lichaamsbouw beinvloed je zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 19:38

Niet alleen je lichaamsbouw beïnvloed naar mijn idee je zit maar ook je lenigheid. Ik ben zelf normaal van postuur maar zo stijf als een plank, vooral in mijn bekken (een split of spagaat is bij mij een utopie, meer iets van 20 cm m'n voeten uit elkaar Bloos ).

Daardoor kan ik ook niet goed ontspannen in het zadel waardoor je geen nette houding krijgt.

Merk ook altijd dat als mijn spieren warmer worden ik wat beter ga zitten.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 20:12

Ik ben vrij dun (55 kilo op ongeveer 1.77 m.), en niet echt superlenig. Ik heb een pony die echt zit als een huis (gelukkig). Ze is 1.55, heeft geen hele bijzondere gangen hoewel haar draf behoorlijk spectaculair kan zijn (scheutje tuigbloed). Heb een zadel dat voor mij eigenlijk wat te groot is (18 inch, maar t ligt goed op mijn pony en ik rij er fijn mee, tis een redelijk vlak zadel met weinig wrong) in het begin (toen ik Max nog reed, was een pony van 1.56) zat t niet echt. Maar Max was ook te smal voor mij, kon mn benen niet kwijt zeg maar Tong uitsteken Nu ik t zadel een tijdje heb issie 'ingereden' en nou zit ie goed
Ik heb een beetje kromme poten Tong uitsteken en mn rechtervoet staat een tikkie naar buiten, en of ik dat merk! Godsallemachtig, de 1e keer dat ik mezelf in de spiegel zag met rijden schrok ik me het apezuur, ben er toen gelijk aan gaan werken maar nog merk ik t.
Ik rij deze week Cambol (van Nimmedor), een gelderse, heel tuigtypisch, met moeilijke gangen, zit ook vast in de rug. De 1e x dat ik reed vloog ik alle kanten op (terwijl er een kieffer aachen op lag, dus geen vlak zadel). Was echt een ramp. Moet zeggen dat nu ik hem een paar x heb gereden het heel veel beter gaat, kon nu ook aan rijden toe Knipoog

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:35

Wat grappig...ik ben pas sinds kort actief op dit forum, links en rechts kijk je eens rond en iedereen zal wel bekend zijn met het forum van horses.nl. Nou, daar zijn ze dus ook een hele dicussie aan het voeren over dikkere mensen te paard....hilarisch!!!
Maar hier werd eveneens opgemerkt dat een "dun" iemand beter op zijn paard zit. Ik ben niet echt dik (ca 60 kilo) maar niet al te groot. In ieder geval geen stelten van benen en dat is dus hetgeen wat ik als handicap ervaar: die korte beentjes! Mensen met lange benen kunnen zich beter om hun paard heen sluiten, en zitten vaak toch wat netter, met in ieder geval een stiller been...maar da;s dus mijn ervaring hiermee...

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:44

ik ben best wel slank en zit ook best wel netjes aleen trek ik mijn rug altijd hol op het paard! kom er maar niet vanaf... misschien ligt het aan mijn rug problemen....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:10

Ik heb persoonlijk ervaren hoe moeilijk het wordt als je wat pondjes extra weegt:

Door mijn 2 jaar "sabbatical" was ik een kilo of 10 aangekomen. Bovendien was ik zo stijf als een plank toen ik begon; ik moest helemaal opnieuw leren doorzitten! Het zadel wat destijds goed zat (Hulsebosch), zat de afgelopen tijd helemaal niet prettig meer. Dit omdat dit zadel bv. meer een "kuip"zit had. Door mijn extra geproportioneerde achterwerk werkte dit prima, maar nu ik aardig wat "vocht" kwijt ben geraakt, begon ik veel te vast te zitten in het zadel, ik kon niet met het paard meebewegen.

Ook merkte ik destijds dat ik simpelweg minder stil kon zitten, omdat mijn hele lichaam zo'n beetje meedanste met de beweging van het paard.

En natuurlijk moesten mijn liezen uitrekken, hierdoor kon ik ook niet goed mijn benen lang maken.

Kijk ook maar eens naar amazones zoals Coby of Anky: die kunnen heel makkelijk met hun bekken kantelen. Dit oogt mooier, maar ook de inwerking van je zit wordt zo beter.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:22

En natuurlijk moesten mijn liezen uitrekken, hierdoor kon ik ook niet goed mijn benen lang maken.

kan je dat verklaren tyrza, dat volg ik even niet? *bloos*

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:30

Nou, de spieren in mijn liezen waren dusdanig verstijft in de loop de paardloze maanden, dat zij als het ware weer opgerekt moesten worden. Ken je bv dat gevoel als je een uur zonder beugels hebt gereden? Dat gedeelte wat dus eigenlijk het meest verkrampt is, zijn die spieren daarzo...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:51

oh ja, dat ken ik. (spijtig genoeg)
bedankt om het te verhelderen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:36

Ik heb scoliose, dus zit scheef, en het probleem is dat ik het zelf niet voel. Ik weet dat mijn linkerschouder hoger lijkt dan mijn rechter, en mijn linkerbeen langer is. Daardoor krijg ik links ook kramp in mijn been, omdat het maar een half gaatje is, en mijn beugels dus nooit gelijk krijg. Echt verschrikkelijk Scheve mond.

Lientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:03

Zeg bloemkooltje, loop jij normaal gesproken rechtop? Want dan kun je in het zadel in principe ook rechtop zitten. Misschien zijn je kniewrongen wel te dik waardoor je benen te ver naar achteren komen te liggen, hierdoor wordt je dan automatisch naar voren geduwd.

Ik zou zeggen laat er eens naar kijken. Bij mij moet je absoluut niet aankomen met een zadel met dikke kniewrongen, hihi : )

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:43

Ik heb een rechte rug, maar mijn schouders vallen naar voren.
Ik zit dus krom.
Ik heb constant iemand nodig die me erop wijst, want anders verergerd het probleem zich en ga ik mijn rug een beetje bol maken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 19:10

angelke schreef:
Ik heb scoliose, dus zit scheef, en het probleem is dat ik het zelf niet voel. Ik weet dat mijn linkerschouder hoger lijkt dan mijn rechter, en mijn linkerbeen langer is. Daardoor krijg ik links ook kramp in mijn been, omdat het maar een half gaatje is, en mijn beugels dus nooit gelijk krijg. Echt verschrikkelijk Scheve mond.

ik heb zo ong hetzelfde, erg vervelend!!! (pb)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:11

Ik heb in verhouding heel korte benen en een heel lange rug. Dat is ook erg irri want het kost echt veel moeite om dan rechtop te lopen, rechtop te zitten en dus ook rechtop op een paard te zitten. Scheve mond Ik baal er best van maar goed, we moeten er maar het beste van maken he. Lachen (in mijn profiel kan je wel zien dat het in verhouding niet helemaal klopt)