Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sita_xx schreef:Ok, het klopt wel wat je zegt, hij loopt door mijn buitenbeen en buitenteugel heen. Maar kijkt daarbij ook naar buiten. En houdt binnen vast, vooral in galop. Dus ik moet binnenteugel loslaten en buitenbeen eraan en buitenteugel lichte ophouding? gaat hij dan niet nog meer naar buiten kijken?
In geval dat ie naar buiten kijkt waar ie niet naar buiten mag kijken is het binnenbeen + buitenteugel en het buitenbeen waken tot hij recht is.
Je kan eventueel als het frangske echt niet wil vallen heel even met lichte stelling naar binnen je lijn rijden.
Als ie dat eenmaal door heeft kan je verder op twee teugels. Soms is het even testen wat het beste lukt bij welk paard.
Vind dit soort vragen ook altijd moeilijk om via een forum te beantwoorden, jouw paard is niet recht gericht en uitleggen hoe je een paard recht richt vind ik persoonlijk erg moeilijk via een forum. Het zou makkelijker zijn als je het paard ziet, ziet wat de ruiter doet en ook ziet hoe het paard daarop reageert.
doei schreef:Vasthouden is constante druk op de teugel.
Dan gaat je paard zeker terugtrekken, tenzij je hem zoveel pijn doet dat hij maar loslaat of enorm verzet toont en je op de grond belandt! Op die manier moet je het niet willen!
Trekken is nooit een oplossing...
Ik heb mijn paardje zo ingereden dat hij niet eens weet wat trekken is ik wil hem natuurlijk niet op ideeen brengen![]()
Die 400 kilo onder me wint het gegarandeerd
Wanneer hij rechts vastpakt geef je dus die ophoudingen.
Dan laat hij los en heb je op beide teugels evenveel contact met de mond.
Wat bedoel je precie smet je vraag? Ik begrijp t' niet goed....

Dus niet meer druk, maar opzij ipv naar je toe te halen zeg maar. Gaan je figuren soepel dan proberen haar recht te stellen op rechte lijnen. Een paard dat vast pakt losrijden is "moeilijk" omdat op het moment dat je loslaat je het gevoel hebt geen controle meer te hebben. Maar soms moet je effe een stapje terug om weer vooruit te kunnen.
Sita_xx schreef:En als ik dan figuren rijdt goed het buitenbeen er aan houden dus, zodat ze niet naar buiten kan vallen. Klopt helemaal als ik loslaat gaat het voor mijn gevoel nog slechter en wordt ze iets loperig, en dan pak ik weer vast. Ik moet dus even wat meer terug weer naar de basis en van daaruit weer verder werken. Heel erg bedankt!
Maar mijn instructrice zei ze gaat wel steeds meer vooruit. Merk ik zelf ook wel, maar blijf het lastig vinden
Ayasha schreef:Sita_xx schreef:En als ik dan figuren rijdt goed het buitenbeen er aan houden dus, zodat ze niet naar buiten kan vallen. Klopt helemaal als ik loslaat gaat het voor mijn gevoel nog slechter en wordt ze iets loperig, en dan pak ik weer vast. Ik moet dus even wat meer terug weer naar de basis en van daaruit weer verder werken. Heel erg bedankt!
Als ze loperig wordt niet vastpakken maar ophouding op beide teugels en trager gaan lichtrijden. Komt ze weer op het juiste tempo weer loslaten.

Sita_xx schreef:@ doei: Bedankt. Dat zij mijn instructrice ook. En ze zei begin met grote wendingen gaat dit goed dan langzaam uitbreiden naar kleinere wendingen en voltes. Ik vind het vooral moeilijk om haar nu weer op 2 teugels te krijgen, omdat ik haar zelf naar 1 teugel heb geredenMaar mijn instructrice zei ze gaat wel steeds meer vooruit. Merk ik zelf ook wel, maar blijf het lastig vinden
Hier zijn we er toevallig ook mee bezig omdat ik dus hetzelfde probleem had en ik voel me net een beginner
Sommige mensen doen ook aan los galopperen ipv aan losdraven. Pak jij niet onbewust vast als je naar draf gaat omdat je bang bent dat zij het gaat doen en jij haar voor wil zijn?
Dus proberen om hetzelfde te blijven doen als in galop?
Gewoon lekker rustig blijven, niet meer of minder contact nemen en komt ze effe omhoog? Laat maar doen... Zachtjes naar beneden vragen, niet dwingen, gewoon vragen en weer toestaan en ze komt van zelf wel een keer... Kan even duren hoor... Maar op lange termijn ga je er profijt van hebben!

Focussed schreef:Wat een onzin. Je moet er geen trekspel van gaan maken. Uiteindelijk geeft hij inderdaad toe en gaat hij in een valse knik. Nagevelijkheid moet je als cadeau zien wat je paard je geeft, niet afdwingen met trekken.

marsmars schreef:Ik ga mee met ayasha. Goed uitgelegd.
Mjn inziens ligt het probleem niet op de rechterteugel maar juist op links. Zo te lezen heb je geen druk op links. Probeer op links constant contact te hebben en rechts los te laten. Alleen voor de stelling gebruiken. In het begin zal ze hierdoor vast naar links gaan kijken maar probeer dit op te lossen vanuit je binnenbeen en vooral niet dooraan recherteugel te zitten. Je moet dus de druk op je linkerteugel herstellen, waardoor ze weer op twee teugels zal komen.
) Citaat:Maar even voor de duidelijkheid, dit gaat niet over nagevelijk, want dat is de mijne eigenlijk altijd, dit gaat over dat mijn paard zich vasthoudt en niet loslaat en dan werkt dit bij ons beter...
Desondanks ging het redelijk goed. Heb geprobeerd mijn rechterhand meer te ontspannen, en wat meer druk op de linkerteugel te krijgen. Daarbij met binnenbeen naar buiten geprobeerd te rijden zodat ze rechter werd. Veel overgangen en figuren gereden. En na 20 minuutjes/halfuurtje liet ze mooi los op beide teugels. Galop nog niet, maar dat wou ook niet echt, met de waterplassen
Maar het begin is er.
nu nog zo volhouden, bedankt iedereen!