Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:32

Zoals al eerder gezegd: veel overgangen rijden, maar ook zijwaartse bewegingen helpen de achterhand mee te nemen. Van stilstand naar een voorwaartse stap etc.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:34

Tuc schreef:
Klinkt erg bekend. Mijn paard van 6 jaar struikelt ook regelmatig, durf tegenwoordig ook niet echt meer te rijden. De galop durf ik heel eerlijk gezegd al helemaal niet.

Goed dat je van hoefsmid gewisseld bent. Vooral veel oefenen, erg veel balkjes lopen (doe ik momenteel ook).

Nog een vraagje: is je peerd overbouwd?

Een paard kan nooit overbouwd zijn! dat heeft meer te maken met een te weke rug!

Maureen_M

Re: Struikelen, dat het zo erg kon zijn?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 13:34

Dus meer wijken? Dat is wel een ideetje ja :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:36

in je account staat dat je Marnix gratis kreeg.
is daar ook een reden voor?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 13:37

Euhm ja dat klopt ja :) Mijn tante en oom en nichtje gingen verhuizen naar een nieuw huis. Daar was geen stal, en ze hadden ook niet veel zin meer in hem. En daarom kreeg ik hem :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:42

Struikelen kan een teken van hoefkatrol ontsteking zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:48

Laat eerst eens een DA er naar kijken ook omdat je aangeeft dat hij wat lusteloos is.
Is het niets met zijn gezondheid denk dan eens aan een ostreopaat, Bij jou in de buurt zit geloof ik Martin van der Dungen dat is een hele goed.
En als dat allemaal is uitgesloten gan dan eens goed met hem aan het werk op een verantwoorde manier.
Nu ga je allemaal dingen uitproberen er komen allerlei soorten problemen langs.. sluit die eerst eens uit en dan goed les nemen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:51

Ik zou hem eerst helemaal laten controleren door een dierenarts. Als hij lusteloos is en veel struikeld wekt dat bij mij al meteen de nodige vraagtekens op.
Pas als de dierenarts dmv foto's/bloedtest medische kwaaltjes heeft uitgesloten verder aan de gang gaan.
Struikeld het paard ook aan de longe?

Wij hebben een paard gehad met Ataxie, in het begin leek het ook hier op. Totdat er echt gevaarlijke situaties ontstonden. Mmm heb diverse filmpjes gemaakt toen der tijd, staan op de pc bij mijn ouders helaas anders kon je ze zien.

Dus wil je het beste voor je paard (en voor jezelf) laat m heel goed nakijken. Liever een keer teveel een dierenarts, als 1x te weinig en allebei in de kreukels.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:31

Ik wil je niet ongerust maken... maar vind dit best wel klinken als artrose. Mijn paard had ook deze dingen en bleek artrose te hebben. Ik zou er zeker een dierenarts bij halen!

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:35

De fries waar ik op rijd struikelt ook best wel eens. Heb er ook al een paar keer mee op de grond gelegen, omdat mevrouw zich niet zo vlug op kan vangen. Ze is heel flexibel, misschien zelfs een beetje hypermobiel en daar komt het waarschijnlijk door.

Ik heb zelf ook hypermobiele gewrichten en dan zijn je banden niet sterk genoeg waardoor je bijvoorbeeld snel je enkel zwikt.
Dit kun je verhelpen om de spieren rondom die banden sterker te maken door ze te trainen. Als die spieren namelijk sterker worden, dan vangen die op wat de banden normaal zouden doen.

Ik hoop voor je dat het niets ernstigs is. Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:41

Quir schreef:
Struikelen kan een teken van hoefkatrol ontsteking zijn.

inderdaad...dat is mijn gedachte ook.
Helemaal met het gegeven dat hij voor de koets heeft gelopen...veel draven op het harde.
Artrose zou ook nog kunnen...
Even op de foto zetten voordat je er weer opstapt,dan weet je waar je aan toe bent.
En voordat er ongelukken gebeuren met jou en het paard :o
Misschien is hij sloom omdat hij pijn heeft?

Een zomerdepressie?
Ik zit al z'on beetje 30 jaar in de paarden....ook zomers,daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:45

Een paard voor de koets trekt met veel voorbeen kracht, die hebebn dus meer te lijden en artrose is niet ondenkbaar en met ene paard van 18 zelfs zeer waarschijnlijk. De pijn kan af en aan zijn, en als er pijn is zal hij lustelozer zijn om minder graag willen werken. Overigens gaan ze meestal wel wat beter lopen als ze eenmaal warm zijn.

Struikelen op zich kan vele oorzaken hebben, waaronder zelfs een te krap zadel, verkeerde houding van de ruiter, verkeerd rijden. Het hoeft dus niet altijd puur lichamelijk te zijn.
Maar bij een paard van 18 komt artrose wel vaak in beeld en ik denk dat het best dat zou kunnen zijn, zeker vanwege het verleden als koestpaard.

In elk geval is het, als iets niet door de hoefsmid opgelost kan worden, altijd een bezoek van de DA waard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:49

geerke schreef:
Een zomerdepressie?
Ik zit al z'on beetje 30 jaar in de paarden....ook zomers,daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Nou hier hetzelfde, tot ik het nu meemaakte met mijn hengst. Zijn bloeduitslagen waren uitmuntend, dus niks onder de leden, maar hij was gewoon niet meer vooruit te branden, heel apart. Ik ben meer gaan longeren en losgooien ipv rijden, zodat hij wat vrijer kon bewegen en gekdoen en daar is hij erg van opgeknapt.
Hij was ook sterk vermagerd, plots, dat is nu weer bijgekomen. Het heeft al met al een paar weken geduurd, maar nu is hij weer tiptop. Echt een dipje, heel maf...
Overigens denk ik dat het te maken heeft omdat zijn manlijkheid was aangetast. Een merrie waar hij duidelijk de hots voor had ;) is gedekt door een andere hengst en verplaatst. Het was eerst zijn buurvrouw, nu kan hij haar nog wel horen, maar niet meer zien. Dus echt zomerdip is kun je het niet noemen, maar ik kan me wel voorstellen dat er door enige verandering, bv van het weer, verharing of wat dan ook, een paard even in een dip kan raken.

Maar struikelen is geen symptoom van een dipje. Dan zou je het met een beetje wakker schudden kunnen voorkomen. Struikelen komt meestal echt wel doordat iets hem in de weg zit. Of van de ruiter, of van het tuig (inclusief bit), of van de rijmethode, of iets lichamelijks.

lordus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:59

Myukii schreef:
Het eerste waar ik aan denk: http://www.bokt.nl/wiki/Ataxie

Ataxie, een neurologische (in de hersenen dus) aandoening, waardoor het evenwicht en bewegingscoördinatie wordt aangetast. Als dit zo aan blijft houden en hij zo blijft struikelen, zou ik er toch maar eens een dierenarts bij halen. Het hoeft niets ernstigs te zijn, maar kan dus wel..

kan best een kloppen onze haflinger (14) heeft meerdere malen op de grond gelegen en galopeerde altijs slecht hebben haar nu zo'n 8 jaar,
in eerst instantie dacht de dierenarts aan d'r rug was het ook niet na een hele tijd niet gereden te hebben was er niks meer aan de hand. Nu na 2 jaar rijden/mennen is ze weer gaan vallen, eerst met longeren, daarna voor de wagen en toen met mij erop.
Me moeder een afspraak gemaakt bij een Holistische praktijk in zeist, van eric laarakkers. bleek een ontsteking te zitten in haar schouder dus eigelijk deed het haar pijn om zich goed op te vangen. ook is gekraakt, galopperen doet ze nu een stuk beter!

sterkte met he paardje

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:04

DDW1190 schreef:
Tuc schreef:
Klinkt erg bekend. Mijn paard van 6 jaar struikelt ook regelmatig, durf tegenwoordig ook niet echt meer te rijden. De galop durf ik heel eerlijk gezegd al helemaal niet.

Goed dat je van hoefsmid gewisseld bent. Vooral veel oefenen, erg veel balkjes lopen (doe ik momenteel ook).

Nog een vraagje: is je peerd overbouwd?

Een paard kan nooit overbouwd zijn! dat heeft meer te maken met een te weke rug!

EEEH leg uit????
Een paard kan wel degelijk overbouwd zijn en dat maakt het onderbrengen van de achterhand er niet makkelijker op.
Maar 18 jaar is al wel een beetje op leeftijd en met dit natte weer zou het b.v ook kunnen dat hij last heeft van zijn gewrichten.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:45

Artrose denk ik eerlijk gezegd niet ;) De dierenarts is laatst (10 weken geleden) geweest de hoefsmid (de vorige!!!) niet goed gekapt had, en er een nagel recht in had geslagen, zonder om te buigen en af te knippen. Eerst wist ik dat dus niet, en toen struikelde hij ook al erg veel!!! Dus ik dacht toen inderdaad ook aan Artrose, maar de dierenarts zei echt dat het door die nagel kwam ;) Maar inderdaad ik moet de dierenarts misschien maar een keertje laten komen:

P.S Ik ben net bij mijn paard langsgeweest, en hij was al heel wat minder lusteloos, vooral toen ik met de muesli langs kwam, toen sprong die vrolijk door de bak :D

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:48

De mijne struikeld ook geregeld maar zij heeft artrose. Meestal los ik het op daar haar 'bij de les' te houden, zodra ze gaat lopen sloffen gaan ze struikelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:49

De artrose zul je waarschijnlijker in de voorknieën vinden (handwortel) dan lager.

Verder kan het een peeskwestie zijn en dan kun je makkelijk zelf de buigproef doen. Maar dat heeft de DA toen denk ik ook wel gedaan? of heeft hij alleen naar die nagel gekeken, conclusie getrokken en geen verder onderzoek gedaan? Want voor artrose zullen er echt wel röntgenfotos gemaakt en voor peesproblemen een scan.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:07

Hallo,

Ik zou zowieso even een bloedproefje laten doen. Is niet zo duur, en geeft je op het vlak van bv bloedarmoede wel zekerheid.
Verder zou ik met de DA alles wat je hierboven omschreven hebt, bespreken. Lijkt me slim om even te laten laten kijken of de wervels in zijn rug nog allemaal netjes in een lijn staan en of zijn bekken niet scheef staat.
Van artrose etc heb ik niet zo veel verstand, dus daar kan ik niets over zeggen.

Als al het medische is uitgesloten: Heeft je paard veel afwisseling in het werk? Dus rij je bv niet alleen maar in de bak, maar longeer je hem wel eens, ga je met hem wandelen of lekker het bos in? Of te wel: krijgt ie genoeg prikkels om in zijn koppie lekker fris te blijven?

Wat rijtechnisch gedeelte betreft: hier zou je instructeur je toch goed bij moeten kunnen helpen.

Succes ermee!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:12

aerdenhout1 schreef:
EEEH leg uit????
Een paard kan wel degelijk overbouwd zijn en dat maakt het onderbrengen van de achterhand er niet makkelijker op.
Maar 18 jaar is al wel een beetje op leeftijd en met dit natte weer zou het b.v ook kunnen dat hij last heeft van zijn gewrichten.

Ja klopt, maar er word te vaak gezegd dat een paard overbouwd is, terwijl dat meestal aan het verkeerde rijden van de ruiter ligt!
en dan word er naar het paard gekeken en niet naar het algemene plaatje!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:06

Ik rijd 2 keer per week buiten ;)

Even een ding om misschien te weten:

Hij heeft straalrot gehad, 2 weken terug. Maar dat is nu weer voorbij. Kan het struikelen misschien zijn omdat de straalrot terug ?? Want tijdens de straalrot hebben we ook flinke struikels gehad!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:12

Haal er gewoon even een dierenarts bij. :) Maak een lijstje met wat je zelf vermoedt en laat het hem nachecken.
Ataxie, artrose, straalrot.. Better safe then sorry. :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:41

Artrose in de kogels voor, kan je zelf gedeeltelijk zien. Als je zijn been op pakt en dan vast houdt bij de punt van de hoef (de teen). Moet de kogel buigen, als een paard artrose heeft blijft het been vrijwel gestrekt.

Ik zou echt op hoefkatrol ontsteking laten kijken en dus foto's maken van de voorbenen. Dan kan er gelijk gezien worden of je paard artrose heeft. Verder de bloed onderzoeken zou ik laten voor wat het is, als zijn benen slecht zijn (wat ik heel erg verwacht) is een paard echt niet vrolijk en blij, maar eerder lusteloos.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:44

Genoeg opzet aan het ijzer laten maken.
Maar ook hoefkatrol of artrose kunnen idd zorgen dat je paard gaat struikelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:48

als ik je verhaal zo hoor ,denk ik aan een artrose\hoefkatrol of of hoefgewrichtsproblemen. een kreupelheidsonderzoek lijkt mij verstandig.
als je paard een x goed struikeld en voorover valt ...moet er niet aan denken!
en sorry hoor? een zomerdip? wat voor instruktrice heb jij ,een die er vanuit gaat dat het allemaal aan het paard ligt,en dat ie zich aanstelt? :n zij zou jou moeten informeren en adviseren wat er met je paardje kan zijn,zo komt ze op mij niet erg kundig over eerlijk gezegd.