Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Athea_Jack schreef:Heb dit topic eens doorgelezen omdat ik ook een probleem heb met die handen ..
Elke les in de manège (en thuis) krijg ik te horen: Handen stil en dan denk ik: Help me dan, want het lukt me niet! ..
Ga zeker de tips die hier staan uitproberen met mijn lesgeefster van thuis (op mijn paard thuis heb ik het wel iets minder) ..
Wel nog een extra vraagje - Mijn lesgeefster wil graag zitlessen met mij doen .. Heb nu al op haar pony gezeten zonder zadel - Draf en galop gedaan en natuurlijk één keer de grond op gegaan omdat de pony schrikte -
Maar ik vroeg mij af wat jullie zouden aanraden - Met zadel of zonder zadel zitlessen? Want ik weet wel hoe zitlessen in zijn werk gaan maar ik denk dat de meeste het gewoon met zadel doen?

] even raar gezegd maar doe eens beugels eruit....benen wijd, van t zadel af.....en dan bewust je benen aan t zadel plaatsen, eerst bovenbeen dan knieen deze iets naar binnen gekantelt en vervolges binnenkant onderbeen, niet je onderbenen zo naar buiten draaien dat je hele kuit tegen zijn buik aan ligt. zorg ook dat je wat meer druk hebt op je beugels dus dat je beugels niet te lang zijn anders ga je klapperen met je benen en tijdens lichtrijden je hielen optrekken. dus nogmaals "benen recht langs je paard hangen" en subtiel meedrijven met beweging van je paard met je binnen-onderbeen niet je hele kuit aanleggen. belangrijk voor je handen is dat je gelijke druk in beide handen wilt voelen doe af en toe je ogen even dicht om te voelen. . . . ellebogen aan je zij, borst vooruit kin iets naar voren steken en kijk recht vooruit, probeer je handen op de zelfde plek te houden iets opgeheven en laat je even niet van de wijs brengen door evt onrust van t hoofd van je paard, jij houdt ze gewoon op die plek !! uiteraard in de hoeken binnenhand iets van de hals en buiten hand wat naar voren om ruimte te geven om de hoek door te rijden maar op de rechte zijdes gewoon weer als een madam op hoog niveau de simetrie aannemen
gewoon even wat meer overdreven bekakt je paard rijden en niet alleen maar meehobbelen op zijn beweging snappie. meis succes, hoop dat je er wat aan hebt