toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeadxStar

Re: toch maar over op hulpteugel tijdens buitenrit!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:23

Niet bij alle paarden bedoelde ik.. Heb een verzorgpaard gehad, die ging met martingaal ook gewoon :P Maakte hem niet uit..

Thiedeman werkt 'beter' in, in zo'n geval.. Is mijn mening dan :)
Wanneer een paard echt z'n hoofd in de lucht gooit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:26

Hangt er een beetje vanaf wat ze doen :-)

Als ze het hoofd omhoog brengen dan is een martingaal handig. Als het hoofd niet omhoog gaat maar naar voor dan is een thiedemann wellicht beter, dan heeft een martingaal inderdaad weinig nut.

Dan nog, veel zaken kun je rijtechnisch oplossen, danwel al proberen te voorkomen. Zelf goed opletten tijdens het rijden en weten wanneer er risico is voor rennen. Inderdaad niet op dezelfde plekken altijd gaan stappen/draven/galopperen, routes afwisselen, als je weet dat het paard ergens op reageert daar al op anticiperen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:32

Als ik zo lees dat vanaf het moment dat ze haar hoog omhoog brengt, jij niks meer in te brengen, zou ik persoonlijk voor een martingaal gaan. Is een fijn maar redelijk onschuldig ding.

Verder ga ik met Apple mee, (die ik er nog steeds NIET uit vind zien zo in het zwart, een appel hoort groen!) er valt heel veel rijtechnisch aan te pakken. Zorg gewoon dat een buitenrit niet anders is dan in de bak rijden. Dus zelf moet je ook zo denken! Dat plotseling weg schieten lijkt me idd lastig, maar leer dan een onerein stop aan. Voor de rest, ook buiten kan ze prima luisteren dus als je het gedribbel etc. echt niet wilt hebben dan kan ze prima stappen. Kwestie van bezighouden en streng zijn.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:49

Zou het niet helpen om haar eerst eventjes in de bak te laten werken en dan zo (nog steeds werkend) stilaan te vertrekken? Kwestie van haar aan het werk te houden zodat ze niet echt merkt hoe spannend alles wordt, als je merkt dat ze kalmeert kan je natuurlijk altijd nog wat lossere teugel geven.
Als dat niet werkt lijkt een martingaal me idd handig, thiedemann kan ook geen kwaad. Je moet uitzoeken wat het beste past voor jou. ;)
Ik hoop dat het snel beter gaat met je buitenritjes want met al die stress is er niet veel leuks aan he. :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:21

Het andere paard waar je mee rijdt, hoe is het tempo van dat paard tov van jouw paard? Hoe reageren ze op elkaar?

Als klein voorbeeldje, van de 3 die wij hier hebben staan is er eentje altijd heel snel, die loopt ook meestal voorop. Een van de anderen geeft er niet zoveel om, die loopt wel achterop, wil ook wel een gat laten vallen en het boeit hem niet zo als er wat tussenruimte is.
De derde echter wil zelf ook graag voorop of in elk geval ook graag bij de snelle blijven. Als die dus met zn tweeën zijn (of als we met zn drieën zijn) dan krijg je dus dat de snelle voorop loopt, de ander uit alle macht probeert dat bij te houden (dus een snel "kloppetieklop" achter de snelle waardoor die nog sneller gaat) of als er een gat ontstaat een sprintje naar de snelle toe. Oplossing lijkt nu te zijn om in die combinatie de langzamere voorop te laten lopen en de snelle dan maar achteraan. Dan lopen ze elkaar ook niet op te winden.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:28

SheeNegro schreef:
Ik zou normaal zeggen, leer het terugnemen in de bak heel duidelijk, maar aangezien ze zo lam is..
Een hulpteugel zou idd een uitweg zijn en jah, een paard is een gewoonte dier.. Een paar keer maar niet laten gaan op die plek, maar rustig proberen te stappen.
Gaat ze te snel , halthouden. Benen is stap en geen draf.
Succes !

Hmm.. Dit heb ik laatst eens geprobeert, mijn paard wou alleen nog maar trippelen dus ik zet haar stil.
2 seconden later en ze ging kaarsrecht omhoog. Terug vooruit en ze begon weer enorm nerveus te trippelen, ik wil haar weer stilzetten en ze steigerde weer. Daarna is ze bijna omgeslagen..

Wat kan ik dan nog doen? Stilzetten is geen optie want dan gaat ze gewoon steigeren...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:32

Hangt er een beetje vanaf wat er aan de hand is. Ikzelf ben ook niet zo'n fan van stilzetten. Ik zoek liever een stuk op waar ik echt een lang stuk kan draven, dan raak je vanzelf wel die extra energie kwijt.
Veel afwisseling in je ritten houden, voldoende uitdaging. Als je bijvoorbeeld altijd ritten maakt van 1 uur en je paard is alleen maar druk dan voor de verandering eens 2 uur op pad gaan. Als dan dat paard na 1 uur alle energie heeft opgebruikt en tot de ontdekking komt dat het ritje nog niet voorbij is dan valt het kwartje ook wel......

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:52

Apple schreef:
Hangt er een beetje vanaf wat er aan de hand is. Ikzelf ben ook niet zo'n fan van stilzetten. Ik zoek liever een stuk op waar ik echt een lang stuk kan draven, dan raak je vanzelf wel die extra energie kwijt.
Veel afwisseling in je ritten houden, voldoende uitdaging. Als je bijvoorbeeld altijd ritten maakt van 1 uur en je paard is alleen maar druk dan voor de verandering eens 2 uur op pad gaan. Als dan dat paard na 1 uur alle energie heeft opgebruikt en tot de ontdekking komt dat het ritje nog niet voorbij is dan valt het kwartje ook wel......

Ben het met deze methode eens....... blijkt vaak goed te werken.
Voor flegmatieke paarden; die denken heeej, "hard" is eigenlijk best leuk (worden er enthousiaster van)
en
voor felle paarden; die kunnen wel gedoseerd hun energie kwijt.

Stilzetten leidt bij de fellere dieren vaak tot bommetjes.... en die kunnen ontploffen......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:02

Ook een leuk geintje, als je de ruimte hebt, is wat een kennis van mij haar paard ooit flikte.

Wil jij rennen? Is goed schatje, doe jij maar rennen. Wat? Ben je al moe? Nou ik nog niet hoor, dus jij gaat nog eens een poos doorgaan met rennen. :j

Paardlief had het in 1 keer door.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:03

Het nadeel is wel dat mijn paard haar energie niet zo snel kwijtraakt, zij is eerder het type dat zichzelf doodloopt dan op te geven. Het is dus niet zo simpel om even een lang stuk te vinden om eens lekker door te draven. Bij ons kan je naast de Nete gaan (rivier) en dat is toch volgens mij een dikke 6 kilometer, die we dan tegen een behoorlijk tempo afdraven.
Ook ritjes van 2uur vermoeien haar niet.

@Miss_malfoy, wat doe je dan met een paard dat het rennen niet moe word?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:08

*ik heb niet alles gelezen*

Misschien kun je eerst gaan buitenrijden op een plek zonder gevaarlijke wegen? En als ze daar braaf is kun je verder gaan. Of eerst op een open stuk waar je makkelijk voltes kunt rijden, dat zodra ze harder gaat je haar weer stilzet?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:08

Ik zeg niet dat je het bij ieder paard moet doen, hier ging het gewoon om een paard dat lekker haar eigen ding deed en lol liep te trappen, of eigenaar het nou leuk vond of niet. Die was het redelijk snel beu. Michien niet echt gezond om te doen, maar goed als je het goed doet wel heel effectief.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:12

even een vraag tussendoor wat is het verschil of voor en nadeel van slof opzij vastmaken of onderlangs? bijv mijn paard bokt graag uit baldadigheid hoe kun je hem dan het beste vastmaken? en gebruik alleen als nodig is en de rest laat ik hem los erbij hangen...rijdt ook veel met thiedeman maar als hij teveel energie heeft of te jolig loopt hij daar nog door heen vandaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:12

Het gaat ook niet zozeer om het uitputten of moe maken van het paard, maar meer om het 'scherpe kantjes eraf halen' danwel 'heropvoeden'.

Als een 'doodloper' bij het uit stal komen aanvoelt alsof je op een kruiwagen vol kikkers zit dan kan die 6 kilometer draven er wel voor zorgen dat alle kikkers in de kruiwagen blijven en dat er geen rare bokkensprongen gemaakt worden. Even de scherpe kantjes eraf.

Bij een kruiwagen vol kikkers zou ik kiezen voor lang stuk draven.
Bij 'alle energie verbruiken op eerste deel van de rit' kies ik voor een langere rit als gepland maken.
Bij 'snel naar huis willen' voor 'langs huis rijden en nog even een extra rondje maken' danwel nieuwe wegen nemen, extra paden, dat soort werk.
Bij ervandoor schieten in galop (als het paard geen doodloper is) inderdaad nog wat langer door laten galopperen (hangt ook weer van paard en omstandigheden af).
Bij 'op vaste stukken gaan draven/galopperen' juist op andere stukken gaan draven/galopperen.
Bij 'situatie is volkomen nieuw voor paard (nieuwe stal/nieuwe omgeving)' juist de eerste tijd vaste rondjes/routes rijden en op vaste stukken draven/galopperen zodat het een vertrouwde omgeving wordt (en daarna uitbouwen).

Elk paard en probleem vraagt een andere benadering buiten.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:13

Miss_Malfoy schreef:
Ik zeg niet dat je het bij ieder paard moet doen, hier ging het gewoon om een paard dat lekker haar eigen ding deed en lol liep te trappen, of eigenaar het nou leuk vond of niet. Die was het redelijk snel beu. Michien niet echt gezond om te doen, maar goed als je het goed doet wel heel effectief.

Bij een bepaald type paarden werkt deze truuk ver*omt goed...... spreekt uit ervaring :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:18

Irma_Maandag schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Bij een bepaald type paarden werkt deze truuk ver*omt goed...... spreekt uit ervaring :D

Uhu, lachen joh als je dan die beledigde koppies ziet. :Y)

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:26

Apple : bedankt voor je tip! ik probeer het meestal ook rijtechnisch op le tossen
maar ik rijd niet zo vaak buiten dat het echt door komt zegmaar... als ik buitenrijd
doe ik het zegmaar om een keer uit de bak te zijn een lekker een ondspannen ritje
te maken (dat vaak wel lukt, en op sommige momenten dus niet) ik rijd ong. 1 x in
de maand buiten! niet heel vaak dus... in de (zomer) vakanties natuurlijk veel meer!

stienmasjien : het heeft niet heel veel zin om in de bak te gaan rijden...
ik heb het wel eens gebprobeerd!!! als ik op buitenrit ga maak ik ook meestal
ritten van 1,5 uur. icl. draf en galop! jah idd! heb je gelijk in! ik hoop ook
dat het snel beter gaat!

Apple :

het andere paard waar ik mee rijd, is heel groot en sloom :')
ze reagaren best goed op elkaar! ze jutten elkaar totaal niet op!
als we samen op mijn teken en galopje doen gaat het super! we gaan niet steeds
harder en harder! ik snap je voorbeeld idd! maar dat is totaal niet zo! heathfield
loopt meestal voorop, als ik haar achterop probeer te krijgen (ik heb het geprobeerd :Y) )
dan word ze helemaal gek! we reden een keer door een smal weggetje. mijn pony ging gwn
door de bosjes om voorop te komen! als ze dan voorop loopt is alles prima, dan gaat ze gwn
weer ondspannen stappen. bij de pony van m`n ander vriendin loopt ze het liefs achteraan
(die pony ken zij véél beter).

Miss_Malfoy :
zoiets heb ik dus gehad, ze ging er weer eens vandoor totdat ze niet meer kon bijna!
ze zweette verschrikkelijk! ze was helemaal dwijl! haar hele lijf was bezweet! ze was
verschrikkelijk aan het hijgen en puffen. de rest van de rit voelde ze als een bommetje
dat elk moment kan afgaan! daarna hebben we nog stukken gedraafd waardoor ze iets
rustiger werd. als je dat truckje wilt gaan doen, rent mijn pony netzolang door tot
ze er bij neer valt zowat!

ik kan overgens wel begrijpen dat het bij sommege pony`s wel kan werken! maar bij mijn
pony zou het levensgevaarlijk worden! :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:31

Dan zou ik juist vaker buiten gaan rijden, net zolang tot het normaal word voor je pony. Buitenrijden hoort er gewoon bij, niet te moeilijk over doen. (Makkelijker gezegd dan gedaan, I know. ;) )

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:31

@Miss_Malfoy: En bráááf dat ze naderhand zijn..... op deze wijze zo zelfs eentje een lesje "hoe gedraag ik me netjes in het verkeer" gegeven na het vermoeiende ritje in het duingebied..... (per ongeluk, ik kreeg naderhand pas -niet slim- te horen dattie niet verkeersmak was.... nou, :+ , bij mij zojuist wel, gewoon met lang teugeltje.... (Ik heb em na het harde werken ook wel laten weten hoor, dattie zich braaf gedragen had.)

Maar goed, dat was even off-topic, want ik geloof niet dat het dier van de TS zo'n typetje is. Dit was een verwend monstertje dat véél teveel energie had en alles maar mocht (en baasje durfde er zelf al niet meer op)..... maar owee als hij toch echt aan het werk moest....dat viel em vies tegen....

@heathfield: wat ik dan nog weleens deed is dressuuroefeningen in het bos rijden; SB, travers, verzamelen en weer een pasje weg, overgangen enz. Gehoorzaamheidstraining en leren wachten. Uitputten doe je zulk type dieren inderdaad niet, maar je kunt ze wel moeilijke aan aandachtsvragende oefeningen laten doen (in alle gangen). Alleen maar inhouden en stappen... daarmee maak je ze vaak heel erg boos en driftig.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:06

Emaartje schreef:
even een vraag tussendoor wat is het verschil of voor en nadeel van slof opzij vastmaken of onderlangs? bijv mijn paard bokt graag uit baldadigheid hoe kun je hem dan het beste vastmaken? en gebruik alleen als nodig is en de rest laat ik hem los erbij hangen...rijdt ook veel met thiedeman maar als hij teveel energie heeft of te jolig loopt hij daar nog door heen vandaar.

niemand die hier antwoordt op kan geven??

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:13

Oh, jawel hoor, wil ik wel doen.

Opzij; gebruik ik -als ik er een slof aan heb- voor de oprichting en stelling- en buiging (in de reguliere trainingen).
Onderlangs: Nodigt het uit tot rekken van de bovenlijn (nek, hals en rug) en het loslaten van de kaak.

In het bos zou ik ervoor kiezen om de evt. slof aan de zijkant vast te maken. Dit ten eerste om te voorkomen dat het paard er bij mogelijk gekke sprongen in verstrikt (kan) raken als de slof relatief loshangt (alzal de kans hierop klein zijn). Maar vooral omdat je bij een aan de zijkant vastgemaakte slof je paard altijd op een volte kan zetten. Bij onderlangs trekt je em eigenlijk alleen maar met de kin op de borst, en kan die evt. doorlopen of eerder op z'n plaat gaan dan wanneer je het zijwaarts oplost.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:15

hmm, hier is het verplicht buiten te rijden met een martingaal, maar of het 't probleem op zal lossen weet ik niet.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:16

@Irma_Maandag heel erg bedankt voor je uitleg,erg duidelijk erg bedankt alvast..grts

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:30

Emaartje : aanvulling...
Ik las dat jouw paardje ging lopen bokken....
Da's voor mij nog een reden om de -evt- slof aan de zijkant vast te maken; bij onderlangs trek je het hoofd naar beneden (=mogelijk maken om te bokken). Bij slof zijwaarts kun je het hoofd beter omhoog houden (= niet mogelijk om te bokken, daarvoor moet de rug namelijk gebold worden... hoewel er best lenige paarden zijn die het dan alsnog kunnen, maar gemakkelijker wordt het iig niet)

Daarnaast blijft het uiteraard de bedoeling om een hulpteugel tijdelijk te gebruiken en ondertussen te werken aan de gehoorzaamheid en het paard laten wennen aan het maken van een buitenrit, zonder hittepetitgedrag.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:08

Irma_Maandag schreef:
Emaartje : aanvulling...
Ik las dat jouw paardje ging lopen bokken....
Da's voor mij nog een reden om de -evt- slof aan de zijkant vast te maken; bij onderlangs trek je het hoofd naar beneden (=mogelijk maken om te bokken). Bij slof zijwaarts kun je het hoofd beter omhoog houden (= niet mogelijk om te bokken, daarvoor moet de rug namelijk gebold worden... hoewel er best lenige paarden zijn die het dan alsnog kunnen, maar gemakkelijker wordt het iig niet) thanks dat is zekers waar!!! ;)

Daarnaast blijft het uiteraard de bedoeling om een hulpteugel tijdelijk te gebruiken en ondertussen te werken aan de gehoorzaamheid en het paard laten wennen aan het maken van een buitenrit, zonder hittepetitgedrag.