustiger.
en verder ontspannen zitten en hakken goed uitdrukken, wil ook wel helpen om rustiger te zitten.
misschien heb je er wat aan, je kunt niet meer dan proberen..;)

groetjes Sanne

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:12

Een stille(re) hand begint bij een onafhankelijke zit. Dus ja, ik zou ook zitlessen adviseren. Met zadel, want uiteindelijk rij je meestal ook met je zadel. Een onafhankelijke zit krijg overigens niet zo maar even met een paar zitlessen. Je zult gewoon veel uurtjes moeten maken. Probeer niet aan de mond van het paard te zitten, maar met been te rijden. Dan kom je ook niet in de verleiding om je vast te houden aan de teugels.

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:15

Als je je bekken gaat kantelen, ga je beter zitten.
Je moet eerst dit goed onder de knie hebben. Stilhouden van je benen komt daarna.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:14

Ik heb niet alle reacties gelezen maar van mijn vorige instructeur moest ik altijd met elastiekjes rijden.
gewoon van die post elastieken, die bevestig je aan de voorkant van het zadel daar heb je zo`n klein ringentje aan beide kanten, dus voor je benen als je er boven op zit. dit is soepel en gaat ook mee maar zorgt er wel voor dat ze veel meer daar blijven, het heeft mij geholpen, maar je moet het wel doen op een rustiger paard, bij paarden die veel bokken en steigeren zal ik het afraden.