Advies gevraagd: paard dat niet vooruit is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

as90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:49

elsbeth1975 schreef:
mijn mening; een paard kun je zo heet maken als je zelf wilt...

Ik denk dat dit heel persoonlijk is. Zelf kan ik bijvoorbeeld een stuk makkelijker een druk paard rustig krijgen dan een flegmatisch paard voorwaarts, terwijl een vriendin van mij dit precies andersom heeft. Als het jou veel energie kost om een sloom paard naar voren te krijgen moet je heel goed nadenken of je dat leuk vind. Anders zou ik lekker nog even verder zoeken. Het is lastig om een passend paard te vinden, maar je kan beter wat langer zoeken dan dat je straks met een paard zit dat je eigenlijk toch niet zo leuk vind....

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:23

Ik persoonlijk vind dat als je een paard "heet moet rijden" om hem een beetje voorwaarts te krijgen niet echt fijn!
Ik heb liever een paard dat zoiezo een beetje Go van zichzelf heeft en het feit is dat als je om wat voor reden dan ook een flegmatiek paard hebt, dat je dan uiteraard roeit met de riemen die je hebt!
Maar aangezien TS een nieuw paard aan wil/gaat schaffen zou ik dat toch afraden! ;)
En wat is eigenlijk de reden van verkoop van dit paard????

Air

Re: Advies gevraagd: paard dat niet vooruit is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:42

Als een paard door de juiste training soepeler en sterker in de spieren wordt worden ze ook meer voorwaarts. Paarden gaan het dan ook leuk vinden om te bewegen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:01

Ik ga hier ook helemaal mee met wat "kleinvosje" al aangaf.
Het moet wel degelijk mogelijk zijn om hier een beetje verbetering in te krijgen, maar of je het gaat kunnen oplossen daar twijfel ik zeker aan, en idd of je het ook leuk gaat vinden ik denk het niet want je twijfelt al van bij de start.
Ook vind ik het ras op zich niet heel geschikt, tenzij je hem voor de koets zou willen zetten.
Ik zou het niet doen, zeker niet.

Air

Re: Advies gevraagd: paard dat niet vooruit is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:03

Ras niet geschikt? Niet geschikt waarvoor? :+

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:13

Heb je nu op dit moment instructie of hulp van iemand die weet hoe jij rijdt? Misschien kun je met de verkopers bespreken of je nog een keer (of een paar keer) mag komen rijden met je instructie/hulp erbij.
Hulp/instructie die weet wat jij als ruiter kan en kan jou hier denk ik het best adviseren. Wij kijken alleen naar een beelscherm met wat tekst, das lastig oordelen vind ik.
Indien je nog een paar keer met wat hulp met het paard in de bak mag werken kun jij zelf ook beter oordelen of dit een probleem is wat je (gemakkelijk) op kan lossen en of je hiervoor als ruiter sterk genoeg in je laarzen staat ;) Ik acht de kans héél groot dat het paard niet de juiste begeleiding/opleiding heeft gehad en dat het met wat hulp, geduld, les en training op is te lossen.
Succes! En laat nog even weten hoe het afloopt hè :D

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:36

Tsja... ik heb er ook zo 1, daar moet je in de bak of op de baan keihard voor werken om daar iets van te maken en heel consequent zijn. Het resultaat mag er dan ook wel zijn. Buiten loopt hij prima. Dat hij liever lui dan moe is neem ik voor lief, omdat ik meer van hem hou dan wie dan ook. Hij is mijn alles.
Hoe is je gevoel over hem? Is er een duidelijke klik? Is alles goed behalve dat hij in de bak passief is? Dan zou ik het zeker doen. Als je toch al twijfelt over andere dingen zou ik het niet doen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:19

kleinvosje schreef:
Ik zou het niet doen. Je hebt nu al een negatief gevoel erover, dat gaat waarschijnlijk alleen maar meer worden als je er vaker op zit en het niet verbetert. Natuurlijk is alles op te lossen, echter dit dier is nu 12, en het tempo zit er ingebakken. Zal moeilijk worden om dat helemaal eruit te krijgen...

Dit valt wel mee hoor, ik rij mijn 15 jarige friese merrie nu anderhalf jaar en ze is van nature ook echt lui, maar door gewoon consequent haar voorwaarts te rijden werd dit binnen een paar maandjes echt stukken beter. Ze weet dus ook precies wie er op haar rug stapt, want ze zal altijd proberen zo sloom mogelijk te gaan. Maar als je vanaf de eerste pas laat merken dat ze door moet lopen is er niets aan de hand.
En het is dan ook heerlijk buiten rijden op mn bomproof merrie.

xriannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:07

Irma77 schreef:
Ik ben van mening dat je ieder paard meer vooruit kan krijgen, mits je consequent bent en daar eerst goed mee aan de slag gaat, desnoods onder begeleiding. Voorwaarts is het allerbelangrijkste, de rest komt dan vanzelf.

Hier ben ik het helemaal mee eens, misschien word dit paard niet vaak in de bak gereden en is die het daarom niet gewent? een beetje training zou daar tegen kunnen helpen, misschien zou je kunnen vragen of je het paard op proeftijd mee zou kunnen krijgen?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:03

Amvbeek schreef:
kleinvosje schreef:
Ik zou het niet doen. Je hebt nu al een negatief gevoel erover, dat gaat waarschijnlijk alleen maar meer worden als je er vaker op zit en het niet verbetert. Natuurlijk is alles op te lossen, echter dit dier is nu 12, en het tempo zit er ingebakken. Zal moeilijk worden om dat helemaal eruit te krijgen...

Dit valt wel mee hoor, ik rij mijn 15 jarige friese merrie nu anderhalf jaar en ze is van nature ook echt lui, maar door gewoon consequent haar voorwaarts te rijden werd dit binnen een paar maandjes echt stukken beter. Ze weet dus ook precies wie er op haar rug stapt, want ze zal altijd proberen zo sloom mogelijk te gaan. Maar als je vanaf de eerste pas laat merken dat ze door moet lopen is er niets aan de hand.
En het is dan ook heerlijk buiten rijden op mn bomproof merrie.

Haha, herkenbaar! Vriendin van me reed mijn paard een keer op de baan, belde ze op: 'hij wil écht niet draven!'. :')

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:21

Naar mijn idee is dat je er niet altijd iets van kunt zeggen, wanneer je naar een paard gaat kijken.
Ik zou je eigen gevoel achter na gaan.

Urbino was helemaal niet goed voor het been en héél rustig toen ik bij hem ben gaan kijken. Hij was ook niet veel getraind. Vanaf het moment dat hij bij mij is gekomen was hij al snel het tegenovergestelde. Nog steeds heel, heel braaf, maar juist heel, heel erg heet ( in positieve zin! ). Het verschil tussen toen en nu is ongelooflijk!