Oklahoma schreef:Ik volg JadeYsla toch wel een beetje.
Ok, je kan gaan denken dat ze slim en koppig is en goed genoeg weet wat ze moet doen als ze niet wil werken, maar aan de andere kant kan het ook zijn dat ze een beetje 'tilt' slaat omdat er te snel gegaan wordt volgens haar tempo. Dan zou haar gedrag een aanwijzing kunnen zijn dat het te snel gaat en ze mentaal (nog) niet mee kan met wat van haar gevraagd wordt.
Of misschien is ze zelfs lichamelijk nog niet helemaal klaar en was die tweede proef (Twee weken geleden) er te veel aan?
Maar het is natuurlijk moeilijk oordelen van achter een pc-schermpje, dus ik schrijf hier enkel neer wat ik als mogelijkheid aanzie.
_Layco_ schreef:Misschien is er iets gebeurd wardoor ze heel ergbang ergens van is geworden ?
Nee, ik kan niets bedenken. Ze is juist stoer en cool in haar hoofd. Ze schrikt praktisch nooit, is rustig met opstappen, zal niet gaan rennen of bokken in de baan. Gek hè?MarChak schreef:Schangah schreef:1e keer zadel (rug) , nu weer dezelfde reactie: Zadel (rug)
Wel de rug laten nakijken bij de eerste keer dat het zadel problemen gaf? Je traint je paard veel dus zal groeien in de bespiering. een goed passend zadel kan in 3 maanden al veranderen in een slecht passend zadel.
Lijkt me dat je eerst eens je paard zijn zadel, rug en nek moet laten nakijken. Je paard laat duidelijk merken dat ze pijn/ongemak heeft.
Flight - Fight - Freeze
Sluit ik me helemaal bij aan, zo'n jong paard kan snel veranderen. Laat een fysiotherapeut of osteopaat je paard nakijken. Een goede fys- of osteo kan ook beoordelen of je zadel de oorzaak is, of aan het probleem bijdraagt.
2MEISje2 schreef:Ik denk inderdaad dat het voor leden van dit forum heel moeilijk is aan de hand van jouw beschrijving goede tips kunnen geven. Ga, zoals meer mensen zeggen, onderzoeken waar het gedrag vandaan komt. Begin bijvoorbeeld bij het afvinken van eventuele fysieke problemen. Als daar niks bruikbaars uitkomt zou ik toch eens gaan kijken naar de manier van training, de omgeving waarin in je paard staat etc etc.
Ik heb het overigens ook meegemaakt met een jong paard. Ze moest zadelmak en doorgetraind voor de IBOP, maar zodra ik er goed en wel op zat en mijn been aanlegde ging ze er al bij liggen. Uiteindelijk bleek het te komen omdat ze drachtig was, want zodra we het weer probeerde toen het veulen geboren was gedroeg ze zich voorbeeldig. Ik heb van de nieuwe eigenaar begrepen dat ze het nog steeds doet zodra ze drachtig is.. Dus het kan heel veel oorzaken hebben dat paarden bepaald gedrag vertonen, maar houd in je achterhoofd dat het meestal door iets komt wat wij (mensen) doen..!
Tuurlijk, het ligt ook altijd aan de mens, helemaal mee eens. Als ik kijk naar de training:2 x per week een half uurtje privéles van een gediplomeerd instructrice
en nog 1 en heel soms 2 keer zelf oefenen met wat in de les is geleerd niet TE veel. Het zadel is nu orde. Dus zou ik inderdaad haar eens een totale check up moeten laten ondergaan bij de vee-arts.madelief88 schreef:Zijn je 2 eigen paarden ook jonge paarden of heb je ze als jong paard gehad? Want wat je in bovenstaande post noemt (overal aanzitten, dekje ervan aftrekken, riempjes in de mond nemen) doen een hoop jonge dieren. Ik heb er iig al een heleboel meegemaakt die dat doen

Wisselen van tandjes en nieuwsgierigheid maakt dat ze alles verkennen met de mond..
Het grootste gevaar met jonge paarden is dat ze hun best doen en er goed in zijn, waardoor ze sneller ongemerkt overvraagd worden en hierdoor opeens de bom kan barsten...
Mijn eigen paard is inmiddels 11 jaar en kreeg ik toen ze net was ingereden met 3 jaar. Dat is een ssensibele merrie, totaal niet cool, maar heeft een voorbeeldig karakter. Alleen met aansingelen moet ik een beetje opletten. De 5 jarige ruin van mijn oudste dochter heeft toen we die als 3 jarige kregen een hele korte periode op de riempjes enzo gebeten, maar is verder supercool. Die maakt zich niet zo druk.Tooske schreef:Ik zeg altijd een slim paard zou erbij gaan liggen als we erop zouden gaan zitten dus de jouwe is wel slim!

Ik zou ook zeggen tandarts osteopaat etc ff alles checken en daarna weer oppakken met veel begeleiding en alles op zijn tijd.
tandarts is er al bij geweest en haar gebit is tiptop. Ja, begeleiding is er en zijn we ook blij mee. De instructrice heeft deze week er op gereden en bij haar probeerde de merrie het ooko, alleen de instructrice was haar te snel af. Dus ik denk dat mijn dochter iets handiger moet worden. Ik geloof eigenlijk zelf niet dat de merrie iets mankeert, maar ja ik ben geen vee-arts. Dus een check up misschien maar.