Konik schreef:Hallo allemaal,
Volgens mij moet ik het één en ander verduidelijken..
Ik vind het jammer dat er allerlei conclusies worden getrokken, maar ik ga proberen om jullie een eerlijk beeld te geven.
Even voor de duidelijkheid: Ik ben 13 en heb ouders. Zelf heb ik echt geen geld voor dierenarts e.d.
Verder helpt mijn moeder me al 4 jaar, wat zeker succes heeft en zij heeft vele malen meer ervaring op het gebied van paarden dan ik. Misschien kunnen jullie begrijpen dat ik, als dochter, het één en ander van haar aanneem.
Dinsdag was hij plotseling erg vervelend. Schudden en trekken en daar bleef het wel zo'n beetje bij.
Ik ben meerdere keren afgestapt om alles te controleren e.d. maar heb niets kunnen vinden.
Mijn moeder is me komen helpen en zei: we gaan hem een kwartiertje aanpakken, is hij dan nog zo vervelend dan stoppen we ermee. Na 10 minuten liep hij keurig. (en aanpakken is dan niet flink trappen en verrot slaan met zweep terwijl ik trek, dat is corrigeren als hij schud of trekt, door met mijn been te drijven en af een toe naar hem te schreeuwen. Ik bleef rustig, maar deed alsof ik boos was).
Vrijdag was hij weer vervelend dus wilden wij dezelfde strategie toepassen. Helaas hielp het toen niet.
Zaterdag had ik wedstrijd, dus echt trainen lukt dan niet. Hij was toen redelijk rustig in zijn hoofd maar pakte erg links vast.
Even reactie op jullie berichtjes:
@ midgie: ik geloof wel in geklier, maar in zekere maten. Ik vind dat je moet proberen dat het niet zover komt.
Ik probeer heel rustig te blijven. Gefrustreerd raken heeft geen enkele zin, dan ga ik alleen maar strak zitten..
Zou je me kunnen vertellen wat jij doet als je paard niet doet wat jij wilt of als hij niet naar je been luistert o.i.d.?
@ idefix 4: Het is heel plotseling gekomen, dinsdag was opeens de omschakeling. Ik rijd al 1,5 jaar met dit zadel. Zou een verkeerd liggend zadel dan zo plotseling komen?
@ onley: het is mij zeker niet alleen te doen om het rijden. Omdat ik me af vroeg (en vraag) of het wel echt klieren is, heb ik dit topic geopend. Ik hou echt van mijn pony, en wil niet dat hij pijn heeft.
Met eten heeft hij totaal geen last. Heb vanmiddag een tijd naar ze staan kijken, gebeurt er ook niks vreemds met zijn kop. Hij lijkt er dus niet constant last van te hebben.
@Brenda: Ik probeer het op verschillende manieren. Heb zondag al een rustig buitenritje gedaan zonder hoofdstel en ben van plan hem vanavond even te longeren om te kijken of hij dan ergens last van heeft.
Ik weet overigens dat het probleem heel goed bij mij, bij zijn tuig of in zijn lichaam kan zitten. Ik neem jullie tips ook echt ter harte.
Nouja, ik vind dit berichtje wel weer lang genoeg geworden.
Ik hoop dat het gezellig kan blijven en dat jullie nog tips hebben wat ik kan proberen.
Zoals in het begin al duidelijk werd, ik kan niet even de zadelmaker bellen of dierenarts/tandarts/fysiotherapeut o.i.d. Dat moeten mijn ouders doen. Als jullie met goede argumenten kunnen komen waarmee ik aan kan komen zetten, ga ik dat ook zeker doen!
Ik begrijp heel goed dat je in een situatie verkeerd dat je met je ouders te maken hebt. Ik ben blij dat je in elk geval erover nadenkt, dat is genoeg voor mij.