Paard springt TE hoog over hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:23

bijdehandje1 schreef:
Drafsport is recht toe recht uit.
Een vierjarige met een achtjarige vergelijken? Doe maar niet :o

Betreft het hier een 4jarige merrie? Ik dacht het niet, een 4jarige met een 6jarige vergelijken? Doe dat ook maar niet :o
Ik denk dat je hier wel heel offtopic gaat. Als je vind dat ik niet in mijn recht ben, dan hoef je hier ook niet te posten.

Elixir

Re: Paard springt TE hoog over hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:27

Nog twee foto's, van zij met de vorige ruiter, een van haar eerste parcours.
Afbeelding
Afbeelding

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:31

Celia schreef:
bijdehandje1 schreef:
Drafsport is recht toe recht uit.
Een vierjarige met een achtjarige vergelijken? Doe maar niet :o

Betreft het hier een 4jarige merrie? Ik dacht het niet, een 4jarige met een 6jarige vergelijken? Doe dat ook maar niet :o
Ik denk dat je hier wel heel offtopic gaat. Als je vind dat ik niet in mijn recht ben, dan hoef je hier ook niet te posten.

Je had het over vierjarigen, die parcoursen van 1 meter moeten springen.
Nu plaats je weer foto's maar weer geen foto's van het moment van landen na de sprong. Maar weet je, zoek het lekker even uit.

Ga vooral lekker springen, vergeet dat dressuur de basis is van alles, en niet huilen als het over een jaar helemaal niet meer gaat.
En beter een paard, wat de achterhand hoog op gooit, dan een paard. wat met de achterbenen Mi-ka-do maakt van een hindernis.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:34

Citaat:
En ja ze is 6 en best jong, daarom ze ook nu getraind wordt om te springen. Als je een cyclus mee rijdt moeten ze op hun vier jaar al zeker 1m kunnen springen, dus ik vind niet dat wij te snel gaan eerlijk gezegd.

Dat waren niet míjn woorden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:35

Citaat:
Nu plaats je weer foto's maar weer geen foto's van het moment van landen na de sprong. Maar weet je, zoek het lekker even uit.

Kan ik er aan doen dat mensen dat doen? Ik dacht het niet, denk even na zeg, wat beslis ik dat een ander parcours rijdt van 1m met een 4 jarige. Moet je maar op hun gaan blaffen, en niet tegen mij.
En je drafkoersen die je dan wel goedkeurd, waar ze wekelijks wat paarden mogen slachten omdat ze zichzelf voorbij rennen op hun 4jarige leeftijd, denk daar dan eens over na.
En ja ik zoek het beter lekker zelf uit zonder personen zoals jij, want daar heb je namelijk weinig aan.

Edit : ga jij best ook niet huilen als je beseft waar jij mee bezig bent.
Ik zeg ook nergens dat wij niet aan de basis werken? Weetje stop gewoon, of ik haal er wel hulp bij. Ik vraag niet om zulke reacties.
Laatst bijgewerkt door Elixir op 13-09-10 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:36

bijdehandje1 schreef:
Citaat:
En ja ze is 6 en best jong, daarom ze ook nu getraind wordt om te springen. Als je een cyclus mee rijdt moeten ze op hun vier jaar al zeker 1m kunnen springen, dus ik vind niet dat wij te snel gaan eerlijk gezegd.

Dat waren niet míjn woorden.

Ben jij lastig zeg. Ik zeg dat IK vind dat we niet te snel gaan, zeg ik daar dat een ander het zegt en dat ik daarom mijn mening moet uiten? Nee toch niet. Dus ik viel je ook niet aan

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:42

Famous last words, ga werken aan de basis, dus dressuur.
Dravers gaan ook niet allemaal naar de slacht als ze vier zijn, onderbouw dat maar even.
Wees verder blij dat jouw paard de balken laat liggen, ook al gooit ze de kont volgens jou veel te hoog de lucht in.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 23:45

bijdehandje1 schreef:
Famous last words, ga werken aan de basis, dus dressuur.
Dravers gaan ook niet allemaal naar de slacht als ze vier zijn, onderbouw dat maar even.
Wees verder blij dat jouw paard de balken laat liggen, ook al gooit ze de kont volgens jou veel te hoog de lucht in.

Heb ik ergens aanhaald dat dit iets negatiefs is wat ze doet?
Lees mijn beginpost even goed door, en laat dan even de commentaar achterwege over het feit dat ze volgens mij die achterhand te hoog in de lucht gooit en dat ik daar niet tegen kan. Zo maak jij het even op, maar dat is helemaal niet zo.
Ik zocht naar een oorzaak, of naar iemand die ook zo een paard heeft. Ik vroeg helemaal niet om commentaar op haar leeftijd of commentaar op het feit dat ik zeg dat zij te hoog springt.
Ze springt nu eenmaal anders dan andere paarden, en ik vroeg me af waarom maar dat is blijkbaar niet toegelaten.
Als jij vind dat dit een nutteloos topic is, meldt het dan even zodat je er een slotje op kan laten zetten als dat nu eenmaal is wat je wil.
Dressuren doen we dagelijks, dus houdt dat ook in jou gedachten als je me wil aanvallen over onze basis.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:37

Wat een gezeik hier zeg... het gaat helemaal niet over een 4 jarige, en ook niet over de draf of rensport :n
Dit is helemaal niet relevant, dus graag weer on topic, dus over de 6 jarige merrie in kwestie..!

Celia schreef:
femmefatale1 schreef:
Mag ik eens vragen om welke 'clinton' het gaat??

Volgens mij is er maar één Clinton en dat is die van Dirk Demeersman. Waarom?

Ik heb even op paardenfokken gekeken, waar ik ik een aantal Clinton's zag staan die goedgekeurd zijn voor de dekdienst.
Niet alleen KWPN, maar ook andere stamboeken die wél erkent zijn door het KWPN..
Vandaar dat ik het me af vroeg.. :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 14-09-10 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:59

jeej, wat een reacties weer zeg!

@bijdehandje: waarom val je ts zo aan? Ze komt met een vraag over een 6-jarige merrie die een meter parcoursje springt en jij word kwaad op haar, omdat ze zegt dat andere mensen met een 4-jarige 1m springen. Ik begrijp jou gedachtegang niet helemaal.

@celia: ik en joolien gaven al een hele goede mogelijkheid waarom hij te hoog spring, nl de achter'getten'. (belg toch? ;) )
de getten die jou paard draagt, kunnen ze heel erg op reageren en idd bijna een handstand door doen. Sommige concentreren zich alleen nog maar op de achterbenen en vergeten voor. Dat is ook op de foto's te zien, op de foto's met de vorige ruiter springt ie met een goed voorbeen, op de nieuwe foto's is het voorbeen een stuk minder mooi. Hij springt ook meer met het hoofd omhoog, maar dat komt waarschijnlijk door het pessoabit en de ruiter die niet genoeg meegeeft op de sprong.

Dus: gewoon bit in en achtergetten af, kijken of je dan verschil merkt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:08

Ik zou ook eens kijken wat hij doet zonder bescherming aan zijn achterbenen.
Hoewel de laatst geplaatste foto's het paard ook bescherming om heeft achter, maar hier wel een fatsoenlijke sprong laat zien.
Wellicht speelt het bit hierin idd ook een (grote) rol...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:22

op de laatste foto's heeft ie normale strijklappen aan.
Op de eerste foto's heeft ie van die kapjes die achterom de kogel en een stukje van de pees door gaan. Dat geeft bij veel paarden een totaal andere reactie.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:02

Ze had eerder steeds gewone strijklappen aan, die niet zo achterom rond de benen gaan. En ze sprong daarvoor zelf zonder want toen had ze geen hoefijzers op. Later gaan die er weer af en kunnen we proberen zonder, we hebben namelijk al wat meegemaakt zonder achtergetten en hoefijzers, daarom die schrik. En er zijn foto's die ik in miniatuurformaat kan bekijken van het parcours zondag, waar ze dan wel met een mooi voorbeen springt. Maar dus vaker ook niet omdat ze zoals hier al gezegd werd, zich volledig concentreert op haar achterhand.
Ik ga zodra nogmaals proberen zonder de achtergetten, en thuis wordt er steeds gesprongen en gereden met een gewoon dubbelgebroken bit. Die pessoa willen wij ook weer afschaffen, maar voordien was ze dus te sterk voor het meisje die er eerst mee reed en aangezien ze alles springt was dit voor haar dus gevaarlijk. We werken eraan om die pessoa op parcours terug uit te laten, want nu rijdt mijn vriendin er mee. Dus het meisje die je op foto ziet zit er op dat moment voor de tweede keer op, dus veel meer kan ik dan ook niet van haar verwachten, daar wordt aan gewerkt vanaf nu(dagelijks).
Over het meegeven, ja dat is wat de moeilijkheid, vorige ruiter liet haar met weinig contact springen waardoor ze er gewoon plat overgaat, maar meisje nu houdt meer contact waardoor ze ook compleet de lucht inschiet om dan tevens te landen met haar neus bijna tegen de grond (dus ruiter wordt "meegesleurd" en dan valt er nog weinig aan mee te geven uiteraard :P, maar niet zo dat haar tanden uitgetrokken worden boven de sprong)
@femmefatale1, het gaat om de bekende Clinton van hier in de Belgische wereld ;-), die deed mee aan de Olympische spelen, een zeer goede springhengst.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:11

Ik heb ook een jonkie die zo flink met zn achterbenen springt.
Ik heb de eerst volgende keer de achterkappen afgelaten, en met heel veel ritme vooruit door het parcours gereden, en toen had ik dit probleem dus niet meer.
Op wedstrijd als die wat terughoudend is en dus net niet genoeg ritme heeft eigenlijk, gaat die gerust weer over de staanders heen springen.
Persoonlijk zou ik het dus oplossen door iets meer tempo te hebben in het parcours. En de achterbeenkappen echt afhouden. En anders iig die normale kapjes omdoen.

Succes

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:18

Die getten kunnen er bijna weer af, ze doet net hetzelfde met die andere getten, dat maakt echt geen enkel verschil. En wat meer tempo ziet er al minder uit natuurlijk, dan gaat ze gaan lopen en dan springt ze werkelijk nog zwakker met haar voorbenen. Het wordt dus echt werken in dressuur om haar meer op die achterhand te krijgen.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:22

Ook ik heb een paard gehad dat heel extreem sprong vanachter..
Die van mij heeft zelfs 150 gelopen en was voor 250.000 euro naar Amerika verkocht..
Daar kwam men erachter waarom dat paard zo sprong.. Die had namelijk een afwijking aan zijn rechterheup..
Hij is dus later naar ons gegaan, en ik heb er veel mee geleerd, ik heb er helaas geen filmpjes van, maar bij
dit paard was het zo extreem dat ik denk ik 2 of 3 keer overkop ben gegaan.. Ik kon ook niet lager springen dan 1m10 want dan werd het gevaarlijk
omdat hij vanachter standaard over de staanders sprong.. Als ruiter was de enige oplossing om boven de sprong niet mee te gaan..
Of zeg maar als het ware te gaan staan, dus niet naar voren te gaan leunen en enkel dus met je handen mee te gaan, want dan kun je de klap boven de sprong opvangen.. Ik heb nog een andere gehad die het heel extreem deed en die bleek atactisch te zijn..

Nu rijd ik ook op een vijfjarige merrie met een spectaculair achterbeen maar deze is wel helemaal gezond.. Het is dus gewoon de manier van springen..
Het is vooral belangrijk dat je met gewone getten springt, want anders maak je het alleen maar erger, en vooral niet te rap hoog gaan springen, want sommige kunnen dan bang worden omdat ze zo hoog springen.. En vooral: heel blij zijn met zo'n goed springpaard ;)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:22

Celia schreef:
Die getten kunnen er bijna weer af, ze doet net hetzelfde met die andere getten, dat maakt echt geen enkel verschil. En wat meer tempo ziet er al minder uit natuurlijk, dan gaat ze gaan lopen en dan springt ze werkelijk nog zwakker met haar voorbenen. Het wordt dus echt werken in dressuur om haar meer op die achterhand te krijgen.

Maar is het 'probleem' van zn achterhand wel weg als je meer voorwaarst rijd??
Als dat zo is, dan is het zeer effectief om dressuurmatig te trainen zodat die zichzelf meer op de achterhand kan zetten ja. en dan in het opwaartse vooruit gaan.
En als die kappen geen verschil uitmaken, zou ik ze toch eens af doen.
Succes

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:30

M_Vainqueur schreef:
Celia schreef:

Maar is het 'probleem' van zn achterhand wel weg als je meer voorwaarst rijd??
Als dat zo is, dan is het zeer effectief om dressuurmatig te trainen zodat die zichzelf meer op de achterhand kan zetten ja. en dan in het opwaartse vooruit gaan.
En als die kappen geen verschil uitmaken, zou ik ze toch eens af doen.
Succes

Ik probeer die er eens af te doen, ik heb nog steeds niet alles te zeggen over haar, dus dat beslist iemand anders dan weer.
Ja ze moet echt nog heel dressuurmatig gereden worden want ze loopt vaak op de voorhand, omdat ze overbouwd is doet ze dit dus nog makkelijker en volgens mij springt ze daarom ook wat op die manier.
En wanneer ze rapper springt is het probleem niet helemaal opgelost, want ik noem het eigenlijk geen probleem. Ik wil ook het liefst dat ze zo springt, dan is het veel mooier dan dat ze gewoon rechtdoor omhoogvliegt omdat ze snel gaat.
Het feit is ook dat ze niet elke sprong op die manier neemt, maar meestal wel. En ja het is dus inderdaad het lastigste voor de ruiter, zij heeft er volgens mij compleet geen last van als je ziet hoe ze overal maar overspringt. Ze doet het ook graag en dan hoe meer je ze vasthoudt vooraan hoe meer ze opkrult boven de sprong. Het zal wel ergens gewoon haar manier van springen zijn want in het vrijspringen doet ze het ook. Daar had ik ook ergens een foto van, maar die is vermist. Ik probeer zo snel mogelijk dat filmpje te plaatsen om een beter beeld te geven.
Voor ons is de kwestie dus vooral dressuur rijden, want die "ontbreekt" ze inderdaad wel.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:41

ik ben idd benieuwd naar het filmpje.
Die vorige ruiter zal misschien naar jou zin te los van voor en te hard hebben gerden, maar de foto's vind ik er wel een stuk prettiger uitzien.
Maar een foto blijft natuurlijk een momentopname, dus we wachten het filmpje gewoon ff af.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 12:48

schoentje schreef:
ik ben idd benieuwd naar het filmpje.
Die vorige ruiter zal misschien naar jou zin te los van voor en te hard hebben gerden, maar de foto's vind ik er wel een stuk prettiger uitzien.
Maar een foto blijft natuurlijk een momentopname, dus we wachten het filmpje gewoon ff af.

De laatste foto's die ik postte bedoel ik niet met de vorige ruiter hé. Daar heb ik geen foto's van.
De persoon op de laatste foto's reed er uiteraard het beste mee, hij heeft haar opgeleerd.
Maar ik ben er zeker van dat alles goed komt nu met de ruiter die er nu mee gaat rijden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:56

bijdehandje1 schreef:
Ik kan aan de foto's niets zien, die zijn ook niet op het moment gemaakt dat ze de kont de lucht in werkt. Wat zij doet volgens jou verhaal, doen paarden ook die zijn gebarreerd. Verder zie ik weinig ruggebruik.
Een overbouwd paard hoeft niet persé de achterhand extreem de lucht in te gooien.
Aan de andere kant, het dier is zes jaar, zoals je zegt, en dat is nog best heel jong voor een springpaard.

Gebarreerd en dan een jaar later nog in die manieren springen dan heb je hem goed geraakt hoor. :(:)
Lijkt me niet dus.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:59

bijdehandje1 schreef:
Vier jaar en parcoursen van een meter, think again!
ruggebruik stimuleer je met voorwaarts/neerwaarts, dressuur dus.

Wat is er mis met een meter parcour springen met een 4 jarige? Een beetje paard springt dat met zijn ogen dicht en een hoef in zijn neus en dat ook nog vanuit stiltand. Zo niet dan kun je er beter gelijk mee stoppen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:00

dat lijkt me idd ook onmogelijk :D
zo lang onthouden ze dat barreren niet!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:02

bijdehandje1 schreef:

Ga vooral lekker springen, vergeet dat dressuur de basis is van alles, en niet huilen als het over een jaar helemaal niet meer gaat.
En beter een paard, wat de achterhand hoog op gooit, dan een paard. wat met de achterbenen Mi-ka-do maakt van een hindernis.

Je post getuigen nu niet echt van verstand van zaken kwa springen.

Verder ben ik erg benieuwd na een filmpje.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:56

Bedankt voor de tips die al gegeven zijn. Ook voor de steun die ik krijg wanneer mensen mijn topic hier compleet gaan afbreken. Ik probeer deze week een filmpje te maken. Dat zou al veel moeten verduidelijken, volgens mij zijn er nog heel wat mensen die zo'n paard hebben of kennen. Alleen hebben wij nog zo geen tegengekomen op parcours (wekelijks zijn we aanwezig), dus daarom opende ik dit topic.
Het is wel zo dat ze gewoon achteruit gegaan is (voorbenen laten hangen en gewoon haar zin doen in dressuur) doordat de vorige ruiter er té weinig mee reed, ook dressuurmatig, daarom de omwisseling. Vandaag dressuur gereden en dat verliep wel vlot, er valt ook gewoon nog wat aan recht te richten. In de galop gebruikt ze nog steeds haar achterhand iets meer naar binnen, maar draf lukt al heel aardig. Ze loopt echt wel voorwaarts neerwaarts en geeft mooi na, dus hopelijk brengt dit wel iets op in het parcours ook na een tijdje trainen.
Ik begrijp ook niet waarom parcoursen met een 4jarige verkeerd is, vraag me af wanneer je er anders mee moet beginnen. Kan onmogelijk wachten tot ze allemaal 7 zijn of dergelijke. En 1 meter (in dit geval zelf maar 90cm), is voor een paard die kan springen inderdaad echt een makkie.