paard houdt vast op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 14:56

Ok, het klopt wel wat je zegt, hij loopt door mijn buitenbeen en buitenteugel heen. Maar kijkt daarbij ook naar buiten. En houdt binnen vast, vooral in galop. Dus ik moet binnenteugel loslaten en buitenbeen eraan en buitenteugel lichte ophouding? gaat hij dan niet nog meer naar buiten kijken? Lastig paardrijden :P
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 28-08-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:56

Vasthouden is constante druk op de teugel.
Dan gaat je paard zeker terugtrekken, tenzij je hem zoveel pijn doet dat hij maar loslaat of enorm verzet toont en je op de grond belandt! Op die manier moet je het niet willen!

Trekken is nooit een oplossing...
Ik heb mijn paardje zo ingereden dat hij niet eens weet wat trekken is ik wil hem natuurlijk niet op ideeen brengen :+
Die 400 kilo onder me wint het gegarandeerd ;)

Wanneer hij rechts vastpakt geef je dus die ophoudingen.
Dan laat hij los en heb je op beide teugels evenveel contact met de mond.
Wat bedoel je precies met je vraag? Ik begrijp t' niet goed....
Laatst bijgewerkt door doei op 28-08-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:59

Sita_xx schreef:
Ok, het klopt wel wat je zegt, hij loopt door mijn buitenbeen en buitenteugel heen. Maar kijkt daarbij ook naar buiten. En houdt binnen vast, vooral in galop. Dus ik moet binnenteugel loslaten en buitenbeen eraan en buitenteugel lichte ophouding? gaat hij dan niet nog meer naar buiten kijken?

Dat is het onlogische voor ons maar een paard dat naar buiten kijkt is niet recht. Om een paard recht te houden gebruik je je buitenteugel. :) In geval dat ie naar buiten kijkt waar ie niet naar buiten mag kijken is het binnenbeen + buitenteugel en het buitenbeen waken tot hij recht is. :) Je kan eventueel als het frangske echt niet wil vallen heel even met lichte stelling naar binnen je lijn rijden. :) Als ie dat eenmaal door heeft kan je verder op twee teugels. Soms is het even testen wat het beste lukt bij welk paard. :) Vind dit soort vragen ook altijd moeilijk om via een forum te beantwoorden, jouw paard is niet recht gericht en uitleggen hoe je een paard recht richt vind ik persoonlijk erg moeilijk via een forum. Het zou makkelijker zijn als je het paard ziet, ziet wat de ruiter doet en ook ziet hoe het paard daarop reageert.
Zit jij bv te veel naar een kant? Geef je onbewust met je schouders aan dat je hem in buitenstelling wil? enz enz. :)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 15:05

doei schreef:
Vasthouden is constante druk op de teugel.
Dan gaat je paard zeker terugtrekken, tenzij je hem zoveel pijn doet dat hij maar loslaat of enorm verzet toont en je op de grond belandt! Op die manier moet je het niet willen!

Trekken is nooit een oplossing...
Ik heb mijn paardje zo ingereden dat hij niet eens weet wat trekken is ik wil hem natuurlijk niet op ideeen brengen :+
Die 400 kilo onder me wint het gegarandeerd ;)

Wanneer hij rechts vastpakt geef je dus die ophoudingen.
Dan laat hij los en heb je op beide teugels evenveel contact met de mond.
Wat bedoel je precie smet je vraag? Ik begrijp t' niet goed....

Welke vraag? heb er meerdere gesteld.
Ik heb ook altijd geleerd, niet trekken! maar ik geef doordat rechts mijn moeilijke kant is en mijn paard haar moeilijke kant automatisch denk ik te veel druk, dus ik moet leren loslaten in mijn ogen. Maar dan loopt hij door mijn buitenbeen heen naar buiten en dan pak ik die binnenhand er weer bij, wat dus niet moet denk ik. :P

@ Ayasha: ik vind het zelf ook lastig om uit te leggen hoe het precies zit. Zal proberen het kort maar krachtig uit te leggen.

Mijn paard pakt op de rechterhand de rechterteugel vast. Ik wil haar dan losmaken op rechts, door zachtjes te kneden in de binnenteugel(rechterteugel) en met mijn binnenbeen haar te laten buigen, daarbij vang ik haar op op mijn buitenteugel(linkerteugel). Maar ik heb mezelf denk ik aangeleerd om, om haar recht te houden te veel druk te geven op die binnenteugel(rechterteugel) zodat ze eigenlijk niet naar buiten kan kijken, hierdoor is ze erg sterk geworden op rechts. Dus zodra ik de binnenteugel loslaat is ze haar steun van mijn binnenhand kwijt en valt ze naar buiten.

Ayasha
Blogger

Re: paard houdt vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:07

Niet helemaal loslaten dan maar contact houden. Niet naar binnenstellen maar wel contact blijven behouden. Heel veel figuren rijden (slangebogen bv) en daarbij goed de buitenteugel er aan houden en je binnenhand iets opzij zonder al te veel druk te zetten. :) Dus niet meer druk, maar opzij ipv naar je toe te halen zeg maar. Gaan je figuren soepel dan proberen haar recht te stellen op rechte lijnen. Een paard dat vast pakt losrijden is "moeilijk" omdat op het moment dat je loslaat je het gevoel hebt geen controle meer te hebben. Maar soms moet je effe een stapje terug om weer vooruit te kunnen. :-)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 15:11

En als ik dan figuren rijdt goed het buitenbeen er aan houden dus, zodat ze niet naar buiten kan vallen. Klopt helemaal als ik loslaat gaat het voor mijn gevoel nog slechter en wordt ze iets loperig, en dan pak ik weer vast. Ik moet dus even wat meer terug weer naar de basis en van daaruit weer verder werken. Heel erg bedankt!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:12

Het is dus wel zaak om eerst te zorgen dat hij rechts loslaat?
Want wanneer hij rechts (binnen) loslaat kan je hem pas links (buiten) begrenzen waar nodig.

Met je buitenteugel/ been zorg je ervoor (begrens) dat je paard niet naar buiten kan wijken. Met je binnenteugel vraag je de stelling.

TS probeer eerst bij de basis te beginnen en dat is evenveel contact op beide teugels op een actief paard. Wanneer dit is verbeterd gaat begrenzen, sturen, afwenden, stelling vragen etc. veel makkelijker in alle harmonie.

Paardrijden is gewoon moeilijk!

edit: Wanneer je aan het afwenden ben kijk naar de plek waar je naartoe wilt gaan.

Probeer het nu is voor je computer:
Kijk naar links.
Wat gebeurt er met je lichaam?
Juist en dat voelt je paard dus! Mede jou lichaam stuurt hem de richting waar je heen wilt op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:13

Sita_xx schreef:
En als ik dan figuren rijdt goed het buitenbeen er aan houden dus, zodat ze niet naar buiten kan vallen. Klopt helemaal als ik loslaat gaat het voor mijn gevoel nog slechter en wordt ze iets loperig, en dan pak ik weer vast. Ik moet dus even wat meer terug weer naar de basis en van daaruit weer verder werken. Heel erg bedankt!

Als ze loperig wordt niet vastpakken maar ophouding op beide teugels en trager gaan lichtrijden. Komt ze weer op het juiste tempo weer loslaten.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:16

Ben ik helemaal met Ayasha eens!
Wanneer jij stelling naar binnen wilt niet veel druk op je binnenteugel zetten... Doe maar je binnenhand gewoon helemaal naar binnen brengen (dit mag best overdreven)...

PS. Ik had al antwoord gegeven op je vraag... Later snapte ik het!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 15:16

@ doei: Bedankt. Dat zij mijn instructrice ook. En ze zei begin met grote wendingen gaat dit goed dan langzaam uitbreiden naar kleinere wendingen en voltes. Ik vind het vooral moeilijk om haar nu weer op 2 teugels te krijgen, omdat ik haar zelf naar 1 teugel heb gereden :P Maar mijn instructrice zei ze gaat wel steeds meer vooruit. Merk ik zelf ook wel, maar blijf het lastig vinden :+

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:18

Ayasha schreef:
Sita_xx schreef:

Als ze loperig wordt niet vastpakken maar ophouding op beide teugels en trager gaan lichtrijden. Komt ze weer op het juiste tempo weer loslaten.

Juist ben ik het helemaal mee eens!
Wanneer jij die ophoudingen gaat maken, gaat je paard spelen met het bit en ontspant...
Vanuit die ontspanning kan jij weer langzamer gaan lichtrijden en het tempo bepalen en weer verder gaan met wat je bezig was ;)

Eidt: Wanneer jij gaat vasthouden spant het paard zich meer en meer en bereik je geen ontspanning en controle in het tempo...
Laatst bijgewerkt door doei op 28-08-10 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:20

Sita_xx schreef:
@ doei: Bedankt. Dat zij mijn instructrice ook. En ze zei begin met grote wendingen gaat dit goed dan langzaam uitbreiden naar kleinere wendingen en voltes. Ik vind het vooral moeilijk om haar nu weer op 2 teugels te krijgen, omdat ik haar zelf naar 1 teugel heb gereden :P Maar mijn instructrice zei ze gaat wel steeds meer vooruit. Merk ik zelf ook wel, maar blijf het lastig vinden :+

het IS ook moeilijk. :D Hier zijn we er toevallig ook mee bezig omdat ik dus hetzelfde probleem had en ik voel me net een beginner :')

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:32

Jongens bedankt, wer wat geleerd. Net van een buitenrit terug dus morgen eens in de praktijk brengen.

Laatste vraag:
Kan het zijn dat ze in galop makkelijker 'loslaat' dan in draf? Want kan altijd zo makkelijk galopperen, vindt ze echt een eitje.. Maar zodra we weer terug naar draf gaan pakt ze weer vast. Mijn schuld? En hoe kan ik die overgang vooral beter maken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:33

Jep dat kan. :) Sommige mensen doen ook aan los galopperen ipv aan losdraven. Pak jij niet onbewust vast als je naar draf gaat omdat je bang bent dat zij het gaat doen en jij haar voor wil zijn?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:35

Ik galoppeer ook wel eens los als ik het echt niet voor mekaar krijg in draf.. Maakt haar wel lekker soepel. Ik weet niet of ik het onbewust doe, zie het mezelf best doen aangeizen mijn lichaam wel vaker doet wat ik niet wil :') Dus proberen om hetzelfde te blijven doen als in galop?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:36

Jep. In galop ontspan je waarschijnlijk zelf ook omdat je weet dat ze los komt, in draf spant zij terug op en jij gaat dus ook weer spannen want ja "ze zal toch weer op spannen". Probeer eens ontspannen te blijven. Heel veel kans dat je paard het na een tijd gaat overnemen en ook in draf zal ontspannen. :j Gewoon lekker rustig blijven, niet meer of minder contact nemen en komt ze effe omhoog? Laat maar doen... Zachtjes naar beneden vragen, niet dwingen, gewoon vragen en weer toestaan en ze komt van zelf wel een keer... Kan even duren hoor... Maar op lange termijn ga je er profijt van hebben!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:37

GA het morgen meteen proberen, thank youu! :D

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:10

Ik heb het zelfde probleem!
Wat bij mij heel goed helpt is in rechtergalop op de kort zijde afwenden en dan in galop wijken voor je rechterbeen(dus naar links) let op dat je je buiten teugel er bij hebt.
Mijn paad is hierna altijd veeel lossen en meer op 2 teugels.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:59

Focussed schreef:
Wat een onzin. Je moet er geen trekspel van gaan maken. Uiteindelijk geeft hij inderdaad toe en gaat hij in een valse knik. Nagevelijkheid moet je als cadeau zien wat je paard je geeft, niet afdwingen met trekken.

Sorry hoor, maar dit is geen onzin.
Natuurlijk verschilt het bij iedere paard en dan ligt het ook nogal aan je instructrice, maar bij ons werkt dit! Natuurlijk geen valse knik, dat klopt al helemaal niet!
Maar als je aan het werken ben naar de M2, dan moet je iets. Het klopt misschien niet, maar bij de combinatie van mijn paard met mij werkt dit goed!
Je krijgt de mijne anders echt niet ontspannen hoor!

Maar even voor de duidelijkheid, dit gaat niet over nagevelijk, want dat is de mijne eigenlijk altijd, dit gaat over dat mijn paard zich vasthoudt en niet loslaat en dan werkt dit bij ons beter...
Dat is waarschijnlijk wel iets anders! En dat is ook waar volgens mij dit topic over ging!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 09:02

Klopt nagevelijk is die van mij ook wel. Maar zelf ben ik ook geen voorstander van trekken, maar als je alles geprobeerd hebt en niet werkt, kun je het misschien wel eens proberen. Ik ga toch eerst de meest ontspannen aanpak proberen. Het gaat er nou eenmaal om dat hij zich ontspant op de rechter teugel. Zodat hij weer op 2 teugels komt.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:32

Ik ga mee met ayasha. Goed uitgelegd.

Mjn inziens ligt het probleem niet op de rechterteugel maar juist op links. Zo te lezen heb je geen druk op links. Probeer op links constant contact te hebben en rechts los te laten. Alleen voor de stelling gebruiken. In het begin zal ze hierdoor vast naar links gaan kijken maar probeer dit op te lossen vanuit je binnenbeen en vooral niet dooraan recherteugel te zitten. Je moet dus de druk op je linkerteugel herstellen, waardoor ze weer op twee teugels zal komen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 09:41

marsmars schreef:
Ik ga mee met ayasha. Goed uitgelegd.

Mjn inziens ligt het probleem niet op de rechterteugel maar juist op links. Zo te lezen heb je geen druk op links. Probeer op links constant contact te hebben en rechts los te laten. Alleen voor de stelling gebruiken. In het begin zal ze hierdoor vast naar links gaan kijken maar probeer dit op te lossen vanuit je binnenbeen en vooral niet dooraan recherteugel te zitten. Je moet dus de druk op je linkerteugel herstellen, waardoor ze weer op twee teugels zal komen.

klopt ik laat links te veel los en pak rechts te veel vast. Dus rechts wat loslaten en links wat meer vastpakken en met mijn binnenbeen als het ware naar de linkerteugel toe rijden?
(ik zal mijn paard nu uit de wei halen, tenminste als het niet gaat regenen :+ )

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:20

Citaat:
Maar even voor de duidelijkheid, dit gaat niet over nagevelijk, want dat is de mijne eigenlijk altijd, dit gaat over dat mijn paard zich vasthoudt en niet loslaat en dan werkt dit bij ons beter...

Fotograaf, een paard dat vasthoudt en niet loslaat, is niet nageeflijk, dat bestaat niet!
Nageeflijkheid is een cadeautje dat je krijgt wanneer het paard loslaat in het lijf en op 2 teugels is.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:47

Ts, ik zou met dit paard aktief en veel overgangen en grote wendingen zowel links-als rechtsom rijden. Zorgen dat hij goed op het been reageert en proberen om gelijkwaardig zacht contact op twee teugels te houden.
Neemt je paard verkeerde stelling, los dit dan op met je been en niet met je hand want daar wordt hij alleen maar schever van!
Terugrijden op je zit.
Controleer je zit ook en blijf altijd recht op je paard zitten, een scheefgaand paard nodigt vaak uit tot scheefzitten, waardoor je in een vicieuze cirkel komt.
Dus mijn advies is aktief voorwaarts rijden zonder over het tempo te gaan natuurlijk, veel overgangen, gelijke zacht druk op twee teugels houden en evenveel wendingen op twee handen rijden.
Stelling vragen met je binnenbeen, begrenzen met je buitenbeen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 11:06

Ik heb net gereden. Het regende alleen best wel hard, en de bak was behoorlijk nat, en mijn paard probeerde alle plassen te ontwijken :Y) Desondanks ging het redelijk goed. Heb geprobeerd mijn rechterhand meer te ontspannen, en wat meer druk op de linkerteugel te krijgen. Daarbij met binnenbeen naar buiten geprobeerd te rijden zodat ze rechter werd. Veel overgangen en figuren gereden. En na 20 minuutjes/halfuurtje liet ze mooi los op beide teugels. Galop nog niet, maar dat wou ook niet echt, met de waterplassen :P Maar het begin is er. *D nu nog zo volhouden, bedankt iedereen!